O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Vraag
Beste antwoord (via carpebios op 18-08-2025 16:45)
Alle reacties
Echter zie ik in het update programma bij verkennen nog steeds niet tevoorschijn komen.
Blijft toch bijzonder voor een nieuwe installatie van een linux distro.
[ Voor 60% gewijzigd door carpebios op 18-08-2025 16:50 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Commandline FTW | Tweakt met mate
Je installeert een OS en ik loop gelijk tegen bugs aan, vrij essentiële zaken zeg maar, zoals het fatsoenlijk kunnen updaten van je OS.
Ik ben niet zo thuis in Linux, gelukkig wel wat IT achtergrond ook al werk in in de paramedische sector. Maar ik dacht dat het wel een stuk volwassener geworden was allemaal. Lekker terug naar Windows op m'n desktop.
Dat jij 'gelijk' tegen 'bugs' aan loopt, voor een Stable versie van Debian, die men echt niet zomaar als Stable markeert, lijkt het meer pebkac dan echte problemen.
Dus jij wil zeggen dat na dat ik het installeerde en voor de eerste keer inlogde, ik in een psychose iets in de terminal gedaan moet hebben?Hero of Time schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:33:
Je moet best wat gekke dingen doen om je sources.list kapot te krijgen. Ik heb vele Debian installaties gedaan en zelfs op werk een nieuwe Trixie template gemaakt met de RC installer. Geen enkel probleem.
Dat jij 'gelijk' tegen 'bugs' aan loopt, voor een Stable versie van Debian, die men echt niet zomaar als Stable markeert, lijkt het meer pebkac dan echte problemen.
Ja, dat lijkt mij aannemelijker dan dat er een bug ergens zit.
Ik las trouwens op het nieuwsartikel over debian Trixie hier op tweakers ook al problemen met de sources.list alleen werkte die oplossing bij mij niet.
Nee, ik zeg dat je wat fout hebt gedaan. Tijdens installatie worden er een paar vragen gesteld over repo's. Als je de volledige installatie cd gebruikt waar alles wat voor de standaard installatie nodig is zonder online te moeten gaan, is het mogelijk om helemaal geen mirror aan te zetten. Getuige je opmerking over dat je cdrom:// langs zag komen, een bron die tijdens standaard installatie altijd wordt uitgeschakeld. Dit staat ook als comment in mijn sources.list:carpebios schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:38:
[...]
Dus jij wil zeggen dat na dat ik het installeerde en voor de eerste keer inlogde, ik in een psychose iets in de terminal gedaan moet hebben?
Ja, dat lijkt mij aannemelijker dan dat er een bug ergens zit.
Ik las trouwens op het nieuwsartikel over debian Trixie hier op tweakers ook al problemen met de sources.list alleen werkte die oplossing bij mij niet.
Zoals gezegd, ik heb aardig wat installaties uitgevoerd van Debian over de jaren heen en nog nooit dit meegemaakt en geloof ook niet dat dit een bug zou zijn dat in de installer zit, zeker bij release van Stable.# This system was installed using small removable media
# (e.g. netinst, live or single CD). The matching "deb cdrom"
# entries were disabled at the end of the installation process.
1
| # See /etc/apt/sources.list.d/debian.sources |
Is dat bij jou het zelfde?
In debian.sources staat:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Types: deb deb-src URIs: mirror+file:///etc/apt/mirrors/debian.list Suites: trixie trixie-updates bookworm-backports Components: main Signed-By: /usr/share/keyrings/debian-archive-keyring.gpg Types: deb deb-src URIs: mirror+file:///etc/apt/mirrors/debian-security.list Suites: trixie-security Components: main Signed-By: /usr/share/keyrings/debian-archive-keyring.gpg |
Dat er geen updates zijn, betekent misschien dat er geen updates zijn?
[ Voor 56% gewijzigd door ahbart op 20-08-2025 14:40 ]
De vraag stellen is 'm beantwoorden
In de package manager kun je je sources updaten of handmatig in /etc/apt/sources.list.d/ een nieuwe source list file aanmaken of het gewoon in /etc/apt/sources.list droppen dan zou hij het weer packages moeten hebben.
Dan even een apt-get update en dan zou je packagemanager het moeten hebben.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Nee, ik zag dus alleen die cdrom:// staan. Heb daarna het voorbeeld bestand overgenomen zoals hierboven gemeld. Echter veranderd dat niets aan de GUI, die blijft leeg zonder apps te laten zien. Het zoeken naar updates lukt nu wel via de GUI.ahbart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:38:
In een nieuwe installatie van debian op een server zie ik alleen het volgende in sources.list staan:
code:
1 # See /etc/apt/sources.list.d/debian.sources
Is dat bij jou het zelfde?
In debian.sources staat:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Types: deb deb-src URIs: mirror+file:///etc/apt/mirrors/debian.list Suites: trixie trixie-updates bookworm-backports Components: main Signed-By: /usr/share/keyrings/debian-archive-keyring.gpg Types: deb deb-src URIs: mirror+file:///etc/apt/mirrors/debian-security.list Suites: trixie-security Components: main Signed-By: /usr/share/keyrings/debian-archive-keyring.gpg
Dat er geen updates zijn, betekent misschien dat er geen updates zijn?