Nieuwe woning, nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 11:39
Dag medetweakers,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwe woning en ik wil daar een goed, dekkend wifinetwerk realiseren. Allereerst hier de plattegronden van de woning met daarop aangegeven wat ik onder de afbeeldingen beschrijf. Ja, dat is als een echte amateur met Paint gedaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqWg0YqU57YyYo-oJP-XQhAIvFg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ad39qexY4ujIieDceiqpWcf3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh-zwwp0mx_DKApscke9CVaq4do=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzKTe74gEasMeyNK63c8IXPh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKGK1VZoZaLRDYR84lc_AkFBAU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DMUSFC41ZQtnQxrkxUFf3DS4.jpg?f=user_large

In de garage komt een bedrijfsruimte. Tot de deur van de hal naar de garage komt een ontvangstruimte en toilet, daarachter komt een kantoorruimte met twee werkplekken.

Ik heb glasvezel (1000/1000), dat komt in de meterkast binnen. Daar staat dus ook de router. Verder wil ik in de lepe hoek van de trap naar boven met UTP-kabels. Die verbind ik dan via POE aan twee access points, één op elke verdieping, in de hoek van de trap. Ook hang ik een access point in de kantoorruimte, die prik ik door de muur, ook in de lepe hoek van de trap. Er lopen straks dus drie kabels door de lepe hoek. Indien de dekking nog onvoldoende is in de woonkamer: er zitten straks twee data-aansluitingen in de woonkamer, aan de linker- en rechterkant. Eén van die aansluitingen is voor de televisie, de ander zou ik, indien nodig, kunnen gebruiken voor nog een access point.

De dekking is dan denk ik wel in orde, ik doe alles via WiFi. Ik leg dus geen kabels naar de slaapkamers.

Nu zou ik graag het volgende willen weten:

- Welke kabels adviseren jullie? Cat5/Cat6/Cat7 etc.
- Ik heb nu de standaard Zyxel router van Odido, die is al een aantal jaartjes oud. Exacte type heb ik op dit moment niet bij de hand. Moet ik deze vervangen? Zo ja, via Odido of zelf regelen en welke dan? Ik heb dus ten minste 5 LAN-poorten nodig (eventueel een switch er bij plaatsen?).
- Het liefst heb ik een extra gast wifi-netwerk via de access point in de bedrijfsruimte. Ook overweeg ik om de bedrijfsruimte een eigen SSID te geven. Tegelijkertijd heb ik een printer in het kantoor staan die ik ook vanaf mijn thuisnetwerk wil gebruiken. Hoe kan ik alles het beste inregelen? DHCP, IP range, statische IP's, kanalen, etc. Mocht het echt teveel gedoe zijn, kan ik uiteraard ook in de kantoorruimte dezelfde SSID nemen als de rest van de woning, dat is geen probleem.
- Ik wil dus graag PoE access points. Ik heb die van Ubiquiti UniFi en TP-link gezien, maar misschien zijn er nog alternatieven. Welke adviseren jullie? Ook met het oog om op één access point twee SSID's in te stellen?
- Heb ik ook een PoE injector nodig, of hangt dit ook af van de router? Ik wil dus de mogelijkheid hebben om 4 access points te gebruiken.
- Dekking in de tuin is (vooralsnog) niet nodig. Verder heb ik ook geen smarthome toepassingen (zoals camera's) die niet hiermee overweg zouden kunnen. Wel komen er nog zonnepanelen op het dak, ik wil de mogelijkheid hebben om deze slim aan te sturen (uitschakelen bij terugleverkosten, inschakelen bij hoog verbruik). Tot slot plaats ik ook airconditioning in de woonkamer, bovenste slaapkamer en kantoorruimte.

Lang verhaal, maar hoor graag jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:31
Kabels : cat 6
router maakt (naar mijn mening) niks uit
zelf heb ik alles van tplink wat gebruiksvriendelijk is maar ook ubiquity is dat maar wel stukje duurder.

als je 2 AP"S hebt kan je de injector gebruiker die bij de AP zit, je kan ook een POE switch gebruiken, staat wat netter in je meterkast. Bij Tplink kan je diverse ssidss aanmaken voor prive en werk , zelf zou ik als je toch bezig bent metee een AP buiten ophangen zodat je in de tuin ook fatsoenlijk kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook overweeg ik om de bedrijfsruimte een eigen SSID te geven
Mocht het echt teveel gedoe zijn, kan ik uiteraard ook in de kantoorruimte dezelfde SSID nemen als de rest van de woning, dat is geen probleem.
Wat zijn de overwegingen?
Technisch is alles mogelijk, als het geen probleem is...is dat het :)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
hichelay schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:21:
.... Die verbind ik dan via POE aan twee access points, één op elke verdieping, in de hoek van de trap....
2 APs in het trapgat?
Ieder op een eigen verdieping?
Die gaan elkaar enorm in de weg zitten, omdat ze zo dicht bij elkaar zitten en de trap zelf (er vanuitgaande dat dit een houten trap is) geen blocker vormt voor de Wifi signalen.

In welke ruimtes verwacht je veel Wifi apparaten te hebben?
In welke ruimtes verwacht je veel Wifi bandbreedte nodig te hebben voor je apparaten?
Die ruimtes zou ik overwegen voor het plaatsen van APs

Zelf heb ik 1 AP midden in de woonkamer, tussen mijn TV en versterker, omdat ik in de woonkamer absoluut de meeste Wifi apparaten heb.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Len020 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:22:
Kabels : cat 6
router maakt (naar mijn mening) niks uit
zelf heb ik alles van tplink wat gebruiksvriendelijk is maar ook ubiquity is dat maar wel stukje duurder.

als je 2 AP"S hebt kan je de injector gebruiker die bij de AP zit, je kan ook een POE switch gebruiken, staat wat netter in je meterkast. Bij Tplink kan je diverse ssidss aanmaken voor prive en werk , zelf zou ik als je toch bezig bent metee een AP buiten ophangen zodat je in de tuin ook fatsoenlijk kan werken.
Dank, dan kies ik dus voor Cat6 kabels.

Wat betreft router, in een ideale wereld heb ik een router met ten minste 5 poorten (liefst 8 of meer) nodig, minimaal 1Gbit per poort en POE. Ook moet de router natuurlijk goed samen kunnen werken met de AP's, is één ecosysteem dan geen pre?

Zit er bij een AP standaard een injector dan?
DaWizza schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

[...]

Wat zijn de overwegingen?
Technisch is alles mogelijk, als het geen probleem is...is dat het :)
De overwegingen zijn om werk en privé gescheiden te houden. De werkruimte is voor mijn vrouw (eigen bedrijf), daarnaast zal ikzelf af en toe vanuit huis werken op die plek. Het is geloof ik geen vereiste, maar eventueel in verband met veiligheid/privacy (mijn vrouw verwerkt gevoelige persoonsgegevens) een afgeschermde verbinding met de buitenwereld.

Als ik er heel veel voor moet aanschaffen/instellen/gedoe, dan laat ik dat zitten (in onze huidige woning hebben we ook één SSID).
GarBaGe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

2 APs in het trapgat?
Ieder op een eigen verdieping?
Die gaan elkaar enorm in de weg zitten, omdat ze zo dicht bij elkaar zitten en de trap zelf (er vanuitgaande dat dit een houten trap is) geen blocker vormt voor de Wifi signalen.

In welke ruimtes verwacht je veel Wifi apparaten te hebben?
In welke ruimtes verwacht je veel Wifi bandbreedte nodig te hebben voor je apparaten?
Die ruimtes zou ik overwegen voor het plaatsen van APs

Zelf heb ik 1 AP midden in de woonkamer, tussen mijn TV en versterker, omdat ik in de woonkamer absoluut de meeste Wifi apparaten heb.
Ja, goed dat je het zegt. Er zit natuurlijk een meter of 3 tussen de AP's en de trap is een dichte, houten trap. Ook zit er een deur voor de trap op de eerste verdieping. Wellicht ben ik te bang voor signaalverlies, maar ik wil de dekking in orde hebben. Is het niet te regelen met kanalen, zodat ze elkaar niet in de weg zitten?

Ik verwacht in de woonkamer, op de slaapkamer op zolder en de slaapkamer op de eerste verdieping aan de voorkant van de woning een goede bandbreedte nodig te hebben. Op de slaapkamers zitten mijn zoons met hun eigen computer. Het is alleen lastig (min of meer onmogelijk) om op een mooie manier daar een kabel naar toe te trekken, vandaar dat ik liever voor het trapgat kies.

Ik wil dus het liefst een seamless wifi dekking bereiken door al die AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
hichelay schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
De overwegingen zijn om werk en privé gescheiden te houden. De werkruimte is voor mijn vrouw (eigen bedrijf), daarnaast zal ikzelf af en toe vanuit huis werken op die plek. Het is geloof ik geen vereiste, maar eventueel in verband met veiligheid/privacy (mijn vrouw verwerkt gevoelige persoonsgegevens) een afgeschermde verbinding met de buitenwereld.

Als ik er heel veel voor moet aanschaffen/instellen/gedoe, dan laat ik dat zitten (in onze huidige woning hebben we ook één SSID).
Duidelijk. Een eigen SSID (afgeschermd) voor kantoor is zeker mogelijk in een apart VLAN.
Het enige waar je evt mee zit is de printer die je van beide kanten wilt bereiken, die zou je in een apart VLAN kunnen zetten waar de andere 2 VLANs bij kunnen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:31
[...]

Wat betreft router, in een ideale wereld heb ik een router met ten minste 5 poorten (liefst 8 of meer) nodig, minimaal 1Gbit per poort en POE. Ook moet de router natuurlijk goed samen kunnen werken met de AP's, is één ecosysteem dan geen pre?

[...]
Een router is geen switch; een router moet kunnen 'routeren' en als jij 8 apparaten wilt aansluiten doe je dat op de switch. Die kan dan evt. ook je AP's voorzien van stroom. Bij de meeste consu/semi profi APs zit een power injector maar check altijd even de opschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Cat6 U/UTP, geen onnodige foil/shielding. Wel relevant: zorg voor zuiver koperen aders (CU, niet CCA/CCS). Bovenal als je PoE wilt doen.
Router met PoE kom je zo goed als niet tegen, met grote aantallen poorten is ook zeldzaam. Dit is een use case voor een PoE switch. Mbt de vraag over de router hangt het helemaal af van wat je ermee wilt doen. In beginsel is een router een layer 3 apparaat dat los staat van wat dan ook je op layer 2 doet (WiFi). 'Samenwerking' wordt pas een ding als je bijvoorbeeld meerdere VLANs wilt instellen en per SSID een een andere VLAN.

Dat roep ik niet zomaar: dat is technisch de beste manier om verschillende netwerken te hebben met verschillende access rights (gastennetwerk zonder toegang tot printer en overige interne resources bijvoorbeeld).
Hangt totaal af van AP in kwesite. Zou er je keuze niet van af laten hangen.
[...]

SSID is hier niet het relevante, als je twee verschillende SSIDs instelt zonder iets anders in te regelen zit je nog op zelfde IP netwerk en kun je alsnog alle andere apparaten op dat netwerk benaderen.

Gastennetwerk in een router betekent dat dingen die rechtstreeks met die router verbinden via dat netwerk alleen kunnen communiceren met het internet, niet met andere apparaten op de LAN. Maar als je losse AP's gebruikt vallen die daarbuiten. Omgekeerd kun je in de AP's AP Isolation aanzetten, waarmee je voorkomt dat clients direct met andere WiFi clients kunnen communiceren, maar bedrade resources zijn wel nog bereikbaar.

Met meerdere AP's heb je dus VLANs nodig om zowel op router als achter de AP's elders in huis, waarbij je per SSID een aparte VLAN kunt instellen. En dan begint het 'samenwerken' wel relevant te worden - zolang ze 802.1Q volgen kun je in principe elk apparaat met elk ander apparaat laten samenwerken, maar hoe je alles exact instelt kan verschillen en het is een stuk makkelijker om alles van zelfde vendor te nemen waarbij je zowel router als AP in zelfde interface kunt beheren. Dat kan alvast met Ubiquiti UniFi en TP-Link Omada. Voor WiFi ben ik een redelijk fan van HPE InstantOn spul, maar hun routers zijn totaal niet aantrekkelijk geprijsd (goedkoopste is EUR 324 :X ). Mikrotik heeft ook goede en goedkope opties, maar de leercurve voor hun apparatuur kan wat steil zijn. Als je dit soort vragen stelt, is het waarschijnlijk niet waar je voor moet kiezen.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld? Je kunt ook gaan voor een mesh-set met gastnetwerk zoals TP-Link's Deco, of trouwens de Zyxel oplossing van je provider. Bijkomend voordeel van die laatste: dan kan de Zyxel router wel meedoen en hoef je een apparaat minder te kopen.

Bedenk wel dat daar verder zo goed als niets op in te stellen valt, dus als het default voldoet is het prima, maar wil je meer dan moet je alles vervangen.
...]

Ja, goed dat je het zegt. Er zit natuurlijk een meter of 3 tussen de AP's en de trap is een dichte, houten trap. Ook zit er een deur voor de trap op de eerste verdieping. Wellicht ben ik te bang voor signaalverlies, maar ik wil de dekking in orde hebben. Is het niet te regelen met kanalen, zodat ze elkaar niet in de weg zitten?
Hoezo signaalverlies? Je gaat ze toch bedraad aansluiten?

Vuistregel:
- bij mesh (AP's die dus niet bedraad aangesloten worden) wil je ze in goed contact met elkaar hebben, dus inderdaad bijvoorbeeld boven elkaar in het trapgat.
- bij bedraad aangesloten AP's (ook als ze als "mesh" verkocht worden) wil je zo min mogelijk overlap en dus zo ver mogelijk weg van trapgat plaatsen.

En ja, je wilt ook bij bedraad aangesloten AP's
Ik verwacht in de woonkamer, op de slaapkamer op zolder en de slaapkamer op de eerste verdieping aan de voorkant van de woning een goede bandbreedte nodig te hebben. Op de slaapkamers zitten mijn zoons met hun eigen computer. Het is alleen lastig (min of meer onmogelijk) om op een mooie manier daar een kabel naar toe te trekken, vandaar dat ik liever voor het trapgat kies.
Achter de plinten? Dit is toch een nieuwe woning, dit soort werk kan doodsimpel rond de tijd dat je vloeren installeert en voor je meubels plaatst.
Ik wil dus het liefst een seamless wifi dekking bereiken door al die AP's.
Dat sowieso. En dat is juist waarop AP's niet te dicht bij elkaar moeten staan, want dan gaat roaming (overstappen tussen AP's) minder goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hichelay
DaWizza schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:46:
[...]

Duidelijk. Een eigen SSID (afgeschermd) voor kantoor is zeker mogelijk in een apart VLAN.
Het enige waar je evt mee zit is de printer die je van beide kanten wilt bereiken, die zou je in een apart VLAN kunnen zetten waar de andere 2 VLANs bij kunnen.
Oké, dank je! Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet instellen, een VLAN lukt (denk ik) wel, alleen een derde VLAN voor de printer die toegankelijk is voor de andere 2... Dat wordt dan wel een uitdaging.

Als ik je goed begrijp is het het volgende principe (bron: reddit)

Simple answer. Put PC1 & PC2 in VLAN 10 Put Pc3 & PC4 in VLAN 20 Put the printer in VLAN30 Terminate all VLANS on Firewall. Allow VLAN10 & VLAN20 internet access block block access to each other. Allow both VLANS access to VLAN30
Len020 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Een router is geen switch; een router moet kunnen 'routeren' en als jij 8 apparaten wilt aansluiten doe je dat op de switch. Die kan dan evt. ook je AP's voorzien van stroom. Bij de meeste consu/semi profi APs zit een power injector maar check altijd even de opschrijving.
Nee precies, een switch sluit ik dan weer direct aan op de router. Al zie ik wel een soort alles-in-één oplossing hier. Wel erg prijzig... Vandaar ook de vraag: moet ik de router vervangen of niet, switch bijplaatsen, etc.

Als ik deze AP van Ubiquiti bekijk, zie ik dat daar geen power injector bij zit, terwijl ik 'm al aardig prijzig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
dion_b schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Cat6 U/UTP, geen onnodige foil/shielding. Wel relevant: zorg voor zuiver koperen aders (CU, niet CCA/CCS). Bovenal als je PoE wilt doen.
Top, dankjewel!
[...]

Router met PoE kom je zo goed als niet tegen, met grote aantallen poorten is ook zeldzaam. Dit is een use case voor een PoE switch. Mbt de vraag over de router hangt het helemaal af van wat je ermee wilt doen. In beginsel is een router een layer 3 apparaat dat los staat van wat dan ook je op layer 2 doet (WiFi). 'Samenwerking' wordt pas een ding als je bijvoorbeeld meerdere VLANs wilt instellen en per SSID een een andere VLAN.

Dat roep ik niet zomaar: dat is technisch de beste manier om verschillende netwerken te hebben met verschillende access rights (gastennetwerk zonder toegang tot printer en overige interne resources bijvoorbeeld).
Daar kwam ik ook achter inderdaad, al zag ik bijvoorbeeld wel deze, maar dat is wel erg prijzig.

De router hoeft van mij niet zoveel, behalve het signaal goed doorgeven. Als ik dan inderdaad een switch zou doen, kan ik daar (neem ik aan) alles inregelen wat ik nodig heb wat betreft VLAN's et cetera? Ik wil alleen wel dat ik ook in de meterkast een wifi-punt heb. Kan dit dan nog wel direct vanuit de router, of moet dat vanuit (of na) de switch? Idealiter een switch met WiFi-functie, bestaat dat?

De ideale situatie is als ik het goed begrijp drie VLAN's: een voor een gastennetwerk, een voor kantoor en een voor thuis. Er is dan wellicht nog een vierde VLAN nodig voor de printer, die door twee VLAN's benaderd kan worden (zie posts hierboven).
[...]

Hangt totaal af van AP in kwesite. Zou er je keuze niet van af laten hangen.

[...]

SSID is hier niet het relevante, als je twee verschillende SSIDs instelt zonder iets anders in te regelen zit je nog op zelfde IP netwerk en kun je alsnog alle andere apparaten op dat netwerk benaderen.

Gastennetwerk in een router betekent dat dingen die rechtstreeks met die router verbinden via dat netwerk alleen kunnen communiceren met het internet, niet met andere apparaten op de LAN. Maar als je losse AP's gebruikt vallen die daarbuiten. Omgekeerd kun je in de AP's AP Isolation aanzetten, waarmee je voorkomt dat clients direct met andere WiFi clients kunnen communiceren, maar bedrade resources zijn wel nog bereikbaar.

Met meerdere AP's heb je dus VLANs nodig om zowel op router als achter de AP's elders in huis, waarbij je per SSID een aparte VLAN kunt instellen. En dan begint het 'samenwerken' wel relevant te worden - zolang ze 802.1Q volgen kun je in principe elk apparaat met elk ander apparaat laten samenwerken, maar hoe je alles exact instelt kan verschillen en het is een stuk makkelijker om alles van zelfde vendor te nemen waarbij je zowel router als AP in zelfde interface kunt beheren. Dat kan alvast met Ubiquiti UniFi en TP-Link Omada. Voor WiFi ben ik een redelijk fan van HPE InstantOn spul, maar hun routers zijn totaal niet aantrekkelijk geprijsd (goedkoopste is EUR 324 :X ). Mikrotik heeft ook goede en goedkope opties, maar de leercurve voor hun apparatuur kan wat steil zijn. Als je dit soort vragen stelt, is het waarschijnlijk niet waar je voor moet kiezen.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld? Je kunt ook gaan voor een mesh-set met gastnetwerk zoals TP-Link's Deco, of trouwens de Zyxel oplossing van je provider. Bijkomend voordeel van die laatste: dan kan de Zyxel router wel meedoen en hoef je een apparaat minder te kopen.

Bedenk wel dat daar verder zo goed als niets op in te stellen valt, dus als het default voldoet is het prima, maar wil je meer dan moet je alles vervangen.
Ik gebruik denk ik de verkeerde term, het is hetzelfde IP-netwerk/VLAN inderdaad, het gaat niet om de SSID. Inderdaad wil ik dan per SSID een aparte VLAN instellen.

Zo te horen kom ik dan inderdaad uit bij Ubiquiti of TP-Link. Ik moet toegeven dat ik op gebied van netwerk zeker geen specialist ben :)

En wat betreft het instellen: dat is ook precies waarom ik op zoek ben naar antwoorden, want ik heb het vermoeden dat ik niet uit de voeten kan met de standaard Zyxel van Odido.
[...]

Hoezo signaalverlies? Je gaat ze toch bedraad aansluiten?

Vuistregel:
- bij mesh (AP's die dus niet bedraad aangesloten worden) wil je ze in goed contact met elkaar hebben, dus inderdaad bijvoorbeeld boven elkaar in het trapgat.
- bij bedraad aangesloten AP's (ook als ze als "mesh" verkocht worden) wil je zo min mogelijk overlap en dus zo ver mogelijk weg van trapgat plaatsen.

En ja, je wilt ook bij bedraad aangesloten AP's
Is het dan logischer om ze in een mesh opstelling te gebruiken, of in ieder geval de bovenste op zolder zo in te stellen? Heel simpel: ik wil overal in het huis goede WiFi dekking en voorbereid zijn op de toekomst.
[...]

Achter de plinten? Dit is toch een nieuwe woning, dit soort werk kan doodsimpel rond de tijd dat je vloeren installeert en voor je meubels plaatst.
Ik heb alleen geen mogelijkheid om naar boven te gaan met een UTP-kabel zonder dat deze in het zicht komt te zitten. Misschien ben ik veel te kritisch/moeilijk, maar ik wil die kabels gewoon helemaal niet zien, zeker omdat het vrij gemakkelijk mogelijk is om het via de lepe hoek bijna onzichtbaar op te lossen.
[...]

Dat sowieso. En dat is juist waarop AP's niet te dicht bij elkaar moeten staan, want dan gaat roaming (overstappen tussen AP's) minder goed.
Duidelijk, ik verwacht dan misschien teveel van de apparaten die uit zichzelf het sterkste signaal zouden moeten kiezen.

Eigenlijk herhaal ik dan de vraag: moet ik dus kiezen voor een combinatie tussen AP's en mesh?

Tot slot: heel erg bedankt voor je uitgebreide en positief kritische antwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hichelay schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Daar kwam ik ook achter inderdaad, al zag ik bijvoorbeeld wel deze, maar dat is wel erg prijzig.
Dat ziet eruit als het spreekwoordelijke schaap met 5 poten. Peperduur en kan niets dat je niet met een paar apparaten voor samen een kwart van die prijs kan doen.
De router hoeft van mij niet zoveel, behalve het signaal goed doorgeven. Als ik dan inderdaad een switch zou doen, kan ik daar (neem ik aan) alles inregelen wat ik nodig heb wat betreft VLAN's et cetera?
Als je met VLANs wilt werken moet iets de routering tussen VLANs en internet (plus elkaar als je sommige dingen wel wilt delen) doen en die iets is een router, dus nee, je kunt dit niet enkel op de switches inregelen.
Ik wil alleen wel dat ik ook in de meterkast een wifi-punt heb. Kan dit dan nog wel direct vanuit de router, of moet dat vanuit (of na) de switch? Idealiter een switch met WiFi-functie, bestaat dat?
Een switch met WiFi-functionaliteit is gewoon een AP met meerdere Ethernetpoorten. Bestaat zeker, maar ook hier zou ik eerder aanraden om losse apparaten te nemen, ook omdat verwachte levensduur anders zal zijn: in de regel willen mensen WiFi na jaartje of 5 upgraden, terwijl bedrade infra een veelvoud daarvan kan blijven hangen. Door te focussen op een apparaat die alles kan beperk je je keuze.
De ideale situatie is als ik het goed begrijp drie VLAN's: een voor een gastennetwerk, een voor kantoor en een voor thuis. Er is dan wellicht nog een vierde VLAN nodig voor de printer, die door twee VLAN's benaderd kan worden (zie posts hierboven).
Ja, dat klinkt als een goede oplossing voor je requirements.
[...]

Ik gebruik denk ik de verkeerde term, het is hetzelfde IP-netwerk/VLAN inderdaad, het gaat niet om de SSID. Inderdaad wil ik dan per SSID een aparte VLAN instellen.

Zo te horen kom ik dan inderdaad uit bij Ubiquiti of TP-Link. Ik moet toegeven dat ik op gebied van netwerk zeker geen specialist ben :)
Als je dat gedrocht van EUR 999 overweegt zou ik ook HPE Aruba InstantOn meenemen. Dure routers, maar wel makkelijker in de configuratie dan die andere twee. Ik zou overigens niet snel UniFi (let op dat Ubiquiti ook andere productlijnen heeft die niet met UniFi samenwerken!) aanraden gezien gedonder dat ik zelf ervaren heb met firmware updates, en - erger - dat mensen die ik het aangeraden had ook ervoeren. Aangezien ik wel redelijk thuis ben in netwerken kon ik het steeds in een kwartiertje fixen, maar kennissen zaten een week zonder WiFi tot ik langs kon komen en toen duurde het hele middag om te fixen omdat ze uiteraard alle logins en IP-adressen kwijt waren...
En wat betreft het instellen: dat is ook precies waarom ik op zoek ben naar antwoorden, want ik heb het vermoeden dat ik niet uit de voeten kan met de standaard Zyxel van Odido.
Die biedt een gastennnetwerk aan. Dat is onder de motorkap een tweede VLAN. Voordeel van met de Odido-spullen werken is dat je dat gastennetwerk ook over andere Zyxel-AP's kunt uitzenden. Maar vier VLANs waarbij je beperkt verkeer tussen drie routeert is te hoog gegrepen - niet voor de hardware (Zyxel maakt prima zakelijk spul), maar voor de dichtgetimmerde idiot-proof software die Odido gebruikt.

Bedenk wel: dat doen ze om te zorgen dat hun klanten het niet voor zichzelf verprutsen. Als je meer wilt kunnen moet je ook zelf meer kunnen - of in ieder geval bereid zijn dat te leren.
[...]

Is het dan logischer om ze in een mesh opstelling te gebruiken, of in ieder geval de bovenste op zolder zo in te stellen? Heel simpel: ik wil overal in het huis goede WiFi dekking en voorbereid zijn op de toekomst.
Mesh is altijd inferieur aan bedraad aansluiten. Elk pakketje moet meerdere keren door de lucht, dus je bandbreedte daalt fors. Bovendien heb je meer (gemiddeld: anderhalf keer meer) AP's nodig voor dezelfde dekking, waardoor het in aanschaf en verbruik meer kost. Het vermindert dus dekking en is minder voorbereid op de toekomst. Een loze leiding met een netwerkkabel erdoor naar ruimtes waar je verbinding nodig hebt is dat wel.
[...]

Ik heb alleen geen mogelijkheid om naar boven te gaan met een UTP-kabel zonder dat deze in het zicht komt te zitten. Misschien ben ik veel te kritisch/moeilijk, maar ik wil die kabels gewoon helemaal niet zien, zeker omdat het vrij gemakkelijk mogelijk is om het via de lepe hoek bijna onzichtbaar op te lossen.
"Geen mogelijkheid" geloof ik weinig van. Huur anders een professional in om kabels goed weggewerkt aan te leggen als je het zelf niet denkt te kunnen.
[...]

Duidelijk, ik verwacht dan misschien teveel van de apparaten die uit zichzelf het sterkste signaal zouden moeten kiezen.
Nee, je moet die apparaten een duidelijke keuze geven. Goede WiFi begint met goede dekking door AP's op de juiste plek. Alle overige slimheid bouwt daarop - maar kan het niet vervangen.
Eigenlijk herhaal ik dan de vraag: moet ik dus kiezen voor een combinatie tussen AP's en mesh?
Vraag omdraaien: welk voordeel denk je te behalen uit mesh boven dezelfde AP bedraad aan te sluiten? Ik zie geeneen, daarom praten we langs elkaar heen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Allereerst opnieuw bedankt voor je antwoord!

Laat ik eerst simpelweg je vragen/opmerkingen beantwoorden:

- Ik begrijp je redenatie om verschillende apparaten te gebruiken, laat ik dat inderdaad maar doen. Ook ik had het idee dat die Dream Wall niet de ideale oplossing zou zijn, alleen het principe van een alles-in-één oplossing sprak mij wel aan. Dat laten we dus vallen, prima!
- Het eventuele voordeel van mesh boven AP is dat ik de apparaten op de beoogde plek kan hangen, zonder dat ze elkaar in de weg zitten met het signaal en tegelijkertijd een prima dekking op elke verdieping heb, of begrijp ik dat nu verkeerd?
- Wat betreft het wegwerken: ik zal er nog eens goed over nadenken, maar de enige mogelijkheid die ik op dit moment zie is vanuit de meterkast de kruipruimte in, via de lepe hoek omhoog. Van daaruit is het op de eerste verdieping al direct lastig, doordat er ook een verdeler van de verwarming naast die lepe hoek zit, op de vloer. Eventueel frezen in de vloer wil ik niet riskeren, want dan ga ik door diezelfde verwarmingsleidingen heen. Als ik dan een AP wil neerzetten op de juiste plek (aan de rechterkant van de woning, in een van de twee slaapkamers) moet ik dus vanuit de lepe hoek de muur door, langs de verdeler, achter een plint langs, nogmaals door een muur tussen de slaapkamers en verder achter een plint, tot ik in het midden van de verdieping uitkom, waar ik een sleuf moet frezen in de wand om vlak onder het plafond het AP te plaatsen.
Helaas is er geen oude telefoon- of coaxaansluiting op de eerste verdieping, anders zou ik die buis daarvan goed kunnen gebruiken.
- Is het een idee om een van de AP's op de verdiepingen te laten schieten, om eerst maar eens te kijken wat de dekking is?

Is het volgende een logisch idee?

- Eigen router, WiFi uitschakelen.
- Switch achter de router met POE(+/++)
- AP in kantoor
- AP in woonkamer (rechts)
- AP lepe hoek 1e verdieping (zodoende andere kant van de woning ten opzichte van woonkamer)
- 4 VLAN's: thuisnetwerk (AP's woonkamer en lepe hoek), zakelijk (AP kantoor), gast (AP kantoor) en printer (AP kantoor, bereikbaar door VLAN's thuisnetwerk en zakelijk)

Kabels:
- Kabel voor AP in woonkamer loopt door bestaande buis (voorheen telefoon).
- Kabel voor AP verdieping loopt door lepe hoek.
- Kabel voor AP kantoor loopt ook door lepe hoek, gaat de muur door.

Enige waar ik dan nog benieuwd naar ben is de dekking op de tweede verdieping. Schiet er s.v.p. maar op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Het idee is prima. Liggend aan wat je neemt heeft die eigen router niet eens wifi ;)
Heb je er ook al aan gedacht hoe je de spullen gaat opgehangen/neerleggen?

makkelijk:
supayoshi in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

of liever mooi:
Unkie in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

of heb je geen ruimte en moet het gedraaid:
boyd86 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Zie het topic voor meer ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Bedankt voor de tips! Ik wil het inderdaad wel netjes wegwerken allemaal.

Ik zit nu alleen nog met de vraag welke apparatuur ik dan het beste kan gebruiken. Zoals gezegd, ik hoop dat het AP op de eerste verdieping genoeg bereik heeft voor de zolder.

Iemand enig idee welke AP's (in combinatie met welke router en switch) ik dan het beste kan nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
Heb een vergelijkbare setup alleen zonder het zakelijke deel, maar wel een gasten wifi op los VLAN, maar met een AP in de tuin.

Ik heb het met Unifi opgelost (al deel ik de ervaring met firmware issues wel):AP voor de begane grond hangt tegen de buitenkant van de meterkast
AP voor de 1e verdieping en de zolder hangt net als jij van plan bent op het schuine vlak naast de trap, precies tussen de 2 verdiepingen
AP voor buiten is bewust een pro, want die kan tegen vrieskou en vocht, hangt wel onder een overkapping

Resultaat, altijd en overal prima wifi, devices roamen netjes tussen de AP's, en de router bevat ook gelijk de Unifi controller.
Ik kom inmiddels alleen poorten tekort op de switch, misschien was een 24poorts beter geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hichelay schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:38:
Allereerst opnieuw bedankt voor je antwoord!

Laat ik eerst simpelweg je vragen/opmerkingen beantwoorden:

- Ik begrijp je redenatie om verschillende apparaten te gebruiken, laat ik dat inderdaad maar doen. Ook ik had het idee dat die Dream Wall niet de ideale oplossing zou zijn, alleen het principe van een alles-in-één oplossing sprak mij wel aan. Dat laten we dus vallen, prima!
- Het eventuele voordeel van mesh boven AP is dat ik de apparaten op de beoogde plek kan hangen, zonder dat ze elkaar in de weg zitten met het signaal en tegelijkertijd een prima dekking op elke verdieping heb, of begrijp ik dat nu verkeerd?
Ja. Ik volg je niet helemaal, maar het lijkt dat je het exact verkeerd om begrijpt.

Mesh AP's moeten per definitie in zelfde kanaal werken als de bedrade AP waar ze op aangesloten zijn want ze moeten met die andere AP kunnen communiceren, en elk pakketje van apparaten achter de mesh-AP moeten twee keer door dat kanaal (eerste keer apparaat > mesh AP, tweede keer mesh AP > bedrade AP) dus dat verkeer zit zichzelf in de weg, naast alle overige verkeer van apparaten die direct op de bedrade AP aangesloten zitten.

Wil je dat ze elkaar niet in de weg zitten qua signaal, dan moeten ze bedraad aangesloten worden.
[...]

- Is het een idee om een van de AP's op de verdiepingen te laten schieten, om eerst maar eens te kijken wat de dekking is?
Dat heet een site survey en is altijd een goed idee. Vuistregels zijn beter dan niets, maar meten is weten.
Is het volgende een logisch idee?

- Eigen router, WiFi uitschakelen.
Waarom ueberhaupt een router met WiFi nemen? Gezien je eisen voor VLANs e.d. zit je in prosumerhoek en dan zit er doorgaans geen WiFi op de router.
- Switch achter de router met POE(+/++)
- AP in kantoor
- AP in woonkamer (rechts)
- AP lepe hoek 1e verdieping (zodoende andere kant van de woning ten opzichte van woonkamer)
- 4 VLAN's: thuisnetwerk (AP's woonkamer en lepe hoek), zakelijk (AP kantoor), gast (AP kantoor) en printer (AP kantoor, bereikbaar door VLAN's thuisnetwerk en zakelijk)

Kabels:
- Kabel voor AP in woonkamer loopt door bestaande buis (voorheen telefoon).
- Kabel voor AP verdieping loopt door lepe hoek.
- Kabel voor AP kantoor loopt ook door lepe hoek, gaat de muur door.
Check, klinkt allemaal goed. Vergeet voor de boodschappenlijst niet de installatiemateriaal (drie wandcontactdozen voor de AP's en wandcontactdozen of een patchpanel in de meterkast)- en zorg dat je spullen kiest die geschikt zijn voor je netwerkkabel, waarbij vooral aderdikte (Cat6 U/UTP hoort tussen de 22 en 24AWG dik te zijn) relevant is.
Enige waar ik dan nog benieuwd naar ben is de dekking op de tweede verdieping. Schiet er s.v.p. maar op!
Begin maar met die site survey. Sowieso daarbij in de 5GHz meten, je wilt overal goede 5GHz dekking, geen plekken waar je naar 2.4GHz terug moet vallen. Het is trager, minder stabiel en de overstap van ene band naar een andere geeft onvermijdelijk een onderbreking. 2.4GHz zou je alleen moeten gebruiken voor apparaten die geen 5GHz ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Toch even een schopje omhoog, ik kom er namelijk niet uit welke apparatuur ik exact aan moet schaffen. Ik twijfel bijvoorbeeld tussen het Ubiquiti UniFi en TP-link Omada systeem. Of is er een ander systeem wat ik beter/net zo goed kan gebruiken?

Zodra ik op zoek ga, word ik nogal overweldigd door de keuzes.

Wat ik dus nodig heb:

- Router met voldoende VLAN-mogelijkheden (4 VLAN's), in te stellen voor Odido,
- Switch met 8 poorten of meer, waarvan ten minste 4 met POE mogelijkheid (tenzij een router al deze functionaliteit kan bieden),
- 4 access points,
- Alles via CAT6

Via één van de access points is het als volgt:

- 1 SSID voor kantoor, via een VLAN gescheiden van de rest,
- 1 gasten SSID, ook in een VLAN,
- 1 printer in een eigen VLAN die via deze access point verbinding maakt.
SiErRa schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:39:
Heb een vergelijkbare setup alleen zonder het zakelijke deel, maar wel een gasten wifi op los VLAN, maar met een AP in de tuin.

Ik heb het met Unifi opgelost (al deel ik de ervaring met firmware issues wel):AP voor de begane grond hangt tegen de buitenkant van de meterkast
AP voor de 1e verdieping en de zolder hangt net als jij van plan bent op het schuine vlak naast de trap, precies tussen de 2 verdiepingen
AP voor buiten is bewust een pro, want die kan tegen vrieskou en vocht, hangt wel onder een overkapping

Resultaat, altijd en overal prima wifi, devices roamen netjes tussen de AP's, en de router bevat ook gelijk de Unifi controller.
Ik kom inmiddels alleen poorten tekort op de switch, misschien was een 24poorts beter geweest.
Is de setup van SiErRa (voor router en switch) afdoende, of wellicht juist overkill?

En welke AP's precies zijn dan te adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hichelay schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:16:
Toch even een schopje omhoog, ik kom er namelijk niet uit welke apparatuur ik exact aan moet schaffen. Ik twijfel bijvoorbeeld tussen het Ubiquiti UniFi en TP-link Omada systeem. Of is er een ander systeem wat ik beter/net zo goed kan gebruiken?

Zodra ik op zoek ga, word ik nogal overweldigd door de keuzes.

Wat ik dus nodig heb:

- Router met voldoende VLAN-mogelijkheden (4 VLAN's), in te stellen voor Odido,
- Switch met 8 poorten of meer, waarvan ten minste 4 met POE mogelijkheid (tenzij een router al deze functionaliteit kan bieden),
- 4 access points,
- Alles via CAT6

Via één van de access points is het als volgt:

- 1 SSID voor kantoor, via een VLAN gescheiden van de rest,
- 1 gasten SSID, ook in een VLAN,
- 1 printer in een eigen VLAN die via deze access point verbinding maakt.

[...]

Is de setup van SiErRa (voor router en switch) afdoende, of wellicht juist overkill?

En welke AP's precies zijn dan te adviseren?
gewoon voor Ubiquity UniFi gaan, die kan alles wat je wilt, en is super eenvoudig om in te stellen.
UniFi Router -> UCG Fiber
UniFi Switch -> Standard 16POE GEN2 of als je geld genoeg hebt de PRO MAX series
UniFi AP's -> U6 of U7

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hichelay
Dankjewel! Duidelijk!

Ik heb nu de UCG Fiber toegevoegd aan de wenslijst (uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber).

Wat betreft switches heb ik nu deze selectie gemaakt: https://tweakers.net/pric.../2078232;1499372;2158734/

Waarom zou ik niet voor bijvoorbeeld de Flex gaan, behalve dat daar 8 poorten in zitten, in plaats van 16? Ik zal 5 poorten nodig hebben, behalve die van de router naar de switch. Daarnaast, bij nood kan ik ook nog gebruik maken van poorten die over zijn op de router (voor de tv-box bijvoorbeeld). En wat is de meerwaarde van de PRO MAX ten opzichte van de andere?

Tot slot lijkt deze U7 mij meer dan prima, mochten ze ooit gedateerd zijn, kan ik ze vrij makkelijk vervangen. uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite

Nog een laatste, suffe vraag: de ap's worden op de wand gemonteerd, dus niet op een plafond. Maakt dat nog iets uit qua bereik, of is dat verwaarloosbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door hichelay op 16-09-2025 19:47 ]

Pagina: 1