Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 22:28
Mijn vraag:
Momenteel hebben we in onze garage aan de voorkant en achterkant een schakelaar voor het bedienen van de lamp.

Achter is het een wissel-wissel schakelaar omdat je ook de lamp boven ermee kan aanzetten. Voor de lampen beneden waar het omgaat zitten er 2 zwarte draden aangesloten voor de hotelschakeling en 1 zwarte draad gaat naar de lamp. De voorste schakelaar is een gewone kopp wisselschakelaar met 1 bruine L draad en de 2 zwarte draden van de hotelschakeling.

Nu wil ik graag een PIR sensor toevoegen omdat we in het midden van de garage een deur naar de bijkeuken hebben en het omslachtig is om telkens of helemaal naar achter of voor te lopen. Helaas is het niet mogelijk om nieuwe draden te trekken naar de voorste of achterste schakelaar omdat de buizen al volzitten. Ik zat te denken om vanuit de lasdoos een pir sensor aan te sluiten en deze direct naar de lamp te laten gaan. Dus 2 zwarte kabels deze samen laten komen in een wagon en vanuit hier 1 kabel naar de lamp. Gewenste situatie is dat we de lampen met de schakelaars aan en uit kunnen zetten en dat de sensor altijd blijft werken ongeacht de stand van de schakelaars. Na wat research gedaan te hebben lees ik dat het zou kunnen maar dat je dan een pir sensor moet hebben die mechanisch schakelt ivm terugloop stroom.

Iemand hier ervaring mee of wellicht een andere oplossing?

Technische installatie => schopje

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 18-08-2025 13:33 ]

Beste antwoord (via Pietjuh99 op 19-08-2025 21:59)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nagenoeg elke PIR mag je parallel zetten. Dus of aan een schakelaar of aan nog een PIR.

Daarvoor dus gewoon de uitgang van de PIR samenprikken met de huidige schakeldraad naar de lamp (is afgaande zwarte draad van de schakelaar met 3x zwart).

Maar out of the box, als de schakelaars nu al aan weerszijden zitten van de garage, lopen ze dan niet gewoon al door het midden / langs de deur? Immers zou een 3e schakelaar gewoon een kruisschakelaar zijn welke je tussen de huidige "travelers" (de twee schakeldraden tussen de schakelaars) plaatst.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
En die 2 wisseldraden "onderbreken" en daar een kruisschakelaar tussen zetten?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nagenoeg elke PIR mag je parallel zetten. Dus of aan een schakelaar of aan nog een PIR.

Daarvoor dus gewoon de uitgang van de PIR samenprikken met de huidige schakeldraad naar de lamp (is afgaande zwarte draad van de schakelaar met 3x zwart).

Maar out of the box, als de schakelaars nu al aan weerszijden zitten van de garage, lopen ze dan niet gewoon al door het midden / langs de deur? Immers zou een 3e schakelaar gewoon een kruisschakelaar zijn welke je tussen de huidige "travelers" (de twee schakeldraden tussen de schakelaars) plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 22:28
Beide bedankt ik denk dat ik via een bestaande pvc pijp nog wel 4 draden erbij krijg getrokken voor een kruisschakelaar.