Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-08 11:05
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, waarbij ik waarschijnljk al een oorzaak gevonden heb. Toch wil ik graag even bevestiging hebben en vraag ik me af of er nog andere oorzaken voor mijn probleem zouden kunnen zijn.

De laptop waar het om gaat: Een Lenovo thinkpad T430. (8gb Ram, en 500gb SSD, intel core i5-3320M 2.60GHz). (Hij is oud dat weet ik, maar ik heb op dit moment niet de behoefte om nieuwer/beter aan te schaffen :) ).

Het probleem is als volgt: Mijn laptop heeft altijd met gemak windows 10 gedraaid. Het was altijd een snele laptop. Echter nu niet meer, de laptop werkt trager dan vroeger. Voor een oude laptop is het natuurlijk logisch dat hij na verloop van tijd langzamer wordt, maar Ik heb gevonden/ontdekt dat de CPU i.p.v. zijn basissnelheid van 2.60GHz altijd op 1.20 GHz blijft lopen.

Waarschijnlijke oorzaak: Er zit een kapotte batterij in de laptop, de laptop moet dus altijd op netstroom aangesloten zijn.

Ik heb gelezen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn, omdat de laptopadapter niet genoeg stroom zou kunnen leveren.

Denken jullie dat een nieuwe batterij aanschaffen het probleem oplost, of zijn er meer oorzaken die een rol zouden kunnen spelen?

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb voor een antwoord. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik het graag!

m.v.g.
Ruben

Beste antwoord (via rubenjo2311 op 20-08-2025 09:25)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
rubenjo2311 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:42:
Duidelijk is in ieder geval de de batterij helemaal versleten is. Het wattage van de lader staat er gek genoeg niet op. Uitgangsspanning van 20V, en 3.5A.
Die lader is correct voor een T430 Thinkpad met alleen geïntegreerde CPU GFX als je de T430 specs leest
Maar de oorzaak is toch inderdaad de batterij.
Ik kwam deze post nog tegen:
Reddit: Reminder: Thinkpad's are designed to run slow on AC with no battery attached.
And there is no way around it. I've had to help a few friends with old thinkpads, where the batteries were removed due to age, and when run solely on AC they were extremely slow. The issue was quickly resolved once they inserted the battery back in. I'm sure this isn't just with Thinkpad's but other laptops as well.
Nu heb ik dat hier toch nog eens getest op mijn ThinkPad X201.
En jawel, zonder batterij blijft de CPU dus ook vastzitten op gereduceerde/halve snelheid.

ThinkPad X201 zonder batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJRjrds0FwrhdCJkwt1_Vd6YiVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhdXKzkMr5qCNfyxV59dr3OH.png?f=fotoalbum_large

Daarna de X201 in hibernate/sluimerstand gezet en de batterij weer geplaatst.
De CPU werkt dan meteen weer op volledige snelheid.

ThinkPad X201 met batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZj3ypy3rSWleaLWUH2L8egfryg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sTz5ofvZfRY0AjdNZI9CY0J.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
rubenjo2311 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:13:
Ik heb gelezen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn, omdat de laptopadapter niet genoeg stroom zou kunnen leveren.
Niet genoeg stroom waarvoor?
Denken jullie dat een nieuwe batterij aanschaffen het probleem oplost, of zijn er meer oorzaken die een rol zouden kunnen spelen?
Een nieuwe accu zorgt er in ieder geval voor dat je zonder lader kan werken.
Tegelijkertijd is het niet uit te sluiten dat er meer elektronica in de laptop aan het einde van zijn latijn is.
(Hij is oud dat weet ik, maar ik heb op dit moment niet de behoefte om nieuwer/beter aan te schaffen :) ).
Ik sluit niet uit dat je laptop daar anders over denkt ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28

Thomg

Aww yiss

Throttlestop geeft je netjes een perfcap reason. Nu weet ik niet hoeveel zinnige informatie je uit een 3320M laptop krijgt, maar dat zou het eerste zijn wat ik zou proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:08
10 jaar oude laptop, zitten de fans niet vol met stof?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik ga even kijken naar throttlestop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Cyriel85 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:31:
10 jaar oude laptop, zitten de fans niet vol met stof?
Niet voldoende stof om te zorgen voor thermal throttling blijkbaar. Mijn CPU houdt nette temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rubenjo2311 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

Niet voldoende stof om te zorgen voor thermal throttling blijkbaar. Mijn CPU houdt nette temperaturen.
Nogal logisch toch als jouw CPU op slechts 46% van de gewenste snelheid loopt? En aangezien meerdere andere forums aangeven dat de throttling bij deze CPU al rond de 60 graden kan voorkomen (en niet 90 zoals modernere CPU's), zou ik ook eens kijken of Speedstep niet toevallig / ineens ergens aanstaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou ook je i5 nog kunnen upgraden naar een i7-3632qm. Is een quad core 35W chip die ook in je laptop hoort te passen. Is op elk vlak een stukje vlotter en dan kun je het nog even volhouden ;)

Kost maar een paar tientjes bij ome Ali.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nelizmastr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:05:
Je zou ook je i5 nog kunnen upgraden naar een i7-3632qm.
Ik zou eerst maar eens achterhalen waarom alles nu zo traag loopt. CPU's van die generatie gaan niet snel stuk, dus als je de CPU vervangt heb je de oorzaak van de te lage kloksnelheid waarschijnlijk nog niet aangepakt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

bwerg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Ik zou eerst maar eens achterhalen waarom alles nu zo traag loopt. CPU's van die generatie gaan niet snel stuk, dus als je de CPU vervangt heb je de oorzaak van de te lage kloksnelheid waarschijnlijk nog niet aangepakt.
Zeker eens, maar persoonlijk vind ik zo’n oude dual core sowieso niet echt meer werkbaar. Je merkt aan alle software dat je minimaal 4 echte cores nodig hebt om alles uit Win10/11 te halen. Daarboven maakt ‘t allemaal geen verschil meer.

Dat laptops met een defecte accu gaan throttlen is niet heel vreemd. Doen vrijwel alle oudere Intel MacBooks uit dit tijdperk ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rubenjo2311 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:13:
Waarschijnlijke oorzaak: Er zit een kapotte batterij in de laptop, de laptop moet dus altijd op netstroom aangesloten zijn.

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb voor een antwoord. Mocht dat niet het geval zijn, dan hoor ik het graag!

m.v.g.
Ruben
Dat een laptopadapter niet genoeg stroom zou kunnen leveren lijkt mij onzin en heb ik zelf althans nooit meegemaakt bij een laptop. Hetgeen wel zou kunnen zijn is dat of die adapter ook aan zijn einde is en daardoor dan minder stroom levert. Maar ook dit lijkt mij sterk want vaak doen die adapters het of ze doen het niet meer, dus niet echt iets er tussenin. Wat wel nog zou kunnen is dat misschien door die defecte accu dat die op de een of andere manier toch stroom weg trekt. Je zou dus eens kunnen proberen de accu helemaal weg te halen en dan dus de lader aan sluiten en kijken wat die doet.

Maar zoals anderen ook al schrijven denk ik dat het eerder een temperatuurprobleem is en zowel de fan vol met stof zit, maar ook denkelijk de koelpasta verhard is en niet meer afdoende geleid. Dat die nu prima temps heeft komt puur omdat die zichzelf terugclocked om zichzelf te beschermen dus dat zegt verder weinig. Denk dus dat het beste is als je de laptop toch eens open schroeft, fan goed schoonmaken, oude koelpasta goed verwijderen en nieuwe koelpasta op de processor doen. Ook zou ik dan meteen de accu vervangen want voor pak weg 30 euro heb je al een nieuwe accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 17-08-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De processor schaalt de frequentie naar de vraag, er is dus geen probleem met een lage frequentie als de frequentie maar omhoog kan gaan.

Zoals @Cyriel85 schrijft kun je de fans schoonmaken. Dat kan met een spuitbus lucht, wattenstaafjes en alcohol. Op Youtube kun je filmpjes vinden van hoe je laptops kunt openen en schoonmaken. Dat zorgt voor betere koeling waardoor er opwaarts ruimte is. Wat @Roel1966 schrijft over koelpasta vervangen is ook goed advies. De methode is: oude pasta compleet verwijderen met wattenstaafje/zachte tandenborstel en residuvrije alcohol (99,9% isopropylacohol), daarna een zo dun mogelijk laagje nieuwe pasta aanbrengen. MX-6 bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je kijken wat er allemaal op je laptop draait. W10Privacy laat je een hele hoop bloat uitschakelen of verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan Windows Search, Copilot, het constant laden van content, malwarescanning. Met Task Manager of Process Explorer kun je zien welk proces veel processortijd kost. Sommige processen sluiten taken, een deel van het processorverbruik is daardoor misschien niet zichtbaar. Tools zoals BleachBit, PrivaZer en CCleaner kunnen helpen bij het opruimen van rommel.

De SMART waarden van de SSD/HDD kan worden bekeken om te zien of die nog goed is. Als het nog een mechanische disk is zal de laptop sneller worden als je een SSD plaatst. Ook meer geheugen heeft een snelheidsverhogend effect. Recente Windows 10/11 zal dan veel minder swappen.

Kijk uit bij het vervangen van de accu. Third party accu's kunnen slecht zijn en na korte tijd al degraderen en bijvoorbeeld expanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Bedankt voor de reacties. Ik ga dan eerst kijken of het koelsysteem inderdaad het probleem is. Als ik nog vragen heb horen jullie het van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
bwerg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:12:
Inderdaad, eerst gewoon eens de basic zaken onderzoeken/proberen voordat er meteen dingen worden opengemaakt/vervangen.
Die CPU moet nog prima Windows vlot genoeg kunnen draaien (met SSD uiteraard).
Voor typisch veelvragend Tweaker gebruik zal het inderdaad niet meer voldoen.
Hoe warm wordt de processor, lees dat uit met de bekende monitor tools?
Werkt de fan?
Thinkpads hebben meestal ook een bios adapter waarschuwing als deze ontoereikend/defect is.
Heb je de juiste adapter (90W)?, als dat lager is gaat de laptop de CPU snelheid beperken.
Haal de batterij er eens uit, de laptop moet ook kunnen functioneren zonder.
Reset de bios eens naar factory default.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 18-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
En dat ding benchmarken om hem even aan het werk te zetten? Of die applicatie waarmee je even de CPU hard laat werken (echt geen idee hoe die heet, maar wel opletten met de instellingen). Dan kun je zien of hij dan wel echt hoger gaat of niet. Daarnaast zal de temperatuur dan ook oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@rubenjo2311
Gevoelsmatig zou ik niet meer investeren in deze laptop. Zelfs een accu van 30 euro is al zonde.
Je kan bij vraag en aanbod al voor 100 a 150 euro een veel nieuwere laptop vinden, vaak al met windows 11 erop. Kies er eentje met nog een extra SSD slot erin en je kan je oude SSD ook nog hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:46
Inderdaad wel vaker gezien dat een laptop terugschakelt ivm defecte batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om heel uitgebreid naar het koelsysteem te kijken. Wel valt mij op dat wanneer ik bijvoorbeeld met prime95 aan de gang ga, de cpu snelheid niet verhoogt, deze blijft gewoon altijd constant op 1.20ghz. Ook de koeling hoor ik niet harder blazen. De koeling blaast sowieso niet echt hard. Ik weet vanuit het verleden dat hij wel harder zou moeten kunnen draaien dan dat hij nu doet.

Verder blijft de temperatuur rond 50 graden, met 1x een piek van 60 graden gehad.

Zijn met deze informatie dingen uit te sluiten, of misschien juist te bevestigen?

[ Voor 8% gewijzigd door rubenjo2311 op 18-08-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De maximale beweging van de ventilator kan beperkt zijn vanwege verstopping. Er kan ook een probleem zijn met de BIOS/EC. Heb je de laptop nieuw aangeschaft? Is de processor ooit vervangen?

Nadat e.e.a. is schoongemaakt kun je een complete reset uitvoeren (koppel los van stroom/batterij, dan de aanknop 30 seconden ingedrukt houden). Corruptie van de EC chip is een mogelijke oorzaak.

Na deze reset kun je de BIOS opnieuw flashen.

Schoonmaken: https://www.youtube.com/r...ning+Lenovo+thinkpad+T430

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
De laptop is in 2019 refurbished gekocht. Voor zover ik weet is de processor niet vervangen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de processor is vervangen kan het theoretisch zo zijn dat het niet met de juiste processorsettings draait.

Maar ik zou toch mijn geld zetten op een grondige schoonmaak van de fans met daarna een reset. De filmpjes zouden je moeten helpen. Op Amazon kun je plastic cover openers en schroevendraaiers aanschaffen. Wees voorzichtig met componenten aan de randen.

https://www.amazon.nl/s?k=laptop+tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Het lijkt me sterk dat het aan de settings ligt, aangezien hij het altijd wel goed heeft gedaan.

Schoonmaken ga ik sowieso doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Draai je nog steeds Windows 10 erop of heb je (dmv uitschakelen TPM 2.0 check) Windows 11 erop geinstalleerd?

Ik heb een T470 die ook prima werkte met Windows 10, maar zodra ik op die manier upgrade naar W11 deed, klokte de CPU helemaal omlaag zodra ik op accu werkte, zodanig erg dat het voor mij volkomen onbruikbaar was. Met de stekker erin werkte het wel op volle snelheid. Geen enkele aanpassing aan speed profiles loste dit op. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en (Cachy OS) Linux erop gezet, wat probleemloos op volle snelheid werkt, of teruggeklokt als *ik* het wil.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Hij draait inderdaad windows 10. En komt ook niet door de vereisten voor windows 11. Ik zat inderdaad ook al te denken om er gewoon linux op te gooien, maar als dit probleem opgelost kan worden liever gewoon windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Rieverst schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:30:
Inderdaad wel vaker gezien dat een laptop terugschakelt ivm defecte batterij.
Dat als mogelijke oorzaak komt inderdaad wel vaak terug als je zoekt naar dit probleem:
Google: ThinkPad T430 stuck 1.2 GHz

@rubenjo2311
Werkt de batterij nog wel?
Dus kan je opstarten zonder ingeplugde voeding?
Blijft de laptop werken als deze opgestart is en je de voeding eruit haalt?
Batterij gegevens uitlezen met een tooltje zoals Nirsoft BatteryInfoView
Het werkt niet met alle merken, anders is er een tool van Lenovo zelf of kan je wat uitlezen in de bios?

Je zou ook eens met een WinPE USB kunnen testen zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE en kijken of daarmee de CPU misschien wel op normale snelheid werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Nee de batterij werkt niet meer, of misschien 30 sec.... Daarom dacht ik in eerste instantie dat dit het probleem is, ik heb daar namelijk wel iets over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Maareh, heb je throttlestop geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Het lijkt erop dat ik niet zoveel kan met throttlestop. Ik kan veel dingen niet wijzigen.

[ Voor 34% gewijzigd door rubenjo2311 op 18-08-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

rubenjo2311 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:02:
Het lijkt erop dat ik niet zoveel kan met throttlestop. Ik kan veel dingen niet wijzigen.
Je wilt ook niks wijzigen, je wilt zien waarom je performance gecapped wordt. Dat is zo'n knopje met limits. In het oranje/geel krijg je te zien welke er zijn en in het rood welke er actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ah ja klopt! Ook de limitsknop werkt niet om een 1 of andere reden -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ah, heb ook mijn oude 3630QM laptop erbij gepakt en zie hetzelfde, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 05:24:
De processor schaalt de frequentie naar de vraag, er is dus geen probleem met een lage frequentie als de frequentie maar omhoog kan gaan.
Een processor schaalt ook de frequentie omlaag wanneer de temperatuur boven een bepaalde grens komt omdat een processor op een lagere frequentie minder hard hoeft te werken, dus minder warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
rubenjo2311 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:09:
Nee de batterij werkt niet meer, of misschien 30 sec.... Daarom dacht ik in eerste instantie dat dit het probleem is, ik heb daar namelijk wel iets over gelezen
Ja, daar zou dan misschien de oorzaak toch wel kunnen liggen.
Lenovo forums: T430 CPU speed locks at 1.19 ghz when plugged in.
Maar ik heb hier zelf nooit laptops gehad die zonder batterij niet op volle snelheid konden werken.
Maar dan nogmaals de vraag, welke adapter heb daar, een 65W of 90W?
Met een andere voeding testen zou ook nog wel interessant zijn indien mogelijk.

Ik heb het hier nog even getest op een Lenovo Thinkpad E531 met I5-3230M
Als ik daar een te laag wattage adapter op aansluit krijg ik een bios waarschuwing bij opstarten maar de CPU blijft wel op normale snelheid, met of zonder geplaatste batterij.

En wat betreft vervangende batterijen voor de Thinkpads, zie ook dit topic:

7 jaar oude laptop upgraden (Thinkpad e540)
JKa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:59:
Vandaag de nieuwe accu geprobeerd maar mijn laptop accepteert m niet. Ik las iets over instellingen in de BIOS. Dat fabrikanten die zo afstellen dat imitatie merken/namaak/huismerken niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik kijk morgen naar het wattage. Het is de originele lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat zijn de parameters in het performance profiel van de energie instellingen? en welk profiel is actief.
misschien ooit onbewust iets verkeerd geselecteerd wat ongewenst gedrag geeft: energie besparing die van toepassing is op laag batterij-niveau bijvoorbeeld.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
rubenjo2311 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:59:
Ah ja klopt! Ook de limitsknop werkt niet om een 1 of andere reden -_-
Misschien Throttlestop eerst uit de tray halen en beeindigen, daarna opnieuw starten.

HWiNFO toont ook informatie, kijk bij CPU [#0] ..: Performance Limit Reasons. Onderdelen met '>' ervoor openklappen. Een screenshot is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik stuur zo meteeen een aantal screenshots. Duidelijk is in iedergeval de de batterij helemaal versleten is. Het wattage van de lader staat er gek genoeg niet op. Uitgangsspanning van 20V, en 3.5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XohtmD_idVYtduDyWML3LPBW9_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GV74JgU43WrDJrBrK2d0dJKi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5MoKLuDb8F6v2mtGuAO9Td_jEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShN8pOFWVCNjnwgdHhFq2JN5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTbcvHrQ5epWePO95xVFPQcYOkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcFnvozNnFU0kHAibfEvrkFP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8kxnmXGMTg_-cYcqYEmdtaDkgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahT3xkNX4WWy5YvAsxSlEaux.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIos1Z2tPq4yc2tA_4-TpH1uCdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cjMdHbv8D99RDJeXM2jNVHzx.png?f=fotoalbum_large

Ook na het starten kan ik niet op de knop 'limits' drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Het vermogen (wattage) bereken je door spanning (V) te vermenigvuldigen met stroom (A):

20 V × 3.5 A = 70 W

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjo2311
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:51:
Het vermogen (wattage) bereken je door spanning (V) te vermenigvuldigen met stroom (A):

20 V × 3.5 A = 70 W
Klopt ja :) P = I x U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:54

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Zoals al meerdere genoemd in topic, ligt aan de stroom.

Trek die batterij eruit, en test opnieuw met alleen de lader.
Heb je het ook aan andere lader getest / docking (100W bijvoorbeeld) ?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Wanneer ik de batterij eruit haal, gebeurt er precies hetzelfde. Hij blijft op 1.2GHz. En ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking. Maar als het aan de stroom ligt, dan zou een nieuwe batterij toch een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

rubenjo2311 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:00:
Wanneer ik de batterij eruit haal, gebeurt er precies hetzelfde. Hij blijft op 1.2GHz. En ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking. Maar als het aan de stroom ligt, dan zou een nieuwe batterij toch een oplossing kunnen zijn?
Klopt, schakel ook "Intel Dynamic Platform and Thermal Framework (DPTF)" uit indien aanwezig in de BIOS!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhepUTUTsvyiiSyVlRS6615Ac6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K6mEv2t5cweky6XL8sqq2W9I.png?f=user_large
Verder in BIOS: Stel het koelbeleid in op 'Prestatie' in plaats van 'Gebalanceerd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Hmmm🤔 ik zie deze opties niet in mijn bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

je zou naar Advanced tab moeten gaan > als het goed is zie je daar Energy Efficient Enable en deze op disable moeten zetten, dan zou je CPU alle Ghz moeten benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenjo2311
Advanced tab zit er ook helaas niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
rubenjo2311 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:42:
Duidelijk is in ieder geval de de batterij helemaal versleten is. Het wattage van de lader staat er gek genoeg niet op. Uitgangsspanning van 20V, en 3.5A.
Die lader is correct voor een T430 Thinkpad met alleen geïntegreerde CPU GFX als je de T430 specs leest
Maar de oorzaak is toch inderdaad de batterij.
Ik kwam deze post nog tegen:
Reddit: Reminder: Thinkpad's are designed to run slow on AC with no battery attached.
And there is no way around it. I've had to help a few friends with old thinkpads, where the batteries were removed due to age, and when run solely on AC they were extremely slow. The issue was quickly resolved once they inserted the battery back in. I'm sure this isn't just with Thinkpad's but other laptops as well.
Nu heb ik dat hier toch nog eens getest op mijn ThinkPad X201.
En jawel, zonder batterij blijft de CPU dus ook vastzitten op gereduceerde/halve snelheid.

ThinkPad X201 zonder batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJRjrds0FwrhdCJkwt1_Vd6YiVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhdXKzkMr5qCNfyxV59dr3OH.png?f=fotoalbum_large

Daarna de X201 in hibernate/sluimerstand gezet en de batterij weer geplaatst.
De CPU werkt dan meteen weer op volledige snelheid.

ThinkPad X201 met batterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZj3ypy3rSWleaLWUH2L8egfryg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sTz5ofvZfRY0AjdNZI9CY0J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ah, heel erg bedankt! Dit bevestigt het helemaal! Ik ga kijken wat ik doe! Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjo2311
Ik heb een nieuwe accu in de laptop gedaan, en hij werkt nu weer helemaal zoals het hoort. Accu was dus definitief het probleem.
Pagina: 1