Badmeubel aan metalstudwand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robwd
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-08 11:53
Mijn vraag:
Ik wil een badkamermeubel bevestigen (120cm breed) aan een metalstudwand. Hiervoor hebben we de constructie al versterkt met achterhout. De wandtegel is 1 cm dik, de gipsplaat ietsvan 1,2 cm en het achterhout 1,8 cm bij elkaar dus een cm of 4.

Bij het badmeubel worden standaard 4 pluggen en schroeven geleverd. Hoe kan dit nu het beste bevestigd worden? Een gat boren in de tegel en dan direct schroeven zonder plug in het hout (maar wat doet de schroef dan met de tegel, dit lijkt me te gaan wrikken)? Of ook een plug door de tegel EN het hout (is dit dan een speciale plug)?

Ik neem aan dat dit vaker voorkomt. Alvast bedankt voor jullie advies!

vriendelijke groet,
Robbie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 15:18
Is in mijn vorige huis ook gedaan:
metalstud - mulitplex (ik dacht 18mm, kan ook meer zijn geweest) - lijm+tegel. Gangkant was alleen gipsplaat.

Daar tegenaan een eikenhouten wandmeubel met 2 zware waskommen van ruim 2 meter breed.
1 kant werd wel om een spant geschoven, maar alsnog ruim 1,50 m dat aan de muur hing. Plug of zoiets in de tegel, schroeven door plug en dan rechtstreeks in het hout. De timmerman die het meubel bevestigde ging gewoon op het meubel zitten. Zonder problemen. Gewoon genoeg schroeven erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:37

MLLL

Palm Treo 650

Gat boren door de tegel en zonder plug vastschroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:54
18mm muliplex? Hoeveel olifanten moeten er aan de wand kunnen hangen? ;)

Ik heb 9mm multiplex tussen mijn houtskelet en mijn gips zitten, daar zou ik al een enkele olifant aan durven op te hangen.

Ontopic: eens met @MLLL

[ Voor 6% gewijzigd door elleP op 19-08-2025 13:45 ]

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 15:18
elleP schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:43:
18mm muliplex? Hoeveel olifanten moeten er aan de wand kunnen hangen? ;)

Ik heb 9mm multiplex tussen mijn houtskelet en mijn gips zitten, daar zou ik al een enkele olifant aan durven op te hangen.

Ontopic: eens met @MLLL
Dikte weet ik eigenlijk niet precies, zowel muur als badmeubel werden door timmermannen gedaan bij een renovatie van de hele verdieping.
Ik weet wel dat het badkamermeubel flink zwaar was, ruim boven de 100 kilo. Plus de waskommen er later nog op.

Misschien ook wel zo'n dikke plaat zodat de schroeven wel wat body hebben om in vast te schroeven.