1e NAS advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:39

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
Ik zoek een?
NAS.
Ik denk dat ik wat acceptabels op het oog heb (commentaar mag!) maar wilde ook ff paar kleine vraagjes stellen welke de samenstelling (ram etc) bepalen.

Wat is je budget?
Ik heb geen vast budget. Minder is leuker maar zolang het het waard is kan het hoger zijn.
En ik kan nu op het werk nog (extra) uren inleveren voor (deel van) een fiets, computer e.d.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology was/is het grote NAS merk maar heb wat dingen gezien/gelezen dat ze wat acties gehad hebben die minder bij mensen vielen? En daardoor, wat natuurlijk puur een licht onderbuik gevoel is, dat ik voor nu naar andere merken heb zitten kijken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Tja, opslag! De standaard dingen. Backup van pc(OS), (nu nog een oude external HD voor) Heb wat Patreon dingen die ik niet kwijt wil raken, stel oude series e.d. (bijna niet te vinden, ook op disc bijv) etc.
Dus grote gedeelte zal de term cold storage zijn, met wat streaming on the side. Denk dat SSD's toevoegen (voor nu) niet veel zal toevoegen.

Vraag/puntje 1;
Futureproofing is natuurlijk altijd zo'n moeilijk concept met tech maar een 4-bay NAS lijkt mij wel praktisch voor 'futureproofing' i.p.v. een 2 bay?

Vraag/puntje 2;
Met betrekking tot CPU/cores e.d. heb ik eigenlijk geen flauw idee. Zie dat sommige mensen hun NAS na 4 jaar vervangen en sommige met 10+ jaar. Gevalletje als het doet wat het doet dan is het genoeg net als met gewone pc's lijkt me. Beetje recent model kopen en 10+ jaar moet mogelijk zijn voor gewoon opslag/media doeleinden?

Vraag/puntje 2.5.
En hetzelfde met RAM. Heb 64GB voor mijn game pc, want overkill!, en mods en reletatief prijsverschil maken dat zeer acceptabel om te kiezen.
Maar met een NAS, vind daar tegenstrijdige info over wat handig/nodig is. En je kunt RAM/SSD's gebruiken voor cachen maar heeft dat veel nut met file transers/streamen?

Modellen welke ik gezien heb/mogelijk wat zijn.

De Ugreen NASync DXP4800 (Plus). Die lijkt mij op het moment erg interessant.

Terwijl i deze post aan het maken was kwam ik toevallig ook deze van tegen; https://store.ctn-systeme...us-inkl-40TB-2x-20TB-32GB

Combo-deal met 2x 20TB WD Ultrastar (€400,- per stuk), en dan afhankelijk van de RAM (8-64GB) HD's, basis model ~610-620 euro, ~1400 voor normaal model en hier is het bijv. 32GB model dan €1309,- (€1209, €1259, €1309, €1399). Heb slechtere deals gezien volgens mij.

Of los voor €580,00,- bijv. 2x Toshiba MG10F (22TB) € 690,- en dan nog RAM erbij van €50-100+
En dat is dan ook beide de Plus variant, indien nodig.

-
En dan de TERRAMASTER F4-424 (en dan heb je gewoon/pro/max variant)

De Pro lijkt mij daar het meest value for money.

Van beide de Ugreen en de Terra is er commentaar op de OS, Ugreen minder dan bij de Terra?, uiteraard alles wat geen Syn is heeft dat volgens mij, aan beide wordt hard gewerkt volgens Tweaker reviews die modellen hebben.
En TrueNAS (en... die andere) is natuurlijk ook een optie om te gebruiken. Denk dat ik als halve tweaker (ben geen volle!) daar nog wel mee moet kunnen wegkomen?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bij een NAS die altijd aan staat gaat het om het idle verbruik. Je kan dat beperken door te kiezen voor Intel desktop hardware, Debian (Linux, geen *BSD) besturingssysteem en verbruiksoptimalisatie. Zie het zuinige server topic.

Wat betreft disks is het inderdaad beste grote disks aan te schaffen zoals Toshiba MG10, dat geeft de beste TB per Watt ratio. Denk ook aan backup. RAID is op zichzelf een risico in verband met complexiteit, kwetsbaarheid en beperkte herstelbaarheid. Beter is een goede backup via een externe USB3 behuizing, bijvoorbeeld een Ugreen met ASMedia chip. Doordat die alleen aan hoeft (of draait) tijdens het maken van een backup bespaar je flink op operationele kosten.

Op zich stelt een NAS geen grote eisen aan de processor en geheugen, dat is meer van belang voor extracurriculaire activeiten.

Dit is een zuinig systeem in idle (<5W zonder disks):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 155,99€ 155,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 195,65€ 195,65
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 315,95€ 631,90
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 80,96€ 80,96
1Geheugen internCrucial CT2K32G56C46U5€ 151,34€ 151,34
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,90€ 99,90
1HDD/SSD behuizingenUgreen 3.5" USB 3.0 Hard Drive Enclosure Zwart€ 32,90€ 32,90
Totaal€ 1.341,74

6x P-cores, 4x E cores. Een alternatief is de 13500 processor met 8 E cores. In het zuinige server topic is beschreven hoe E-cores zuinig kunnen worden ingezet.
32GB RAM is ruim voldoende voor veel programma's/containers
De behuizing heeft trays voor 2x 3.5" disks en 2x 5.25" bays, er is een 3.5" tray bij te bestellen.
De voeding heeft een lager idle verbruik (<10W, <25W) dan veel andere ATX voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:36
Koop een Qnap of Synology (deze hebben goede ondersteuning en veel features) en kijk eventueel ook naar een tweedehands. Als je de NAS alleen voor storage gebruikt en niet meer dan 100MByte/s = 1 Gigabyte is een eenvoudige CPU voldoende. Als je meer( containers/encoding /sneller ) wil moet je een snellere CPU en meer RAM kopen. Ik zou eens naar een TS-464 kijken of een voorloper tweedehands. Veel features en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
@mrmrmr Idle verbruik is niet direct het grootste probleem. En een NAS 'case' heeft wel voorkeur. Het idee is om een keer van mijn xbox/ps3 weg te doen/verkopen en dan heb ik plek voor de NAS in mijn TV meubel (zit mijn switch ook in). En dan moet je al zo klein gaan dat het niet meer praktisch is denk ik.

En ik kan hem altijd, als ik zeker weer dat ik hem een tijd niet nodig heb of ff spul wat ik wil verplaatsen/gebruiken ff uitzetten en dan later alles doen wat ik wil doen. Weet niet of dat gebruikelijk is met NAS, idee is meestal 24/7 365/365 gok ik.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een NAS hoeft niet in de woonkamer te staan, zeker niet in een min of meer afgesloten meubel. Een kleine verpakking betekent hitte ontwikkeling, dat slecht voor de levensduur van de componenten. Kleine fans produceren meer lawaai en draaien op een hoger toerental.

Ik snap dat er vraag is naar is naar kleine componenten die er uiterlijk aantrekkelijk uit zien, maar de toepasbaarheid is volgens mij laag vanwege koelingsproblemen. Een grote fan koelt beter en is veel stiller.

Het idle verbruik is van belang als het apparaat altijd aan staat. Je moet de mensen niet de kost willen geven die een NAS draaien die zonder hard disks al (veel) meer dan 20W verbruikt. Over 1,3 jaar stopt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The Chosen One schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:16:
...En ik kan hem altijd, als ik zeker weer dat ik hem een tijd niet nodig heb of ff spul wat ik wil verplaatsen/gebruiken ff uitzetten en dan later alles doen wat ik wil doen.
Mmm, als het allemaal niet zo NAS'ig hoeft ben ik heel benieuwd naar je uitgebreide startpost waarin je over minstens 40TB aan bruto storage praat. Dat is wel iets meer dan "cold storage, paar series, beetje Patreon enzo". Even los van het praktische qua aansluiten maar ook een Raspberry Pi kan dan "fileserver" spelen zoals hier of hier wordt uitgelegd.

Jouw startpost samengevat: cold storage, geen dockers/containers, geen file-protocols gedefinieerd, geen externe backup (nog), streaming (mogelijk zonder bitrates) en geen netwerk genoemd.

Klinkt als misschien nog wat huiswerk te doen ;) Zou vooral je futureproofing en je geposte wensen met RAM een beetje opzij zetten omdat ik nog niet lees hoe erg je de future en uitbreiding ziet. Ook in MAX3400 in "Nieuwe NAS zelf bouwen of een gekochte" bijvoorbeeld komt iemand met onbekende / hoge eisen echter zitten daar wel bepaalde kosten en requirements aan vast om het in te kopen.
mrmrmr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:27:
Het idle verbruik is van belang als het apparaat altijd aan staat. Je moet de mensen niet de kost willen geven die een NAS draaien die zonder hard disks al (veel) meer dan 20W verbruikt. Over 1,3 jaar stopt salderen.
MAX3400 in "Oude desktop ombouwen tot NAS" en misschien moet "men" dan op hun achterhoofd krabben "wel een NAS + storage van 600 tot 1500 Euro in de startpost" maar "mag niet teveel kosten met verbruik". Dan heb je je prioriteiten misschien verkeerd qua uitgavenpatroon. Je koopt ook geen Audi S8 of Ferrari en dan beargumenteren dat je zo vaak moet tanken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter
@mrmrmr Hoeft niet, moet wel bij mijn kleine appartement ;p En afgesloten is het zeker niet, dat is geen probleem.
-

@MAX3400
Oh ik zeg nergens dat het niet 'nas'ig' hoeft. Alleen dat het ook uitgezet kan worden. Minder stroom dan minder stroom is nog steeds geen stroom. ;p
En 40TB als je het mirrored is nog maar 20TB. En dat kan kleiner of groter worden. Staat nog niet vast maar grotere zijn vaak relatief goedkoper dus die ff als voorbeeld genomen.

Verder voor de informatie (u vraagt, wij draaien); mijn huidige (oude) Switch is 1Gbps maar als ik een NAS koop dan baat bij meer heeft dan wordt die gewoon een keer vervangen. Mijn PC heeft 2,5.

En qua future/uitbreiding? Gewoon zo simpel bedoeld als dat het lang meegaat en mogelijk geupgrade/uitgebreid(storage) kan worden. Maar van wat ik hoor is dat met algemeen gebruik niet zo bijzonder en is dat makkelijk mogelijk.

Fileprotocols? Ik heb Windows dus ik dacht zelf SMB maar de meeste hebben een boel opties dus op welk vlak beinvloed dat een keuze? Zijn er specifieke gevallen?
En wat bedoel je precies met mogelijk zonder bitrates? Wat de bitrates zijn van de files die ik wil gebruiken ermee? VLC bitrate van inhoud bijv.?

Dank ieg voor de antwoorden of juist de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik gebruik zelf nu al sinds enkele jaren een Synology DS218 met dan 2 x 2TB harddisks erin en tja tot nu toe geen problemen mee gehad. Snelheid van kopieren van en naar de NAS gaat op zich redelijk, gemiddeld gezien zo rond de 120 MB/s. Maar wat vooral belangrijk is is denk ik waarvoor je de NAS wilt gaan gebruiken en je voor puur en alleen opslag en eventueel afspelen van media kan volstaan met zo'n simpele NAS als ik heb. Zelf maak ik alleen zo af en toe eens een backup en hoofdzakelijk gebruik ik de NAS voor het afspelen van films via mijn Dune HD mediaplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@MAX3400
Het een lijkt geen relatie te hebben met het ander, te meer dat deze kosten niet verder verlaagbaar zijn. De grote hard disks en een systeem kosten nu eenmaal een bepaalt bedrag. De analogie die je beschrijft gaat mank omdat opslag niet te vergelijken is met frivole speeltjes voor echt rijke mensen, die veel meer kosten.

Overigens maken operationele kosten zoals energie wel degelijk een impact op het totaalbedrag aan kosten. Dit kan gaan over een bedrag van bijna een kwart van de initiële aanschaf.

@The Chosen One De crux is dat je doorgaans kiest tussen koel en stil en klein en luid. Als je weinig eisen hebt kun je er omheen werken door te gaan voor een beperkte processor (N100: E cores), weinig expansiemogelijkheden en de functionaliteit van de NAS te beperken tot het minimale.
Pagina: 1