Vervanging NAS door Mini NAS of vergelijkbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Ik heb een qnap nas die meer dan 10 jaar trouwe dienst erop heeft zitten. Hij staat nu uit en ik zoek naar iets anders.
Heb een raspberry pi 4 draaien met een externe ssd. maar zoek meer naar een alles in 1 oplossing met de nadruk op energie zuining.

Mijn oog valt op een mini nas zoals bijv. link

Daar installeer ik dan ZimaOS/CasaOS op, backup naar de cloud.

Iemand ervaring met een dergelijke oplossing, of wellicht advies voor een andere oplossing?

[ Voor 38% gewijzigd door Piet400 op 17-08-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een stukje advies dat ik wel durf te geven over deze vraagstelling: bekijk altijd reviews van het (exacte) systeem dat je wil aanschaffen. Hoewel dergelijke systemen in theorie allemaal wel energiezuinig zouden moeten zijn, lijken de ervaringen uit andere topics hier op het forum er op te wijzen dat er flinke verschillen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:41
een nas van 10 jaar kan best nog wel wat jaren mee. meestal zijn het de hdisks die stuk gaan. kijk alleen of er nog security updates zijn. mijn qnap ts412 uit 2011 draait ook nog steeds als backup device van mijn nieuwe ts453be. voor de oudere qnap systemen is de laatste firmware update qts4.3.3.2748 dd 19-06-2024

een ander alternatief is een nieuwe nas met wat extra geheugen en daar de spullen van de Rpi op gaan draaien in een VM of een docker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Klopt, hij zou ook best mee kunnen, maar ik mis een beetje de performance en de functionaliteit. het is overigens een ts419. Puur als opslag is hij ok.
Mijn pi draait met CasaOS en dat bevalt me erg goed. Hij draait op een extern aangesloten SSD, technisch gezien prima. Maar als ik naar een mini nas kijk met de mogelijkheid min 4 ssd's aan te sluiten, evt. een externe disk voor extra backup inzetten, dan vind ik dat wel een mooie combi. CasaOS/ZimaOS is top!