Internet met 5G richtantenne op mast 5.7 km verder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:30
Hoi allemaal,

ik wil in Portugal een internetverbinding in mijn huis aanbrengen door een richtantenne op een zendmast te zetten die 5.7km verderop staat. Ik weet dat deze mast van Vodafone is en 5G is. Ik heb géén idee van de frequentie die de mast gebruikt (Iphone heeft geen apps hiervoor). Ik heb direct zicht op de mast vanuit mijn huis.
We hadden eerst een andere zendmast op het oog (afstand 1.5km) maar daarvoor had ik een paal nodig van 15 meter en dat mag niet in Portugal (en daarnaast kent het allerlei andere nadelen).

Zowel de 5G antenne als de 5G router zijn nog niet gekozen. Moet ik een antenne nemen met een hoge Db? Of versterk ik dan juist ruis (door de afstand) - of is dat een 'broodje aap' verhaal?
In hoeverre kan ik straks een videocall doen op dit internet?

Hebben jullie tips voor ons?

Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tikkeltje offoptic:
Iphone heeft wel een field test mode waarin (na een tijdje) de banden zichtbaar worden evenals de siteid. "Bel" naar *3001#12345#*.

En is starlink geen optie ?

[ Voor 16% gewijzigd door jant op 17-08-2025 17:01 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:30
Ik heb die code gebeld in Portugal maar dan krijg ik een foutmelding? Of ik deed dat fout, of werkt het niet in Portugal?

Starlink kan daadwerkelijk wel degelijk echter: het kost 50 euro per maand. Een unlimited 5G kost in Portugal 20 euro per maand. Ik wil de kosten (uiteraard) zo laag mogelijk houden en kies daarom voor de 5G oplossing.

Ik kijk overigens naar de TP-Link Archer NX200 die er (in mijn lekenogen) veelbelovend uit ziet. Ik heb echter géén idee of dat een goed plan is, of ik daar 1 of 2 5G directionele antennes op moet monteren en hoeveel Db die moeten zijn (mits dat er toe doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.bol.com/nl/nl...243500-PMAX-C-22375359009

Zoiets zou je kunnen proberen met een router 5g met passende connectoren... Is lastig uitrichten over vijf kilometer ben ik bang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar