Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vochtige en koude kelder

Pagina: 1
Acties:

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
7 jaar geleden hebben we een vrijstaande woning uit 1982 gekocht. Hier zit een kelder in van 3 bij 6 meter.
Toen we het huis kochten zagen we dat op sommige plekken de structuurverf van de muren aan het komen was. We hebben eerst de rest van het huis verbouwd omdat we geen directe noodzaak hadden voor de kelder. Echter zijn er inmiddels 2 kinderen gekomen en willen we van onze werkkamer op de begaande grond graag speelkamer maken en dat onze werkkamer naar de kelder gaat.

Wat hebben we gedaan:
  • Vloerverwarming aangelegd op noppenplaten met daaronder isolatie. Hierna een nieuwe cementdekvloer aangebracht en een tegelvloer. De vloer was van altijd al droog overigens
  • We hebben onze muren laten injecteren door KEMO. Zij boren gaten in de muren en injecteren vervolgens een vloeistof die een zou moeten zorgen dat er geen vocht meer door de muur heen komt.
  • Muren laten stucen en geverfd
Echter helaas laat de verf weer los op de 2 buiten muren en het stukwerk ook. Ook komt er nog steeds veel zoutdoorslag.
We gaan het bedrijf wat de muren heeft geïnjecteerd uiteraard weer terug laten komen maar ik heb nog 2 problemen die ik wil opgelost hebben:

1.
De vloerverwarming heeft onvoldoende vermogen om de ruimte op temperatuur te houden. Zeker in de zomer als de warmtepomp uit staat omdat de rest van het juist geen verwarming nodig heeft zakt de temperatuur in de kelder tot de 17 graden.

2.
Er is geen afvoer van de vochtige lucht in de kelder. Dit helpt het probleem ook totaal niet uiteraard.

Hoe zit de kelder er uit:
  • De eerste 1,5 meter van de muren zijn vol gemetseld (alsin: geen spouwmuur maar flinke dikke muur. Na die 1,5 meter begint te spouwmuur en daar zijn geen vocht problemen mee.
  • Vochtprobleem sleept zich af in de 2 buiten muren. Echter bij de langte muur van 6 meter zit ongeveer 4 meter onder de garage maar heeft alsnog een vochtprobleem.
  • 1 van de binnenste muren heeft ook een stukje vocht probleem waar deze verbonden is met de buitenste muur
  • Luik naar de kruipruimte
  • Koekoek (klein raampje)
  • Boven de kelder zijn de volgende ruimtes: Gang met de open trap, meterkast, wc, technische ruimte met de warmtepomp en wasmachine en droogtrommel
Oplossingen waar probleem 1 en 2 waar ik zelf aan zit te denken:
  • Lucht ontvochtiger plaatsen
  • Gat boren tussen de kelder en technische ruimte en dan of de lucht uit de kelder trekken zodat er warmte lucht vanuit de gang de kelder wordt ingetrokken of de warme lucht van de technische ruimte de kelder in blazen. Echter zit er ook veel vocht in die lucht vanwege dat de condens droger ook in de ruimte staat.
  • Warmtepomp van zone verwarming gaan voorzien zodat de kelder makkelijker te verwarmen is. Forse investering voor nodig: Zone regeling maar er moet dan ook een buffervat geplaatst gaan worden om de warmtepomp niet constant te gaan laten pendelen.
Zijn er nog oplossingen die ik over het hoofd zie?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Casejunkie
Ik volg al een poosje een aannemer uit Canada die al vele kelders bewoonbaar heeft gemaakt. Vaak is de eerste stap om buiten het water te beheersen. Dus overal dakgoten en het regenwater zover mogelijk wegkrijgen van je buitenmuur.
Vervolgens zorgen dat het water rondom je woning goed weg kan. Vaak wordt hiervoor een French-drain voor gebruikt (grind rondom je fundering met een drainage buis erin). Meestal wordt er ook nog een folie tegen de fundatie aangebracht als je toch een greppel hebt gegraven.
Als het goed is heb je dan al een redelijk droge kelder.

In jou geval zou je kunnen overwegen om ook de muur te isoleren met een voorzetwand. Deze er dan ook voor zetten, zodat er lucht kan stromen tussen de buitenmuur en de voorzetwand.
En ventilatie toevoegen moet je sowieso gaan doen, want anders wordt het wel een hele bedompte werkkamer.

Wellicht kan je een airco toevoegen. Kunnen erg efficiënt verwarmen maar ook heel goed ontvochtigen.
Casejunkie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:02:
[...]
French grain is leuk, maar die komt lager te liggen dan de riool aansluiting. Waar ga je het water dan laten?
In een put die vervolgens leeg wordt gepompt. Afbeeldingslocatie: https://www.millers-va.com/wp-content/uploads/2017/08/sump-pump.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 18-08-2025 11:05 ]

• Casejunkie
chrisborst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:48:
@Casejunkie
Ik volg al een poosje een aannemer uit Canada die al vele kelders heeft bewoonbaar heeft gemaakt. Vaak is de eerste stap om buiten het water te beheersen. Dus overal dakgoten en het regenwater zover mogelijk wegkrijgen van je buitenmuur.
Vervolgens zorgen dat het water rondom je woning goed weg kan. Vaak wordt hiervoor een French-drain voor gebruikt (grind rondom je fundering met een drainage buis erin). Meestal wordt er ook nog een folie tegen de fundatie aangebracht als je toch een greppel hebt gegraven.

In jou geval zou je kunnen overwegen om ook de muur te isoleren met een voorzetwand. Deze er dan ook voor zetten, zodat er lucht kan stromen tussen de buitenmuur en de voorzetwand.
En ventilatie toevoegen moet je sowieso gaan doen, want anders wordt het wel een hele bedompte werkkamer.
Dakgroten zijn allemaal in orde. Het vervelende is dat 4 meter van 1 van de probleemmuren dat de garage daar op staat. Ik kan daar dus nooit komen tenzij ik de vloer van de garage er uit breek.
Als je de buitenmuren helemaal bloot legt kan je ook bitumen tegenaan smeren en vervolgens PIR platen ertegen aanzetten. Alleen is dat een flinke ondernemen. Zeker omdat ook de waterleiding, elektra en glasvezel daar de woning binnen komen.

French grain is leuk, maar die komt lager te liggen dan de riool aansluiting. Waar ga je het water dan laten?

[ Voor 3% gewijzigd door Casejunkie op 18-08-2025 11:03 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die injecties zijn vaak afdoende, maar wel voor een beperkte tijd. Nu is het grondwaterpeil overal tegenwoordig ook stukken hoger dan voorheen, dus die waterdruk blijft als het inderdaad grondwater is.

Heb je wel eens onderzoek gedaan naar de oorzaak? Is het inderdaad grondwater? Of eerder regenwater wat niet goed wordt weggeleid?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

chrisborst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:48:
@Casejunkie
Ik volg al een poosje een aannemer uit Canada die al vele kelders bewoonbaar heeft gemaakt. Vaak is de eerste stap om buiten het water te beheersen. Dus overal dakgoten en het regenwater zover mogelijk wegkrijgen van je buitenmuur.

Wellicht kan je een airco toevoegen. Kunnen erg efficiënt verwarmen maar ook heel goed ontvochtigen.

[...]

In een put die vervolgens leeg wordt gepompt. [Afbeelding]
Dit werkt natuurlijk alleen als je grondwaterpijl lager is dan je drainage systeem. Anders ben je constant het grondwater aan het wegpompen.

blup

• Casejunkie
Wolly schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:10:
Die injecties zijn vaak afdoende, maar wel voor een beperkte tijd. Nu is het grondwaterpeil overal tegenwoordig ook stukken hoger dan voorheen, dus die waterdruk blijft als het inderdaad grondwater is.

Heb je wel eens onderzoek gedaan naar de oorzaak? Is het inderdaad grondwater? Of eerder regenwater wat niet goed wordt weggeleid?
Grondwater zit hier op tussen de 5 en 6 meter diepte. Paar maanden een put laten spuiten tbv de beregeningsinstallatie.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:40
Wij hebben recentelijk afgezien van een jaren 70 woning die voor een groot deel onderkelderd was. Deze had ook veel vochtschade en om dat goed te krijgen moet je toch wel aardig wat stappen ondernemen.

Injecteren of alles wat je er van binnenuit op smeert is een lapmiddel.
Je zult de kelder van buiten moeten blootleggen en een waterdicht membraan/bitumen aanbrengen. Je kunt dam direct van buitenaf isoleren voordat je dit doet.

Daarnaast zorgen dat er überhaupt zo min mogelijk water rondom je kelder kan komen. Dus zorgen voor afvoeren van water. Tegels op afschot op de eerste paar meter rondom, etc.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Ben je zeker dat het vocht van buiten komt? Als ik het goed begrijpt heb je muurkoeling (de grond is vaak onder het dauwpunt en er zit geen isolatie), dus je krijgt condens op de muren en het blijft koud in de kelder zonder verwarming. Lijkt me logisch?
Muren isoleren zal al veel verschil maken.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 21-08-2025 15:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wolly
  • Niet online
Casejunkie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Grondwater zit hier op tussen de 5 en 6 meter diepte. Paar maanden een put laten spuiten tbv de beregeningsinstallatie.
Dan zou ik helemaal goed onderzocht wat je nu eigenlijk probeert op te lossen.

• JorisvanK
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19-11 10:47
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 27-10-2025 16:36 . Reden: spam ]

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:15
Warm stoken en een elektrische ontvochtiger gebruiken.
De kelder is het koudste punt dus vocht slaat daar neer op de muren.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-11 06:47
Casejunkie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:30:
De vloerverwarming heeft onvoldoende vermogen om de ruimte op temperatuur te houden. Zeker in de zomer als de warmtepomp uit staat omdat de rest van het juist geen verwarming nodig heeft zakt de temperatuur in de kelder tot de 17 graden.
Verwarmen. Dan kan je met een elektrische kachel doen. Een andere optie kan het plaatsen van een losse airco die ook kan verwarmen te gebruiken. Een airco heeft meestal ook wel een iets wat functie van vocht uit de lucht te halen.
Casejunkie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:30:
Er is geen afvoer van de vochtige lucht in de kelder. Dit helpt het probleem ook totaal niet uiteraard.
Zorg voor betere ventilatie. Je kan nog zorgen voor een ontvochtiger als je geen echte ventilatie kan regelen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
RonnieKo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:53:
Je kan nog zorgen voor een ontvochtiger als je geen echte ventilatie kan regelen.
Een ontvochtiger in een kelder heeft dan wel weer de uitdaging dat het condenswater ook weg moet.
Dat zal meestal naar boven moeten, de meeste kelders hebben geen aansluiting op het riool, dus dan moet je ook een condenswaterpompje installeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• nmeulstra
  • Laatst online: 20-11 11:26
Dank voor al jullie kennis, interessant om te lezen, ik leer hier veel van..
Ik heb zelf een kelder die last heeft van vocht: de muren zijn vochtig, er ontstaat af en toe wat schimmel en er hangt een muffe geur. Volgend jaar wil ik dit probleem gaan aanpakken, bij voorkeur zoveel mogelijk zelf. Ik heb er nog geen ervaring mee, dus ik zit nu volop in de oriënterende fase — allerlei topics aan het doorspitten en alle informatie als een spons aan het opnemen. Mijn doel is om het goed en duurzaam aan te pakken. Wat ik me vooral afvraag: is het zinvol om het probleem alleen van binnenuit aan te pakken (bijvoorbeeld met injecteren of afdichten)? Of heeft dat weinig effect als er buiten niets verandert aan de situatie (drainage of gevelafdichting)?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Zoals ik het hier lees, moet je weten waar het vocht vandaan komt. Indien buiten: ook buiten oplossen. Indien binnen, volstaat binnen oplossen. Zelf heb ik een paar keer bedankt voor dit soort woningen, maar onder goed aanpakken versta ik toch wel afgraven, afsmeren, PIR platen en alle afwatering nalopen/fixen. Dat is een flinke klus, die je niet alleen afkan (of je moet veel vrij kunnen nemen en een graafmachine kunnen bedienen ;)). Stenen van binnenuit impregneren: mja, klinkt mij teveel als grote stappen snel thuis lapmiddel.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Casejunkie
RonnieKo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Verwarmen. Dan kan je met een elektrische kachel doen. Een andere optie kan het plaatsen van een losse airco die ook kan verwarmen te gebruiken. Een airco heeft meestal ook wel een iets wat functie van vocht uit de lucht te halen.

[...]

Zorg voor betere ventilatie. Je kan nog zorgen voor een ontvochtiger als je geen echte ventilatie kan regelen.
Betere ventitatie ga ik nu voor zorgen. Vorige week een gat van 130mm laten boven in de tegenovergestelde hoek van de open trap. Planning is om de lucht op ongeveer 1 meter hoogte te gaan afzuigen.
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:37:
Zoals ik het hier lees, moet je weten waar het vocht vandaan komt. Indien buiten: ook buiten oplossen. Indien binnen, volstaat binnen oplossen. Zelf heb ik een paar keer bedankt voor dit soort woningen, maar onder goed aanpakken versta ik toch wel afgraven, afsmeren, PIR platen en alle afwatering nalopen/fixen. Dat is een flinke klus, die je niet alleen afkan (of je moet veel vrij kunnen nemen en een graafmachine kunnen bedienen ;)). Stenen van binnenuit impregneren: mja, klinkt mij teveel als grote stappen snel thuis lapmiddel.
Het lastige is dat van de lange muur waar het probleem zich afspeelt, 4 van de 6 meter een garage boven staat. Daar kan je dus niet bij (tenzij je de vloer van de garage gaat uitbreken). De achterste muur kan ik wel bij en de eerste 2 meter van de lang muur kan ik ook bij (wel erg voorzichtig graven want op dat punt komt de stroomkabel, water en glasvezel binnen)
Buiten afgraven is dus de laatste optie. maar houden we wel rekening mee.

Voor ons was de kelder destijds een bonusruimte. Het probleem was toen niet zichtbaar omdat de muren onbehandeld waren (schoon metselwerk). Het probleem werd pas zichtbaar toen de muren werden voorzien van stucwerk.

Plan nu is:

Ventilatie aanleggen
Stucwerk verwijderen van de 2 probleem muren
Stuk muur die nog wat vochtig is nog een keer na laten injecteren.
Muur behandelen tegen zout uitbloei
Muur laten voorzien van een cement gebonden stucwerk die ademt.
Muur daarna afwerken met een damp open muurverf zodat het vocht ook daadwerkelijk de muur uit.

De ventilatie gaat hopelijk 2 dingen oplossing:
Luchtvochtigheid gaat gelijk worden aan de rest van het huis door actieve ventilatie.
Temperatuur gaat omhoog in de periodes dat er niet gestookt wordt.

Mocht de temperatuur onvoldoende omhoog gaan dan moeten we echt over naar zone regeling voor de verwarming maar dat gaat ook een flinke investering worden.

[ Voor 59% gewijzigd door Casejunkie op 29-10-2025 12:16 ]

• nmeulstra
Brent schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:37:
Zoals ik het hier lees, moet je weten waar het vocht vandaan komt. Indien buiten: ook buiten oplossen. Indien binnen, volstaat binnen oplossen.
Het water van buitenaf lijkt wel invloed te hebben, maar niet zodanig dat ik denk: ik moet alles grondig buiten aanpakken. Zoals je schetst is dit natuurlijk een gigantische klus, waar ik zeker hulp bij nodig heb.
Ik kan er natuurlijk altijd voor kiezen om te kijken of het voldoende is alleen binnen aan te pakken, het een jaar aan te zien en daarna bekijken of het voldoende is.
Kan ik beter de muur afsluiten? Of juist het aanbrengen van een damp-open product?
Het lijkt me dat met een damp-open product de geur en vochtigheid niet weggaan..

• Brent
nmeulstra schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:10:
[...]

Het water van buitenaf lijkt wel invloed te hebben, maar niet zodanig dat ik denk: ik moet alles grondig buiten aanpakken.
Hoe weet je dit?

• nmeulstra
Het weer lijkt invloed te hebben op de muren, bij veel regenval lijken de muren vochtiger en is de luchtvochtigheid hoger in de kelder. In een droge periode wordt het minder.

• Wolly
  • Niet online
nmeulstra schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:27:
[...]

Het weer lijkt invloed te hebben op de muren, bij veel regenval lijken de muren vochtiger en is de luchtvochtigheid hoger in de kelder. In een droge periode wordt het minder.
Grondwaterstand lijkt mij het meest aannemelijke.

• Brent
[...]

Maar dat kan ook een grondige aanpak vergen? Dat bedoel ik meer. Hoe weet je wanneer je grondig moet aanpakken of met kleine ingreep weg kan komen?

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-11 14:45
[...]

Heb je al gecontroleerd of er bij de buitenmuren onder maaiveld een waterkerende voorziening is aangebracht?

Waarschijnlijk was injecteren dan ook overbodig geweest.

Edit: "Alleen binnen aanpakken" bestaat niet en is in het beste geval symptoombestrijding. Vocht komt van buiten naar binnen dus je begint I'm dit soort casussen altijd buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Gohf046 op 04-11-2025 18:11 ]

MT 1x 5.12 kWh V151

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:21
naftebakje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:32:
Ben je zeker dat het vocht van buiten komt? Als ik het goed begrijpt heb je muurkoeling (de grond is vaak onder het dauwpunt en er zit geen isolatie), dus je krijgt condens op de muren en het blijft koud in de kelder zonder verwarming. Lijkt me logisch?
Muren isoleren zal al veel verschil maken.
Ik denk dat je inderdaad in deze richting moet kijken.
Je zegt dat de vloer droog is en het grondwater op >5m diepte zit en dat de problemen 2 buitenmuren zijn.
Daarnaast gaf je ook aan dat er geen ventilatie is.
Dan lijkt het me logisch dat er condensatie voorkomt op die 2 buitenmuren (die het koudste zijn).
Je oplossing is dus, ventileren ventileren en ventileren.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze kelder is vanuit de bouw redelijk goed geïsoleerd (rd 2,5-3) van buitenaf en wordt alleen verwarmd met de vloerverwarming van de begane grond. Daarnaast mechanische ventilatie en roosters vanuit de kruipruimte. Het grondwater komt tot ongeveer 2m hoog maar gelukkig niet de kelder in (h 2.5m).
Dat is voor zowel de temperatuur als lucht vochtigheid ideaal, de temperatuur blijft het hele jaar redelijk constant tussen de 19 en 20 graden.
Als het vriest zetten we soms een cop1 kachel erbij als we daar zitten.

Ik denk dat isolatie en ventilatie stap 1 is om het behaaglijk te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2025 20:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• naftebakje
nightgold schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:46:
[...]Dan lijkt het me logisch dat er condensatie voorkomt op die 2 buitenmuren (die het koudste zijn).
Je oplossing is dus, ventileren ventileren en ventileren.
Euh, nee. Als het probleem is dat die buitenmuren kouder zijn dan het dauwpunt, zal je met extra ventileren extra vocht aanvoeren.
Je wil iets van waterdichte isolatie op die muren (zodat de oppervlaktetemperatuur boven het dauwpunt zit), en dan kan je bijkomend goedkoper verwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• nmeulstra
Brent schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:40:
[...]

Maar dat kan ook een grondige aanpak vergen? Dat bedoel ik meer. Hoe weet je wanneer je grondig moet aanpakken of met kleine ingreep weg kan komen?
Dat is afhankelijk van omvang van het probleem, dat wilde ik dit seizoen in kaart brengen. Ik heb me er denk ik op verkeken wat 'grondig aanpakken' inhoudt. Daarom zit ik eraan te denken toch alleen de binnenkant aan te pakken, in de hoop dat dit voldoende is om het probleem te verhelpen. Ik heb een epoxy kelderafdichting gevonden op thecoatingshop.nl die de muur waterdicht kan maken en die ook op vochtige ondergronden aan te brengen is. Dit zou ik voor nu eenvoudig zelf kunnen doen. Dan houd ik het dit seizoen nauwkeurig in de gaten en kan ik altijd nog grondiger aanpakken indien nodig.

• nightgold
naftebakje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:09:
[...]
Euh, nee. Als het probleem is dat die buitenmuren kouder zijn dan het dauwpunt, zal je met extra ventileren extra vocht aanvoeren.
Je wil iets van waterdichte isolatie op die muren (zodat de oppervlaktetemperatuur boven het dauwpunt zit), en dan kan je bijkomend goedkoper verwarmen.
Trek warme lucht van in huis naar de kelder en voer het daar af. Dan gaat de luchtvochtigheid toch naar beneden?

• naftebakje
nightgold schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:11:
[...]Trek warme lucht van in huis naar de kelder en voer het daar af. Dan gaat de luchtvochtigheid toch naar beneden?
Je bent bekend met het verschil tussen relatieve en absolute vochtigheid?
Je voert warme lucht aan, die koelt af tegen de koude muur waardoor de relatieve vochtigheid stijgt. Koel je ´voldoende´ af zodat je relatieve vochtigheid 100% wordt (het dauwpunt) dan krijg je condens. Schimmels komen al sneller.

Stel dat je koude lucht zou aanvoeren, kouder dan de koude muren, dan zou die opwarmen en de relatieve vochtigheid net gaan dalen.

• nightgold
naftebakje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:52:
[...]
Stel dat je koude lucht zou aanvoeren, kouder dan de koude muren, dan zou die opwarmen en de relatieve vochtigheid net gaan dalen.
8)7 Dit is hoe ik het inderdaad in mijn kelder heb gedaan. Half-ingegegraven kelder waarbij de bovenkant van de (steens)muren dus bovengronds zat. In koude dagen gutste de condens van die muren af. Er was ook geen ventilatie in de kelder.
Ik heb een gevelrooster gemaakt voor permanent ventilatie en het probleem was opgelost. Ook zomers wanneer warme lucht binnenkomt heb ik geen last meer van condens.

Maar dit is geen oplossing voor OP natuurlijk sinds het om een (toekomstige) gebruiksruimte gaat.

• Casejunkie
naftebakje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:09:
[...]
Dan zit ik nog steeds met het probleem dat ik bij een flink stuk muur niet kan komen vanwege de garage.

• JorisvanK
  • Laatst online: 19-11 10:47
Casejunkie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:04:

Plan nu is:

Ventilatie aanleggen
Stucwerk verwijderen van de 2 probleem muren
Stuk muur die nog wat vochtig is nog een keer na laten injecteren.
Muur behandelen tegen zout uitbloei
Muur laten voorzien van een cement gebonden stucwerk die ademt.
Muur daarna afwerken met een damp open muurverf zodat het vocht ook daadwerkelijk de muur uit.
In je plan lees ik dat je voor een damp-open muurverf en stuc die ademt wilt kiezen.
Dit zal dan toch invloed blijven houden op de luchtvochtigheid? Waarom zou je de muur niet af willen sluiten?
Pagina: 1