Na mijn vorige topic voor autoadvies waarbij ik uiteindelijk iets anders gedaan heb dan de meeste voorstellen wil ik jullie nogmaals om advies vragen. 
Situatieschets:
Momenteel rijden we een Lynk&Co 01 PHEV uit 2022 en een Renault Clio benzine uit 2017. Lynk&Co heeft afgelopen jaar ongeveer 30k gereden, Clio ongeveer 5k.
Lynk&Co wordt 4 dagen in de week voor woon-werk gebruikt, doet dat ongeveer 80% elektrisch. Clio is echt 2e auto, als ik of mijn vrouw niet met de fiets/ov gaan of wanneer we bijvoorbeeld beiden bij de kinderen moeten rijden met de sport. Maar kunnen hem niet missen omdat we in Schubbekutteveen wonen.
De Lynk is geen goedkope auto om te rijden en de beste optie is misschien wel om met de Clio woon-werk te gaan doen, maar we zijn ondertussen verwend geraakt met ACC, automaat en verwarmde stoelen.
Dus ik zit te kijken om de Clio in te ruilen voor een EV. Dan zou ik het komende anderhalf jaar mijn overschot nog in de auto kunnen salderen en wanneer de saldering stopt via slim laden de kosten kunnen drukken. Ik beschik over een eigen oprit en een 11kW laadpaal.
Budget: ongeveer 16000 euro.
Eisen:
Mijn voorlopige lijst:
Situatieschets:
Momenteel rijden we een Lynk&Co 01 PHEV uit 2022 en een Renault Clio benzine uit 2017. Lynk&Co heeft afgelopen jaar ongeveer 30k gereden, Clio ongeveer 5k.
Lynk&Co wordt 4 dagen in de week voor woon-werk gebruikt, doet dat ongeveer 80% elektrisch. Clio is echt 2e auto, als ik of mijn vrouw niet met de fiets/ov gaan of wanneer we bijvoorbeeld beiden bij de kinderen moeten rijden met de sport. Maar kunnen hem niet missen omdat we in Schubbekutteveen wonen.
De Lynk is geen goedkope auto om te rijden en de beste optie is misschien wel om met de Clio woon-werk te gaan doen, maar we zijn ondertussen verwend geraakt met ACC, automaat en verwarmde stoelen.
Budget: ongeveer 16000 euro.
Eisen:
- Adaptive cruise control
- Stoelverwarming
- B-segment of hoger, je moet er redelijk in passen met 4 man, in ieder geval korte afstanden
Mijn voorlopige lijst:
- Hyundai Ioniq, 28kWh of 38kWh, 38kWh zou qua eigengebruik zonnestroom beter zijn.
- Hyundai Kona, 39kWh of 64kWh, 64kWh van 2020 met 3-fase laden zou volgens mij qua eigengebruik stroom optimaal zijn, maar misschien net buiten budget.
- Kia E-Nero, 39kWh of 64kWh.
- Nissan Leaf, 40kWh of 62kWh.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here