Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:06
Mijn vraag
Na elke reboot (of stroomonderbreking) van mijn Raspberry Pi4 met daarop Bullseye schrompelt het pull-down menu in tot een onwerkbaar klein venstertje. Bij het scrollen vliegt het tussen de verschillende regels heen en weer zodat het aanklikken een keuze een soort roulettespel wordt. Het zelfde geldt dan voor de vensters waarin je toepassingen zoals Domoticz opent. Op een laptop (via RealVNC viewer) is daar nog wel iets mee te doen door het met een muis uit te rekken tot een normaal venster maar op een telefoon is dat niet te doen (althans ik zou niet weten hoe?). De enige oplossing die ik tot nu toe heb kunnen vinden is: eindeloos wisselen van display resolutie en na elke wissel opnieuw rebooten. Net zolang tot weer een normaal pull-down menu verschijnt. Als verduidelijking van wat ik bedoel, hierna twee schermafdrukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iChGGT8231S8K5w0BFrroRqs2o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNrNPdAKcO9c6grm7OlsPtvL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2muyiSKVU-chHCCMvhIjdr7CRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd8fpSbO78XDgQrvXzxdDQXv.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste is het verschrompelde pull-down de onderste zoals het hoort te zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit permanent kan oplossen. Wellicht wijziging(en) in het "config.txt" bestand?
En wat dan precies?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een scherm aangesloten op de Pi? Zo niet, wat is dan de reden om een GUI te draaien? Maar het lijkt erop alsof het geen fatsoenlijke resolutie ziet bij het opstarten/inloggen, dus ik zou zeggen, kijk eens of je een resolutie kan forceren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Hero of Time schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:20:
Is er een scherm aangesloten op de Pi? Zo niet, wat is dan de reden om een GUI te draaien? Maar het lijkt erop alsof het geen fatsoenlijke resolutie ziet bij het opstarten/inloggen, dus ik zou zeggen, kijk eens of je een resolutie kan forceren.
Nee er is geen scherm aangesloten rechtstreeks op de Pi. Pi hangt in de meterkast en die benader ik via RealVNC. Bij mijn andere Pi's werkt dat prima, alleen deze loopt daarmee te bokken. Voor de rest draait het mooi stabiel. Nu ik echter met een verbouwinkje van mijn huis bezig ben moet de stroom er zo nu en dan even af en dus herstart van de Pi en dan is het bingo. weer dat vervelende kleine raampje om door te kijken :-(

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Headless dus. Wat is dan de noodzaak voor een GUI? Als je alleen maar een terminal opent, kan je net zo goed de boel via ssh doen. Anders moet je iets van een config optie vinden om een dummy scherm te hebben of VNC anders configureren om een aparte sessie te hebben ipv die normaal gesproken fysiek op het scherm getoond zou worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

andere vnc client geprobeerd?

zoek eens naar; 'linux raspberry vnc panel'

lijken nogal wat potentiele kandidaten te zijn; pulse audio plugin (?), rasp-config, andere xfce-start launcher (reddit) etc. etc.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
ik moet zeggen dat ik mijn pi alleen headless of via een webpagina manage. Gebruik geen vnc. En zoals gezegd word probeer een andere vnc en ik hoop dat je vnc alleen intern gebruikt en niet via het internet ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
lordgandalf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:28:
En zoals gezegd word probeer een andere vnc
Ik zal Tiger eens proberen :)
en ik hoop dat je vnc alleen intern gebruikt en niet via het internet ?
Nee, ook op mijn telefoon via internet dus. Hoezo? niet veilig?
Er valt niets bij mij te halen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
vnc is een prtocol dat redelijk vaak naar voren komt als een ingang voor hackers. Dus vandaar de vraag. ik zou zelf het nooit openzetten via internet ik zou een vpn naar thuis opzetten en dan vanuit de vpn een verbinding opzettend dat zou dan beter zijn imho. of een ssh tunnel ofzoiets.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Copitano schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 01:12:
[...]

Ik zal Tiger eens proberen :)

[...]

Nee, ook op mijn telefoon via internet dus. Hoezo? niet veilig?
Er valt niets bij mij te halen :N
doe mij een ssh login op jouw bak? kan altijd wel wat meer bandbreedte gebruiken :+ (voor mijn botnet)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1