Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Voor de studie van mijn zoon hadden we de HP Probook 445 14 inch uitgezocht

Deze is echter al 2 weken niet leverbaar, dus wil ik kijken naar een alternatief.

We twijfelen tussen 2 modellen:
De HP Probook 465 16" G11 is exact dezelfde laptop maar met 16 inch scherm, wat mogelijk wat minder fijn is als je elke dag met de bus naar school moet en kwa accuduur
De Lenovo Ideapad Slim 3 15AHP10 zit er kwa scherm met 15,3" tussenin en heeft een Ryzen 5 8540U ipv de Ryzen 5 7535U in de andere 2

Welke is de beste keuze?
Of zijn er nog andere alternatieven die we gemist hebben?

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is bedoeld voor de studie van mijn zoon, hij gaat HR volgen aan de Fontys hogeschool.
Voor gamen heeft hij een aparte desktop, wel zou hij wat minecraft op de laptop kunnen willen spelen met mods.

De eisen vanuit school zijn niet hoog:
Windows, minimaal ryzen 5 of core i5 en 8Gb ram
Programma's: Microsoft Office incl teams en een programme dat Testvison heet, geen zware apps in ieder geval.

Wat is je budget?
Budget is max 700 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dagelijk gaat ie mee naar school, vandaar dat we een 14 inch hadden uitgezocht

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op het werk hebben we uitsluitend HP en Lenovo, thuis hebben we 2 Lenovo's die het prima gedaan hebben, dus die 2 merken hebben voorkeur.
Verder had ik gezocht op systemen met minimaal 16Gb ram vanwege teams en minecraft met mods en de mogelijheid om later te upgraden naar 32Gb
En liefst een mat scherm, touch is geen pre

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Beste antwoord (via Tacoos op 18-08-2025 10:34)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En na het filteren van de laptops van @Hell-Slave en @mrmrmr kwam ik uit op uitvoering: Lenovo Yoga Slim 6 14APU8 (82X3003QMH) als mooie tussenmaat.

Nadeel: 14" dus mogelijk te klein? Persoonlijk werk ik al jaren prive op 14" laptops (zonder scaling) en dat gaat me perfect af, zowel op schoot als op een bureau.

Hou er echter wel rekening mee dat veel laptops amper tot geen on-site reparatie hebben (of slechts een jaar standaard). Een stukje nadenken over backups is dus ook handig want het zal niet de eerste student zijn die 2 dagen voor zijn scriptie komt posten "he, die 34628985 bad sectors op mijn SSD voorkomen dat ik mijn scriptie nog kan editen". ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Alstublieft:

categorie: Laptops

Btw je zou denken dat iemand dat hier al 24jaar op deze site komt toch wel weet hoe je PriceWatch filters moet toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou kijken naar:
16GB
512 GB of meer opslag (250 GB minimum)
14-15" IPS of OLED scherm, geen TN
1+ USB-C aansluiting
1+ USB-A aansluiting (2 als je een muis wil aansluiten, 3 ook nog een toetsenbord)
230V aansluiting, lichtgewicht adapter
geen instapprocessor (Celeron, Nxxx)
WiFi 6/6E
gewicht maximaal 1,7kg
rugzak/tas met aparte ruimte voor de laptop
USB sticks voor backup

Selectie categorie: Laptops

Ga eens kijken bij een fysieke winkel (Coolblue, MediaMarkt, etc.) om te ervaren wat de kwaliteit is. Voel het toetsenbord en pad. Het toetsenbord en de pad moeten niet slap zijn en prettig werken.

Minecraft is te spelen met een laptop die aan deze eisen voldoet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En na het filteren van de laptops van @Hell-Slave en @mrmrmr kwam ik uit op uitvoering: Lenovo Yoga Slim 6 14APU8 (82X3003QMH) als mooie tussenmaat.

Nadeel: 14" dus mogelijk te klein? Persoonlijk werk ik al jaren prive op 14" laptops (zonder scaling) en dat gaat me perfect af, zowel op schoot als op een bureau.

Hou er echter wel rekening mee dat veel laptops amper tot geen on-site reparatie hebben (of slechts een jaar standaard). Een stukje nadenken over backups is dus ook handig want het zal niet de eerste student zijn die 2 dagen voor zijn scriptie komt posten "he, die 34628985 bad sectors op mijn SSD voorkomen dat ik mijn scriptie nog kan editen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Tacoos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:01:
Voor de studie van mijn zoon hadden we de HP Probook 445 14 inch uitgezocht

Deze is echter al 2 weken niet leverbaar, dus wil ik kijken naar een alternatief.
De ProBook 400 G11 serie is volgens mij uitlopend en wordt vervangen door de ProBook 4 G1 serie, mocht je dus bij HP willen blijven zou je daar eens naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
Hell-Slave schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:59:
Alstublieft:

categorie: Laptops

Btw je zou denken dat iemand dat hier al 24jaar op deze site komt toch wel weet hoe je PriceWatch filters moet toepassen?
Je vergeet de optie om 16 Gb ram uit te breiden naar 32 en ik ben vergeten toe te voegen dat ik alleen AMD heb gekozen. Dan is de keuze een stuk kleiner.

Ik ben als oude rot gewend opties tot upgraden te houden en tegenwoordig is de RAM in de meeste laptops gesoldeerd en niet uit te breiden, maar misschien is 16 Gb genoeg voor de komende 4 a 5 jaar? Dan hoor ik graag onderbouwde argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:15:

Ik vond ook nog deze Lenovo IdeaPad Slim 5 14AHP10

Net iets goedkoper en daardoor wel in budget, de ryzen 7 8845HS is minder zuinig dan de ryzen 5 7540U en de accu iets kleiner, maar nog steeds groter dan de 56 Wh uit mijn eerste keus.
Zou dat een groot verlies zijn ten opzicht van de Lenovo Yoga Slim 6 14APU8 (82X3003QMH)?

14 inch lijkt me prettiger om mee rond te sjouwen dan 15,6 "of 16" (op mijn werk heb ik alleen maar een 15,6 omdat er geen 14" te kiezen was toen mijn laatste 14"sneuvelde....)

Kwa back-up: als ie alles netjes op ondedrive zet, is dat al minder een probleem toch? Hij moet toch aan office

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Tacoos schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:32:
[...]
Ik ben als oude rot gewend opties tot upgraden te houden en tegenwoordig is de RAM in de meeste laptops gesoldeerd en niet uit te breiden, maar misschien is 16 Gb genoeg voor de komende 4 a 5 jaar? Dan hoor ik graag onderbouwde argumenten.
Ben ook een ouwe rot en heb geleerd dat tegen de tijd dat je wilt upgrade, de upgrade meestal niet meer kan omdat het niet meer verkrijgbaar is.
Had het filter voor geheugen ook ingesteld 16-32GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ja kan. Scheelt niet zo heel veel; ik denk dat het uiteindelijk in dagelijks gebruik niet eens merkbaar is. Ik zie overigens wel dat jouw laptop "aanzienlijk" trager RAM heeft; ook dat merk je waarschijnlijk niet bij beetje surfen, typen en wat online-apps.

[
Kwa back-up: als ie alles netjes op ondedrive zet, is dat al minder een probleem toch? Hij moet toch aan office
Tuurlijk is dat een goede optie. Ik gebruik zelf ook OneDrive. Maar daar kan/wil ik niet mijn hele PC naartoe backuppen. Natuurlijk hoeft dat ook niet; je belangrijke documenten zijn het belangrijkste en dus hoeft er niet veel naar OneDrive.

1 klein dingetje; als OneDrive / Office wordt verstrekt via school, wordt de toegang "per direct" ingetrokken als leerling stopt met school. Zorg dus dat bepaalde data later/anders ook nog even thuis op een USB-stick ofzo wordt opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Ja kan. Scheelt niet zo heel veel; ik denk dat het uiteindelijk in dagelijks gebruik niet eens merkbaar is. Ik zie overigens wel dat jouw laptop "aanzienlijk" trager RAM heeft; ook dat merk je waarschijnlijk niet bij beetje surfen, typen en wat online-apps.
Het is toch deze Lenovo IdeaPad Slim 5 14AHP10 geworden. Standaard met 16Gb en de mogelijkheid later uit te breiden naar 32 mocht dat nodig zijn.
Inderdaad doet het geheugen in jouw optie 6400MT/s maar in onze keuze alsnog 5600MT/s terwijl de probook die ik in eerste instantie op het oog had maar 4800MT/s deed :)
Gaan we er alsnog op vooruit :9
[...]
Tuurlijk is dat een goede optie. Ik gebruik zelf ook OneDrive. Maar daar kan/wil ik niet mijn hele PC naartoe backuppen. Natuurlijk hoeft dat ook niet; je belangrijke documenten zijn het belangrijkste en dus hoeft er niet veel naar OneDrive.

1 klein dingetje; als OneDrive / Office wordt verstrekt via school, wordt de toegang "per direct" ingetrokken als leerling stopt met school. Zorg dus dat bepaalde data later/anders ook nog even thuis op een USB-stick ofzo wordt opgeslagen.
Da's inderdaad een goeie, ik zal eens kijken of ik dat niet op m'n servertje kan back-uppen ook nog

Pagina: 1