Bizar hoog waterverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 10.404 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 15:06

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik ben vorig jaar verhuisd en kreeg vorige week de afrekening van Evides voor het waterverbruik. Ik heb schijnbaar in 1 jaar tijd 93 m3 water verbruikt. Het betreft hier een één persoonshuishouden. Ik draai 1 was per week, en 2 a 3x de vaatwasser. Douche elke dag en heel af en toe een bad.

In mijn vorige appartement woonde ik samen en was ons gecombineerde verbruik 42 m3. In beide situaties stadsverwarming via Eneco.

Ik heb het verbruik net weer gemeten en sinds vorige week maandag is er alweer 2 m3 doorheen. Met 1 was, 2 rondes vaatwasser en 0x in bad.

Er is dus iets mis hier.

Nu heb ik dit nieuwe appartement vorig jaar laten verbouwen (nieuwe keuken, badkamer, toilet) en vroeg me af hoe aannemelijk het is dat er daarbij iets verkeerd is aangesloten. Ik roep maar wat, ik heb een Quooker met heetwater en koudwater tank, en dat is een draak om aan te sluiten. Geen idee of die ook een eigen afvoer nodig heeft, maar voor hetzelfde geld staat die ergens gewoon koudwater door te pompen naar de afvoer. Aan de andere kant, dat zou je moeten horen, toch?

Iemand een suggestie?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Beste antwoord (via SeatRider op 19-08-2025 07:59)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nou, dan heb je nu wel heel vlot je probleem kunnen ontdekken :+

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:17
Draait het wieltje op je watermeter met alle kranen dicht?

Misschien een toilet wat continu (een beetje) doorloopt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51
Kijk even of je watermeter oploopt wanneer alle kranen dicht zijn.

Het verschil zou ook te verklaren kunnen zijn door bijvoorbeeld een water besparende douchekop in je vorige woning, en nu een erg onzuinige douchekop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je kan niet echt een 2p huishouden omrekenen naar 1p, want in de eerdere situatie deed je een aantal dingen 'samen'. Daarnaast is 42 m3 voor een 2p hh gewoon heel erg weinig eigenlijk...

Als je nu een beetje zoekt is het voor een 1p hh ~170-190l/dag. Dus ~70m3/jaar.

MIsschien dat je bij de verhuizing flink water verbruikt hebt met schoonmaken en verbouwen etc, dus zal het nog niet echt een stabiele weergave zijn van de vaste verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
superduper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:00:
Je kan niet echt een 2p huishouden omrekenen naar 1p, want in de eerdere situatie deed je een aantal dingen 'samen'. Daarnaast is 42 m3 voor een 2p hh gewoon heel erg weinig eigenlijk...

Als je nu een beetje zoekt is het voor een 1p hh ~170-190l/dag. Dus ~70m3/jaar.

MIsschien dat je bij de verhuizing flink water verbruikt hebt met schoonmaken en verbouwen etc, dus zal het nog niet echt een stabiele weergave zijn van de vaste verbruik.
Gaat dat op met water? samen douchen, samen wassen en samen plassen? 50 kuub water om te verbouwen en schoon te maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Doordruppelende wc's? Dat is soms moeilijk te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
alle kranen en wc dicht zetten, en de stand opschrijven.
Lekker een dag niet thuis verblijven en bij terugkomst je stand controleren.

geen verschil geen probleem

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

No Hands schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Gaat dat op met water? samen douchen, samen wassen en samen plassen? 50 kuub water om te verbouwen en schoon te maken?
Meer voor de vaatwasser en wasmachine. Douchen en plassen zal wel meevallen idd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Kijken bij overdrukventielen (CV ketel, boiler, ...) en spoelbakken toilet, dat zijn plekken waar water ongemerkt kan weglopen.
Je kan ook beginnen met 's avonds de stand van de waterteller te noteren, en 's ochtends checken of die niet veranderd is (als je 's nachts niets van water hebt laten lopen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic heb ik even naar mijn eigen verbruik gekeken. Ook een eenpersoonshuishouden, en mijn gemiddelde gebruik over de afgelopen 4 jaar is ongeveer 48m3 per jaar.

Grofweg dagelijks douchen, 3 wasjes per week (hoe doet @TS er in hemelsnaam maar eentje? Scheid je je was niet? :+), vaatwasser om de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 00:35
Ik ben ook alleen, en afgelopen jaar heb ik 30m3 gebruikt. Ik douche om de dag (overige dagen met washandje opfrissen), heb meestal 1 was (soms 2) per week en de vaatwasser gaat ook 1-2 keer per week aan.

offtopic:
Dagelijks douchen is sowieso onzin tenzij je een erg arbeidsintensieve baan hebt, en elke dag bezweet thuis komt. Ook je huid en haar zal je dankbaar zijn als je niet meer dagelijks gaat douchen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

42m3 hoeft nog niet eens zo absurd laag te zijn voor 2 personen, ik heb in de afgelopen 12 maanden in m'n eentje net 29m3 verbruikt, zonder ook maar een seconde te verspillen aan nadenken over hoe zuinig ik wel/niet met water om ga:

- Om de dag douchen (wel aan de lange kant, 5-15 mins)
- 1 á 2 wasjes per week
- Vrijwel dagelijks vaatwasser (heb wel een klein model max 3.8l water)

Maar opeens een verdubbeling in het verbruik zien, terwijl je nu juist in je uppie zit is wel apart ja.

@sOid geen idee in hoeverre jij de was scheid, enkel rood en wit mix ik niet met elkaar. De rest gaat gewoon bij elkaar met een kleurdoekje er bij. Anders zou ik was veel te lang in aparte stapeltjes/mandjes moeten opsparen voordat het een beetje redelijke hoeveelheid is om in een wasmachine te gooien. :P

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2025 10:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ach wij zitten op 140 met een 3 persoon huishouden. Ik douche iedere dag (10-15 minuten, anders functioneer ik niet), mijn zoon en vrouw om de dag denk ik. Hier draait de wasmachine genoeg en staat iedere dag de vaatwasser wel aan.

Maar goed, draai alles eens dicht en kijk of de meter dan loopt. Staat het stil kun je eens proberen een wasje te draaien en te kijken of daar veel verbruik is, of de vaatwasser. Meten is weten.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
Hier +/- 150m3.
4 personen, 2 volwassenen en 2 kinderen.
Vaatwasser gaat hier bijna iedere dag aan, wasmachine ook.
Kinderen douchen 2 keer per week (minstens), mijn vrouw en ik (bijna) elke dag.
Tevens zijn er op de dagen dat wij zelf niet thuis zijn minstens 1 opa of oma in huis voor het oppassen.
Dus er word hier iedere dag (dus ook overdag) wel water gebruikt, al is het maar voor de koffie of ranja.

Lijkt mij dus sterk dat jij in je eentje 93m3 water verbruikt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 00:52
Meterstand wel goed opgenomen bij het betrekken van de woning?
Als bv op de kop gelezen een 9 voor een 6 is aangezien, heb je misschien al 30m3 te pakken (voorbeeld).
Dus wat velen al zeggen, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De suggestie "draai eens alles dicht" is lastig. Ik kan de hoofdafsluiter in de meterkast dichtdoen, maar in huis heb ik verder geen afsluiters. De stortbakken zijn allebei ingebouwd. De enige kraan die ik misschien dicht kan zetten is die in de keuken (daarmee zet ik de Quooker en de vaatwasser zonder water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
BernardV schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:36:
Meterstand wel goed opgenomen bij het betrekken van de woning?
Als bv op de kop gelezen een 9 voor een 6 is aangezien, heb je misschien al 30m3 te pakken (voorbeeld).
Dus wat velen al zeggen, meten is weten.
Ja, net gecheckt adhv de foto uit het meterstandenrapport. Maar ook het feit dat ik sinds vorige week maandag alweer meer dan 2 m2 heb verbruikt lijkt me duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43
SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:37:
De suggestie "draai eens alles dicht" is lastig. Ik kan de hoofdafsluiter in de meterkast dichtdoen, maar in huis heb ik verder geen afsluiters. De stortbakken zijn allebei ingebouwd. De enige kraan die ik misschien dicht kan zetten is die in de keuken (daarmee zet ik de Quooker en de vaatwasser zonder water).
Als de WC continue blijft lopen dan hoor / zie je dat wel als je er bij staat.
Na het doorspoelen loopt je reservoir vol, daarna stopt het water met lopen.
Als het goed is, loopt er ook geen water vanuit het reservoir de pot in.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
elke ingebouwde wc heeft een kraan binnen in zit.
Je zal even de knoppen en het systeem erachter los moeten maken en de kraan dicht zetten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik woon alleen en heb al 3 jaar zo’n 80 m3. Dus ik snap de paniek niet zo.

Ik zou zeggen, regel een homewizard watermeter en dan zul je zien dat je wasmachine en vaatwasser best veel gebruiken. En douchen ook zo 100-150 L is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:37:
Dat is ook nergens voor nodig. Wat bedoeld wordt is: neem een periode van liefst zoveel mogelijk tijd waarin je niet bewust water gebruikt. Dus een hele nacht, of een dag/etmaal dat je niet thuis bent. Kijk in die periode naar de begin- en eindstand van de teller, die moet onveranderd zijn.
Pas als de teller wèl verandert, moet je gaan zoeken naar waar dat water heen gaat, bijvoorbeeld door kraantjes in de stortbak van de WC dicht te draaien. Maar dat is pas een stap verder dus.
Als de tellerstand in die tijd netjes onveranderd blijft, dan zit het dus in bewust verbruik (en geen lek oid) en moet je kritisch(er) gaan kijken naar waar je water dan naar toe gaat.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb opnieuw opgemeten. In 1 uur tijd is de teller van xxx,48x naar xxx,49x gegaan, zonder dat ik water heb verbruikt. Dus 0,01 m3, is 10 liter water. Wat kan er 10 liter water per uur verspillen? Beetje veel voor een lekkende kraan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Rensjuh schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Als de WC continue blijft lopen dan hoor / zie je dat wel als je er bij staat.
Na het doorspoelen loopt je reservoir vol, daarna stopt het water met lopen.
Als het goed is, loopt er ook geen water vanuit het reservoir de pot in.
Ons toilet sloot een tijdje niet helemaal goed af en druppelde dus een beetje door. Ik dacht eerst dat dat zo'n klein beetje was dat het niet zoveel uitmaakt op je totale verbruik. Tot ik de kraan afsloot en zag dat de volledige tank in minder dan een halfuur leeg liep. Als je dat doorrekent kom je op 15 tot 20 kuub per jaar uit. Een lekkende kraan of toilet is dus al snel erger dan je denkt.

Inmiddels is het gerepareerd.
SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:51:
Ik heb opnieuw opgemeten. In 1 uur tijd is de teller van xxx,48x naar xxx,49x gegaan, zonder dat ik water heb verbruikt. Dus 0,01 m3, is 10 liter water. Wat kan er 10 liter water per uur verspillen? Beetje veel voor een lekkende kraan?
10 liter lekken in een uur kan dus makkelijk zonder dat je het doorhebt, bleek in mijn situatie. Edit: en ik had ook een rekenfout gemaakt. 10 liter per uur is zelfs bijna 90 kuub per jaar!

[ Voor 25% gewijzigd door Lapa op 18-08-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23
Kan ook een lek in de waterleiding zijn, vooral bij oude koperen leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
En de buren zitten op 15 m3? :)
Ik zou ook denken aan een WC die doorloopt. Mogelijk met verbouwing iets misgegaan?
Wat een verschil in verbruik lees ik hier. Wij zitten met 3 personen op 56 m3 per jaar. Zal wel te maken hebben met dat we gemiddeld eens in de 3 dagen even douchen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

10 liter water? Dat is precies de inhoud van de stortbak van m'n toilet ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
Enkel dat verbruik zou al 86m3 per jaar zijn. Dus laat het de helft zijn, dan zit je precies op het extra verbruik. Dus ergens lekt er blijkbaar 5 liter per uur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Ik weet het honderd procent zeker: de buren tappen ons water af! Dus ik op hoge poten naar de buren, ik belde aan, zeg "buurvrouw, ik kom eens even praten over het aftappen van ons water", en werd binnen uitgenodigd.

Nadat ik de ongelooflijk smerige bak koffie bij de sanseveria had gegoten, ging ik naar het toilet. Eenmaal verlost van de koffie spoel ik door, op eigen kosten...

(Vrij naar Finkers)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:27:

@sOid geen idee in hoeverre jij de was scheid, enkel rood en wit mix ik niet met elkaar. De rest gaat gewoon bij elkaar met een kleurdoekje er bij. Anders zou ik was veel te lang in aparte stapeltjes/mandjes moeten opsparen voordat het een beetje redelijke hoeveelheid is om in een wasmachine te gooien. :P
Een beetje offtopic, maar goed, we zijn tweakers en willen natuurlijk dingen graag optimaliseren ;)

Ik heb:
- Gekleurde was @ 40c
- Zwarte was @ 40c
- Witte was @ 40 of 60c
- Sportkleding @ 30-40c
- Handdoeken @ 60c
- Beddengoed @ 60c
- Vaatdoekjes/theedoeken/dweilen @ 60c

Ik heb niet elke week alle typen overigens. En sportkleding vaak op kort programma van 30min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

@SeatRider Let op het draaischijfje (wieltje) op de watermeter. Dit is al eerder genoemd, maar het lijkt erop dat je hier nog niet op hebt gereageerd.

Aan de hand van dit wieltje kun je zien of er sprake is van continu waterverbruik. Als het wieltje voortdurend draait, is de kans groot dat er ergens een lek zit.

Ter illustratie een filmpje van een watermeter in Engeland. In dit voorbeeld is het wieltje groen. Bij jou draait het wieltje waarschijnlijk minder snel:
YouTube: Another company wanted to charge £25,000!! #originalleakdetective #l...

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
sOid schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Een beetje offtopic, maar goed, we zijn tweakers en willen natuurlijk dingen graag optimaliseren ;)

Ik heb:
- Gekleurde was @ 40c
- Zwarte was @ 40c
- Witte was @ 40 of 60c
- Sportkleding @ 30-40c
- Handdoeken @ 60c
- Beddengoed @ 60c
- Vaatdoekjes/theedoeken/dweilen @ 60c

Ik heb niet elke week alle typen overigens. En sportkleding vaak op kort programma van 30min.
Waarom was je letterlijk alles op minimaal 40 graden, behalve sportkleding, wat ik juist eerder op een hogere temperatuur zou wassen? Of heb je hele delicate/dure sportkleding?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Waarom was je letterlijk alles op minimaal 40 graden, behalve sportkleding, wat ik juist eerder op een hogere temperatuur zou wassen? Of heb je hele delicate/dure sportkleding?
Zwart en gekleurd ook nog wel 'ns op 30 graden.

En inderdaad, delicate (en soms dure in het geval van fietsbroeken) sportkleding. Volgens de labels mogen die niet warmer dan 30.

Ik sta zeker open voor suggesties. Ik doe ook maar wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:06:
@SeatRider Let op het draaischijfje (wieltje) op de watermeter. Dit is al eerder genoemd, maar het lijkt erop dat je hier nog niet op hebt gereageerd.

Aan de hand van dit wieltje kun je zien of er sprake is van continu waterverbruik. Als het wieltje voortdurend draait, is de kans groot dat er ergens een lek zit.
Net even gekeken, weer een uur later, weer 0,01 verder (zonder verbruik). Ik heb een meter van Aquadis, die heeft een rood pijltje wat 0-9 kan aanwijzen). Dat zie ik niet bewegen (maar ik heb er ook niet minutenlang naast gezeten).

Dit type dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.metermarket.co.uk/assets/products/FullSizeRemanifoldnder.jpg

Edit: Net even een kraan opengezet en weer gekeken, dan draait dat wieltje als een malle (misschien wel 1 omwenteling per sec).

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 18-08-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Net even gekeken, weer een uur later, weer 0,01 verder (zonder verbruik). Ik heb een meter van Aquadis, die heeft een rood pijltje wat 0-9 kan aanwijzen). Dat zie ik niet bewegen (maar ik heb er ook niet minutenlang naast gezeten).

Dit type dus:

[Afbeelding]
dat rode pijltje zou per liter verbruik één keer rond moeten draaien.
Als je 10 liter per uur verbruik (0,01 m3) dan zou het dus per 6 minuten een keer rond moeten gaan.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

[...]

Dit type dus:
Dat rode pijltje is vrij gevoelig; een langzaam druppelende kraan zorgt al voor beweging van dat pijltje.
(zet je kraan maar eens een heel klein beetje open zodat ie druppelt en kijk dan eens naar het pijltje als test)
Als jij dat pijltje niet hebt zien bewegen, lijkt het er op dat het verbruik periodiek veroorzaakt wordt door een apparaat/appendage o.i.d. in plaats van dat er constant iets lekt/druppelt.

Je zou er dus even een minuutje of twee aan kunnen besteden om te zien of je het ziet bewegen.
Als het niet beweegt, is er geen verbruik.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande, zet een kraan eens open en kijk of dat rode pijltje draait. Dat zou vrij rap moeten gaan namelijk.

Het klinkt nu alsof er iets inconsistent een vrij grotere hoeveelheid water zit te gebruiken. Bijv. een brakke klep in een van je stortbakken.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2025 11:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Met de kraan vol open draait de pijl als een bezetene, met een kraan op druppelstand draait de pijl nog steeds zichtbaar (als in, na een seconde of 10 zie ik dat ie is verplaatst).

ChatGPT geeft aan dat een Quooker een lekkend ventiel kan hebben. Ik ga straks even de Quooker afsluiten en dan de meterstanden met een uur tussenstand vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:51

de Peer

under peer review

SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:53:
Met de kraan vol open draait de pijl als een bezetene, met een kraan op druppelstand draait de pijl nog steeds zichtbaar (als in, na een seconde of 10 zie ik dat ie is verplaatst).

ChatGPT geeft aan dat een Quooker een lekkend ventiel kan hebben. Ik ga straks even de Quooker afsluiten en dan de meterstanden met een uur tussenstand vergelijken.
maar de vraag was: wat zie je met de kraan dicht?
edit: oh sorry, dan heb je al beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-08-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Dat gedrag van die pijl is normaal.

Ik denk dat de controle van de Quooker een goed startpunt is.

Naast de Quooker zijn er nog vele andere verdachten mogelijk: wasmachine, vaatwasser, waterontharder, kranen, toiletten, buitenkranen, bewateringsystemen, wasmachinekraan, automatische vulinrichting van de CV, koelkast met ijsmachine en wat al niet meer.....
Een lekkende leiding is ook nog mogelijk evenals een combinatie van het genoemde.

Kijk na controle van de Quooker ook even naar de inlaatcombinatie van je cv-ketel of boiler (indien van toepassing uiteraard) zoals @naftebakje al voorstelde.
Die willen ook nog wel eens doorlekken.

Wel zou ik zelf beginnen met de suggestie zoals die door @stereohead @Skamba @kromme @Kip @de Peer gedaan is:
Zorg ervoor dat je geen bewust verbruik hebt, draai alles dicht wat je dicht kunt draaien en controleer dan dat rode pijltje.
Als het pijltje dan nog beweegt, dan lekt er dus iets.
Dan begint je echte speurtocht.....

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Heb net een opgerold wc papiertje in beide potten net onder de spoelmond geplakt. Toilet 1: kurkdroog. Toilet 2: nat in het midden. Er komt geen zichtbare straal uit, maar het druppelt genoeg om in een minuut of 10 het papiertje nat te maken.

Ga nu kijken of ik het kraantje kan vinden via het serviceluik, en dan nogmaals meten (= weten :+ )

Edit: gevonden, dichtgedraaid en net weer een foto gemaakt van de WM.

And now we wait.

[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 18-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:23:
Toilet 2: nat in het midden. Er komt geen zichtbare straal uit, maar het druppelt genoeg om in een minuut of 10 het papiertje nat te maken.
dit is alsnog verwaarloosbaar en niet de oorzaak van jouw probleem. reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Dit had ik ook, kalkaanslag lekkend ventiel, vele m3 water verloren. Zonde, maar eenvoudig op te lossen. Nu dus elke paar maanden even kijken of de meter niet onnodig loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
[...]

Dit type dus:

[Afbeelding]

Edit: Net even een kraan opengezet en weer gekeken, dan draait dat wieltje als een malle (misschien wel 1 omwenteling per sec).
als je echt door de dag je verbruik wil zien kan je ook nog de watermeter van Homewizard (https://www.homewizard.com/nl/watermeter/) overwegen, deze past zo te zien op je meter en geeft, mits je de meter van een usb voeding voorziet, realtime data en een historisch verbruik per 5 minuten. Ik denk dat ik mijn lekke stortbak als ik die meter eerder had gehad zeker eerder had gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

dit is alsnog verwaarloosbaar en niet de oorzaak van jouw probleem. reken maar uit.
En dat klopt inderdaad, want na ruim een uur staat de meter weer 0,02 verder, terwijl de betreffende kraan dicht stond.

Kan het dan aan de Quooker liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

En dat klopt inderdaad, want na ruim een uur staat de meter weer 0,02 verder, terwijl de betreffende kraan dicht stond.

Het begint met monitoren. Schrijf de stand maar eens op elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip. Dan weet je in ieder geval of het probleem zich op dagelijkse basis voordoet. Op uurbasis dus in ieder geval niet dus het is geen (continu) lek.

Stapsgewijs ga je er zo wel achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:08
SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Dat kan je toch uitsluiten door dat kraantje naar de Quooker even dicht te draaien? Dan kan je je vaatwasser zoals je eerder al zei even niet gebruiken, maar je hebt er snel genoeg beeld bij om dat geen probleem te laten zijn.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker, de meeste Quookers en boilers etc hebben een overdruk ventiel dat kan lekken.

Dus probeer eens echt alle mogelijke stopkraantjes dicht te zetten. Denk dat alle mogelijke kranen dicht het snelste je ergens brengt.

En originalleakdetective++ :+

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 18-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Sorry, ik heb scheel gekeken. Met het kraantje van de Wisa dicht is er de afgelopen anderhalf uur 0 verbruik geweest. Dus het is echt wel de vlotter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +21 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je een regendouche? Die doen al snel 10 liter/minuut. 93m3/365 dagen is 254 liter/dag, dus als je >12.5 minuut douched is dat al de helft. (kort gezegd: met elke dag een regendouche kom je al snel in de buurt van je verbruik)

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 18-08-2025 14:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RaZ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:20:
Het had nog vlotter gekund. _O-

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Daarom heb ik ooit 1x de fout gemaakt voor Wisa te gaan en nooit meer. Mogelijk zijn er andere types die beter ( duurder? ) zijn maar ik blijf voortaan mooi bij Geberit. Dan hoef ik in de toekomst mijn loodgieter ook niet te horen schelden bij het aansluiten van een toilet e.d. zo een reservoir :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De hoeveelheid m3 water door doordruppelen kan omstreeks 10m3 per jaar zijn, uiteraard afhankelijk van hoe snel het doorloopt. Andere oorzaken zijn mogelijk verantwoordelijk voor het overige verbruik.

Je kan de kraan in de stortbak dichtdraaien en doorspoelen. Als de vlotter niet lek is kun je kalkaanslag verwijderen met schoonmaakazijn (te koop in 5 liter verpakking). Laat het geruimte tijd inwerken. Als er iets defect is kun je een nieuwe inhoud aanschaffen, maar grondig ontkalken blijft noodzakelijk. Aanwezig rubber moet soepel zijn anders werkt het niet als afsluiter. Dat "leertje" vervangen kan helpen. Het werkt ook niet als kalk is afgezet op het aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28
mrmrmr schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:06:
De hoeveelheid m3 water door doordruppelen kan omstreeks 10m3 per jaar zijn, uiteraard afhankelijk van hoe snel het doorloopt.
@SeatRider heeft ondertussen zelf vastgesteld dat dit druppelende toilet zorgt voor een verbruik van ca. 0,01m³ per uur. Dat is ca. 0,24m³ per dag oftewel ca. 86,7m³ per jaar...

Het toilet heeft wellicht niet het gehele jaar gelekt, anders was zijn jaarverbruik waarschijnlijk nog iets hoger.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een goede meting meet exact de tijd vanaf het verspringen van een decimaal, en daarna het verspringen naar de volgende. Dat zijn dus twee opeenvolgende datapunten die je moet zien verspringen met de timer in je hand.

De meting op de meter zegt op zichzelf niets over de oorzaak. Daarvoor moet de kraan met zekerheid dicht zijn van álle waterverbruikende apparaten behalve de kraan van de wc. Het omgekeerde is eenvoudiger te controleren door de kraan dicht te draaien van de wc. Als het verbruik stopt is de wc aan te wijzen als de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:20
Ja best veel voor 1 persoons huishouden. Tijdens het douchen zetten wij de kraan steeds uit bij het wassen. Wij laten niet het water doorlopen tijdens het wassen.

De vaatwasser gebruiken wij meestal na 23:00 door de weeks of in het weekend op 50-graden Eco-stand en dat bespaard ook op het waterverbruik. De wasmachine gebruiken wij ook op 30-graden katoen Eco-stand. De bedgoed/handdoeken of als wij ziek zijn geweest doen wij juist op 60-graden katoen Eco-stand.

Thuis zijn wij met zijn tweeën. Onze verbruik van het afgelopen 1 jaar waterverbruik is 56 m³ (56.000 liter) per kwartaal €48,24. Dit is per persoon 28 m³. Toen ik nog alleen woonde hier in mijn huis was mijn record zelfs 21 m³ voor 1 jaar aan waterverbruik. Wij hebben dan ook geen bad in huis.

Nog een tipje, daarbij moet ik meteen opmerking bij maken dat ik ermee gestopt ben. Dit bespaard ook op het waterverbruik en daarnaast flink op het gasverbruik. Pak jouw favoriete emmer erbij (Bij voorkeur een grote emmer) En vul deze met water. Pak vervolgens de waterkoker erbij en warm daarmee het water op via de elektriciteit. Dit deed ik 2 a 3 jaar geleden toen wij met zijn allen op gas moesten besparen (Reclame van de radio en de TV van de overheid met zijn allen kunnen wij besparen) Ik heb het 1 jaartje op deze manier gedaan. Inmiddels ben ik er mee gestopt. 1 emmer is 1 wasbeurt/douchen.

[ Voor 106% gewijzigd door Van der Berg op 19-08-2025 10:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Van der Berg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:28:
Ja best veel voor 1 persoons huishouden. Wat wij doen tijdens het douchen, als wij aan het wassen zijn zetten wij de kraan steeds uit dan steeds het water maar laten stromen/ doorlopen. De vaatwasser gebruiken wij in Eco-stand en voor de wasmachine hetzelfde.

Wij zijn met zijn tweeën en ons verbruik van 1 jaar: 56 m³ (56.000 liter) €48,24 (per kwartaal) 28 m³ per persoon. Toen ik nog alleen woonde heb ik zelfs lager dan 28 m³ mee gemaakt in dezelfde huis (21 m³) voor 1 jaar.

Wij hebben ook geen bad in huis. Ook 1 tipje, maar ik deed dat omdat wij met zijn allen gas moesten besparen (reclame op de Radio en de TV - met zijn allen kunnen we het), pak 1 grote emmer met het douchen en vul deze met water en ik deed dan om gas te besparen, warm water deed ik met een waterkoker warm te maken via elektriciteit en dat bespaard ook op het waterverbruik naast gas. Ik moet er wel meteen bijzeggen dat ik hiermee gestopt ben :) dit heb ik 1 jaartje gedaan 2-3 jaar geleden. 1 emmer voldeed aan 1 douche beurt.
En dan gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Want hoe goed jij ook denkt bezig te zijn, er is niets slechter voor al die apparatuur dan alles in de economie stand te knallen. We zijn helemaal doorgeslagen in het verminderen van dit waterverbruik en verwarmen met lage temperaturen.

Ja je verbruikt zeker minder water, maar je apparatuur slipt sneller dicht. Het riool stroomt niet goed door onder je huis waardoor je daar ook sneller verstoppingen krijgt.

Laatst nog een hele discussie gehad met de riool medewerker die heel vaak dit soort verstoppingen oplost. Zijn advies was zelfs om de kleine knop op het toilet niet tegebruiken of onklaar te maken.

En onderaan de rit zijn die kosten hoger en ook milieuonvriendelijker om te repareren dan die paar euro besparing op je water.

Leuke discussie. :-). En een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt, maar vind het wel een grappig inzicht waar ik ook niet bij stil had gestaan.

Mr. T.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:03
Van der Berg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:28:
Ja best veel voor 1 persoons huishouden. Wat wij doen tijdens het douchen, als wij aan het wassen zijn zetten wij de kraan steeds uit dan steeds het water maar laten stromen/ doorlopen. De vaatwasser gebruiken wij in Eco-stand en voor de wasmachine hetzelfde.

Wij zijn met zijn tweeën en ons verbruik van 1 jaar: 56 m³ (56.000 liter) €48,24 (per kwartaal) 28 m³ per persoon. Toen ik nog alleen woonde heb ik zelfs lager dan 28 m³ mee gemaakt in dezelfde huis (21 m³) voor 1 jaar.

Wij hebben ook geen bad in huis. Ook 1 tipje, maar ik deed dat omdat wij met zijn allen gas moesten besparen (reclame op de Radio en de TV - met zijn allen kunnen we het), pak 1 grote emmer met het douchen en vul deze met water en ik deed dan om gas te besparen, warm water deed ik met een waterkoker warm te maken via elektriciteit en dat bespaard ook op het waterverbruik naast gas. Ik moet er wel meteen bijzeggen dat ik hiermee gestopt ben :) dit heb ik 1 jaartje gedaan 2-3 jaar geleden. 1 emmer voldeed aan 1 douche beurt.
Ik vind het erg moeilijk te volgen. Maar van wat ik kan volgen klinkt het nogal armoedig. Overbodig gebruik verminderen is heel goed natuurlijk, maar dit slaat een beetje door wat mij betreft. Maar moet iedereen zelf weten natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:03
TTommie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:45:
[...]

En dan gooi ik de knuppel in het hoenderhok. Want hoe goed jij ook denkt bezig te zijn, er is niets slechter voor al die apparatuur dan alles in de economie stand te knallen. We zijn helemaal doorgeslagen in het verminderen van dit waterverbruik en verwarmen met lage temperaturen.

Ja je verbruikt zeker minder water, maar je apparatuur slipt sneller dicht. Het riool stroomt niet goed door onder je huis waardoor je daar ook sneller verstoppingen krijgt.

Laatst nog een hele discussie gehad met de riool medewerker die heel vaak dit soort verstoppingen oplost. Zijn advies was zelfs om de kleine knop op het toilet niet tegebruiken of onklaar te maken.

En onderaan de rit zijn die kosten hoger en ook milieuonvriendelijker om te repareren dan die paar euro besparing op je water.

Leuke discussie. :-). En een ieder moet doen waar die zich goed bij voelt, maar vind het wel een grappig inzicht waar ik ook niet bij stil had gestaan.
Af en toe handdoeken wassen op 90 graden, met poeder. Lost alle aangekoekte vloeibare wasmiddel op. Heb ik wel eens gehoord van een monteur. De meeste was is niet eens vies, mensen overdoseren met wasmiddel (om niet te beginnen over die tabletten). Wat offtopic allemaal, sorry.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
sOid schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:08:
Grofweg dagelijks douchen, 3 wasjes per week (hoe doet @TS er in hemelsnaam maar eentje? Scheid je je was niet? :+), vaatwasser om de dag.
Ik heb bijna geen witte was, dus ik draai 1x per week een was op 40 graden, met daarin dus 14 sokken, 7 boxers, 2 jeans, 3-4 shirts, 1 badhanddoek, alle keukendoeken en 1 dekbedovertrek. Dat weegt nog geen 3 kilo, de wasmachine kan 8 kilo aan, dus dat is zelfs maar een halve lading.

OK, 1x per maand ook een wit wasje tussendoor, en in de winter af en toe het dekbed, maar dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 11:35

Theo

moederbord

SeatRider schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:23:
Heb net een opgerold wc papiertje in beide potten net onder de spoelmond geplakt. Toilet 1: kurkdroog. Toilet 2: nat in het midden. Er komt geen zichtbare straal uit, maar het druppelt genoeg om in een minuut of 10 het papiertje nat te maken.

Ga nu kijken of ik het kraantje kan vinden via het serviceluik, en dan nogmaals meten (= weten :+ )

Edit: gevonden, dichtgedraaid en net weer een foto gemaakt van de WM.

And now we wait.
Weet je zeker dat het de vlotter is die je bizar hoog watergebruit heeft veroorzaakt? Stel er lekt 50 kuub/jaar weg door de vlotter. Dat is 135 liter per dag, 95 ml per minuut. In twee minuten zou die 50 kuub/jaar dan een glas water in de pot lekken, en deze hoeveelheid is meer dan ruim voldoende om het papier echt doorweekt te krijgen. Deze flow (95 ml/min) zou je wcpapiertje dan al binnen tien secondes doorweekt hebben gemaakt, ipv pas na 10 minuten. Die 50 kuub/jaar aan lek komt overeen met 33 druppels per seconde.

Ik heb een vermoeden dat je probleem tweeledig is; als eerste lekt je vlotter. Maar daarnaast heb je gewoon een hoog watergebruik doordat je daadwerkelijk veel water gebruikt. Wil je vlotter immers 50 kuub/jaar lekken dan moet deze dus 33 druppels per seconde in de pot leggen, en dat heeft het absoluut niet gedaan...

Niks mis verder met een hoog watergebruik, maar verwacht niet na deze reparatie dat je waterverbruik halveert :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij wassen standaard in het weekends onze was op 30-graden op katoen Eco-stand. Onze bedgoed en handdoeken doen wij op 60-graden katoen Eco-stand, en als een van ons ziek is geweest doen wij de witgoed ook op 60-graden.

De vaatwasser gebruiken wij het vaakst op 50-graden Eco-stand en door de weeks na 23:00 of in tijdens het weekend. De vaatwasser hebben wij ook niet dagelijks aan, omdat mijn vrouw het vaak zelf afwast. Alleen als we veel hebben gaat de vaatwasser aan.

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 19-08-2025 10:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
sig69 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 01:05:
[...]

Ik vind het erg moeilijk te volgen. Maar van wat ik kan volgen klinkt het nogal armoedig. Overbodig gebruik verminderen is heel goed natuurlijk, maar dit slaat een beetje door wat mij betreft. Maar moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Het klinkt misschien armoedig, maar ik ben zelf tegen verspling het onnodig gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 19-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 11:22
Interessant topic! Ga binnenkort toch maar eens werk maken om mijn water meter digitaal uit te lezen in Home Assistant om dit in de gaten te kunnen houden. Nooit gerealiseerd dat dit zoveel water kan gebruiken.

Wellicht mag hier landelijk ook wel eens wat aandacht naar gaan gezien het drink water probleem wat regelmatig in het nieuws komt.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

[quote]sig69 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 01:05:
[...]

nvm, verkeerd gelezen.

[ Voor 89% gewijzigd door TTommie op 19-08-2025 11:25 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Van der Berg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Het klinkt misschien armoedig, maar ik ben zelf tegen verspling het onnodig gebruik.
[/quote]
Wat ik probeerde aan te geven en dat is redelijk offtopic want het heeft niets met originele probleem te maken is dat wij zo hard bezig zijn met water en energie te besparen dat het er soms op lijkt dat we de plank misslaan.
En begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook tegen iedere verspilling. Dus waar wij het beter kunnen doen moeten we het zeker niet nalaten.

Voorbeeld:
Tegenwoordig heeft iedere Vaatwasser/Wasmachine en verzin het maar een eco stand. Zelfs het toilet heeft vaak 2 doorspoelstanden. En het idee erachter is vaak mooi of ingegeven door regels die opgelegd zijn.
Maar dit brengt ook vaak andere problemen aan het oppervlak. Zoals al aangegeven de wasmachine die constant op zulke lage temperaturen draait en water dat er vetluis ontstaat. Probeer dat maar weer eens uit je machine te halen. Lukt bijna niet en je frisse was ruikt niet meer zo fris. Gevolg, de machine wordt vaak vervangen voor het einde van zijn technische levensduur. Niet milieuvriendelijk en ook niet voor je portemonnee. (Dus wat aan de voorkant is bespaard wordt aan de achterkant weer uitgegeven aan kosten en extra belasting voor het milieu).

Dan het gesprek dat ik had met de rioolontstopper. Beter ruim doorspoelen dan die kleine flotsjes water (De kleine knop) op het toilet. Toiletpapier en andere spullen worden niet goed meer doorgespoeld en veroorzaakt een ophoping in je riool. Na verloop van tijd loopt je riool niet meer goed door en moet er een monteur/rioolontstopper aan te pas komen om je problemen op te lossen. Die beste man/vrouw kost ook geld en moet in zijn busje naar je toe komen gaat graven gebruikt weet ik niet wat voor een spullen. Dit kost ook geld en is ook op een bepaalde manier een belasting voor het milieu.

En een hoop hiervan is volgens hem op te lossen door gewoon meer water te verbruiken om alles af te voeren.

Ik zag er wel een logica in en dacht gooi dit er eens even in.

En uiteindelijk moet een ieder doen waar die zich prettig bij voelt.

Mr. T.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
Van der Berg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Probeer dan eens minder te vliegen naar de VS :X

Goed hoor dat je zuinig met water omgaat. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Homer-Simpson schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Probeer dan eens minder te vliegen naar de VS :X

Goed hoor dat je zuinig met water omgaat. Niks mis mee.
Ik kan moeilijk gaan zwemmen naar de Verenigde Staten of andere plekken. Begrijpen jullie mij niet verkeerd. Ik bespaar niet omdat ik het anders niet op vakantie kan of arm ben, nee daarom doe ik het niet voor. Ik ga niet alleen naar de Verenigde Staten toe. Ik vlieg vaak per jaar naar verschillende landen. Maar dat zegt niks over mijn zuinigheid met het omgaan van stroom, gas en waterverbruik :)

Ik heb ook een auto, maar soms is eenmaal een vliegtuig pakken handiger :)

Ik vind het juiste heel leuk om zoveel mogelijk te besparen.

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 19-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
TTommie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

[/quote]
Wat ik probeerde aan te geven en dat is redelijk offtopic want het heeft niets met originele probleem te maken is dat wij zo hard bezig zijn met water en energie te besparen dat het er soms op lijkt dat we de plank misslaan.
En begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook tegen iedere verspilling. Dus waar wij het beter kunnen doen moeten we het zeker niet nalaten.

Voorbeeld:
Tegenwoordig heeft iedere Vaatwasser/Wasmachine en verzin het maar een eco stand. Zelfs het toilet heeft vaak 2 doorspoelstanden. En het idee erachter is vaak mooi of ingegeven door regels die opgelegd zijn.
Maar dit brengt ook vaak andere problemen aan het oppervlak. Zoals al aangegeven de wasmachine die constant op zulke lage temperaturen draait en water dat er vetluis ontstaat. Probeer dat maar weer eens uit je machine te halen. Lukt bijna niet en je frisse was ruikt niet meer zo fris. Gevolg, de machine wordt vaak vervangen voor het einde van zijn technische levensduur. Niet milieuvriendelijk en ook niet voor je portemonnee. (Dus wat aan de voorkant is bespaard wordt aan de achterkant weer uitgegeven aan kosten en extra belasting voor het milieu).

Dan het gesprek dat ik had met de rioolontstopper. Beter ruim doorspoelen dan die kleine flotsjes water (De kleine knop) op het toilet. Toiletpapier en andere spullen worden niet goed meer doorgespoeld en veroorzaakt een ophoping in je riool. Na verloop van tijd loopt je riool niet meer goed door en moet er een monteur/rioolontstopper aan te pas komen om je problemen op te lossen. Die beste man/vrouw kost ook geld en moet in zijn busje naar je toe komen gaat graven gebruikt weet ik niet wat voor een spullen. Dit kost ook geld en is ook op een bepaalde manier een belasting voor het milieu.

En een hoop hiervan is volgens hem op te lossen door gewoon meer water te verbruiken om alles af te voeren.

Ik zag er wel een logica in en dacht gooi dit er eens even in.

En uiteindelijk moet een ieder doen waar die zich prettig bij voelt.
Ik doe minimaal om de half jaar een grote onderhoudsbeurt aan mijn Bosch vaatwasser en de wasmachine. Ik koop speciale Bosch reinigingsmiddelen en de wasmachine draait dan op 90 graden en de vaatwasser gebruik ik 2 middelen ervoor van Bosch op 70-graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit topic gaat niet over je eigen bespaar talenten, maar over een onverklaarbaar hoog gebruik bij TS wat inmiddels waarschijnlijk verklaard is. voor nu gaat het topic dicht, mocht TS toch nog veder willen kan hij een berichtje naar mij sturen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.