Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-09 15:39
Beste mensen,

De meeste hier op het forum zullen wel denken waarom word deze vraag hier gesteld maar ik zou echt enorm geholpen zijn.

Ik twijfel dus of een DSLR mij echt verder gaat helpen dan mijn smartphone. Ik zal even mijn doeleinden toelichten.

Ik bevind me in de wereld van amateur bodybuilding/fitness. Na jaren ben ik beginnen met een beetje een instagram account op te bouwen. Dit doe ik momenteel met mijn smartphone de Samsung Galaxy S22 ultra 108Mp.

In het verleden heb ik een D7200 gehad en had ik me verdiept in het fotograferen in de stand manual. Dit ging voor mijn hobby toen prima af even als hele lichte bewerkingen in PS als nabewerken in LR (raw). Helaas ging de camera na een paar maanden de kast in dus uiteindelijk maar besloten deze te verkopen.

Ik ga ook regelmatig op vakantie en merk (na mate ik ouder word) het steeds leuker begin te vinden om momenten vast te leggen en omgeving e.d. te fotograferen.

Nu heb ik in gedachte om een Nikon D3200, 3300, 3400 of Nikon D5300 aan te schaffen. Deze modellen zijn ook geselecteerd of budget circa 150 tot 200 euro 2e hands. Aangezien ik er nog niet volledig mee bezig met het maken van foto's wil ik mijj budget ook niet te groot maken aangezien ik weer bang ben dat de camera in de kast beland.

Nu is dus mijn vraag, gaat een van deze modellen mij heel veel verder brengen dan mijn telefoon?

Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken en het geven van zijn of haar mening!😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het grootste verschil ga je merken als je goed glas koopt en je verdiept in het gebruik van diafragma etc. Stand manual gebruiken is gewoon onzin, jij kan niet beter het licht inschatten dan een camera. Denk na over licht (waar komt het vandaan) diafragma (bepaalt je DOF) en compositie.
Op Facebook is er een Nikon koop en verkoop groep aanrader, en ook op Marktplaats is er genoeg te koop. Heb zelf hele goede ervaringen met 2e hands (al mijn foto gear is 2e hands) wel altijd persoonlijk opgehaald.
Zou dus ook niet kiezen voor een superzoom dat zijn grote compromissen.

[ Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 17-08-2025 16:04 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
Gedachte is een 35mm f/1.8 prime lens en een 15-55mm kitlens voor vakantie.

Als je automatisch fotografeert bepaald de camera het diafragma wat ik dus juist net niet wil. Bepaalde hoeken mogen een meer zichtbare achtergrond hebben dan andere hoeken tijdens het fotograferen vandaar dat ik me verdiept had in het manual fotograferen. Daarbij kan je ook nog steeds de lichtsensor indicator van de camera gebruiken dus dat vind ik geen onzin. Daarbij zijn er meer dan genoeg tutorials te vinden waarom je een camera niet in de automatische stand moet gebruiken. Je moet alleen daarbij bijvoorbeeld wel snappen dat het onder een sluitertijd van 1/250 uit de losse hand knap lastig wordt om een scherpe foto te nemen (vaak statief nodig voor bijv. nachtfotografie.

Bedankt voor de tip van de fb groep hier heb ik niet aan gedacht en idd mijn 2e handse d7200 van cameranu heeft in het verleden prima zijn werk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:21
Met een telefoon kun je hele mooie fotos maken. Met een camera kun je ook hele mooie fotos maken. Het verschil is dat de foto uit de telefoon direct "klaar" is, maar een foto uit de camera nog werk in LR vraagt om er het zelfde uit te zien.
Bij een camera met losse lens heb je meer creatieve vrijheid hoe je de foto neemt, maar het ding is groter en lomper met meenemen.

Voor het maken van een goede foto is het belangrijkste hoe jij kijkt, de rest helpt alleen maar jou visie mogelijk te maken.

De belangrijkste vragen zijn waar je voor jezelf eerst antwoord op moet krijgen zijn,
- wat zijn je wensen met fotografie
- wat mis je bij je huidige set-up (mobiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Een mooie foto maken doe je vooral door gebruik te maken van compositie en timing. De camera, of deze nou in een telefoon zit of dat dit een (D)SLR/Systeemcamera/compactcamera is, is een stuk gereedschap. Je moet het gereedschap gebruiken waar jij goed mee kunt werken.

Dus nee, je gaat niet in één keer verder komen met een D3200 o.i.d. De kans is groot dat je ook de automatische bewerkingen van je telefoon gaat missen en ineens 'minder goede' foto's krijgt.
melliemvdg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:20:
Daarbij zijn er meer dan genoeg tutorials te vinden waarom je een camera niet in de automatische stand moet gebruiken.
Ik zou je aan willen raden om een fotocursus te gaan volgen die je leert om goed met een camera om te gaan. Dan ga je snappen dat dit soort tutorials niet zomaar gelijk heeft. Ook de automatische stand heeft een functie, als je die niet weet te gebruiken dan maak je het jezelf alleen maar nodeloos moeilijk.
melliemvdg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:20:
Je moet alleen daarbij bijvoorbeeld wel snappen dat het onder een sluitertijd van 1/250 uit de losse hand knap lastig wordt om een scherpe foto te nemen (vaak statief nodig voor bijv. nachtfotografie.
Hier zitten twee beweringen in... voor nachtfotografie heb je een statief nodig ja, dat klopt. De rest van je stelling.... nee, dat is niet zomaar waar. Je kan prima een sluitertijd die langer is gebruiken en een scherpe foto maken. Dat gaat mij prima af vanaf ongeveer 1/30 maar met VR ook nog wel met langere tijden (even uitgaande van een standaardlens of iets in dat bereik). Ligt wel aan je techniek van fotograferen en het onderwerp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voorheen ben ik ook meer bezig geweest met fotografie en altijd 'gewone' camera's gebruikt, maar ja, laatste jaren steeds meer de smartphone gepakt. Zeker om zo snel snel even een foto te maken blijft zo'n smartphone het meest handige. En tja als ik dan nu de kwaliteit van de hedendaagse smartphonecamera's bekijk dan ga je je echt afvragen van loont zich een 'gewone' camera nog. Heb zelf nu een Samsung S23 Ultra en sinds ik die heb gebruikte ik mijn Panasonic systeemcamera niet meer dus die dan toch maar verkocht.

Puur qua kwaliteit tja, ja, zeker blijft er nog verschil als je echt dieper erin duikt maar voor doorsnee foto's, tja, nee dan vind ik het verschil toch te klein geworden. Te klein om daarvoor nog te gaan investeren in een gewone camera, plus het gewicht, lenzen etc, alle gesleeps wat je dan weer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Gezien je de vraag stelt en al eerder de situatie hebt gehad dat je camera in de kast verdween zie ik niet echt nut om opnieuw een DSLR aan te schaffen? Waarom per se een DSLR en niet een compact camera ofzo of systeemcamera? Sony RX100, Panasonic LX15? Sony NEX heb je ook tweedehands voor weinig op marktplaats. Allen kleiner en handzamer dan een DSLR.

Ik maak zelf eigenlijk alleen foto's op vakantie. Ik heb nu een Ricoh GR3. Ik vind het zelf erg fijn dat je een camera echt naar je gezicht kan brengen, en dat het veel ergonomischer werkt dan een telefoon. Daarnaast heb je een hoop meer mogelijke instellingen en spaar je de batterij van je telefoon door een aparte camera te gebruiken ;) Maar ik ben het er zeker mee eens dat fotografie meer gaat over compositie en timing, dan over gear. Ik weet verder niets van bodybuilding of fitness, maar de paar keer dat ik in een sportschool was, was er eigenlijk altijd genoeg licht en volgens mij kan je ook gewoon makkelijk je telefoon in een statief zetten, dus je hebt ook weinig aan de grote lichtsterke sensor (van een DSLR). Die grote sensor is meer nuttig in donkere omstandigheden (wat je misschien wel weer meer hebt op vakantie?).

Ik ben het overigens wel ook eens met de opmerking over Manual mode. Dat is niet nodig om het diafragma in te stellen, dat doe je met de A-stand. Dan hoef je je geen zorgen te maken over de andere variabelen :9

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ramon schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 00:54:
Ik ben het overigens wel ook eens met de opmerking over Manual mode. Dat is niet nodig om het diafragma in te stellen, dat doe je met de A-stand. Dan hoef je je geen zorgen te maken over de andere variabelen :9
Precies dat, gewoon diafragma voorkeuze gebruiken en dan auto ISO waarbij je je maximale sluitertijd instelt en je max ISO waarde. Werkt perfect en echt beter dan manual mode.
Manual is leuk voor in de studio waarbij je alles in de hand hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
Frogmen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Precies dat, gewoon diafragma voorkeuze gebruiken en dan auto ISO waarbij je je maximale sluitertijd instelt en je max ISO waarde. Werkt perfect en echt beter dan manual mode.
Manual is leuk voor in de studio waarbij je alles in de hand hebt.
Kijk maar dit bedoel ik dus. Wordt vrij lastig met een smartphone.

Gewone reguliere fitness centra hebben voldoende licht. De wat meer hardcore gyms branden bijvoorbeeld de lampen niet en moet je het doen met het licht vanaf de ramen en in een verkeerde hoek moet je tegen het licht in fotograferen waarbij een rug volledig schaduw heeft vandaar dacht ik aan een 35mm f/1.8 prime lens en later editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:16
De beste camera is de gene die je bij je hebt.
Heb je altijd je mobiel bij je dan is dat de beste.
Loop je altijd met je DSLR rond dan is dat de beste.
Natuurlijk kunnen DSLR camera's kwalitatief betere fotos maken maar als ie thuis ligt niet.
Vroeger pakte ik voor fotos tijdens het karper vissen altijd de DSLR.
Maar de laatste jaren neem ik mijn mobiel want ik zeul al genoeg tassen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
Ik ga wel eerst eens met nabewerken beginnen in LR vanaf me telefoon wellicht dat ik er dan meer uit kan halen en als ik het leuk blijf vinden dan kan ik wellicht eens kijken naar de prime lens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kijk eens of je telefoon in RAW kan schieten geeft je meer ruimte in LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:02

B64

melliemvdg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Kijk maar dit bedoel ik dus. Wordt vrij lastig met een smartphone.

Gewone reguliere fitness centra hebben voldoende licht. De wat meer hardcore gyms branden bijvoorbeeld de lampen niet en moet je het doen met het licht vanaf de ramen en in een verkeerde hoek moet je tegen het licht in fotograferen waarbij een rug volledig schaduw heeft vandaar dacht ik aan een 35mm f/1.8 prime lens en later editen.
Een DSLR of systeemcamera heeft een grotere sensor, en daarmee ook een groter dynamisch bereik. En een full-frame camera heeft weer een groter dynamisch bereik dan een camera met APS-C-sensor (zoals de D3200 en D7200). En met name op dat punt zijn de nieuwere sensoren weer beter dan de wat oudere...

Je kunt dus in bepaalde situaties meer informatie uit hooglichten en schaduwen halen - maar ook dat heeft z'n grenzen. Een tegenlichtopname is een tegenlichtopname, daar kun je niet magisch een goed belichte foto van maken. Wat je kunt proberen is flink overbelichten zodat je onderwerp acceptabel is belicht, dan moet je accepteren dat de achtergrond volledig overstraalt (maar met een kitlens gaat dat sowieso niet werken door allerlei optische fouten die dan optreden).

Andere optie is bracketen - drie of vijf foto's vlak achter elkaar met verschillende belichtingsinstellingen, en die later op de computer combineren.

Dat laatste is iets wat je smartphone automatisch doet als je in HDR-modus fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Een ideetje die niet direct je vraag beantwoord, maar misschien wel een leuke uitdaging kan zijn: koop een videolamp en schiet met je Samsung op RAW.

Lightroom heeft tegenwoordig de optie om een bokeh effect toe te voegen (naar mijn mening met wisselend resultaat). Maar aangezien je al een goede smartphone camera hebt kan je misschien net even iets meer eruit krijgen met RAW foto's. Met je losse lamp kan je je model dan accentueren, wat me met bodybuilding wel belangrijk lijkt.

Dus geen antwoord op je camera vraag. Maar wel een hybride idee die mij persoonlijk leuk lijkt om te gaan ontdekken.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melliemvdg
FeareX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:13:
Een ideetje die niet direct je vraag beantwoord, maar misschien wel een leuke uitdaging kan zijn: koop een videolamp en schiet met je Samsung op RAW.

Lightroom heeft tegenwoordig de optie om een bokeh effect toe te voegen (naar mijn mening met wisselend resultaat). Maar aangezien je al een goede smartphone camera hebt kan je misschien net even iets meer eruit krijgen met RAW foto's. Met je losse lamp kan je je model dan accentueren, wat me met bodybuilding wel belangrijk lijkt.

Dus geen antwoord op je camera vraag. Maar wel een hybride idee die mij persoonlijk leuk lijkt om te gaan ontdekken.
Ik had het hier toevallig net over met iemand dit idee! Ik denk een lamp van aliexpress halen een videolamp of een fotolamp met continue licht en dan een zwarte achtergrond, telefoon op statief en schieten in RAW. Leuk begin!

Even uitzoeken wat voor licht ik nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@melliemvdg leuk! Mocht je het doorzetten dan lijkt het me leuk om je ervaring en over het resultaat te horen :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melliemvdg
Dat is goed dan zal ik dat met je delen! Ik ga me even verdiepen in wat voor licht ik nodig heb! 😁
Pagina: 1