Advies voor 2e hands EV. 25000 KM/jaar. Ongeveer 16000 euro.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Na mijn vorige topic voor autoadvies waarbij ik uiteindelijk iets anders gedaan heb dan de meeste voorstellen wil ik jullie nogmaals om advies vragen. :P

Situatieschets:
Momenteel rijden we een Lynk&Co 01 PHEV uit 2022 en een Renault Clio benzine uit 2017. Lynk&Co heeft afgelopen jaar ongeveer 30k gereden, Clio ongeveer 5k.
Lynk&Co wordt 4 dagen in de week voor woon-werk gebruikt, doet dat ongeveer 80% elektrisch. Clio is echt 2e auto, als ik of mijn vrouw niet met de fiets/ov gaan of wanneer we bijvoorbeeld beiden bij de kinderen moeten rijden met de sport. Maar kunnen hem niet missen omdat we in Schubbekutteveen wonen. ;)
De Lynk is geen goedkope auto om te rijden en de beste optie is misschien wel om met de Clio woon-werk te gaan doen, maar we zijn ondertussen verwend geraakt met ACC, automaat en verwarmde stoelen. :+ Dus ik zit te kijken om de Clio in te ruilen voor een EV. Dan zou ik het komende anderhalf jaar mijn overschot nog in de auto kunnen salderen en wanneer de saldering stopt via slim laden de kosten kunnen drukken. Ik beschik over een eigen oprit en een 11kW laadpaal.

Budget: ongeveer 16000 euro.

Eisen:
  • Adaptive cruise control
  • Stoelverwarming
  • B-segment of hoger, je moet er redelijk in passen met 4 man, in ieder geval korte afstanden
Qua range zou iedere EV wel voldoen, maximale woon-werk afstand is 120km/dag. En snelladen maakt me ook niet uit, mochten we wel verder moeten pakken we de Lynk wel.

Mijn voorlopige lijst:
  • Hyundai Ioniq, 28kWh of 38kWh, 38kWh zou qua eigengebruik zonnestroom beter zijn.
  • Hyundai Kona, 39kWh of 64kWh, 64kWh van 2020 met 3-fase laden zou volgens mij qua eigengebruik stroom optimaal zijn, maar misschien net buiten budget.
  • Kia E-Nero, 39kWh of 64kWh.
  • Nissan Leaf, 40kWh of 62kWh.
Iemand nog andere suggesties om naar te kijken?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
Je hebt ze wel aardig. Ik zou persoonlijk in ieder geval de Nissan Leaf af laten vallen vanwege de grotere degradatie. Voor de rest kun je denk ik vergelijken wat je nodig hebt (bagageruimte en range vs prijs).

Als een Corsa of het broertje van Peugeot een optie is qua ruimte zou je die ook nog kunnen bekijken. Wel een aardig stukje kleiner dan de andere opties, maar misschien ook goedkoper. Qua grootte wellicht vergelijkbaar met de Clio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:34
Tesla M3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:51
Zou zeker nog kijken naar een MG ZS EV (luxury heeft stoelverwarming). Prima binnen budget en aardig aan het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Een id3 al overwogen? Misschien net iets kleiner dan je wil al zou die zeker vergelijkbaar met een Clio moeten zijn en voor die prijs wel met de juiste uitrusting te vinden.
Komen er best veel uit de lease nu 5 jaar na introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
PatrickH89 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:27:
Als een Corsa of het broertje van Peugeot een optie is qua ruimte zou je die ook nog kunnen bekijken. Wel een aardig stukje kleiner dan de andere opties, maar misschien ook goedkoper. Qua grootte wellicht vergelijkbaar met de Clio?
Qua ruimte wel, qua betrouwbaarheid heb ik mijn twijfels.
Heb ik naar gekeken, maar valt buiten budget met acceptabele kilometerstand.
FinalBob schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:33:
Zou zeker nog kijken naar een MG ZS EV (luxury heeft stoelverwarming). Prima binnen budget en aardig aan het formaat.
Neem ik mee. Ik zie dat een MG5 ook zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Philip Ross schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:42:
Een id3 al overwogen? Misschien net iets kleiner dan je wil al zou die zeker vergelijkbaar met een Clio moeten zijn en voor die prijs wel met de juiste uitrusting te vinden.
Komen er best veel uit de lease nu 5 jaar na introductie.
Komt ook op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Let bij de Corsa/Peugeot en Leaf op de accudegradatie, die gaat bij die auto's niet echt lekker
Aanschafwaarde van de MG is lager, maar die schrijven ook flink af dus weet dat als je m kwijt wil, hij ook minder waard is dan aziatische broertjes.

Ioniq: Check vooral of de airco werkt, als die kapot is is dat 1500-1800 euro (zie ioniq topic)

Kona 64kwh uit 2020 in fashon/comfort variant vindt je wel voor rond de 15-16 met 110-120k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
ErgoStijn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:23:
Let bij de Corsa/Peugeot en Leaf op de accudegradatie, die gaat bij die auto's niet echt lekker
Aanschafwaarde van de MG is lager, maar die schrijven ook flink af dus weet dat als je m kwijt wil, hij ook minder waard is dan aziatische broertjes.

Ioniq: Check vooral of de airco werkt, als die kapot is is dat 1500-1800 euro (zie ioniq topic)

Kona 64kwh uit 2020 in fashon/comfort variant vindt je wel voor rond de 15-16 met 110-120k op de teller.
Ioniq topic had ik al doorgelezen en alle zwakke punten bekeken.
Corsa/Peugeot valt voor mij af gezien de problemen met de laadpoort. (hoewel ze dat ondertussen enigsinds onder controle hebben?)

Hogere afschrijving vind ik niet een heel groot probleem. Ben van plan er mee door te rijden tot dit toch niet zo heel veel meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
blitzkrieg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:39:
De Lynk is geen goedkope auto om te rijden.
Waar zit ‘m dat dan in? Wegenbelasting/verzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:14
Doe het niet!
Serieus. Als ID.3 rijder van het eerste uur raad ik je de eerste generatie ID.3s (dus de modellen van 2020 tot 2023) echt af.
Om gedonder te voorkomen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Chalk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Waar zit ‘m dat dan in? Wegenbelasting/verzekering?
Voornamelijk afschrijving/km.
Verzekering zal iets lager zijn als ik iets minder rijd, maar zet geen zoden aan de dijk.
Verbruik elektrisch (kWh/100km) is niet schrikbarend, maar ook niet heel laag. Verbruik hybride is voor zo'n grote zware auto best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:36
Ik was zelf ook op zoek en heb vorige maand een Hyundai Ioniq 38 kwh uit 2020 aangeschaft en ben er super tevreden mee!
Rijd erg zuinig 11-12 kwh / 100 km op lange ritten incl snelweg bijv (nu wel in zomer)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Wij hebben van maart 2019 tot en met maart 2024 een Kia e-Niro (64kWh) en Tesla M3 LR AWD gehad. Als ik de keuze moet maken: de Tesla. Rijgedrag veel beter en leuker, meer ruimte (achterbak en bagage), en laad veel sneller. Verder laad de Tesla aan 3 fase aan de thuispaal (Kia uit 2019 op 1-fase), maar je kan aantal ampere aanpassen waardoor je laadsnelheid kan aanpassen aan opbrengst panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
e-Nero en Kona 2020 hebben ook 3 fase laden.
M3 valt buiten budget. (Hoewel een Kona met mijn eisen ook net wel/net niet binnen budget kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 00:41
Ik zit zelf ook in dubio tussen de Niro en Kona 2020 (heb net 4000 euro meer te besteden) voor 50-60k op de teller.
Niro lijkt me de winnaar door iets meer range en opties.
Pagina: 1