Zonnepanelen aansluiten op actieve groep met alleen droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caswie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08 15:02
Mijn vraag:
Bij het opvragen van offertes voor zonnepanelen kwam een van de aanbieders met het voorstel om de zonnepanelen aan te sluiten op een actieve groep waar alleen de droger op aangesloten is. Deze groep kan namelijk eenvoudig vanaf het dak bereikt worden. Nu vraag ik mij twee dingen af:
1. Is dit een goede en degelijke oplossing? Ik lees dat dit voor opmerkingen kan zorgen bij verzekeringen of mogelijke verkoop van de woning.
2. Ik heb een 3-fase meterkast, klopt het dat er met deze oplossing de zelf-opgewekte stroom alleen door de apparaten op dezelfde groep gebruikt kan worden? En betekent dat dat op het moment dat de salderingsregeling stopt, en mogelijk teruglevertarieven lager liggen dan levertarieven, ik kan opwekken en gebruiken op hetzelfde moment en toch verlies draai?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het gaat om de aanschaf van 6 zonnepanelen (445 Wp) in een OOST-WEST opstelling, waarbij er, voornamelijk door schaarse ruimte binnen, voorkeur is voor Enphase micro-omvormers.
We hebben een 3 fase aansluiting, met aardlekschakelaars waar 4 groepen op zitten. Een van deze groepen zit alleen de droger op. Idee van de aanbieder is om hierop met een PV-verdeler aan te sluiten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met behulp van internet al berekend dat de zonnepanelen + de droger onder de maximum van 16A blijft, dus hier zit geen risico, vooral omdat ook de piekbelasting beperkt is.
Verbruik op andere fasen gaat via de slimme meter. Dit zou nu nog gesaldeerd worden, maar na afbouw van de saldering kan dit financieel ongunstiger zijn. Dit zou volgens mij geen verschil maken als we de zonnepanelen rechtstreeks op de meterkast zouden aansluiten ipv op een actieve groep.

Beste antwoord (via Caswie op 20-08-2025 19:58)

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Is een prima oplossing en wordt veel toegepast.
Opgewekte stroom wordt door droger gebruikt als deze aan staan. Als er op de fase meerdere groepen zitten dan wordt ook netjes de stroom naar de apparatuur die er op gestuurd.
Als er dan nog over is dan wordt dit door de meter gecorrigeerd, dat is hoe de 3 fase meter werken. Kun je terug vinden op internet.
Hoe dat er straks uit komt te zien na 2027 heb ik geen idee van of er op elke fase een aparte teruglever telwerk zit.

De opmerking voor 4mm2 kabel, tja dat zou beter zijn. Maar geen probleem om 16a over te sturen en dat gaat er nog steeds maximaal overheen. Maar dat haal je nooit. Droger uit zonnepanelen op oost en west haal je wellicht net de 10 ampere.
Staat de droger aan? Verbruikt die op enig
moment 5 ampere dan gaat er nog 5 ampere over de kabel.
Verbruikt de droger 16 ampere dan pakt de droger 10 ampere uit de panelen (pv verdeler) en 6 ampere over de kabel van de meter kast (waar nu 16 ampere over heen zou gaan)
Dus prima oplossing van de aanbieder. En ik gok dat de anderen dat ook zullen doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Dit wordt meermaals al uitgelegd hier maar ook ergens anders. Standaard oplossing.

Die PV verdeler is een groepenkastje. Als je droger aan staat en je zonnepanelen leveren kan je die ook tegen elkaar wegstrepen. Dus in dat geval loopt er zelfs minder stroom richting je meterkast.

Wat bieden de andere aanbieders dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, is een snelle oplossing voor de installateur. Je stuurt dan je pv stroom door je oude dunne bedrading, je hebt naar de meterkast toe waarschijnlijk flink wat meters en dat is vragen om uitvallende omvormers vanwege te hoge spanning.
Lekker naar de meterkast toe met 4mm2.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Is een prima oplossing en wordt veel toegepast.
Opgewekte stroom wordt door droger gebruikt als deze aan staan. Als er op de fase meerdere groepen zitten dan wordt ook netjes de stroom naar de apparatuur die er op gestuurd.
Als er dan nog over is dan wordt dit door de meter gecorrigeerd, dat is hoe de 3 fase meter werken. Kun je terug vinden op internet.
Hoe dat er straks uit komt te zien na 2027 heb ik geen idee van of er op elke fase een aparte teruglever telwerk zit.

De opmerking voor 4mm2 kabel, tja dat zou beter zijn. Maar geen probleem om 16a over te sturen en dat gaat er nog steeds maximaal overheen. Maar dat haal je nooit. Droger uit zonnepanelen op oost en west haal je wellicht net de 10 ampere.
Staat de droger aan? Verbruikt die op enig
moment 5 ampere dan gaat er nog 5 ampere over de kabel.
Verbruikt de droger 16 ampere dan pakt de droger 10 ampere uit de panelen (pv verdeler) en 6 ampere over de kabel van de meter kast (waar nu 16 ampere over heen zou gaan)
Dus prima oplossing van de aanbieder. En ik gok dat de anderen dat ook zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:10

PeaceNlove

Deugleuter

teacher schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:54:
Nee, is een snelle oplossing voor de installateur. Je stuurt dan je pv stroom door je oude dunne bedrading, je hebt naar de meterkast toe waarschijnlijk flink wat meters en dat is vragen om uitvallende omvormers vanwege te hoge spanning.
Als de prijs dan ook significant lager is dan de andere offertes zou ik wel voor de snelle oplossing gaan. Heb het namelijk zelf ook, met een wasmachine. Ik zie af en toe eens voor 5 minuten dat de omvormer zichzelf uitschakelt vanwege te hoge spanning, maar als ik alles bij elkaar nou de afgelopen jaren 5 euro minder aan zonne-opbrengst heb gemist daardoor dan is dat de investering in 4mm2 kabel echt nooit waard geweest, laat staan als je dat ook nog eens door een professional laat installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Voor ca. 2000W max vermogen lijkt 2,5 mm2 voor AC bedrading naar de meterkast (2 verdiepingen, meestal 5-10 meter max) mij echt geen probleem hoor. Dat is amper 10A.

In algemene zin heb je verder wel gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 17-08-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Caswie kan zelf even schatten hoeveel meter het is. 25 zit je zo aan. Check dan ook even de spanning bij de meter, tel daar 5v verlies bij op. Zit je dan nog onder de 253?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

En als het allemaal zo spannend moet: dan laat je in die groep 4 mm trekken.

Maar op de momenten dat je over voltage op het net krijgt zal je ook wel willen dat je zonnepanelen niet meer leveren qua terug lever boete.

Met 6 panelen op een oost-west zou ik lekker zo goedkoop mogelijk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Ga jij dit soort onzinnig advies betalen voor TS? Weer extreem overengineerd Tweakers onzin advies.

2,5 mm is echt prima voor deze toepassing/afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:57
Tenzij de TS echt hoge netspanning heeft is 2,5mm2 voor 6x365W omvormers, of minder als er beknibbeld wordt en er echt te kleine Enphasejes gebruikt worden, echt genoeg …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caswie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08 15:02
Bedankt voor de vele reacties!
Hieronder wat antwoorden op vragen die gesteld werden. Als er nog meer informatie nodig is om mij verder te helpen, laat het dan vooral weten!
Barrycade schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:41:
Dit wordt meermaals al uitgelegd hier maar ook ergens anders. Standaard oplossing.

Die PV verdeler is een groepenkastje. Als je droger aan staat en je zonnepanelen leveren kan je die ook tegen elkaar wegstrepen. Dus in dat geval loopt er zelfs minder stroom richting je meterkast.

Wat bieden de andere aanbieders dan aan?
Ik heb twee andere aanbieders gevraagd. Ervan uitgaande dat de hierboven beschreven aanbod aanbieder 1 is, hebben we nog aanbieder 2 en 3:
Aanbieder 2: 6 zonnepanelen (425 Wp) met een centrale omvormer die ergens binnen geplaatst wordt, en dan de bekabeling ook binnendoor naar de meterkast. Deze is 50% duurder dan aanbieder 1, maar ik kan niet plaatsen waar deze meerprijs vandaan komt, aangezien aanbieder 1 de prijzen niet heeft gespecificeerd. Omvormer binnen heeft niet mijn voorkeur door ruimtegebrek.

Aanbieder 3: 6 zonnepanelen (455 Wp) met een centrale omvormer die op het dak geplaatst wordt. Zij geven aan dit dit kan. (Aan jullie misschien ook de vraag of dit inderdaad zo is). Met hen besproken om de bekabeling buitenom te laten gaan naar de begane grond, om daar naar binnen te gaan rechtstreeks naar de meterkast. Hier heb ik nog geen offerte van ontvangen.
teacher schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:44:
@Caswie kan zelf even schatten hoeveel meter het is. 25 zit je zo aan. Check dan ook even de spanning bij de meter, tel daar 5v verlies bij op. Zit je dan nog onder de 253?
Ik weet niet zeker wat ik precies moet opmeten, maar de mogelijkheden die ik kon bedenken:
- Van het dak naar de meterkast buitenom (2 verdiepingen) is denk ik 10-15 meter
- Vanaf het dak naar de droger: 5 meter
- Vanaf de droger naar de meterkast binnendoor: 20-25 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een nadeel van een pv kastje bij de droger groep (indien niet goed uitgedacht) is dat de aardlek sneller aangesproken zou kunnen worden (micro's en kabels in een vochtige omgeving) waardoor er 4 groepen tegelijk uit gaan.
Dan de micro's op het dak, lastig te bereiken bij een storing dus dat kan duur worden met uurtje factuurtje.
Zoals al genoemd check of de micro's goed passen bij de panelen, anders gooi je vermogen weg.
Er zijn andere mogelijkheden zoals meerdere micro omvormers in 1 behuizing, mogelijk kan je die op een goed bereikbare plek laten plaatsen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardwLiefhebber
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 20:28
Bij mij is het exact zoals je omschrijft geïnstalleerd. Verzekering heeft hier niet moeilijk over gedaan vanwege voldoen aan NEN normeringen. Verder ook niet gevraagd hoe dit geïnstalleerd is door de verzekeraar. Zou je eventueel na kunnen vragen bij de installateur of je iets van een normering krijgt.

De vraag over of je dan alleen de teruggeleverde stroom op de zelfde groep kan gebruiken klopt ook.

Enerzijds een prima oplossing, maar als je van plant bent om veel meer panelen te nemen dan je verbruik, wordt het wel lastig om deze opgewekte stroom allemaal zelf te gebruiken.

Momenteel is teruglevering gewoon niet zo rendabel dus als je verwacht veel overproductie te hebben zou deze oplossing minder interessant kunnen zijn, omdat je dan heel veel teruglevert waar je weinig voor krijgt of in sommige gevallen zelfs voor moet betalen.

Sowieso moet je je dan afvragen of je niet minder panelen moet nemen, maar indien je alle groepen voor je opgewekte stroom zou kunnen gebruiken, is het makkelijker om dat ook echt te doen.

Ik ben verder niet heel technisch maar gezien ik dezelfde soort installatie heb wilde ik je dat graag even meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

Speedy-Andre schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:41:
Een nadeel van een pv kastje bij de droger groep (indien niet goed uitgedacht) is dat de aardlek sneller aangesproken zou kunnen worden (micro's en kabels in een vochtige omgeving) waardoor er 4 groepen tegelijk uit gaan.
Dan de micro's op het dak, lastig te bereiken bij een storing dus dat kan duur worden met uurtje factuurtje.
Zoals al genoemd check of de micro's goed passen bij de panelen, anders gooi je vermogen weg.
Er zijn andere mogelijkheden zoals meerdere micro omvormers in 1 behuizing, mogelijk kan je die op een goed bereikbare plek laten plaatsen.
Ik heb bij mij die wasmachine+zonnepanelen in de meterkast op een alamat zitten, een aardlekfout kan er dan hooguit voor zorgen dat ik niet meer kan wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PeaceNlove schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb bij mij die wasmachine+zonnepanelen in de meterkast op een alamat zitten, een aardlekfout kan er dan hooguit voor zorgen dat ik niet meer kan wassen.
Zo zit het hier ook, hier had een pv installateur wel een alamat gebruikt maar die zat alsnog bij een ALS :z
Toen ik dat ontdekte (de alamat was niet gegaan maar de ALS wel) heb ik hem apart gezet.
Later heb ik een 2e omvormer op een pv verdeler aangesloten met een alamat.
Ik postte het omdat de TS (of leverancier) blijkbaar een verdeler zonder alamat overweegt. de alamat zou eventueel in de meterkast kunnen zodat hij niet achter een ALS zit en dan alleen de droger uitvalt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1