Besparen op huisdieren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:24
Ik heb een doodnormale asielkat, Europese korthaar, die mij in minder dan 5 jaar tijd 7500 euro gekost heeft.
Aangezien dit tweakers.net is en er op het vlak van tweaken veel meer mogelijk is dan het tweaken van technologie lijkt het me nuttig hier een topic aan te wijden.

Ik ben opgegroeid met een beperkt aantal soorten huisdieren, te weten honden en katten.
Een hond kan niet uit voor mij, omdat ik die niet de hele dag alleen in huis wil laten terwijl ik werk.
Een kat kun je daarentegen prima een hele dag alleen in huis laten.

Ik heb altijd één kat gehad, altijd een asielkat, altijd een mannetje en altijd op al wat oudere leeftijd tot aan zijn dood in huis opgenomen.

Maar daar ga ik mee ophouden, want het onderhoud wordt steeds duurder en ik word steeds armer.
Niet alleen dierenartskosten zijn enorm gestegen, maar ook pensionkosten.

Ik woon in de stad Groningen en als ik vroeger drie weken op vakantie ging kostte het dierenpension in Eelde mij rond de 200 euro. Sinds ik mijn derde en huidige kat heb is het pension in Eelde gesloten, een alternatief pension in De Punt min of meer tegelijkertijd ook en moet ik uitwijken naar verder gelegen pensions die veel hogere prijzen hanteren. Nu moet ik na elke vakantie rond de 500 euro pensionkosten voor mijn kat betalen.

Van mijn eerste twee katten hield ik niet bij hoeveel ze me gekost hebben, maar toen ik voor mijn derde kat 125 euro moest dokken bij het asiel zag ik aanleiding daar een spreadsheet voor aan te maken en daarin de grootste kostenposten bij te gaan houden.

Ik heb mijn huidige kat pas sinds 14 november 2020 en sindsdien hebben dierenartsen hem een flink aantal keren moeten "tweaken":
  • Ooglid operatie aan zijn linkeroog.
  • Ooglid operatie aan zijn rechteroog.
  • Meerdere malen een katheter in laten brengen vanwege blaasgruisverstopping.
  • Vanwege aanhoudende problemen uiteindelijk amputatie van zijn penis.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle dierenartskosten en pensionkosten altijd zonder aarzelen betaald, maar ik vind 7500 euro op nog geen vijf jaar tijd echt teveel van het goede. Vooral omdat ik het komende jaar van baan moet gaan wisselen en ik nog niet precies weet hoeveel ik er daardoor in inkomen op achteruit ga. Ik weet wel dat het om honderden euro's per maand minder gaat, terwijl ik al nooit veel verdiende.

Nadat Adje (zo heeft het asiel hem genoemd) naar de kattenhemel gaat komt er wel weer een andere kat in huis, maar dan via Dierbuddy of Pawshake. Dat is niet alleen maar financieel voordeliger. Tegelijkertijd doe ik er niet alleen een kat een plezier mee, maar ook zijn eigenaar(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

Heb je geen familie waar je de kat tijdens vakantie kunt onderbrengen?
Of de buren vragen af en toe de kat eten te geven?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Helaas niet.

Een dag of een weekend gaat wel, maar drie weken is teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rondshoppen voor een dierenarts kan ook helpen. Er hebben in dierenartsenland wat overnames plaatsgevonden door investeerders in de afgelopen jaren, en die moeten terugverdiend door de prijzen (exorbitant) te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:28:
Helaas niet.

Bij ons is drie weken zo’n anderhalve week per buur, en de kinderen zijn vrij gelukkig met 50 euro voor 10 keer 5 minuten werk in de vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, weet ik. Maar ik heb geen auto en mijn kat heeft een enorme hekel aan reizen.

Daarom ga ik bij voorkeur altijd naar de dichtst bijzijnde dierenarts hier in de buurt, ook al betaal ik me daar blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er zijn ziektekosten verzekeringen voor huisdieren. Geen idee of dat wat is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Verzekeraars willen voor zover ik weet geen verzekering aanbieden voor katten die op al wat oudere leeftijd geadopteerd zijn. Zeker niet als ze zoals die van mij ook nogal ziekelijk blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Kurkentrekker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:30:
Bij ons is drie weken zo’n anderhalve week per buur, en de kinderen zijn vrij gelukkig met 50 euro voor 10 keer 5 minuten werk in de vakantie ;)
Anderhalve week per buur is voor mijn buren ook al teveel en kinderen blij maken is ook geen optie.
Ten eerste heb ik geen kinderen en ten tweede wonen mijn zus en haar kinderen in Den Haag.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33

St@m

@ Your Service

Een kat heeft zich maar te schikken als het naar de dierenarts moet toch? Dan ga je je toch niet blauw betalen omdat meneer het reizen niet zo prettig vindt :D

Wij laten overigens iemand langskomen op vakantie. Kost een tientje per dag ofzo. Kan vast wel goedkoper. Kijk daar eens naar.

Edit: Maar ik heb het al gezien, alleen maar beren op de weg. Hier gaat niets uitkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 17-08-2025 09:41 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:44

Polycom

Poes van goud

Even een tijd geen kat nemen en focussen op je carrière zodat je daarna weer een kat kan nemen? Kudos trouwens voor het in huis halen van asielkatten!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En het doel van dit topic? 'Besparen op huisdieren' heb je 't genoemd... En nu?
Wil je tips en wat voor dan, ben je op zoek naar betaalbaarder voer, moet een Tweaker je kat in huis nemen als je op vakantie bent?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dan weet ik het ook niet meer. Er is wel een dierentuin in Denemarken waar je ze kunt doneren als voer voor de andere dieren, maar ik denk dan dat je daar ook niet naar op zoek bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Meerdere. Ten eerste tips voor mezelf. Ten tweede verhalen van tweakers die met het zelfde probleem in mijn maag zitten als ik.

Het zou natuurlijk passend zijn als iemand hier een op technologie gebaseerde oplossing aanbied, maar een kat heeft zo nu en dan ook wat menselijke aandacht nodig. Van mijn appartement een smarthome voor mijn kat maken lijkt me een deel van de oplossing om op kosten te besparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Waarschijnlijk zijn zorgkosten veruit de grootste kostenpost.

Daar bestaat maar een manier voor om die te beperken: zelf een grens stellen wanneer het genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:17

Tuxie

En WeL nU!

Je woont in Groningen, Duitsland overwogen? Alle dierenartsen en dier-gerelateerde zaken zijn daar heul veul goedkoper. Ik woon zelf ook aan de grens..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:28:
Helaas niet.

Je hebt ook van die sites waar je iemand kan charteren om op je huis/dieren te passen, een vriendin van mij doet dat ook die zit dan 7 dagen of 14 dagen in het huis van betreffend persoon en zorgt dan ook voor de huisdieren.

kost je niks, zij past op het diertje en op je huis en jij kan op vakantie.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Zwelgje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Je hebt ook van die sites waar je iemand kan charteren om op je huis/dieren te passen, een vriendin van mij doet dat ook die zit dan 7 dagen of 14 dagen in het huis van betreffend persoon en zorgt dan ook voor de huisdieren.

kost je niks, zij past op het diertje en op je huis en jij kan op vakantie.
Wil je even navragen welke website je vriendin daarvoor gebruikt en of het echt niks kost?

Overigens vind ik het idee om een volkomen vreemde alleen in huis te laten niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:44:
Meerdere. Ten eerste tips voor mezelf. Ten tweede verhalen van tweakers die met het zelfde probleem in mijn maag zitten als ik.

Het zou natuurlijk passend zijn als iemand hier een op technologie gebaseerde oplossing aanbied, maar een kat heeft zo nu en dan ook wat menselijke aandacht nodig. Van mijn appartement een smarthome voor mijn kat maken lijkt me een deel van de oplossing om op kosten te besparen.
En wat heb jijzelf voor tips dan, die mis ik volgens mij?

Daarbij vraag ik me af hoe je kosten kunt besparen op huisdieren door je huis slim te maken. Één keer per dag de voerbak open misschien of een livestream opzetten waarbij mensen kunnen doneren, maar in welke richting dacht je zelf?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Wil je even navragen welke website je vriendin daarvoor gebruikt en of het echt niks kost?

Overigens vind ik het idee om een volkomen vreemde alleen in huis te laten niet zo prettig.
AirBNB verdient er genoeg geld mee. :P

Het is gratis en ik weet dat zij het inmiddels bij veel mensen doet en op die manier vertrouwd is geworden bij die mensen.

site ga ik vragen echter is zij op dit moment op vakantie en slecht bereikbaar (nee niet bij een kat, ergens in the middle of nowhere ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Er bestaan natuurlijk van die automatische voerbakken en zelfs automatische kattenbakken.

Van zo'n automatische kattenbak heb ik weleens vernomen dat je goed moet oppassen met de veiligheid voor je huisdier, want er is weleens een product op de markt geweest dat huisdieren heeft verwond en/of gedood.

Waar ik dan aan ga denken is een geavanceerdere kattenbak met bijvoorbeeld een camera en andere sensoren, zodat ik op afstand kan controleren of het ding ook deugdelijk werkt.

Mijn onderbuurvrouw had geen enkel probleem met het verzorgen van mijn planten, maar dat komt omdat ze die maar één keer per week water hoeft te geven.

Vanuit die optie gezien zou een smarthome voor mijn kat ervoor kunnen zorgen dat ze minder vaak langs hoeft te komen, waardoor verzorging door mijn buren ineens wel een optie wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

En hoe bespaar je dan op je kat?
Doordat zo'n bak 4 jaar na aanschaf goedkoper is dan wekelijks handmatig verschonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Tja, dat is wel een dingetje.

Als ik zelf zoiets zou gaan ontwikkelen vallen de kosten waarschijnlijk nog hoger uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dit wordt niks, ik denk dat de grote kostenpost van je huidige kat wel de dierenarts is. Neem hierna geen zielige katten meer uit het asiel als je de kosten voor medische behandelingen niet kunt of wilt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:23:
maar ik vind 7500 euro op nog geen vijf jaar tijd echt teveel van het goede.
Dat is natuurlijk ook het risico van een oudere kat, net als met een auto waar de eerste jaren vanaf zijn kunnen er gebreken naar boven komen die meer kosten dan standaard onderhoud. Dus het is niet helemaal eerlijk de kosten alleen over de laatste jaren te 'berekenen'. Als ik kijk wat ik aan kattenvoer en kattenbakvulling kwijt ben per kat per jaar is dat ook geen kattenpis (pun intended).

Ik heb ook altijd katten gehad, het (=kans op hoge kosten) hoort er nou eenmaal bij. De ene kat blijft gezond tot zijn definitieve slaap, de ander kan een flinke kostenpost zijn. Heeft jouw assiel geen samenwerking met een dierenarts? Die van mij wel en kreeg daar een aanzienlijke korting.

Zelf heb ik een hoop geld over voor het welzijn van mijn huisdieren maar ik vraag ook altijd aan de dierenarts om een eerlijke mening als het beestje erg ziek is (van ouderdom) en/of een operatie het leven van het beestje extreem zou beperken en altijd pijn zou geven. Zo hoop ik zelf ook ooit behandeld te worden als die dag aanbreekt.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 18-08-2025 11:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Zoals ik eerder al aangaf: ik heb geen auto. Ook geen rijbewijs.

Ik ken twee mensen die wel een auto hebben, maar die zijn al wat ouder en het gaat steeds slechter met hen. Ik wil hen niet teveel belasten met mijn sores.

Daarom zijn de genoemde opties op afstand geen goede opties voor mij:
Het asiel waar ik hem vandaan heb zit in Kootstertille in Friesland.
Dierenartsen in Duitsland zijn wat mij betreft te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:37

Honesty

kattenneus!

Je kan met van die automatische voerbakken/kattenbakken en waterbakkem natuurlijk de kosten op pension besparen. Eten en dierenartskosten hou je toch 7500 is wel fors dus misschien heb je bij de volgende wel meer geluk(of minder pech)
Je kan ook kijken naar andere dieren, wij hebben schildpadden en als je de lamp van het terrarium uitzet gaan ze in een soort winterslaap en als je terugkomt doen ze het weer. Wel minder aaibaar.
De aanschaf van een kat is meestal een fractie van de kosten, zelfs een raskat is duur maar qua eten en inenten valt het in het niet.
En je hebt lasten maar natuurlijk ook lusten, een hond is wel veel mobieler en makkelijker mee te nemen op vakantie

[ Voor 32% gewijzigd door Honesty op 17-08-2025 10:29 ]

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:44
Ik heb het beleid dat zodra de herstelkosten hoger zijn dan aanschafprijs, om dan een nieuwe te kopen en de oude weg te doen.

Oja, we hebben 2 oppasgezinnen waar ze heen kunnen tijdens vakanties! Dus geen kosten voor een pension.

[ Voor 30% gewijzigd door Devian op 17-08-2025 10:30 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 13:37

Honesty

kattenneus!

Devian schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:27:
Ik heb het beleid dat zodra de herstelkosten hoger zijn dan aanschafprijs, om dan een nieuwe te kopen en de oude weg te doen.
Dat is leuk met een auto maar moelijker met een kat.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Iets dat ik nog niet genoemd had: Adje is niet alleen ziekelijk, maar ook moeilijk.

Hij drinkt namelijk geen zuiver water.

Er moet altijd natvoer doorheen gemengd worden, anders drinkt hij niets.

Daarnaast poept hij vaak naast de kattenbak.
Ik heb hem dit met en zonder kap zien doen.
Als de kap op de bak zit steekt hij zijn kont uit het deurtje en gaat vervolgens op de vloer poepen.

[ Voor 32% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-08-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Honesty schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Het zijn 2 katten ;-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwelgje
Honesty schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb jarenlang bij een kattennopvang gewerkt en neem maar van mij aan: er zijn gewoon mensen die ijskoud zo'n berekening maken en hier naar handelen alsof een auto is. :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devian
Zwelgje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Ik heb jarenlang bij een kattennopvang gewerkt en neem maar van mij aan: er zijn gewoon mensen die ijskoud zo'n berekening maken en hier naar handelen alsof een auto is. :X
Precies, en wat is er mis mee? Ik ben gek op onze ragdolls. Ze gaan elk jaar voor checkup langs de dierenarts, altijd complimenten over hoe gezond ze zijn, hoe sociaal en makkelijk. Ze zijn nu bijna 8.

Maar als er wat gebeurt en de kosten gaan over de €1000 heen dan doe ik het niet. Het blijven dieren. Ik snap dat voor anderen dat anders kan zijn, maar niet voor mij.

Een dier is een dier, dan moet ik ook niet 5x per week savonds een stuk vlees op mijn bord gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:41
Ik snap heel goed dat een of meerdere katten in huis erg leuk is. Heb er zelf ook 1 rondlopen. Dat ik geen hond heb komt ook omdat ik er niet genoeg tijd voor heb overdag, anders had ik er wel een gehad. Dan kom ik ook bij mijn, ietwat ongenuanceerde, punt: Als het niet in je dagelijkse leven is in te passen (inclusief de vakanties waar je wat met je huisdier moet), of als het niet te betalen is, neem dan geen huisdier.
Met een huisdier, of dat nou een hond, kat, cavia, slang of schildpad is, neem je ook de verantwoordelijkheid op je om er voor te zorgen, aandacht te geven. En de ene diersoort of ras heeft nou eenmaal meer aandacht/zorg nodig dan een andere. Helaas weet je dat niet altijd van tevoren, en je hebt nu de pech dat je met de huidige kat veel kosten hebt. Ik heb mijn kat sinds dat ie kitten was en tot nu toe relatief weinig kosten aan, maar als die ouder wordt zullen daar ook meer kosten voor komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:57
Ander baasje voor 'm zoeken. Jouw kosten naar 0 euro, kat een goede plek.

Meeste kosten zitten (net als bij mensen) aan het eind van het leven. Als je een oude kat uit het asiel haalt weet je dat dat er bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet alles wat geld kost hoort in PFSL :)

Aangezien dit over huisdieren gaat, topic verplaatst naar AZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
whatyoudoing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:47:
Ander baasje voor 'm zoeken. Jouw kosten naar 0 euro, kat een goede plek.
Dat laatste betwijfel ik.

Onlangs kwam er bijvoorbeeld een dierenarts negatief in het nieuws omdat ze grootschalig haar privé dieren had verwaarloosd.

Adje blijft tot aan zijn dood bij mij. Dat besluit heb ik al gemaakt. Dan weet ik 100% zeker dat hij het goed heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-08-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:23
Oef. 7500 euro is een hoop geld. Ik ben opgegroeid met verschillende huisdieren, waaronder meerdere katten (binnen en buiten) en we hebben zelf ook een poes nu. Maar geen van die beesten heeft ooit zoveel gekost. Al is een vriend van me wel een vermogen kwijt aan zijn raskat, wij hebben gewoon buitenkatten die soms binnenkat worden. Wellicht zijn die wat 'sterker'. Los daarvan zou ik proberen de kosten voor een kattenverblijf te beperken. Hier gaat de kat altijd naar een ander toe en bij mijn ouders komen de buren langs, ook voor de overige dieren. Mijn vrienden brengen de katten naar elkaar toe, of geven de sleutel aan iemand die in de buurt woont.

Dat wegbrengen heb ik nog wel eens met het OV gedaan toen ik geen auto had. Dat ging ansich oke.

Maar ja, je kunt pech hebben met de gezondheid. Onze vrij zeldzame knaagdieren hebben dat wat vaker. Ze komen uit het asiel, vaak gered uit onhoudbare situaties waarin de beestjes met incest te maken krijgen. Dat merken wij gelijk: zwakkere beestjes, meer naar de huisarts, veel kwaaltjes en hogere kosten. Wij gaan daar ook mee stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
https://catinaflat.nl/

Zoek hier (of bij een vergelijkbare site als petbnb of pawshake) een oppas bij je in de buurt. Je kunt iemand zoeken die tijdens jouw vakantie continu in je huis is, je kunt iemand zoeken die jouw kat 3 weken in hun eigen huis heeft, je kunt iemand zoeken die dagelijks bij je huis langs gaat. Doen wij al vele jaren met plezier (en nu we zelf geen kat meer hebben doen we het voor anderen).

Het valt wel op dat je bij elke aangedragen oplossing meteen problemen zoekt. Dat helpt niet. Alles heeft nadelen, maar met een focus op de voordelen kom je een stuk verder. Al is het maar dat je even begint met 'goede tip, dank je!', dan voelt degene die probeert te helpen zich in ieder geval gehoord door je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:25

Thompson

Beeromaniac

Tip voor het voer; Vetality Urinary. Huismerk van Medpets ontwikkelt door een dierenarts.

Mijn jongens hadden ook nogal eens blaasproblemen maar sinds ik op dit voer ben over gestapt helemaal niks meer. En het is stukken goedkoper dan de bekende merken met urinary voer.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:57
Uruk-Hai schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Onlangs kwam er bijvoorbeeld een dierenarts negatief in het nieuws omdat ze grootschalig haar privé dieren had verwaarloosd.

Adje blijft tot aan zijn dood bij mij. Dat besluit heb ik al gemaakt. Dan weet ik 100% zeker dat hij het goed heeft.

Onlangs kwam er bijvoorbeeld iemand negatief in het nieuws omdat dieren steeds vaker verwaarloosd worden door hun eigenaren.

Maar goed, je besluit is je besluit. Dan moet je ook niet mauwen over de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Thompson schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:51:
Tip voor het voer; Vetality Urinary. Huismerk van Medpets ontwikkelt door een dierenarts.

Mijn jongens hadden ook nogal eens blaasproblemen maar sinds ik op dit voer ben over gestapt helemaal niks meer. En het is stukken goedkoper dan de bekende merken met urinary voer.
Dank je! Dat is een tip waar ik wel wat mee kan.

Tot nu toe gebruikte ik altijd Trovet omdat ik dat ken van de dierenarts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, een huisdier is geen Netflix abonnemement. Dat lijkt niet iedereen door te hebben. Het kan onverwachte kosten meebrengen, en daar moet je voor plannen.

Bij medische handelingen hoort Quality of Life (QoL) voorop te staan, en dan niet de QoL van het baasje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Punt is dat dit mijn derde oudere kat is, niet mijn eerste.

Op basis van mijn ervaringen met mijn eerste twee oudere katten dacht ik wel vooraf realistisch in te kunnen schatten hoe hoog de uiteindelijke kosten voor Adje ongeveer uit zouden vallen.

Dat is dus een vergissing gebleken...
gambieter schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:59:
Bij medische handelingen hoort Quality of Life (QoL) voorop te staan, en dan niet de QoL van het baasje.
Daar heb ik ook altijd naar gehandeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-08-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wat betreft vakanties, wij hebben een kattenoppas via huisdierenoppas.nl
Komt dan elke dag kat eten geven, even aaien, aandacht geven, water bijvullen, kattenbak doen, post opruimen, plantjes water geven.
Is niet gratis natuurlijk, tientje per dag, maar alles is wel thuis, dus geen gedoe met nieuwe omgeving voor de poes (en een asiel dat mogelijk al vol zit).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Goedkoop alternatief voor vakantie is door werken. Dan hoef je geen pension te betalen en je krijgt nog betaald ook!

Of klussen in huis :)

Of een blindengeleidehond nemen die mee mag naar werk - heb je ook elke paar jaar een nieuwe, EN geen dierenartskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
@anandus: dank voor de tip.

Een tientje per dag is goedkoper dan wat ik nu aan dat pension betaal.

Ik ben 22 dagen weggeweest. Dat zou me dan 220 euro kosten aan een oppasser, oftewel €280 schelen vergeleken met een pension.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 17-08-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:29
Microkid schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:31:
Er zijn ziektekosten verzekeringen voor huisdieren. Geen idee of dat wat is?
Mijn ervaringen met huisdierenverzekeringen zijn heel slecht. Het is niet zoals een mensen zorgverzekering waarmee alles maar te pas en te onpas vergoed wordt.

- Hond was een keer gegrepen door een andere hond. Checkup laten doen bij de dierenarts: Werd niet vergoed.
- Hond had een oogontsteking: Alleen medicatie A werd goed, ik had natuurlijk merk B. Afgewezen.
- Ooit op jonge leeftijd was er een klein onschuldig bultje gevonden bij zijn borst. Dan vervalt zo'n beetje elke zorg bij kanker.
- Vaak zit er ook nog een jaarlijks eigen risico aan vast + vergoedingspercentages.
- Als je hond al ouder is (en dat zal bij de katten van TS dus ook al gelden), dan zijn de premies veel hoger. Op zich logisch natuurlijk want oudere dieren mankeren natuurlijk vaker wat.

Zie wel dat kattenverzekeringen echt aanzienlijk goedkoper zijn dan hondenverzekeringen.

Voor een 7 jaar oude niet-ras kat: https://www.ohra.nl/kattenverzekering/berekenen#dekkingen

- 14 euro per maand met 2000 euro vergoeding per jaar
- 18 euro per maand met 5000 euro vergoeding per jaar
- 27 euro per maand met 10000 euro vergoeding per jaar

Van dat soort premies kunnen hondeneigenaren alleen maar dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Robkazoe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:02:
Mijn ervaringen met huisdierenverzekeringen zijn heel slecht. Het is niet zoals een mensen zorgverzekering waarmee alles maar te pas en te onpas vergoed wordt.
Ik heb altijd oudere katten genomen, de huidige kwamen binnen als 10-jarige zusjes (eentje vorig jaar overleden), het koppeltje daarvoor was 11 en 8, en daarvoor eentje van 7 (en een kitten). Oudere katten hoeven geen zware kostenpost te zijn, maar het kan wel; echter, raskatten zijn dat vaak ook.

Ik heb in het VK naar verzekeringen gekeken, maar de premies zijn hoog en zoveel uitsluitingen, dat het me de moeite niet waard leek. Gewoon rekening houden met onkosten, jaarlijkse vaccinatie en gezondheidscheck laten doen, en een stukje realisme. Ja, ik heb ooit £600 uitgegeven aan tandheelkunde, dat lieve meisje heeft het daarna nog 7 mooie jaren uitgehouden tot het echt niet meer ging (17 geworden). Dat zou nu minstens het dubbele kosten, misschien wel 3-4x zoveel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:29
gambieter schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb altijd oudere katten genomen, de huidige kwamen binnen als 10-jarige zusjes (eentje vorig jaar overleden), het koppeltje daarvoor was 11 en 8, en daarvoor eentje van 7 (en een kitten). Oudere katten hoeven geen zware kostenpost te zijn, maar het kan wel; echter, raskatten zijn dat vaak ook.

Ik heb in het VK naar verzekeringen gekeken, maar de premies zijn hoog en zoveel uitsluitingen, dat het me de moeite niet waard leek. Gewoon rekening houden met onkosten, jaarlijkse vaccinatie en gezondheidscheck laten doen, en een stukje realisme. Ja, ik heb ooit £600 uitgegeven aan tandheelkunde, dat lieve meisje heeft het daarna nog 7 mooie jaren uitgehouden tot het echt niet meer ging (17 geworden). Dat zou nu minstens het dubbele kosten, misschien wel 3-4x zoveel.
Uiteindelijk ook hetzelfde gedaan. Na de zoveelste rekening die niet betaald werd, opgezegd en zelfs de 35 euro per maand opzij gelegd. Daarmee zet je 420 euro per jaar op een spaarrekening. Dat is vaak wel afdoende voor de meeste behandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 22:03
Als je weinig wilt veranderen, dan kun je ook weinig doen aan de absolute kosten.
Wat wel kan, is dan kijken of je de kosten wel terecht aan 't dier toeschrijft.

Hier hebben we altijd katten (bij voorkeur meervoud). De kosten vallen - als we geen pech hebben met medische kosten - aardig mee (wat onwijs wisselt per beestje, ook los van leeftijd).
Maar dan reken ik de oppaskosten tijdens onze vakantie wel mee met de vakantiekosten en hun (hier helaas dure) voer mee met onze boodschappen. Dat zou ik immers ook bij andere huisgenoten doen wanneer nodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 00:24
Onze katten zijn "gezinsleden" en daar zetten wij geen prijs op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ieny schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:05:
Onze katten zijn "gezinsleden" en daar zetten wij geen prijs op.
Ik ken ook mensen die er zo over dachten, totdat ze in de periode zaten om eindelijk een huis te kunnen kopen en moesten kiezen. Spaarpot leeg voor de behandeling van het huisdier, of kunnen verhuizen naar een plek met eindelijk genoeg ruimte voor het gezin, betere wijk, veel lagere lasten/kosten, etc.

Ga er dan maar aanstaan, je spaarpot overmaken naar de dierenkliniek om je kat van 14 jaar oud nog een jaartje mee te laten gaan, of investeren in de lange termijn van je gezin.

Persoonlijk zou ik het lastig vinden. Als ik al m’n geld nodig had om het leven van mijn kind te redden dan gaat morgen nog het huis op funda en mag je m’n hele vermogen plus een nier komen halen. (Gelukkig wonen we in een land met een degelijk zorgstelsel). Maar voor de kat?

Wat ik ermee aan wil tonen: de kat voor een gezinslid ligt in het geval van mensen toch vaak net wat hoger dan voor dieren. En dat hoeft niet altijd hypocriet te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurkentrekker op 17-08-2025 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Mijre schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:59:
Als je weinig wilt veranderen, dan kun je ook weinig doen aan de absolute kosten.
Wat wel kan, is dan kijken of je de kosten wel terecht aan 't dier toeschrijft.
Op basis van de reacties in dit topic weet ik al dat ik twee dingen ga veranderen:
1. Een oppasser in plaats van een pension.
2. Goedkoper voer dat geschikt is voor mijn kat.

Wat de medische kosten betreft: ik denk (en hoop) dat ik het ergste nu wel achter de rug heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Online kan je best goed je voer bestellen, bijvoorbeeld bij zooplus die het vanuit Duitsland ofzo opstuurt. Kattenbakvulling hetzelfde. Arme dhlboys. Verder inderdaad dierenarts een grens opzetten, maar onze Posie heeft een weekendje doorgebracht in het ziekenhuis in Utrecht na een behandelfoutje bij onze (nou ja, toenmalige) dierenarts. Gelukkig ging ze daarna nog jaren mee...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
De tip van de kattenoppas ipv pension heb je al gehad.
Wij hebben met onze kat wat geluk, hij is content met alleen droogvoer. Om het droogvoer te geven gebruiken we een boer machine, die dagelijks een vaste hoeveelheid geeft
En voor water hebben we een fonteintje (kan hij dronken zonder zn snorharen in een schaaltje te drukken, vinden katten schijnbaar belangrijk).
Ipv een verzekering stoppen wij maandelijks dat geld in een potje en hopen op goed geluk en een lage dierenarts rekening (anders moeten we een ander potje openen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik wilde ook al een fonteintje tippen, onze katten geven er niks om, maar mijn vakantieverzorgpoes wil niet anders.

Qua kosten kun je inderdaad enorm pech hebben. Hier ook een spaarpot 'katten', waarvan ik dan maar hoop dat het voldoende is voor de meeste behandelingen. De grens daarvoor trek ik bij: moet ik dit het beestje aandoen? Dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 18:37
Over het blaasgruis etc. Het is wel een beetje mosterd na de maaltijd.....Wij hadden een hond, Beer, met gelijksoortige problemen. Verschillende dierenartsen bezocht en adviezen ingewonnen. Homeopathische middelen geprobeerd maar het blaasgruis bleef. En het was echt zielig, soms stond Beer wel 10 minuten te plassen, druppel voor druppel. Totdat wij op vakantie waren en zijn voer waren vergeten. Geen nood want je kan overal voer kopen. Wij naar de supermarkt en kochten daar "gewoon" droogvoer en.....hij ging weer plassen. Na enkele dagen waren alle blaasgruisproblemen van de voorgaande 2 jaren opgelost en geen dierenarts die daar wat over gezegd had (maar wel dure exclusieve operaties uitvoeren en voorstellen).

[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 18-08-2025 08:31 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Robkazoe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Uiteindelijk ook hetzelfde gedaan. Na de zoveelste rekening die niet betaald werd, opgezegd en zelfs de 35 euro per maand opzij gelegd. Daarmee zet je 420 euro per jaar op een spaarrekening. Dat is vaak wel afdoende voor de meeste behandelingen.
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan voor onze 2 Ragdoll katten met stamboom en de hele mikmak. Elke maand een dure verzekering betalen, maar een jaarlijkse check met inenting werd niet eens vergoed uiteindelijk.
Nu zet ik dat bedrag apart, gebeurt er niks, dan hebben we een leuk zakcentje. En anders betalen we de medische kosten uit dat potje.

Verder, hoe leuk ik (en de rest van het gezin) die beesten ook vind, zodra de kosten richting de duizenden euro's gaan dan ga ik er toch wel kritisch naar kijken.. idem met 'quality of life'. De kat van mijn schoonmoeder leefde uiteindelijk van dierenartsenbezoek naar dierenartsenbezoek, dat beest was knetterdement, totaal niet zindelijk meer en bleef 's nachts miauwen. Overdag sliep het beest alleen maar. Leuk en aardig, maar dan ga ik toch wel ff langs de dierenarts voor een spuitje :P

Qua voer kan je trouwens besparen door online in Duitsland te bestellen in bulk. Via bitiba of zooplus (zelfde concern, maar de prijzen verschillen onderling nog wel eens en er zijn altijd wel actie(codes) te vinden).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 15:16
CEdS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:07:
Over het blaasgruis etc. Het is wel een beetje mosterd na de maaltijd.....Wij hadden een hond met gelijksoortige problemen. Ook dierenarts afgelopen en adviezen ingewonnen. Homeopathische middelen geprobeerd maar het blaasgruis bleef.
Homeopathie werkt alleen als je er in gelooft. Dat kun je van een huisdier niet verwachten. Was die dierenarts ook homeopaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 18:37
Ryen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:24:
[...]

Homeopathie werkt alleen als je er in gelooft. Dat kun je van een huisdier niet verwachten. Was die dierenarts ook homeopaat?
Uit jouw opmerking maak ik op dat jij denkt dat homeopathie alleen werkt als je erin gelooft.
Maar dit is volledig OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Als je het beste met je kat voor hebt ("hij houdt niet van reizen") stuur je hem ook niet naar een vreemd territorium in de vorm van een pension, katten moet je niet willen verplaatsen. Dus of je blijft thuis, of er komt iemand aan huis. Wil je per se op vakantie en heb je geen familie, vrienden of buren die op kunnen passen, dan kan je bijvoorbeeld Pawshake eens proberen.

Qua financiën denk ik er hetzelfde over als over mensen die krap bij kas zitten maar wel 3 kinderen rond hebben lopen. Als je niet hun hele leven (in ieder geval de eerste 18 jaar) alles voor ze kan betalen wanneer ze het nodig hebben, dan moet je er niet aan beginnen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ryen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:24:
[...]

offtopic:
Eerder: homeopathie werkt niet. Wat dit voorbeeld ook juist weer bewijst.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
CEdS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

Uit jouw opmerking maak ik op dat jij denkt dat homeopathie alleen werkt als je erin gelooft.
Maar dit is volledig OT
Je weet zelf dat als je benoemt dat je een behandeling hebt geprobeerd waarvan nog nooit iemand wetenschappelijk heeft kunnen aantonen dat het werkt, dat je daar een reactie op gaat krijgen. Zeker in een thread op GoT over besparen op huisdieren, want de gemiddelde tweaker is geneigd om rationele onderbouwingen te zoeken bij beweringen, en de makkelijkste besparing is dan om te stoppen met betalen voor iets waar die rationele onderbouwing bij ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 11:24
10 euro per dag voor een kattenoppas aan huis is wel erg goedkoop en je mag blij zijn als je dat kunt vinden. Vaak is dit richting de 20 euro / dag. Met eventuele overnachting erbij gaat het richting de 100 euro / nacht.

Sommigen adviseren hier een vol automatisch systeem om een pensioen te besparen. Ik zou altijd kiezen voor de situatie dat een kat regelmatig aandacht krijgt en niet 3 weken alleen is in huis.

Er zijn meerdere redenen dat dierenartsen duurder geworden zijn:
- Overname door grotere partijen
- Meer behandelmethodes dan vroeger. Deze kunnen complexer en duurder zijn. Tegenwoordig kunnen ze onderhand alles opereren wat bij een mens ook kan. Dat kon 15+ jaar geleden nog niet.
- Baasjes verwachten veel meer van een dierenarts en accepteren niet zomaar meer een "nee".
- Dierenartsen verrichten het werk wat in een normaal ziekenhuis door meerdere specialisten gedaan wordt.

Gekke is dat we 500-1000 euro niet abnormaal vinden als het gaat om een auto reparatie of onderhoud. Maar voor een huisdier is dat ineens problematisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 00:24
Kurkentrekker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ken ook mensen die er zo over dachten, totdat ze in de periode zaten om eindelijk een huis te kunnen kopen en moesten kiezen. Spaarpot leeg voor de behandeling van het huisdier, of kunnen verhuizen naar een plek met eindelijk genoeg ruimte voor het gezin, betere wijk, veel lagere lasten/kosten, etc.

Ga er dan maar aanstaan, je spaarpot overmaken naar de dierenkliniek om je kat van 14 jaar oud nog een jaartje mee te laten gaan, of investeren in de lange termijn van je gezin.

Persoonlijk zou ik het lastig vinden. Als ik al m’n geld nodig had om het leven van mijn kind te redden dan gaat morgen nog het huis op funda en mag je m’n hele vermogen plus een nier komen halen. (Gelukkig wonen we in een land met een degelijk zorgstelsel). Maar voor de kat?

Wat ik ermee aan wil tonen: de kat voor een gezinslid ligt in het geval van mensen toch vaak net wat hoger dan voor dieren. En dat hoeft niet altijd hypocriet te zijn.
Onze Ieny nu 5 jaar terug overleden. Ja voor deze poes hadden wij dat gedaan. Zij wordt nog altijd gemist.
Pagina: 1