In Nederland kan je ook zonder wijkagent/politie een dossier opbouwen. Zelf heb ik een situatie gehad met een buur in een sociale huurwoning die tijdens de nachtelijke uren leefde en mij liet 'meegenieten' van zijn muziek.
Van begin af aan ieder moment van ervaren overlast genoteerd met begin- en einddatum en een beschrijving. Soms ondersteund met geluidsopnames. Daar waren ze bij de woningbouwvereniging 'blij' mee. Na meerdere gesprekken tussen vereniging en huurder, is huurder uit huis geplaatst.
De stappen die ik had gezet:
- Zelf langsgaan op momenten van overlast. Werkte soms, meestal slechts voor vijf minuten.
- Bij buren geïnformeerd. Ervaren zij hetzelfde of valt het wel mee met die overlast?
- Woningbouw informeren met eerst tien keer nachtelijke overlast in drie weken tijd, vervolgens per keer (dit laatste vroegen ze ook om direct in contact te kunnen blijven met huurder).
Bij een koopwoning zal het ongetwijfeld allemaal wat lastiger zijn en zal ik vaker hulp inroepen bij gemeente voor bemiddeling en politie. Zodat ook officieel vastgesteld kan worden door een neutrale partij dat er sprake is van overlast. Het opbouwen van een dossier en ook eens informeren blijven.