Tuin: grondwaterput vs leidingwater sproeien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:34
Situatie:
- Gazon 1300m² + 150m² + 80m² sproeien
- Planten, bloemen, ... Water geven
- Auto's en ramen wassen, terras, ... we wonen op het platteland (velden/weilanden) dus veel stof, vogelpoep etc.
- regenput van 10.000l, wasmachine en 2wc's + buitenkranen op aangesloten

Onze regenput is eergisteren leeg geraakt, deze moet ik nu bijvullen met leidingwater.

Ik ben aan het bekijken om eventueel een grondwaterput te laten boren maar heb hier mijn bedenkingen bij, omdat:
- het veel geld kost (ik denk rond de 1.300 euro incl pomp?)
- je jaarlijks nog eens moet betalen aan de watermaatschappij/gemeente. Ik gok rond de 90 euro?
- ...?

Of gewoon leidingwater gebruiken wanneer je regenput leeg is?

Bij de huidige droogte wil ik mijn gazon af en toe sproeien (2x per week) aan in totaal ongeveer 2.000 liter. Niet noodzakelijk maar heb graag een mooi gazon.
+ Al de rest (auto's, planten, ...)

Komt het gebruik van leidingwater niet veel goedkoper uit? Zeker omdat deze situatie maar enkele weken per jaar voorkomt.

Ik wil best een grondwaterput laten boren maar vind het jammer dat je hier dan jaarlijks op moet betalen. Ik heb geen zin om jaarlijks te moeten betalen om water uit de grond te pompen dat letterlijk uit de lucht valt en in de grond sijpelt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef CB op 17-08-2025 20:38 ]

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Stef CB schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:34:
Situatie:
- Gazon 1300m² + 150m² + 80m² sproeien
- Planten, bloemen, ... Water geven
- Auto's en ramen wassen, terras, ... we wonen op het platteland (velden/weilanden) dus veel stof, vogelpoep etc.
- regenput van 10.000l, wasmachine en 2wc's + buitenkranen op aangesloten

Onze regenput is eergisteren leeg geraakt, deze moet ik nu bijvullen met leidingwater.

Ik ben aan het bekijken om eventueel een grondwaterput te laten boren maar heb hier mijn bedenkingen bij, omdat:
- het veel geld kost (ik denk rond de 1.300 euro incl pomp?)
- je jaarlijks nog eens moet betalen aan de watermaatschappij/gemeente. Ik gok rond de 90 euro?
- ...?

Of gewoon leidingwater gebruiken wanneer je regenput leeg is?

Bij de huidige droogte wil ik mijn gazon af en toe sproeien (2x per week) aan in totaal ongeveer 2.000 liter. Niet noodzakelijk maar heb graag een mooi gazon.
+ Al de rest (auto's, planten, ...)

Komt het gebruik van leidingwater niet veel goedkoper uit? Zeker omdat deze situatie maar enkele weken per jaar voorkomt.
‘Probleem’ is dat leidingwater veel te goedkoop is. Je gaat dit nooit terug verdienen zeker niet omdat je al een regenwater opslag van 10 m3 hebt.
Hier heb ik 5 m3, maar een veel kleinere tuin. Dit jaar is de opslag nog niet leeg geweest, de afgelopen twee jaar wel.
Ik kan de buitenkranen omzetten op leidingwater, dus ik hoef de opslag niet te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Buiten de kosten, als je veel ijzer in je grondwater hebt dan wil je dat voor bepaalde zaken liever niet gebruiken ivm roest en rode waas op bestrating etc.

Dus probeer eens uit te vinden wat de kwaliteit van het grondwater bij je locatie is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:18
Een hebben van een grondwaterput biedt nog niet de garantie dat je hem ook mag gebruiken tijdens droogte.
Het waterschap kan het gebruik van grondwaterputten verbieden als de droogte te extreem is

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:19
Grondwater is top voor planten.
Voor de rest van de dingen absoluut niet doen. Je krijgt er lelijke roestvlekken mee zodra het opdroogt. Is een ramp om nog uit de raamrubbers van woning / auto te krijgen.

Gezien je regenput nu pas leeg is, zou je goed toekomen als je tuin al met grondwater gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 17-08-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Betalen aan de watermaatschappij? Is dit België?

Wij hebben een puls geslagen op zo'n 28 meter diepte, alleen die puls slaan was al iets van 2k. Wel zitten we nu in relatief schoon water (geen ijzer) waar dat hier op 0-15 meter wel aanwezig is
Helaas bevat het water veel mestverbindingen, dus niet geschikt voor consumptie, maar redelijk ideaal voor besproeien.

Een puls is alleen nuttig als je veel water nodig hebt en/of onder een hogere druk dan de kraan levert (kraanwater is hier een bar of anderhalf twee, de puls levert bij de kleppen voor de sproeiers zo'n 6.2 bar).

Wij sproeien dagelijks meerdere stukken weiland van in totaal zo'n 4000m2 en een aardige moestuin, dus dan gaat het snel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
FredvZ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:45:
Een hebben van een grondwaterput biedt nog niet de garantie dat je hem ook mag gebruiken tijdens droogte.
Het waterschap kan het gebruik van grondwaterputten verbieden als de droogte te extreem is
Ik heb in mijn leven nog niet meegemaakt dat er voor particulieren een onttrekkingsverbod van grondwater door het waterschap werd afgekondigd.
Wel voor boeren en/of bedrijven en voor de onttrekking van oppervlaktewater.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
deejeebv schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

‘Probleem’ is dat leidingwater veel te goedkoop is. Je gaat dit nooit terug verdienen zeker niet omdat je al een regenwater opslag van 10 m3 hebt.
Hier heb ik 5 m3, maar een veel kleinere tuin. Dit jaar is de opslag nog niet leeg geweest, de afgelopen twee jaar wel.
Ik kan de buitenkranen omzetten op leidingwater, dus ik hoef de opslag niet te vullen.
Ik moet enkel een kraantje opendraaien in mijn berging om de regenput te vullen met leidingwater. Wel niet vergeten toe te draaien na een uurtje :p

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Ronald.42 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:45:
Buiten de kosten, als je veel ijzer in je grondwater hebt dan wil je dat voor bepaalde zaken liever niet gebruiken ivm roest en rode waas op bestrating etc.

Dus probeer eens uit te vinden wat de kwaliteit van het grondwater bij je locatie is.
Dus indien te veel ijzer (of zelfs een beetje) kan ik het alleen maar gebruiken voor mijn gazon en planten? Dan wil ik al helemaal niet 1.200 euro investeren om enkel wat mooier gras te hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
99ruud99 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:54:
Grondwater is top voor planten.
Voor de rest van de dingen absoluut niet doen. Je krijgt er lelijke roestvlekken mee zodra het opdroogt. Is een ramp om nog uit de raamrubbers van woning / auto te krijgen.

Gezien je regenput nu pas leeg is, zou je goed toekomen als je tuin al met grondwater gaat.
Oke, maar welke gek wil dan +- 1.500 euro betalen om gewoon zijn gras te sproeien en wat planten? En dit voor een bepaalde periode (misschien 2-3 maanden) op een jaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
pagani schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:00:
Betalen aan de watermaatschappij? Is dit België?

Wij hebben een puls geslagen op zo'n 28 meter diepte, alleen die puls slaan was al iets van 2k. Wel zitten we nu in relatief schoon water (geen ijzer) waar dat hier op 0-15 meter wel aanwezig is
Helaas bevat het water veel mestverbindingen, dus niet geschikt voor consumptie, maar redelijk ideaal voor besproeien.

Een puls is alleen nuttig als je veel water nodig hebt en/of onder een hogere druk dan de kraan levert (kraanwater is hier een bar of anderhalf twee, de puls levert bij de kleppen voor de sproeiers zo'n 6.2 bar).

Wij sproeien dagelijks meerdere stukken weiland van in totaal zo'n 4000m2 en een aardige moestuin, dus dan gaat het snel.
Klopt inderdaad, België:
Voorwaarden
Je moet een heffing op de waterverontreiniging betalen:
als je een eigen waterwinning (grondwater) hebt
als je een grootverbruiker bent (minstens 500 kubieke meter water per jaar gebruikt)

Te gek voor woorden hé? Je moet betalen om water uit de grond te halen dat op je eigen perceel uit de lucht komt gevallen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:09
In Nederland betaal je dat geloof ik ook. Niet zo vreemd trouwens, je bent geen eigenaar van wat er onder je grond zit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 23:01

JaQ

In Nederland is nu een bron niet goedkoper dan leidingwater, ook niet als je de stroom voor de pomp met zonnepanelen opwekt.

De reden waarom wij een bron gebruiken voor het water geven van plantjes, gras, fruitbomen en groentetuin/kas (in totaal ongeveer 2000m2) is dat drinkwater een schaars product is. Geen financiële reden dus: een beter milieu begint bij jezelf.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Stef CB schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Oke, maar welke gek wil dan +- 1.500 euro betalen om gewoon zijn gras te sproeien en wat planten? En dit voor een bepaalde periode (misschien 2-3 maanden) op een jaar :p
Omdat het vet is? :P
Wij hebben ook een bron met pomp en de hele mikmak, en als ik dat ga uitrekenen kan dat economisch uit als we er gebruik van maken tot het einde der tijde en dan nog twee weken zo ongeveer :*)

Maar voor ons geld dat het een stukje milieu ook is: ik vind het belachelijk om drinkwater te gebruiken om over mijn plantjes te doen. De pomp draait op de zelfopgewekte stroom en geeft ons toch een veel beter gevoel dan de kraan twee uur lang openzetten.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 07:16
Stef CB schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:16:
Te gek voor woorden hé? Je moet betalen om water uit de grond te halen dat op je eigen perceel uit de lucht komt gevallen!
Nouja, ik weet niet hoe groot je perceel is maar je kan toch niet weten hoe ver je grondwater weg 'trekt'?
Kan me bv op mijn perceel inbeelden dat ik niet enkel water uit de grond zou trekken dat enkel op mijn perceel gevallen is. Niet dat het dat logischer maakt dat je ervoor moet betalen :+

Of ik heb een compleet verkeerd beeld hoe dat in zijn werk gaat :P

Drive it like you stole it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 18:22
@Stef CB
Geen optie om meer regenwater te gaan opvangen? Dus meer daken aansluiten op je regenput en meer opvangcapaciteit. Je kan redelijk goedkoop IBC's kopen, daar kan je 1000L in kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kun je het verbruik niet beperken? Bijvoorbeeld druppelslangen neerleggen bij de planten zodat ze niet meer gesproeid hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
leejoow schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:33:
[...]

Omdat het vet is? :P
Wij hebben ook een bron met pomp en de hele mikmak, en als ik dat ga uitrekenen kan dat economisch uit als we er gebruik van maken tot het einde der tijde en dan nog twee weken zo ongeveer :*)

Maar voor ons geld dat het een stukje milieu ook is: ik vind het belachelijk om drinkwater te gebruiken om over mijn plantjes te doen. De pomp draait op de zelfopgewekte stroom en geeft ons toch een veel beter gevoel dan de kraan twee uur lang openzetten.
Ik wil ook wel mijn steentje bijdragen aan het milieu, maar daar heb ik helaas geen 1.500 euro voor over. Inderdaad jammer dat ik dan voor een korte periode drinkwater moet gebruiken tegen mijn wil/zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Spaiker schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:36:
[...]

Nouja, ik weet niet hoe groot je perceel is maar je kan toch niet weten hoe ver je grondwater weg 'trekt'?
Kan me bv op mijn perceel inbeelden dat ik niet enkel water uit de grond zou trekken dat enkel op mijn perceel gevallen is. Niet dat het dat logischer maakt dat je ervoor moet betalen :+

Of ik heb een compleet verkeerd beeld hoe dat in zijn werk gaat :P
2200m². Nee inderdaad :D maar ergens wel afpersing, alsof we nog niet genoeg betalen voor alles inclusief het stuk grond dat in mijn bezit is waar ik jaarlijks 1.300 euro voor moet neertellen :p
Gaan ze ook nog eens 100 euro per jaar afpakken omdat ik wat water onder mijn grond wil halen. Misschien een 80.000 liter op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
chrisborst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:44:
@Stef CB
Geen optie om meer regenwater te gaan opvangen? Dus meer daken aansluiten op je regenput en meer opvangcapaciteit. Je kan redelijk goedkoop IBC's kopen, daar kan je 1000L in kwijt.
Mijn dak van circa 120m² is aangesloten op de regenput, deze is vaak vol. Een 2e put laten plaatsen is een optie maar geen idee wat de prijs hiervan is.

Verder heb ik mijn tuinhuisje met een dakoppervlak van 24m² waar nog niets is aangesloten kwa afwatering. Is het de moeite om hierop 2 ibc tonnen aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
eLScha schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:05:
Kun je het verbruik niet beperken? Bijvoorbeeld druppelslangen neerleggen bij de planten zodat ze niet meer gesproeid hoeven worden.
Hier had ik ook mijn zinnen al op gezet. Binnenkort gaan ze de voortuin aanleggen waar een paar gras perkjes komen en verder veel bloemen, planten, struiken, hagen, bomen, ...
Hier kan ik me wel eens in verdiepen. Anderzijds ook wel handig als er een computertje is op aangesloten die elke dag 10min water laat druppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 18:22
Stef CB schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Mijn dak van circa 120m² is aangesloten op de regenput, deze is vaak vol. Een 2e put laten plaatsen is een optie maar geen idee wat de prijs hiervan is.

Verder heb ik mijn tuinhuisje met een dakoppervlak van 24m² waar nog niets is aangesloten kwa afwatering. Is het de moeite om hierop 2 ibc tonnen aan te sluiten?
Ik zie dat in België de gemiddelde neerslag in augustus 86mm is. Per m2 is 1mm regen, 1 liter. Dus 86*24=2064 L. Dus precies 2 IBC tonnen.

Ik zie ze soms al voor 25 euro p/s voorbij komen, dus je kan best goedkoop opslag creëren op die manier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:06
ik sproei in principe niet, we hebben 2 regentonnen, en daarmee geef ik alleen het moestuingedeelte water.
De rest van de tuin mag het doen met wat moeder de natuur te bieden heeft. We hebben weinig gras overigens, vooral veel rodo's en japanse esdoorn. Met zo hier en daar een appel, peer, kers of blauwe bes er tussen.
Wel hebben we een pomp (30 meter+) die was tot ik er kwam wonen voor al het water (geen vitens aansluiting) Die hebben we nu wel, wil het systeem zo maken dat alleen de drinkwaterkranen op Vitens zitten en de rest op de pomp, met wellicht nog een waterzak, maar helaas geen kruipruimte waar deze geplaatst kan worden, dus het kan pas als we de vloeren gaan vervangen over x jaar.
Leidingwater is gezuiverd om te drinken, niet voor de tuin. ook al is het goedkoop, we moeten er zuiniger mee omgaan. De directeur van Vitens is een oud bekende van me, die waarschuwt al jaren voor watertekorten.
Wat mij betreft gaat het gebruik van drinkwater voor tuin, auto wassen en zwembad verboden worden.

[ Voor 18% gewijzigd door HvdBent op 18-08-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:34

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo kom je bij dat plaatje van +1000 euro? Hier in de regio kost het pulsen van een grondwaterbron rond de 500 euro. Dat is dan "wit" ;) (genoeg "mannetjes" en loonwerkers die het voor minder doen op zaterdagochtend) dan moet je alleen zelf de pomp aanschaffen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
2000 liter per week om tweemaal 1300m² + 150m² + 80m² gazon te sproeien? Volgens mij is dat echt veel te weinig, zeker als je het gras groen wilt houden..

Ik heb een 4000 liter per uur grondwaterpomp, en 1x 1000m2 gras sproeien moet hij +- 5 uur draaien...das 20.000 liter.

Van Google: "Een gazon heeft doorgaans ongeveer 20 tot 25 liter water per vierkante meter per week nodig, afhankelijk van de weersomstandigheden en de grondsoort"

Daarnaast nog een uurtje of 6 druppelen voor 1000m2 beplanting.

Ik zou zeggen put laten slaan, pompje erbij en dat gewoon gebruiken, kraanwater is van de zotte op zo'n oppervlakte.

[ Voor 30% gewijzigd door Navi op 18-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 20:47
Navi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:36:
2000 liter per week om tweemaal 1300m² + 150m² + 80m² gazon te sproeien? Volgens mij is dat echt veel te weinig, zeker als je het gras groen wilt houden..

Ik heb een 4000 liter per uur grondwaterpomp, en 1x 1000m2 gras sproeien moet hij +- 5 uur draaien...das 20.000 liter.

Van Google: "Een gazon heeft doorgaans ongeveer 20 tot 25 liter water per vierkante meter per week nodig, afhankelijk van de weersomstandigheden en de grondsoort"

Daarnaast nog een uurtje of 6 druppelen voor 1000m2 beplanting.

Ik zou zeggen put laten slaan, pompje erbij en dat gewoon gebruiken, kraanwater is van de zotte op zo'n oppervlakte.
Precies dit. TS vraagt zich af waarom iemand een put zou willen in plaats van watergeven met leidingwater. Meestal heeft dat dus met capaciteit te maken en niet vanuit financieel oogpunt. Uit je kraan komt 500 tot maximaal 900 liter per uur. Veel succes om daarmee bijna 1500m2 gazon groen te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb t hele jaar nog niet gesproeid en mn 600m2 gazon is gewoon groen? Je moet vooral gras niet teveel verwennen, t kan heel veel hebben :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:01
In België is dit toch nogal snel interessant?
Wij betalen boven het basisgebruik (wat in ons geval 150m3 is) ongeveer 12,65 per m3 water. Reken op 3m3 per 100m2 gras per week en het gaat nogal hard..

Los van dat het met de kraan veel langer duurt, de grondpomp doet bij ons volgens mij 3m3 per uur, de kraan 600 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
chrisborst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Ik zie dat in België de gemiddelde neerslag in augustus 86mm is. Per m2 is 1mm regen, 1 liter. Dus 86*24=2064 L. Dus precies 2 IBC tonnen.

Ik zie ze soms al voor 25 euro p/s voorbij komen, dus je kan best goedkoop opslag creëren op die manier.
En de overige 8 maanden loopt ie altijd over :p
Nee, dit is wel iets wat ik zou willen aanschaffen. Kan zoiets in de grond? Put graven en 2 tonnen onder de grond pleuren zodat ze niet in het zicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
-tom-562 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:28:
Hoezo kom je bij dat plaatje van +1000 euro? Hier in de regio kost het pulsen van een grondwaterbron rond de 500 euro. Dat is dan "wit" ;) (genoeg "mannetjes" en loonwerkers die het voor minder doen op zaterdagochtend) dan moet je alleen zelf de pomp aanschaffen
Mag alleen nog maar door een erkend bedrijf gedaan worden en moet aangegeven worden. Met wat opzoekwerk en getuigenissen ben ik tot een conclusie gekomen dat zoiets rond 1.200 a 1.500 euro kost deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Oogje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:09:
Ik heb t hele jaar nog niet gesproeid en mn 600m2 gazon is gewoon groen? Je moet vooral gras niet teveel verwennen, t kan heel veel hebben :P
Misschien komt het omdat mijn gras nog jong is (30 juni vorig jaar ingezaaid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt wel groen en groen, de ene is wat sneller tevreden (ik sproei ook het minimale) en de ander wil graag een golfbaan, strak kort gemaaid en donkergroen, ook bij 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stef CB schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Misschien komt het omdat mijn gras nog jong is (30 juni vorig jaar ingezaaid)?
Dan heeft t wel wat nodig, maar over een jaar niet meer :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:31
Toch kan het sneller uit dan je denkt.

Heb voor 1300euro puls, pomp en irrigatie aangelegd voor ca 1000m2 tuin. Pomp geeft 6000l/u aan water.

In de zomer draait die al snel 4u/week. Dat is 24m3 water tegen 1,25 is 30 euro per week. Stroomkosten ca 1 euro. Dus 29 euro voordeliger per week dan kraanwater. Terugverdientijd is dan 44 weken, dus 3-4 jaar. En scheelt een boel tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Tillumen op 18-08-2025 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Het ligt natuurlijk ook wel aan je grondsoort, klei houdt een stuk meer water vast dan zand. Ik zit hier op zandgrond met het grondwater op meer dan 5 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

inhico

pw

Scheurbuik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:09:
In Nederland betaal je dat geloof ik ook. Niet zo vreemd trouwens, je bent geen eigenaar van wat er onder je grond zit.
Nee, dat heb je niet in Nederland. Een normale kleine bron voor particulier gebruik is vergunnings- en (nog) meldingsvrij. Er wordt door de overheid wel gezocht naar manieren om beter in beeld te krijgen hoeveel bronnen/putten er zijn.

onze tuin is ca 2500m2: daar sproeien we zelden, alleen bij extreme droogte zoals 2018/2019 en als er nieuwe planten staan. Daarnaast een moes/bloementuin van 400 m2 waar we wel veel sproeien in het zomerseizoen. Bij ons wordt de rioolheffing bepaald aan de hand van het drinkwaterverbruik. Per m3 drinkwater (van €1,25) betalen we ca 3€ aan de gemeente. Dat maakt het sneller aantrekkelijk om een eigen bron te hebben, maar ook dan duurt het wel even voor je alle investeringen (slaan put, pomp, leidingen etc) hebt terugverdiend. Pomp kost ook nog wat electriciteit.
Overigens niet alleen wat betreft de kosten is het zonde om drinkwater te gebruiken voor beregening.

Onze put: 15m diep incl bronpomp en leidingen heeft denk ik zo'n €4000 gekost. Ik heb geen idee hoeveel water we hebben gesproeid, maar in die hele droge zomers was het soms bijna 24 uur. Vanwege die rioolheffing hebben we de put denk ik wel terugverdiend inmiddels.
Gebruik van druppelslang is veel efficiënter en beter voor de planten (gaan we nog doen), maar dan moet je niet teveel ijzer hebben. Aanwezigheid van ijzer is lastig te voorspellen: kan sterk verschillen per diepte en per locatie.
We overwegen ook het toilet door te gaan spoelen met grondwater.

Samenvatting: alleen bij veel watergebruik is een eigen bron rendabel. Maar het comfort van een eigen bron is ook wel wat waard.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Tillumen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:16:
Toch kan het sneller uit dan je denkt.

Heb voor 1300euro puls, pomp en irrigatie aangelegd voor ca 1000m2 tuin. Pomp geeft 6000l/u aan water.

In de zomer draait die al snel 4u/week. Dat is 24m3 water tegen 1,25 is 30 euro per week. Stroomkosten ca 1 euro. Dus 29 euro voordeliger per week dan kraanwater. Terugverdientijd is dan 44 weken, dus 3-4 jaar. En scheelt een boel tijd.
Als je dan toch een grondwaterput hebt dan kan je hem inderdaad beter gebruiken :p
Opzich in mijn situatie wil ik enkel mijn gazon sproeien bij lange droogte. Enkel in de zomer dus hooguit een maand of 2. Om hiervoor dan veel geld aan te geven vind ik wat lullig. Dan misschien beter deze periode even kraanwater gebruiken. Ik spreek hier dan ook niet over 10.000'en liters...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Ik heb een grondwater puls, goed en eindeloos water op 8 meter diepte. Kostte me 4 jaar gelden 300 euro om te laten slaan, hydrofoor pomp en 50m slang kan ook wel voor 300 euro als je een beetje rondkijkt. In het begin had ik redelijk wat ijzer erin maar na 2 jaar is dat vrijwel afwezig.
Ik heb 1000m2 grond met veel planten die extra water behoeven en leidingwater vind ik uit principe kansloos om hiervoor te gebruiken.

In Nederland niet vergunningplichtig of meldplicht zo lang je geen extreme dieptes of hoeveelheid oppompt maar voor particulieren is dat vrijwel nooit aan de orde.

[ Voor 16% gewijzigd door useruser op 19-08-2025 20:28 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:20
HvdBent schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:40:
ik sproei in principe niet, we hebben 2 regentonnen, en daarmee geef ik alleen het moestuingedeelte water.
De rest van de tuin mag het doen met wat moeder de natuur te bieden heeft. We hebben weinig gras overigens, vooral veel rodo's en japanse esdoorn. Met zo hier en daar een appel, peer, kers of blauwe bes er tussen.
Wel hebben we een pomp (30 meter+) die was tot ik er kwam wonen voor al het water (geen vitens aansluiting) Die hebben we nu wel, wil het systeem zo maken dat alleen de drinkwaterkranen op Vitens zitten en de rest op de pomp, met wellicht nog een waterzak, maar helaas geen kruipruimte waar deze geplaatst kan worden, dus het kan pas als we de vloeren gaan vervangen over x jaar.
Leidingwater is gezuiverd om te drinken, niet voor de tuin. ook al is het goedkoop, we moeten er zuiniger mee omgaan. De directeur van Vitens is een oud bekende van me, die waarschuwt al jaren voor watertekorten.
Wat mij betreft gaat het gebruik van drinkwater voor tuin, auto wassen en zwembad verboden worden.
Men zou beter eens werk van maken om hemelwater opvang te verplichten bij nieuwbouw, of bij ingrijpende verbouwingen.
Dan is het ingraven van opslag, aansluiten, aanleg van leidingen, ed kinderspel in vergelijking als je dit achteraf zelf allemaal moet gaan aanleggen.
Zoals ze dat tegenwoordig in België doen, al het hemelwater wat op je perceel valt moet opgevangen moet worden.
Om te gebruiken voor douche, toilet, wasmachine, auto wassen, planten.
Hier in de regio, is een nieuwbouw project geweest, van 400 woningen, bij geen een woning is een tank geinstalleerd.
Zo belangrijk vinden provincies, waterschappen, waterleidingbedrijven de beschikbaarheid van drinkwater op termijn.

• Linux gebruiker
inhico schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Nee, dat heb je niet in Nederland. Een normale kleine bron voor particulier gebruik is vergunnings- en (nog) meldingsvrij. Er wordt door de overheid wel gezocht naar manieren om beter in beeld te krijgen hoeveel bronnen/putten er zijn.

onze tuin is ca 2500m2: daar sproeien we zelden, alleen bij extreme droogte zoals 2018/2019 en als er nieuwe planten staan. Daarnaast een moes/bloementuin van 400 m2 waar we wel veel sproeien in het zomerseizoen. Bij ons wordt de rioolheffing bepaald aan de hand van het drinkwaterverbruik. Per m3 drinkwater (van €1,25) betalen we ca 3€ aan de gemeente. Dat maakt het sneller aantrekkelijk om een eigen bron te hebben, maar ook dan duurt het wel even voor je alle investeringen (slaan put, pomp, leidingen etc) hebt terugverdiend. Pomp kost ook nog wat electriciteit.
Overigens niet alleen wat betreft de kosten is het zonde om drinkwater te gebruiken voor beregening.

Onze put: 15m diep incl bronpomp en leidingen heeft denk ik zo'n €4000 gekost. Ik heb geen idee hoeveel water we hebben gesproeid, maar in die hele droge zomers was het soms bijna 24 uur. Vanwege die rioolheffing hebben we de put denk ik wel terugverdiend inmiddels.
Gebruik van druppelslang is veel efficiënter en beter voor de planten (gaan we nog doen), maar dan moet je niet teveel ijzer hebben. Aanwezigheid van ijzer is lastig te voorspellen: kan sterk verschillen per diepte en per locatie.
We overwegen ook het toilet door te gaan spoelen met grondwater.

Samenvatting: alleen bij veel watergebruik is een eigen bron rendabel. Maar het comfort van een eigen bron is ook wel wat waard.
Het ijzer in het grondwater probleem kun je er (deels) uit halen door het water te vernevelen, en op te vangen in een tank, of bassin, waar je het water laat staan zodat het ijzer uit kan vlokken.
Je hebt wel een tweede pomp nodig om te sproeien.
Of een ontijzering kopen, zijn wel te koop op marktplaats van stoppende boeren of tuinders.

• Stef CB
Linux gebruiker schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Men zou beter eens werk van maken om hemelwater opvang te verplichten bij nieuwbouw, of bij ingrijpende verbouwingen.
Dan is het ingraven van opslag, aansluiten, aanleg van leidingen, ed kinderspel in vergelijking als je dit achteraf zelf allemaal moet gaan aanleggen.
Zoals ze dat tegenwoordig in België doen, al het hemelwater wat op je perceel valt moet opgevangen moet worden.
Om te gebruiken voor douche, toilet, wasmachine, auto wassen, planten.
Hier in de regio, is een nieuwbouw project geweest, van 400 woningen, bij geen een woning is een tank geinstalleerd.
Zo belangrijk vinden provincies, waterschappen, waterleidingbedrijven de beschikbaarheid van drinkwater op termijn.
Regenput bij nieuwbouw en een wadi zijn verplicht. Ik heb een 10.000 liter moeten plaatsen (oppervlakte dak) maar ik had er beter 2 geplaatst als ik het nu in de praktijk bekijk. 1 (of toch 50% ervan) voor huishoudelijke toestellen en gebruik en de andere voor buitenshuis (gazon, planten, auto, ..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:41

m-vw

Dus?

In NL volgens mij nog niet verplicht, anders had er nu wel een tank in mijn tuin of kruipruimte gelegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Stef CB schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Ik wil ook wel mijn steentje bijdragen aan het milieu, maar daar heb ik helaas geen 1.500 euro voor over. Inderdaad jammer dat ik dan voor een korte periode drinkwater moet gebruiken tegen mijn wil/zin in.
Maar het is ook veel makkelijker dan dat, geef de wens op om per se heldergroen gras te hebben als de wereld om je heen een paar weken dor en droog is. Dat is pas je steentje bijdragen.
En het kost niets!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
No Hands schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:02:
[...]

Maar het is ook veel makkelijker dan dat, geef de wens op om per se heldergroen gras te hebben als de wereld om je heen een paar weken dor en droog is. Dat is pas je steentje bijdragen.
En het kost niets!
Daar ben ik het volledig mee eens!
Máár het is net die periode dat je veel in je tuin zit en wil genieten van je mooie gras, planten en bloemen! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Klimaatverandering zorgt voor droogte maar het gazon moet groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Als je via de oprit aan de tuin kan, vallen de kosten voor een extra regenput best mee (beton is goedkoper dan plastic), het is wel wat graafwerk (dus goedkoopst als je combineert met graafwerk voir verbouwing). Gezien je dakoppervlak kan je zeker flink vergroten, stop er 20000l bij en je bent gerust. Vergeet de stille toevoer en drijvende aanzuiging niet, en bedenk je goed hoe je de overloop voorziet (hevelbuis die in beide putten in een emmer water zitten is courant, dan heb je geen doorboringen onder water en kan je de 2e put gewoon toevoegen met enkel de hevelbuis. Alleen hevel opstarten is lastig, plaats bijvoorbeeld een T stuk met kraantje, waarop je waterstofzuiger kan zetten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Stef CB schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Daar ben ik het volledig mee eens!
Máár het is net die periode dat je veel in je tuin zit en wil genieten van je mooie gras, planten en bloemen! 😊
Mocht je ooit je gazon willen vervangen, tegenwoordig is er gazongras dat beter bestand is tegen droge periodes, wortelt tot 60 cm diep, heeft weinig onderhoud en maaibeurten nodig.
Deze grassen worden steeds meer gebruikt in ondermeer de openbare ruimte waar geld en duurzaam een rol speelt, minder maaibeurten, minder arbeidskosten, minder groei, minder afvoer van gemaaid gras.

Heb vandaag 5 kg besteld, het idee van minder maaien, niet beregenen, weinig of geen bemesting bevalt mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:30
Linux gebruiker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Heb vandaag 5 kg besteld, het idee van minder maaien, niet beregenen, weinig of geen bemesting bevalt mij wel.
Welk gras is dat? Heb je een merk oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
bebedero schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Welk gras is dat? Heb je een merk oid?
Ik heb deze besteld;
MRS Seeds & Mixtures Dry & Strong is beschikbaar in 1, 5 en 15kg.
Er zijn meerdere merken, oa Barenburg heeft een of meerdere soortgelijke mengsels,
Ten Have ook.
Het probleem is dat veel van deze mengsels in 15kg zakken verkocht wordt.

• Stef CB
naftebakje schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:53:
Als je via de oprit aan de tuin kan, vallen de kosten voor een extra regenput best mee (beton is goedkoper dan plastic), het is wel wat graafwerk (dus goedkoopst als je combineert met graafwerk voir verbouwing). Gezien je dakoppervlak kan je zeker flink vergroten, stop er 20000l bij en je bent gerust. Vergeet de stille toevoer en drijvende aanzuiging niet, en bedenk je goed hoe je de overloop voorziet (hevelbuis die in beide putten in een emmer water zitten is courant, dan heb je geen doorboringen onder water en kan je de 2e put gewoon toevoegen met enkel de hevelbuis. Alleen hevel opstarten is lastig, plaats bijvoorbeeld een T stuk met kraantje, waarop je waterstofzuiger kan zetten).
Ik denk er aan (om voorlopig even te kijken) 2 ibc tonnen te kopen (2000L).

Iemand in België ervaring met regenput te laten boren? Vergunning aanvragen of niet? Kunnen ze dat (dmv drones etc) te weten komen?

• Stef CB
Linux gebruiker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Mocht je ooit je gazon willen vervangen, tegenwoordig is er gazongras dat beter bestand is tegen droge periodes, wortelt tot 60 cm diep, heeft weinig onderhoud en maaibeurten nodig.
Deze grassen worden steeds meer gebruikt in ondermeer de openbare ruimte waar geld en duurzaam een rol speelt, minder maaibeurten, minder arbeidskosten, minder groei, minder afvoer van gemaaid gras.

Pas ingezaaid in Juli vorig jaar :D

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Stef CB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ik denk er aan (om voorlopig even te kijken) 2 ibc tonnen te kopen (2000L).

Iemand in België ervaring met regenput te laten boren? Vergunning aanvragen of niet? Kunnen ze dat (dmv drones etc) te weten komen?
Regenwaterput of grondwater ?

Geen ervaring met een nieuwe regenput maar wij hebben er twee zitten, kwam bij het huis.
Grondwater hebben we wel laten plaatsen.

De zoon van een gebuur (West-Vlaanderen), zit in de branche en een paar geleden vertelde hij mij dat een vergunning niet nodig was bij een bestaand huis, wel moest die regenput dan minder dan 25 (?) meter van het huis liggen. Voor nieuwbouw maakt het onderdeel van de grotere aanvraag (is verplicht een tiental jaar). Best toch nog even checken met de gemeenten want deze informatie is een paar jaar oud. Ook mocht deze niet op rooilijnen staan of X aantal meter van waterwegen. Vergeet ook de overloop niet, anders staat heel het terras onder water :). Tevens bij een IBC, afhankelijk van je terras wil je daar niet per sé 1000+kg op (volle tank).

Veel is afhankelijk van hoe bereikbaar de plaats is. Indien ze met een vrachtwagen erbij kunnen, boor erin of graver lossen, put delven, regenput erin pleuren met de kraan en klaar. Maar dan begint het nog maar. Dompelpomp moet geconnecteerd worden, filters, je wil ook dat regenwater zo zacht mogelijk in die put terecht komt (dus geen rechte connectie) omdat anders alle vuiligheid constant begint rond te zwemmen. Connectie eventueel naar het huis liggen (ons toilet zit op regenwater).
Mocht je voor een dergelijke oplossing gaan niet vergeten om de tweede van tijd tot tijd eens te gebruiken/aan te leggen zodat die niet vastroest.

Wij hebben ook grondwater, wij zitten een risico overstrominggebied en ik geloof dat die van ons een 8tal meter diep is. Die delen we ook met de buren en heeft nog nooit droog gestaan. Mocht je héél véél tijd hebben en niets anders te doen hebben kan je die ook zelf maken :). Staan heel wat video's of youtube. In ons geval is die zoon ons komen helpen aangezien hij het materiaal ervoor had.

Nog even iets extra: recent hebben wij een audit gekregen van de gemeente omdat de riolering ging gesplitst worden. Stadswater en regenwater mogen niet op dezelfde leidingen zitten, ook niet met een kraan ertussen om "over te schakelen" zoals in Vlaanderen enorm populair was.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11

Wom

Heb jarenlang bronnen geslagen met mijn vader. Bij de mensen waar we dat hebben gedaan, was het vooral gemak wat de boventoon voerde. Pomp met drukvat waardoor je gieter of emmer op tien seconden vol is, meer druk op het water, etc. etc. Of het financieel uit kan is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je het gebruikt. Sommige van de prijzen die ik hier voorbij zie komen verbazen mij wel, maar is natuurlijk sterk afhankelijk van diepte en hoe de bron geslagen wordt. Een 6-7 jaar terug rekenden wij ongeveer 1000 euro voor alles (dus incl. DAB hydrofoorpomp met drukvat, koperwerk naar buiten met buitenkraan, filterbuis met sok en alle polyethyleen aanzuig, terugslagkleppen, etc.). Dan had je een bron op 7-9 meter zitten en kon je met gemak 2,5 kuub per uur naar boven halen. Met wat grotere pompen ging 4 kuub ook, zonder problemen.

Wij gingen met water en een lans naar beneden, water wat terug naar boven kwam vingen we op in overloopput, waar een dompelpomp hing die het water terug de lans in spoot. Zo kun je op een kleinere ruimte zonder al te veel rotzooi een bron slaan.

Water testen kan nooit kwaad. Bronwater koken en zien of het bruin wordt. Zo ja, reken maar op ijzer. Bij Intratuin kun je water laten testen eventueel. Op welke diepte je de bron slaat, kan ook duidelijk invloed hebben op het water wat je naar boven haalt. Ooit tegen de zeedijk aan gewoon zoet water naar boven gehaald, om week later in een woonwijk brak en stinkend water te hebben (oude moeraslagen).

In België had je volgens mij geen vergunning nodig, als het enkel voor eigen gebruik is. Maar daar ben ik niet zeker van.

In Wageningen hadden ze veel data over grondlagen en wat voor water waar zit. Op www.bodemdata.nl kun je die kaarten mooi inzien, voor wie dat interesseert.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Stef CB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Pas ingezaaid in Juli vorig jaar :D
Was een reactie op een vraag van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Wom schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:50:
Heb jarenlang bronnen geslagen met mijn vader. Bij de mensen waar we dat hebben gedaan, was het vooral gemak wat de boventoon voerde. Pomp met drukvat waardoor je gieter of emmer op tien seconden vol is, meer druk op het water, etc. etc. Of het financieel uit kan is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je het gebruikt. Sommige van de prijzen die ik hier voorbij zie komen verbazen mij wel, maar is natuurlijk sterk afhankelijk van diepte en hoe de bron geslagen wordt. Een 6-7 jaar terug rekenden wij ongeveer 1000 euro voor alles (dus incl. DAB hydrofoorpomp met drukvat, koperwerk naar buiten met buitenkraan, filterbuis met sok en alle polyethyleen aanzuig, terugslagkleppen, etc.). Dan had je een bron op 7-9 meter zitten en kon je met gemak 2,5 kuub per uur naar boven halen. Met wat grotere pompen ging 4 kuub ook, zonder problemen.

Wij gingen met water en een lans naar beneden, water wat terug naar boven kwam vingen we op in overloopput, waar een dompelpomp hing die het water terug de lans in spoot. Zo kun je op een kleinere ruimte zonder al te veel rotzooi een bron slaan.

Water testen kan nooit kwaad. Bronwater koken en zien of het bruin wordt. Zo ja, reken maar op ijzer. Bij Intratuin kun je water laten testen eventueel. Op welke diepte je de bron slaat, kan ook duidelijk invloed hebben op het water wat je naar boven haalt. Ooit tegen de zeedijk aan gewoon zoet water naar boven gehaald, om week later in een woonwijk brak en stinkend water te hebben (oude moeraslagen).

In België had je volgens mij geen vergunning nodig, als het enkel voor eigen gebruik is. Maar daar ben ik niet zeker van.

In Wageningen hadden ze veel data over grondlagen en wat voor water waar zit. Op www.bodemdata.nl kun je die kaarten mooi inzien, voor wie dat interesseert.
Je kan in België ook altijd illegaal eentje laten boren, kost je dan ook véél minder.
Het boren van een grondwaterwinning moet sinds 2017 gebeuren door een erkend boorbedrijf(opent in nieuw venster). Een erkend boorbedrijf mag enkel beginnen met haar werkzaamheden als de nodige vergunning of aktename hiervoor bij hun opdrachtgever voorhanden is.

Er is geen omgevingsvergunning nodig voor grondwaterwinningen:

-waarbij het water uitsluitend met een handpomp wordt opgepompt
-waarbij het water alleen wordt gebruikt voor huishoudelijke toepassingen en er minder dan 150 m3/jaar wordt opgepompt
Bron: https://www.vlaanderen.be...or-gebruik-van-grondwater

Ik veronderstel dat ik enkel huishoudelijk gebruik en onder de 150 m³/jaar (ik schat ongeveer 100m³/jaar) zal verbruiken.

Pagina: 1