Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
De volgende tekst is een hersenspinsel, een gedachte. Of het echt mogelijk is weet ik nog niet maar naar mijn idee moet het kunnen. Mij niet meteen afschieten ok hahahahahaha

Nou ja zoek het uit ook dan, maar als ik alleen heel negatief commentaar krijg dan stop ik er mee.

Ik bedoel het sowieso goed. Ik kan ook wat lang van stof zijn en sommige techneuten snappen mijn "slappe" geouwehoer niet soms. Maar ik ben zelf echt een techneut hoor.

Een week of wat geleden maakte ik een nogal domme post, achteraf gezien. Dat je een Omvormer zo kan instellen dat hij niet terug leverd aan het net. Dat kon dus niet.. Anders dan ik had gehoopt maar werd op het verkeerde been gezet door een site.

Toch laat het mij niet los, deze kwestie. Daarom denk ik dat er toch een goede mogelijkheid moet zijn om de teruglevering zo laag mogelijk te houden straks zonder dat je allemaal fratsen uithaald met boilers, warmtepompen en weet ik het allemaal om het terugleveren zo laag mogelijk te houden. Tenminste bij een Solis Omvormer.

Als jij een Solis omvormer hebt en deze in Home Asssitant koppelt met de Solis cloud dan kun je heel makkelijk het Power Limit instellen. Dus het wattage wat de omvormer afgeeft.

Dit wordt in procenten weer gegeven in Home Assistant. Als je tenminste een wat nieuwere Solis hebt. Maar volgens mij kan het ook bij de hele goedkope versies die je nu hebt,

Ik zelf heb dan ook een batterij.

Als je weet hoeveel je omvormer maximaal kan opwekken is vrij eenvoudig te achterhalen wat bijvoorbeeld 50% bij de Power Limit doet. Stel je omvormer is max 3 kW dan gaat hij bij 50% tot maximaal 1,5 kW.

. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3vsAUsh0nqpFdqQItlF5qWkY4Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i58GJif4DU4cOMeFKMYR9cMg.jpg?f=user_large

Het is niet zo dat als je bijvoorbeeld bij 110% 1000 Watt opwekt het 500 Watt word zoals je misschien zou kunnen denken.

Tenminste bij de testjes die ik doe concludeer ik dat, als ik het fout heb, sorry. Dan. Maar ik weet het vrijwel zeker. Alleen is het wat moeilijker testen met minder zon zoals vandaag. Op dit moment zie ik dat de panelen 680 watt opwekken. Zet ik de regelaar op 50% dan gebeurd er niks. Dit omdat hij dan nog niet bij de helft van het vermogen is wat er maximaal opgewekt kan worden. Op een zonnige dag ga ik dit beter bekijken.

Hier moet toch van alles mee te doen zijn? Je zou je Solis via deze optie beter af kunnen stellen naar je eigen verbruik. In een automatisering.

Is je batterij vol dan kan automatisering aangezet worden bijvoorbeeld. Zodat de teruglevering wordt verminderd al naar gelang je behoefte. Wat je in je huis gebruikt.

Dus is je verbruik in huis bijvoorbeeld 400 watt dan zou je je omvormer op, ik zeg maar wat, 40% kunnen zetten. Gaat je verbruik in ene omhoog dan kun je hem weer omhoog zetten. Natuurlijk werkt dat niet vlekkeloos en zal er altijd stroom naar het net vloeien. Maar het wordt zo een stuk minder. Het is er alleen om naar het net terugleveren te verminderen. Helemaal weg krijg je het nooit. Maar dat heb je ook met boilers of weet ik het wat.

Ik ben vandaag een beetje aan het schuiven met die regelaar (zie plaatje) en als je die helemaal naar links schuift dan komt er na een aantal seconden nog heel weinig uit de omvormer.

Natuurlijk zijn er mensen die zich niet druk maken over het terug leveren. Of wat voor reden dan ook hier niet mee bezig willen zijn. Ik vind het gewoon heel leuk om hier over na te denken. Welke mogelijkheden er allemaal zijn.

En daarbij, ik vind het gewoon een debiel idee dat als je straks die terugleverboete wil voorkomen je aparaten in huis aan moet gaan zetten. Dat verkort de levensduur van apparaten die je normaal gesproken niet dagelijks gebruikt

Nogmaals het is een hersenspinsel en misschien heeft iemand deze optie al eerder geoppert. Maar ja ik kan niet alles lezen hier hoor hahahaha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 14:49
Dit is zeker mogelijk, ook bij Solis. Google maar even op zero export.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:15
@Arjanski waarom zou je een omvormer niet kunnen instellen dat hij niet of maar beperkt teruglevert aan het stroomnet?

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar er zijn wel degelijk systemen die dat kunnen. Bijvoorbeeld mijn SMA systeem met omvormers en Home Manager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DluFsGEicEaXbdlVqotFgyOSBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erfxbhDZx1cXcfldcZDXG02o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Franciesco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:22:
@Arjanski waarom zou je een omvormer niet kunnen instellen dat hij niet of maar beperkt teruglevert aan het stroomnet?

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar er zijn wel degelijk systemen die dat kunnen. Bijvoorbeeld mijn SMA systeem met omvormers en Home Manager.

[Afbeelding]
Moet je dan niet een bepaald type omvormer hebben die alleen een bepaalde leverancier levert? Zonneplan of zoiets of kan dat met iedere omvormer? Dat Sunny wat jij hebt.

Als het op jouw manier kan dan is het helemaal toppie. Maar wat heb je er precies voor nodig?

Ik heb zo'n beetje alles wat contact kan maken tussen mijn apparatuur (omvormer, batterij, slimme meter) met Home Assistant gemaakt. Ik wil alle optie hebben hihi.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjanski op 17-08-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Arjanski wat ik heb werkt alleen met SMA hardware, maar is verder onafhankelijk van energieleverancier.
Het was puur een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Oww wacht een Sunny is iets voor in de meterkast, dat heb ik dan weer (nog) niet hahahaha
Kolere. Dacht ik vrijwel alles te hebben hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Franciesco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:52:
@Arjanski wat ik heb werkt alleen met SMA hardware, maar is verder onafhankelijk van energieleverancier.
Het was puur een voorbeeld.
Kan jij mij aangeven welke je precies hebt en waar je die (liefst zo goedkoop mogelijk) kan kopen?
Of heb je dat al ergens gepost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02:47
Arjanski schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Kan jij mij aangeven welke je precies hebt en waar je die (liefst zo goedkoop mogelijk) kan kopen?
SolarEdge heeft de inline meter. Daarmee krijgt de omvormer info over het verbruik vd woning.

De inline meter is geïnstalleerd in de meterkast direct en als eerste na de (slimme) meter. Dus alles wat er in en uit de woning gaat wordt geregistreerd.

Als jij bv zero export wil, kan het zijn dat je zonnepanelen gewoon nog 2 kW opwekken omdat de vaatwasser, wasmachine en zwembadgroep gewoon nog stroom vragen. Maar je exporteert niks.
Mocht de vaatwasser klaar zijn zal de omvormer de opwek terugregelen omdat er anders wel teruglevering plaatsvindt.

Dus kort, omvormer moet data hebben. Als jij dat middels HA weet te doen, prima. De anderen moeten hardware add-ons toevoegen om dat voor elkaar te krijgen.

Heb je hier wat aan?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
jurgen purgen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

SolarEdge heeft de inline meter. Daarmee krijgt de omvormer info over het verbruik vd woning.

De inline meter is geïnstalleerd in de meterkast direct en als eerste na de (slimme) meter. Dus alles wat er in en uit de woning gaat wordt geregistreerd.

Als jij bv zero export wil, kan het zijn dat je zonnepanelen gewoon nog 2 kW opwekken omdat de vaatwasser, wasmachine en zwembadgroep gewoon nog stroom vragen. Maar je exporteert niks.
Mocht de vaatwasser klaar zijn zal de omvormer de opwek terugregelen omdat er anders wel teruglevering plaatsvindt.

Dus kort, omvormer moet data hebben. Als jij dat middels HA weet te doen, prima. De anderen moeten hardware add-ons toevoegen om dat voor elkaar te krijgen.

Heb je hier wat aan?
Onwijs dank voor de info, ik ga mij er in verdiepen! Ik denk dat ik er zeker wat aan heb. Als ik vragen heb kom ik er op terug ok.

Ik probeer alle mogelijkheden af te wegen. Wat je vooral ziet en hoort op tv en de reclames dan hebben ze het allemaal over boilers en weet ik het om de overtollige zonneenergie toch te gebruiken. Alsof er geen andere manier bestaat om de teruglevering omlaag te krijgen straks. Eigenlijk vind ik het een vies spelletje want vele onwetende mensen die er geen verstand van hebben gaan daarin mee.

Een boiler of wat dan ook is op een gegeven moment op temperatuur, dan verbruikt zoiets weinig tot niets. Dan gaat de rest toch weer het net op zeg maar (heel simpel gezegd).
Ik zat zelfs even te denken om de warmtepomp van mijn jacuzzi automatisch op verwarmen zetten als hij op temperatuur is dan weer op koelen en zo steeds heen en weer om daar zonne-energie kwijt te kunnen.

Maar ja potvolkoffie. Normaal heb ik die warmtepomp alleen aan als de zon schijnt om op te warmen.

Echt het heeft mij al heel wat hersenspinsels gekost. hahaha.

Maar ik, of we, hebben nog ff tot 2027. Dan moet ik het toch wel op een rijtje hebben zou je denken toch?

Hahaha of ik geef het op hahaha. Kolere schoofkabinet ook. Die hebben het naar 2027 gezet he. Anders was het veel langzamer afgebouwd de saldering. En ook heeft het schoofkabinet de terugleverboete goed gekeurd. Tsja van de rechtse partijen moeten we het hebben he... KUCH.

Maar ja wie weet veranderd het weer met een nieuw kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
jurgen purgen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Heb je hier wat aan?
Meteen al een vraag: kan je met de Sunny Manager 2.0 hetzelfde als de Solaregde inline meter en kun je met die laatste dus ook op die Sunny website? Dus heb je 1 van de 2 nodig of allebei? Is echt helemaal nieuw voor mij maar ik vind het mega interessant :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02:47
Arjanski schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Meteen al een vraag: kan je met de Sunny Manager 2.0 hetzelfde als de Solaregde inline meter en kun je met die laatste dus ook op die Sunny website? Dus heb je 1 van de 2 nodig of allebei? Is echt helemaal nieuw voor mij maar ik vind het mega interessant :D
De inline meter is van en voor SolarEdge. Van en over de andere merken weet ik niet genoeg om er hier nu een uitspraak over te doen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 103% gewijzigd door PeteSplit op 18-08-2025 21:45 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Arjanski schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Home Manager 2.0 en een SMA TriPower Smart Energy (hybride) omvormer waar PV en BYD thuisbatterij aan gekoppeld is. Ook heb ik nog een tweede (niet hybride) SMA omvormer met PV en een EV charger van SMA.

Het geheel wordt gemanaged door de Home Manager 2.0 en kun je instellen via SMA Sunny Portal.
De Home Manager zit in de meterkast en werkt op een soortgelijke manier als de Solaredge inline meter zoals @jurgen purgen beschreef.
Pagina: 1