DIY Sifon stopt maandelijks met doorlopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blavid
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:48
Hoi, amateur-renoveerder hier. Ik installeerde in juni m'n eigen IKEA-keuken. Alles goed, ware het niet dat de afvoer van de spoelbak (met aansluiting vaatwasser) om de paar weken dichtgaat. Eerst is er een paar daagjes weinig doorstroming, en dan gewoon niks meer. Heb de sifon ondertussen een viertal keer opnieuw in elkaar gezet (vandaar een zeker frankenstein-gehalte, zie foto). Er is een ontluchtingsventieltje dat via een buis tot boven de spoelbak uitkomt (oranje stippellijn), een groene afvoer van de vaatwasser, en drie ongebruikte aftakkingen.

Aan de binnenkant is wel wat opbouw van slib, maar dat verklaart niet waarom er NIKS meer doorstroomt. Voor ik 'm zonet opendeed, liep het traag; nu hij uitgekuist is, loopt hij ... niet. Met een ontstoppingsveer raak ik gerust 7 meter diep, maar als ik nieuw water laat lopen, loopt het al vast lang voor die lengte volloopt. Het lijkt alsof het water de sifon gewoon niet uit raakt, ook al is ie helemaal schoon. Ik haal er deze keer wel een loodgieter bij, maar heeft iemand een idee of ik iets voor de hand liggends fout doe? 🫠

Dank, fijne zondag

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0U37UiFq20SPYxUG0Dyr-KEyaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNQvAdnH26rIRu5kR8N13AbD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:51

BrammT

The one and only!

Volgens mij, begint het al met het verkeerd om monteren, daar bedoel ik mee dat hij van links naar rechts verkeerd om zit. De linkerkant met de twee armpjes voor ontvangst van bijvoorbeeld vaatwasser hoort volgens mij rechts te zitten.

Ik kan me bedenken dat daardoor de be- en ontluchting niet goed werkt.

De groene afvoer van vaatwasser hoort volgens mij op zo'n aftakking te zitten die in die Y vorm staat.

Ik ben er niet helemaal zeker van of ik goed zit, maar 99% zeker wel. Het is even geleden en ben zelf niet in de buurt van een keuken nu.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blavid
Nee, daarin heb je gelijk. Ik heb de stukken van plaats gewisseld omdat de lichtgrijze zo'n beluchtinsgventieltje had, en ik las dat die ná de sifon, aan rioolzijde, moest komen. Hieronder de evolutie van dit gedrocht:

Oorspronkelijke sifon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkJLLr5UeznwRkvi0u_RQ72p63A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MepTne0jGqjKfQ4YCsnHL6Cm.jpg?f=fotoalbum_large

Combinatie, met langere val en beluchtingsventiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zco7O1jhFOq02OMMUF8ULYWTvNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUhlyrS3iTqGpXbiRcefaIgz.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige versie, met beluchtingsventiel op verticale darm (voorheen spoot het water er al eens uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZgLpugHnY4n4IOaFhabEsfOYKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSwdQeLX88T6bHyWsJs4yqh6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:53
Heb je de handleiding nog van de sifon (witte, desnoods even opzoeken). Je hebt nu een redelijke waterkolom in je sifon staan omdat die vrij hoog is. Die vaatwasser aansluiting (wit) moet aan de invoer kant en ik zou denken dat die hoger moet zitten dan de afvoerkant zodat er geen water in die koppeling blijft staan. Er is een verschil tussen beluchting (vacuum trekken) en ontluchting (overdruk?). Beluchting zou normaal niet nodig hoeven zijn tenzij je sifon leegtrekt (bijv bij doorspoelen van toilet). Die moet inderdaad aan de riool kant

Ik zou alles uit elkaar halen, die Y pijpjes moeten naar de invoer kant, hoogte van de sifon zo kort mogelijk en de vaatwasser zou ik dan ook maar gelijk op de Y stukjes aansluiten als dat past. 45 graden bochtjes zijn normaal fijner voor waterflow tov van 90 graden. Als dat past aan de invoer kant dan is dat misschien nog mooier.

Ik ben geen loodgieter maar heb wel liggen klooien met een wasmachine afvoer die overliep bij afpompen (sifon verkeerd om gemonteerd, dus ook meer water wat er in blijft staan) en een wasbak die soms ging stinken na het doorspoelen van de wc (beluchter bij geplaatst).

Zou wel verwachten dat 't gewoon wegloopt hetzij wat langzamer. Hoe los je het niet doorlopen nu op dan? Want blijkbaar weet je het wel te fixen maar vind je nergens een verstopping?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:55
Blavid schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:24:
Nee, daarin heb je gelijk. Ik heb de stukken van plaats gewisseld omdat de lichtgrijze zo'n beluchtinsgventieltje had, en ik las dat die ná de sifon, aan rioolzijde, moest komen. Hieronder de evolutie van dit gedrocht:

Oorspronkelijke sifon:

[Afbeelding]

Combinatie, met langere val en beluchtingsventiel
[Afbeelding]

Huidige versie, met beluchtingsventiel op verticale darm (voorheen spoot het water er al eens uit)
[Afbeelding]
Foto 1 heeft nog de beste situatie enkel zit het sifon daar verkeerd om. Je waterslot is te groot wat zorgt voor een zekere tegendruk. Het bochtje de muur in moet op de 'korte' aansluiting van het sifon zitten en dan wel direct zonder verleng/tussen stukken. Een waterslot hoort minimaal 50mm te bedragen en is dat dan vaak ook wel tussen de 50 en 70mm. Nu gok ik dat je waterslot een centimeter of 16 á 18 is afgaand van die eerste foto. (en in je huidige situatie nog eens veel meer!)

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slbCSB9nyqC50FGEMe6FbtrHJVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXt0mOu3h46mNIT8D90WlcP.jpg?f=user_large

Rode lijn geeft het huidige waterslot van de foto aan. De gele lijn geeft het waterslot aan wat het zou horen te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Gotenx op 17-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blavid
Bedankt, ik kijk of ik 't zo nog wat kan mcgyver'en!
Hoe los je het niet doorlopen nu op dan? Want blijkbaar weet je het wel te fixen maar vind je nergens een verstopping?
Het is me een even groot raadsel. De "oplossing" die ik telkens vond (beluchting, ontstoppingsveer, nieuwe sifon ...) leek de stilstand telkens te verhelpen, maar exact hetzelfde probleem begint na enkele weken opnieuw. Dinsdag komt een vakman, benieuwd wat ie te vertellen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als de sifon niet verstopt zit, zit je probleem elders. Kun je zonder sifon wel fatsoenlijk water door het riool krijgen?

Mogelijk is het gedeelte na sifon verstopt of vernauwd. Maar dat kun je dus gemakkelijk zelf testen door even een slangetje te gebruiken, sifon te verwijderen en kijken of je voldoende water kunt afvoeren. Zo niet heeft het geen zin om te blijven klooien met het sifon en de constructie daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De diepte van de sifon maakt geen verschil toch?

Ik zet mijn geld in op de "dubbele sifon", waardoor je tegendruk krijgt (van lucht in de riolering) waar het water niet tegenin kan. Wellicht een gedeeltelijke verstopping of een verzakking die dit veroorzaakt.
Onluchting van het riool kan helpen: haal eens het beluchtingsventieltje van de buis op de sifon, dat geeft wel stinkende rioolgassen maar wellicht loopt het water dan wel netjes weg. Ontluchting deed men vroeger vaak via regenpijpen, met gescheiden waterafvoer wil je een buis door je dak daarvoor. Zo'n beluchtingsventielen zijn prutsoplossingen die vaak niet werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blavid
Bedankt aan alle tweakers die samen meedachten. Het goede nieuws: m'n sifon is misschien niet moeders mooiste, maar dat vormt op zich geen probleem. Het slechte nieuws: de originele betonnen afvoerleiding die onder de keuken loopt, is gebroken. Daar is 't dus volledig verstopt geraakt 🫠

Op naar de verzekeraar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:41
Blavid schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:51:
Bedankt aan alle tweakers die samen meedachten. Het goede nieuws: m'n sifon is misschien niet moeders mooiste, maar dat vormt op zich geen probleem. Het slechte nieuws: de originele betonnen afvoerleiding die onder de keuken loopt, is gebroken. Daar is 't dus volledig verstopt geraakt 🫠

Op naar de verzekeraar!
Dat wordt een teleurstelling. De kosten voor herstel van de leiding (incl openbreken van de vloer en nieuwe tegels) vallen niet onder de meeste opstalverzekeringen. Alleen vervolgschade aan vloeren, muren en meubilair. Leidingen vervangen is onderhoud. https://schadeoplossing.n...topte-afvoer-verzekering/

Zoiets hebben wij ook gehad vorig jaar met een gesprongen waterleiding in het zand onder de keuken. Ik kwam thuis, de keukenvloer was loeiheet (50+ C) en de ketel had er 10+ kuub gas doorheen gejaagd in de uren daarvoor (zomer). De verzekering zei keihard dat er geen zichtbare schade was en er volgens de polis dus niks gedekt is. De tegels klinken nu hol en er zijn er twee verkleurd. Als die los komen kunnen we dat mogelijk wel claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:55
Dat komt omdat je je verzekerd voor schade aan je woning. In dit geval is er ook geen schade, enkel leidingbreuk.

Er zijn overigens wel verzekeraars die dit vergoeden hoor, die kijken enkel naar de oorzaak en vergoeden hak en breekwerk ongeacht of er gevolgschade is.
Pagina: 1