Schroeven in betonmuur -- hoe dicht bij elkaar is veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darude
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-08 20:48
Hallo Tweakers!

Ik heb onlangs een 10 kg schilderij aan een betonmuur opgehangen met een Fischer Duepower 6x30 plug/schroef combinatie, de plug is 6mm dik dus.

Helaas: Het hangt ongeveer 1-1.5 cm te laag!

Ik dacht eerst: geen probleem, gewoon een tweede gat boren 1-1.5cm hoger (en misschien ook een paar mm naar rechts), daar een nieuwe schroef in, laat de oorspronkelijke schroef gewoon zitten dan stort dat oorspronkelijke gaatje niet in.

Maar ik twijfel er flink aan, want dan zouden die twee gaatjes met schroeven best dicht bij elkaar zitten. Ik ben een beetje een noob in beton boren, maar is er een risico dat zo'n schroef los zou komen vanwege barsten in het beton of zo? Een vallend 10kg schilderij kan namelijk best gevaarlijk zijn. :o

Bedankt voor jullie advies! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door darude op 16-08-2025 19:41 . Reden: grammatica 2 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Hoe is de bevestiging aan de kant van het schilderij? Als je die gaatjes / haakjes / oogjes / koord 1-1.5cm lager kan plaatsen, komt het schilderij evenzoveel hoger te hangen.

Ik zal geen commentaar geven over deze voor sommigen minieme afwijking, ik zou me daar ook ontzettend aan storen :P

[ Voor 25% gewijzigd door CJ_Latitude op 16-08-2025 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kan best, maar ik zou een wat langere plug en schroef nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darude
CJ_Latitude schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:44:
Hoe is de bevestiging aan de kant van het schilderij? Als je die gaatjes / haakjes / oogjes / koord 1-1.5cm lager kan plaatsen, komt het schilderij evenzoveel hoger te hangen.

Ik zal geen commentaar geven over deze voor sommigen minieme afwijking, ik zou me daar ook ontzettend aan storen :P
Had ik ook aan gedacht, het is helaas een ingewikkeld systeem met het koord dat niet zo eenvoudig aan te passen valt. Ik had er wel aan gedacht om de lijstenmaker te bellen en kijken of er toch een eenvoudige manier is om het te verkorten, want dat zou natuurlijk sowieso makkelijker zijn dan meer gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
1,5 cm kan niet. Die boor schiet gegarandeerd naar het andere gat door.

Is een ophangsysteem met van die glasvezel-achtige draden een idee? A la deze categorie: https://www.hornbach.nl/c...derij-ophangrails/S33982/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Twee katrolletjes (aka kabelschijf / groefwiel) in huidige schroefgaten monteren en daar het koord op laten hangen?

https://nl.aliexpress.com/item/1005002998605402.html

Of een aantal ringetjes van de juiste diameter, met een iets grotere aan het einde om het koord te borgen?
Of een lat van de juiste hoogte met een groef?

[ Voor 56% gewijzigd door CJ_Latitude op 16-08-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darude
Wilke schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:00:
1.5 is een optie, maar we zouden ook bijvoorbeeld 3cm kunnen doen. Zou er een cijfer zijn dat veilig lijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-09 22:10
Kan je niet iets om de schroef heen doen van 1.5 cm en daar het koord omheen doen? Een soort schijfje hout ofzo.
Afhankelijk van hoe de bevestiging op het schilderij eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darude
Ik dank dat dit inderdaad goede ideen zijn--bedankt voor de goede input. Behulpzaam om te horen van @Wilke dat binnen deze marges een tweede gat boren best riskant zou kunnen zijn, alhoewel @Ernemmer ook een andere mogelijkheid noemt.

Wat we waarschijnlijk gaan doen is afwachten en als het over een paar weken nog stoort, proberen om het zonder nieuw gat op te lossen dus of door het koord aan te passen (zoals @CJ_Latitude suggereert) of inderdaad het katrol idee zoals @CJ_Latitude en @DPeters zieden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan schuin weg boren van het oude gat vandaan.

Bizar hoe ingewikkeld er hier gedacht wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:59
Of het schilderij 3 cm naar links of rechts hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Vanaf een centimeter of 3 zou ik wel durven. Er moet genoeg materiaal tussen blijven zitten dat het niet heel zwak is.

Het is trouwens ook niet mijn normale werk he ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22

The End

!Beginning

Is een ophangsysteem met van die glasvezel-achtige draden een idee? A la deze categorie: https://www.hornbach.nl/c...derij-ophangrails/S33982/
Echt onzin. Dat gaat prima. Het gaat om een gaatje om een schilderij op te hangen. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:12
Gebruik een muur vullen om het oude gat te vullen. Laat goed uitharden en boor een nieuw gat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:20

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Waarom zou de boor opzij springen? Er zit geen overlap in de gaten. Gewoon de schroef in het originele gat laten zitten en nieuw gat boren. Afhankelijk van de dikte van de mogelijk aanwezige stuclaag is 6x30 plug prima voor dus 10kg

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Oude gat kun je toch gewoon eerst vullen. Zodra dat is uitgehard maak je een nieuw gat op jouw gewenste hoogte. Snap niet waarom dit een topic waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

elmo1

Kona Electric jan-2019

Of je boort gat naar 8mm en pakt een andere plug. Alhoewel 10kg zou geen probleem mogen zijn met een 6x30 powerplay. Een dikke stuclaag wellicht anders evt een langere 6x50 plug gebruiken en stevigere schroef?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gebruik gewoon je huidige gat, haal die schroef eruit, zet er 1 of meerdere carosserieringen op, et voila, je schilderij hangt 1.5cm hoger:
Afbeeldingslocatie: https://schroevengroothandel.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/xcarrosserieringen_m8x20x1_25mm_verzinkt_art9054_200_stuks_1.jpg.pagespeed.ic.qCXN3VbIoe.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Atlas op 19-08-2025 14:57 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:08
opvullen met een beertje muurvuller of een houten deuvel in slaan en er boven nog een keer boren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Is het een draagmuur? Verhuizen is natuurlijk teveel van het goede. Maar wellicht dat je ook de muur opnieuw kan metselen? Bijkomend voordeel is dat je dan ook meteen geen onnodige gaatjes hoeft te fixen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-09 08:13
MLLL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:57:
Chemisch anker is aan te raden in dit soort gevallen.
Voor een schilderij? Denk je dat dit formaat Nachtwacht is?

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 20:58
Dat was waarschijnlijk sarcastisch, maar ja sarcasme werkt niet op het internet...

Ik had hetzelfde idee als Atlas alleen dan met een stukje hout. Hoef je helemaal niet opnieuw te boren.

[ Voor 4% gewijzigd door CMos op 21-08-2025 09:43 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik ben al 5 dagen 20 uur per dag de technische constructie berekening aan het maken.
En de enigste oplossing is een stalen 1cm dikke plaat met 200 pluggen en schroeven...
Daarop las je een haak vast die het schilderij vast houd.

maar ik vermoed dat het schilderrijtje al hangt.
met of zonder plug en schroefje in het oude gaatje

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Even bellen met een constructeur voor je verder gaat!!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
Alle grappige reacties daargelaten, 1 tot 1,5cm is 2x de grootte van het gat, er zit dus 1x de grootte van het gat tussen, lijkt me prima voor zo'n lage belasting. Wel proberen zo precies mogelijk te boren; als er stuc overheen zit dus niet meteen vol hameren, en eventueel het gat niet precies haaks boren maar weg van het andere gat; je schroef hoeft niet perfect recht te zitten om er een touwtje overheen te hangen.

Als je zekerder wil zijn kun je het gat opvullen met cement (beton gaat waarschijnlijk niet passen of je moet iets vinden/maken met voldoende kleine korrelgrootte), en dan het nieuwe gat pas boren als de reparatie goed is uitgehard. 6mm is wel erg klein dus je kunt er lastig bij, zeker in de diepte. Mogelijk helpt een lege kitkoker (voorbeeld) daarbij?

Wel eerst het gat goed schoonmaken zodat er zo veel mogelijk stof uit is. Als je geen compressor hebt (in welke vorm dan ook; je het niet veel nodig) dan kan een fietspomp of luchtbedpomp ook, als je de lucht maar gefocust krijgt in het gat; hoe dieper hoe beter. Desnoods zelf blazen :P Natte wattenstaafjes werken ook voor het laatste beetje, maar probeer zo min mogelijk katoen achter te laten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bezemwagen is langs geweest. Wat geweldig dat hier blijkbaar veel mensen zitten die alles al weten. Wat voor de één vanzelfsprekend is, kan voor een ander best een mysterie zijn. Heb een beetje begrip en verzand niet meteen in barage van grappen een grapje kan best maar grappen opstapelen is niet vriendelijk of constructief richting TS. De huiskamer is een paar deuren veder. voor nu een slotje.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 21-08-2025 11:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.