Factuur van Stichting Reprorecht – moeten wij dit betalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-08 12:40
Hallo allemaal,

Wij hebben onlangs een factuur ontvangen van Stichting Reprorecht ter hoogte van €46,42.
We zijn een kleine onderneming (2 personen) in de ICT-dienstverlening. We werken niet met muziek of creatieve werken, alleen met onze eigen documenten en software.

Op internet lezen we wisselende ervaringen: sommigen zeggen dat je altijd moet betalen, anderen dat het niet van toepassing is op hun situatie.
Daarom onze vraag:
Zijn wij als kleine onderneming verplicht dit bedrag te betalen? Of kunnen we bezwaar maken omdat wij in de praktijk niets met auteursrechtelijk beschermde publicaties doen?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1 van de eerste hits: https://www.mkbservicedes...chting-reprorecht-betalen

Log in of bel ze, dan kun je er iets mee.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Je zegt niks met auteursrechtelijke publicaties te doen, waarvoor zou je dan precies een factuur hebben ontvangen? Wat zegt de factuur, waar wordt geld voor gevraagd?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Reprorecht. Als je een kopieer apparaat of een fax hebt, ben je aan het reproduceren, een email printen van de klant, of een factuur voor in een ordner is reproduceren. Elk bedrijf krijgt dit, en zijn gewoon ondernemerskosten.

Een radio op het werk, en daar hoor je als ondernemer ook gewoon voor te betalen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:09:
Reprorecht. Als je een kopieer apparaat of een fax hebt, ben je aan het reproduceren, een email printen van de klant, of een factuur voor in een ordner is reproduceren. Elk bedrijf krijgt dit, en zijn gewoon ondernemerskosten.

Een radio op het werk, en daar hoor je als ondernemer ook gewoon voor te betalen ;)
Ho ho, rustig aan even. Enkel als er materiaal gerepro'd wordt waar auteursrecht op rust. Een mailtje van je oma uitprinten valt daar niet onder en je kan daarom dan ook je factuur zelf aanpassen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

XelaRetak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Ho ho, rustig aan even. Enkel als er materiaal gerepro'd wordt waar auteursrecht op rust. Een mailtje van je oma uitprinten valt daar niet onder en je kan daarom dan ook je factuur zelf aanpassen online.
Het mailtje van je oma is geen onderdeel van de bedrijfsvoering, en doe je met je printer thuis ;)

Heel zwart/wit gezien is een mailtje op de zaak printen voor prive doeleinde diefstal, of als het mag van de werkgever, loon in natura. Een pak papier mee naar huis nemen, of een rol wc-papier is dat ook.

En ja, als ondernemer heb je met zakelijk dingen te maken en daar is de wet een stuk strenger :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Het mailtje van je oma is geen onderdeel van de bedrijfsvoering, en doe je met je printer thuis ;)

Heel zwart/wit gezien is een mailtje op de zaak printen voor prive doeleinde diefstal, of als het mag van de werkgever, loon in natura. Een pak papier mee naar huis nemen, of een rol wc-papier is dat ook.

En ja, als ondernemer heb je met zakelijk dingen te maken en daar is de wet een stuk strenger :P
Je oma, je klant die vraagt hoe laat je er morgen bent, het zijn allemaal geen dingen waar reproductierechten op rusten en daardoor hoef je hem dan ook niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Factuur informatie staat
01-2025 t/m 12-2025 Reprorechtregeling t/m 19 bedraag van 23.21 euro
01-2026 t/m 12-2026 Reprorechtregeling t/m 19 bedraag van 23.21 euro

totaal te betalen ( over de reprorechtregeling hoeft u geen btw te betalen 46,42 euro.

geen info of telefoonnummer. verder om contact met ze op te nemen. en op het internet zie ik een betaald 0900 nummer om contact met ze op te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door cyberbot op 18-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

XelaRetak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Je oma, je klant die vraagt hoe laat je er morgen bent, het zijn allemaal geen dingen waar reproductierechten op rusten en daardoor hoef je hem dan ook niet te betalen.
Daar kijkt stichting reprorecht anders naar ;)

Als ik naar iemand een fax stuur, is die aan het reproduceren, en dat kan een foto zijn uit een krant en daar ligt dan auteursrechten op, en dien je daar netjes voor te betalen.

Ik heb met die toko al een keer te maken gehad op m'n werk, en die factuur was toen per printer, kopieermachine en fax.

Hoort gewoon bij de bedrijfvoering ;) Net als dat je voor elke transactie op je zakelijk rekening de bank moet betalen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Wij hebben geen printer op locatie, maar werken volledig digitaal. Scannen gebeurt met behulp van de mobiel, en facturen sturen wij digitaal en online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:27
https://www.reprorecht.nl/ondernemers/veelgestelde-vragen
Ik krijg een brief met een factuur, maar ik kopieer nooit. Niet digitaal en niet op papier. Wat nu?

Voor kleine bedrijven tot 20 fte

Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' te verklaren dat u nooit materiaal uit kranten, tijdschriften, boeken, digitale versies daarvan, en losse teksten en afbeeldingen van professionele makers, al dan niet afkomstig van het internet, (digitaal) kopieert en dat u geen gebruik wilt maken van de reprorechtregeling.

Voor bedrijven vanaf 20 fte

Als dit bij uw bedrijf het geval is vragen wij u om in te loggen en dan via de link 'toon andere mogelijkheden' aan te geven dat u een registratieregeling wilt. Daarbij voert u een periode een kopieeradministratie om de situatie in uw bedrijf of organisatie vast te stellen.
Ofwel, als jij nooit een kopie/uitdraai/print maakt van beschermd werk, kan je een verklaring invullen en hoef je niets te betalen. En zover ik dit goed uitleg, mag jij gewoon de mail van oma, of je klant, of je eigen Sinterklaasgedicht uitprinten op je werk en heeft dat niets te doen met reprorecht.

[ Voor 7% gewijzigd door segil op 18-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XelaRetak
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Daar kijkt stichting reprorecht anders naar ;)

Als ik naar iemand een fax stuur, is die aan het reproduceren, en dat kan een foto zijn uit een krant en daar ligt dan auteursrechten op, en dien je daar netjes voor te betalen.

Ik heb met die toko al een keer te maken gehad op m'n werk, en die factuur was toen per printer, kopieermachine en fax.

Hoort gewoon bij de bedrijfvoering ;) Net als dat je voor elke transactie op je zakelijk rekening de bank moet betalen ;)
Incorrect. Ze zijn daar dan ook met opzet extra vaag over, maar uiteindelijk gaat het alleen om het reproduceren van auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Bent u verplicht om de reprorechtfactuur te betalen?
Als in uw bedrijf auteursrechtelijk beschermd werk gedeeld wordt, moet u de toestemming van de rechthebbenden en de vergoeding geregeld hebben.

Door het vaag te houden en de @RaZ -en van de wereld in het ongewisse te houden kunnen ze mooi iedereen laten betalen, maar moeten is zeker niet aan de orde.

[ Voor 7% gewijzigd door XelaRetak op 18-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

cyberbot schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:43:
Factuur informatie staat
01-2025 t/m 12-2025 Reprorechtregeling t/m 19 bedraag van 23.21 euro
01-2026 t/m 12-2026 Reprorechtregeling t/m 19 bedraag van 23.21 euro

totaal te betalen ( over de reprorechtregeling hoeft u geen btw te betalen 46,42 euro.

geen info of telefoonnummer. verder om contact met ze op te nemen. en op het internet zie ik een betaald 0900 nummer om contact met ze op te nemen.
Misschien heb je met een scammer te maken, je kan de iban natuurlijk checken op de website van de politie.

En op de website van reprorecht.nl heb je een contactformulier waar je je vragen kan stellen, en dan hoef je niet te bellen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Misschien heb je met een scammer te maken, je kan de iban natuurlijk checken op de website van de politie.

En op de website van reprorecht.nl heb je een contactformulier waar je je vragen kan stellen, en dan hoef je niet te bellen ;)
Dit is hun IBAN nummer NL71INGB0001709725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

XelaRetak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Door het vaag te houden en de @RaZ -en van de wereld in het ongewisse te houden kunnen ze mooi iedereen laten betalen, maar moeten is zeker niet aan de orde.
Ik geef enkel mijn ervaring die ik heb met die club toen ik nog bij een repro-bedrijf werkte als print-operator. En ja, dat is dan >50 fte. En als de klant vraagt of ik 100.000 kopietjes uit de printer wil stampen is dat natuurlijk altijd in opdracht van, en dus toestemming, want er ligt een getekende opdracht.

De werkgever heeft het altijd netjes betaalt, en blijkbaar was dat al die jaren onterecht, want als de auteursrechthebbende je de opdracht geeft om te reproduceren is het niet veel anders dan de opdracht uitbesteden.

Maar volgens de persoon die ik toen van reprorecht heb gesproken die vertelde mij dat als iemand een krantenknipsel door onze fax laat lopen, zijn wij "onbedoelt" het auteursrecht aan het schenden, en dient daarvoor betaalt te worden.

En met die informatie heeft de werkgever die facturen netjes ter goede trouw betaalt. Goed en wel, toen ik dat werk deed betaalde we nog met Gulden, en hadden we nog dial-up internet :P En Google bestond nog niet ;)

Sorry voor de verwarring, my bad 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:50:
[...]
Niet vergeten om ze daarna een factuur te sturen voor het geval ze je bericht uitprinten :p

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Om die reden bevatten al mijn e-mails in de handtekening:
‘Denk aan het milieu en aan uw reprorechtfactuur, print deze e-mail niet’
Met daaronder een integrale kopie van het nieuwste boek van Arnon Grünberg.

Dat zal ze leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:08:
Maar volgens de persoon die ik toen van reprorecht heb gesproken die vertelde mij dat als iemand een krantenknipsel door onze fax laat lopen, zijn wij "onbedoelt" het auteursrecht aan het schenden, en dient daarvoor betaalt te worden.
Je kan natuurlijk ook gewoon niet het auteursrecht schenden... zoals elke verstandige professional.

Ik zie genoeg topics op tweakers over hoge schikkingsvoorstellen omdat iemand, onbedoeld, bedoeld of onbewust, auteursrechten schendt. Als ik jouw posts goed interpreteer zouden mensen die 46 euro overmaken naar reprorecht daar beschermd tegen zijn? Zo niet, dan vraag ik me af wat het doel van reprorecht dan wel is.

Grappig toeval, ik heb vorige week iets laten uitprinten bij een copyshop, en die weigerden direct toen ze een copyright-teken en licentie zagen. Dus ik zie niet in waarom die copyshop "diefstal" zou plegen. Nou was dat een gevalletje klok-en-klepel, want die licentie was creative-commons en dat mochten ze dus prima printen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:04
bwerg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:33:
[...]

Ik zie genoeg topics op tweakers over hoge schikkingsvoorstellen omdat iemand, onbedoeld, bedoeld of onbewust, auteursrechten schendt. Als ik jouw posts goed interpreteer zouden mensen die 46 euro overmaken naar reprorecht daar beschermd tegen zijn? Zo niet, dan vraag ik me af wat het doel van reprorecht dan wel is.
Nee dit vrijwaard je niet hiervan. Het is enigzins vergelijkbaar met de stichting thuiskopie waarbij je standaard een bedrag moet afdragen (CD's, SSD, telefoons, etc). Totaal bizar, maar het is wettelijk verplciht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:08:
Heb je een e-mail van die persoon? Dan stuur ik die een paar mp3'tjes, dan kan hij flink dokken.
Of ben ik dan het auteursrecht aan het schenden, als verzender?

Toen ik een eenmanszaak had (later bv) kreeg ik ook zo'n factuur. Via de website aangegeven dat ik geen auteursrechtelijk materiaal kopieerde en nooit meer iets van gehoord.
Ze schrijven gewoon elk geregistreerd bedrijf aan met een rekening op basis van aantal personeelsleden/eigenaren waarbij ze er van uitgaan dat elk bedrijf wel eens een kopietje maakt van een krantenartikel of iets uit een vakblad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pat911 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Heb je een e-mail van die persoon?
Ja, 2 stuks zelfs:
reprorecht@worldonline.nl en;
reprorecht@compuserv.com

Fax-nummer heb ik ook nog wel ergens liggen, ik moet even de administratie van 26 jaar geleden er even bijzoeken :+

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1