Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
Binnenkort krijgen we de sleutels van ons nieuwe woning. Het betreft om de volgende woning
Huishouden: 2 volwassene + 3 kids
Type: Hoekwoning
Label: A
Bouwjaar: 2006
M2: 180m2
Jaarlijks gasverbruik: 2.300 - 2.400m3

Verwarming: elke verdieping komt vloerverwarming
Aantal badkamers (douche): 2
Aantal toiletten: 3
Elke verdieping airco (wandmodel)

Er is een stenen garage waar de buitenunit op geplaatst kan worden.

İk ben op zoek naar een all-electric systeem waarbij ik zo min mogelijk aan hoef te "sleutelen" en/of kinderziektes heeft.

İk heb me ook wat geprobeerd in te lezen en diverse topics doorgenomen.

Omdat elke installateur wel een voorkeur voor een merk heeft, wil ik voorkomen dat ik me niet 'zomaar' merk A of B wil laten aansmeren en zou ik graag jullie input willen weten welke van de 2 bij mijn wensen past.

Ruimte is geen probleem alleen weet ik niet welk type ik zou moeten kiezen icm eem buffer/boiler.

İk wil een keuze maken tussen de Vaillant Arotherm Plus en Daikin Altherma 4.

Zou het enorm waarderen waar de voorkeur van jullie experts naar zou gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Zelf heb ik de Daikin nog nooit geïnstalleerd en de Vaillant wel, maar beide soorten zijn een prima keuze. Als het systeem eenvoudig is en goed is ingesteld heb je er weinig aan te sleutelen.
Het gasverbruik lijkt me wel hoog voor zo'n nieuw huis: ca. 110 kWh/m2. Daar is misschien nog wat te verbeteren. Hoe dan ook: de warmtepomp heeft daar verder geen probleem mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eskiya Aandachtspunt:
Wat is de verwachting voor het warm water verbruik nu en in de toekomst, m.n. voor douchen - kids worden groter.
En voor een (hoek)huis uit 2006 is het gasverbruik (ook inclusief warmwaterbereiding) veel te hoog.
Hier klopt iets niet.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 19-08-2025 10:56 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
İk weet dat het verbruik aan de erg hoge kant is. Dat is het verbruik vd huidige woning. We koken nog op gas bijv.

De nieuwe woning is nagenoeg een zelfde type/bouwjaar/label woning als waar wij nu in wonen alleen is dat een hoekwoning. Daarom ga ik uit van mijn huidige verbruik.
Met de overgang naar all electric verwacht (moet) ik wel beter grip te krijgen op het verbruik.

@dunklefaser voor warmwater verwacht ik toch wel min. 300L nodig te hebben.

İs een koelkastmodel met een boiler erin goed of een kleinere binnenunit met aparte boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Maar hoe stook je je huidige woning dat je er zoveel kuubs aardgas doorheen geramd krijgt in 12 maanden? En heb je een onderverdeling in hoeveel voor verwarming en hoeveel warm water? Dat helpt ook met warmtepomp uitzoeken namelijk. Tip: bekijk je gasverbruik per dag in juni/juli/augustus. Dat zou zonder verwarming moeten zijn en kun je dus gebruiken als.indicatie van hoeveel m3 aardgas per maand je gebruikt voor douchen. Koken is compleet verwaarloosbaar daarmee kom je nooit.op 2400 m3 in een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 18-08-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Hier een woning (2 onder 1kap in kustgebied) bouwjaar 2002 met een oppervlakte van 140m2 en een oud gasverbruik van max 1100m3 per jaar. Hier woont een gezin in met 2 kinderen.

Sinds 3 jaar zijn we volledig elektrisch gegaan. Beneden vloerverwarming en boven nog de oude radiatoren. De verwarming en SWW wordt gedaan door een Daikin altherma 3lt vloer model met een 240 liter boiler die standaard op 48 graden gehouden wordt. Deze hebben we 1 keer leeg gehad maar dat omdat dochterlief het nodig vond om bijna een uur onder de douche te staan.
Het systeem bevalt prima en houd ons huis makkelijk warm. De unit is 6-7k. Het eerste jaar was het af en route bijsturen van de stooklijn genoeg om de unit in te regelen.

In de toekomst gaan we nog fancoil units in de slaapkamers ophangen en deze met een aparte tweede groep op de WP voeden omdat deze WP ook kan koelen.

Ik zou nog eens goed naar je gasverbruik kijken want voor zo’n type woning zit je meer als het dubbele gemiddeld. Bijna alle vergelijkbare woningen zitten zo rond de 1000m3 per jaar.
Als je van gemiddeld uit moet gaan en het koopt niet zit je met een veel te grote WP en dat wil je echt niet.

Probeer je buitenuit op de grond te plaatsen, daar heb jij en de installateur en later onderhoud personeel veel baat bij. Op een plat dak met een WP die in de winter flink aan het werk moet krijg je bijna altijd trillingen die hoorbaar zijn in de woning.

Voor wat betreft keuze van het merk zij wij in die tijd voor Daikin gegaan. Vroeger zelf als installateur en als STEK gecertificeerd monteur aan het werk geweest in deze branche. Daikin maakt als AC units sinds mensenheugenis een Vaillant Stay vooral in Nederland bekend om de cv ketels. Ik weet de kwaliteit niet van de Vaillant units dus dat zal je uit moeten zoeken wat ik wel weet is de de nieuwste units met R290 draaien wat gewoon propaan is, bij een lek kan je dus een gaswolk krijgen met alle gevaren van dien. Of je dat op je dak of in je huis wilt hebben is een persoonlijke keuze.
Daikin draait op een andere koudemiddel (R32) en vooral de altherma staat bekend om zijn efficiëntie. Ze zijn nu al bij de Altherma 4 dus het systeem is al aardig door ontwikkeld.

[ Voor 31% gewijzigd door nodri2000 op 19-08-2025 10:14 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-09 15:37
In offertes die ik tot nu toe heb gehad is de Altherma 4 goedkoper dan een vergelijkbare Vaillant.
Maar ervaring per installateur kan verschillen.

De Altherma 4 is efficiënter dan de Vaillant.
Altherma 4 i ls een super grote unit, maar voor 200m2 zal de Vaillant ook wel groot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Eens met iedereen die zegt dat het gasverbruik te hoog is.
Hier een volledig vrijstaande woning met om ons heen grotendeels landbouw. 285m2 woonoppervlak, gasverbruik ongeveer 1300 kuub, energielabel C, deel van het huis heeft niet eens dak isolatie. Bouwjaar 1926.

Als je in een hoekhuis van 2006 boven de 1000 kuub uit komt moet je je serieus achter de oren gaan krabben én dat energielabel eens laten herzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eskiya Actueel is geen goed advies mogelijk - en zeker niet voor het een of andere merk.
Veel te weinig informatie over warmteverlies, warmteafgifte = vloerverwarming geschikt voor wp?,etc..
Waar wil je de buitenunit plaatsen - geluidsvermogen vergelijken.
Efficiëntieverschillen zijn natuurlijk belangrijk, maar niet vergeten: de min of meer intelligente aansturing.
Heb je al het faq topic bekeken?
Trouwens: Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en voorkeur (ook de installateur).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
Dank voor de antwoorden.
İk weet dat ons verbruik aan de hoge kant was maar dat het min x2 is, schrik ik een beetje van.
İk douche zelf min 4x pw op de sportschool en de kids om de dag.
Heb eerlijk gezegd ookk geen jdm
İk stook nu BG met vloerverwarming en de overige (slaap)kamers normale radiatoren met een tado thermostaatknop.
@Fr33z ik heb geen onderverdeling en/of inzicht voor verwarming - warm water. Hoe zou ik dat voor warm water kunnen zien?

Buitenunit wil ik boven op de platte dak vd garage plaatsen.

@dunklefaser had de faq al doorgenomen en wilde toch nog een poging wagen om mijn vraag te stellen. Tussen de reacties door lees ik dat beiden merken wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:49
SWW kun je schatten door naar de maanden zonder verwarming te kijken.

Voor nu zou ik even een seizoen op de gasketel gaan, tenzij dat ding zo gaar is dat dat geen reeële optie is. Houdt je gas dagelijks bij (handje euro per jaar via mindergas.nl via slimme meter toestemming).

Verwarm het seizoen realistisch: warmtepomp is energetisch het zuinigst bij constante temperatuur en maximaal afgifte open (dus ook slaapkamers)
En tweaker heeft berekend dat het energetisch zuiniger is om wel de bovenliggende verdiepingen mee te verwarmen dan niet… er is veel warmteverlies tussen verdiepingen en het iets extra verlies naar buiten weegt op tegen de lagere aanvoer temperatuur (2% zuiniger per graad, gaat dus extreem hard) die nodig als alle afgifte mee doet

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-08-2025 07:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
of je huis is altijd 23C of je CV-ketel staat echt als een idioot afgesteld. Maar zoals ronald (en ikzelf) al zeggen:
kijk gewoon naar je gasverbruik de afgelopen paar maanden en trek daar een gemiddelde van. Dan weet je hoeveel je gebruikt voor douchen en koken. Koken is op jaarbasis max een keer 50m3 dus dat boeit eigenlijk niet. Je kunt die standen zien via je energieleverancier, via mindergas.nl of via iets als een P1-meter vna Homewizard
Pagina: 1