Is overcapaciteit voor een poortopener nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We gaan een hek plaatsen. De bedoeling is dat deze geopend wordt met een lineaire poortopener.
Het zijn 2 vleugels van ieder 2 meter.
Het gewicht per vleugel is ± 170 kg (maximaal, maar waarschijnlijk minder)

Ik heb gekozen voor een poortopener van het merk Ditec.
Bij het type Ditec PWR25 staat geschreven dat geschikt is voor vleugels van maximaal 2,5 meter.
En voor een gewicht van 400 kg x 1,5m | 200 kg x 2,5m.
Dit lijkt de geschikte poortopener voor mij.

Echter, toen ik de vraag ook stelde aan Chat GPT gaf deze aan dat ik beter een model groter kon nemen.
Type Ditec PWR35. Voor vleugels tot 3.5 meter en gewicht van 600 kg x 1,75 m | 250 kg x 3,5 m.
Deze is dus groter en sterker. Want, aldus Chat GPT, een beetje extra overcapaciteit kan geen kwaad. De motor hoeft dan minder hard te werken, slijt minder, en bij wind werkt de poort beter.

Wie kan mij hierin van advies dienen? Ik ga morgen ook met een leverancier bellen, maar wil alvast wat meer inzicht hebben.

Prijsverschil is er, maar niet heel groot, dus dat is geen factor van belang voor mij in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLDA92lug6cH8ynvnEaiCRkpVnA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CEZXMdPxLbZrRZQA4UzjTSgG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:13:
Prijsverschil is er, maar niet heel groot, dus dat is geen factor van belang voor mij in dit geval.
Neem dan de zwaardere.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Waarom in vredesnaam dit soort specifieke dingen aan een LLM vragen? Je krijgt 50% vd tijd onzin, alleen weet je meestal niet of dat zo is omdat mensen dingen vragen die ze zelf ook niet weten.

Maar je geeft zelf toch al t antwoord dat geld niet uitmaakt dus koop dan gewoon de grotere.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 17-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:02
Bigger is better.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Fr33z schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:29:
Waarom in vredesnaam dit soort specifieke dingen aan een LLM vragen? Je krijgt 50% vd tijd onzin, alleen weet je meestal niet of dat zo is omdat mensen dingen vragen die ze zelf ook niet weten.

Maar je geeft zelf toch al t antwoord dat geld niet uitmaakt dus koop dan gewoon de grotere.
Blijkbaar gaf Chat GTP toch een goede tip, want de 3 antwoorden die ik inmiddels hier kreeg komen overeen. Is weliswaar N=3. Maar zonder Chat GPT had ik het me niet eens afgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die kleine heeft al een capaciteit van ~300kg bij 2m (het midden tussen de 1,5 en 2,5m). Dat is dus al 'een beetje overcapaciteit' van 130kg (maar waarschijnlijk meer, want je denkt dat het minder dan 170kg is).

En wat voor hek is het? Een raster/spijlen-hek van 1 meter hoog vangt natuurlijk veel minder wind dan een hek van dichte planken van 2 meter hoog.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Aiolos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:47:
Die kleine heeft al een capaciteit van ~300kg bij 2m (het midden tussen de 1,5 en 2,5m). Dat is dus al 'een beetje overcapaciteit' van 130kg (maar waarschijnlijk meer, want je denkt dat het minder dan 170kg is).

En wat voor hek is het? Een raster/spijlen-hek van 1 meter hoog vangt natuurlijk veel minder wind dan een hek van dichte planken van 2 meter hoog.
Het is een dichte poort. Per vleugel ± 2 x 2 meter.
Ik was zojuist bij iemand in de buurt gaan vragen wat voor klavier/clavier (toetsenpaneel) had. Die vertelde toevallig dat zijn poort bij heftige wind dichtgeklapt was. Zijn hele poortopener aan gort en hij had er nu een andere op gezet.

Ik moet nog wel meer dingen uitzoeken, maar ik wil alvast een bepaald merk opener gaan kopen, omdat ik die op dit moment voor de helft kan aanschaffen dan wat ze normaal kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aiolos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:47:

dit.

Ik zou af laten hangen waarom je denkt nog meer nodig te hebben: bladval, stuif zand sneeuwval , veel wind, niet symetrische belasting of whatever
Maargoed aangezien het je niets uitmaakt dat het meer kost kan je die grotere netzo goed kopen, want een ander nadeel zal er niet snel aan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 17-08-2025 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59

AlphaRomeo

FP PowerMod
Er is een factor die over het hoofd gezien wordt volgens mij. Als de grote niet veel duurder is, zal hij waarschijnlijk een andere vertanding hebben en dus langzamer zijn. Op zich hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Waarom vraag je dit niet aan de fabrikant in plaats van aan een AI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21

TheBorg

Resistance is futile.

Als je in het datasheet kijkt dan is de PWR25 goed voor 150.000 cycles en de PWR35 300.000 cycles. De ene motor is 2000 newton de andere 3000.

Vaak is wind een belangrijke factor. Elke opener krijg een gigantische deur wel in beweging. Maar als er dan wat wind op komt is het een ander verhaal. Een dichte poort vangt natuurlijk ook meer wind dan een ijzeren sierpoort.

Als het prijverschil niet zo groot is dan zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:39:
Waarom vraag je dit niet aan de fabrikant in plaats van aan een AI?
Ga ik ook doen. Leg ik toch uit in de eerste post, dat ik morgen ga bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheBorg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:48:
Als je in het datasheet kijkt dan is de PWR25 goed voor 150.000 cycles en de PWR35 300.000 cycles. De ene motor is 2000 newton de andere 3000.

Vaak is wind een belangrijke factor. Elke opener krijg een gigantische deur wel in beweging. Maar als er dan wat wind op komt is het een ander verhaal. Een dichte poort vangt natuurlijk ook meer wind dan een ijzeren sierpoort.

Is iets van € 90 - € 110. Ligt aan de leverancier. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
TheBorg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:48:

Je zal je verbazen hoeveel een 'open' poort toch nog aan wind pakt.

Zeker de zwaardere versie pakken.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:31
Misschien te laat, maar waarom geen ondergrondse motor :?
Veel mooier :Y

https://www.deurmax.nl/su...rtopener-kit-voor-en.html

(eerste de beste ff geplakt als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Is er een specifieke reden waarom er voor een vleugelpoort is gekozen en niet voor schuifpoort?
Een schuifpoort is over het algemeen een heel stuk stabieler en zal niet snel (door de geleiding) gaan uithangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ybos schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:28:
Misschien te laat, maar waarom geen ondergrondse motor :?
Veel mooier :Y

https://www.deurmax.nl/su...rtopener-kit-voor-en.html

(eerste de beste ff geplakt als voorbeeld)
Meer werk en duurder. Daarnaast staat de poort niet echt in het zicht.
Ik vind die motoren erop ook wel wat stoers hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:37:
Is er een specifieke reden waarom er voor een vleugelpoort is gekozen en niet voor schuifpoort?
Een schuifpoort is over het algemeen een heel stuk stabieler en zal niet snel (door de geleiding) gaan uithangen.
Kan in onze situatie niet. Hij komt tussen het huis en de muur met de buren.
Anders zeker gedaan.
Pagina: 1