Koopcontract en overdrachtsbelasting binnen 6 maanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:36
goedendag

wij zijn bezig met de aankoop van een woning en gisteren ons voormalig koopcontract gekregen deze aan de adviseur doorgestuurd en zowel hij als wij staan voor een dillema/raadsel.

het volgende :
de woning is in bezit van een investeerder en heeft deze korter dan 6 maanden in bezit nu komt artikel 2.2 13wbr om de hoek kijken

Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de verschuldigde
overdrachtsbelasting wordt verminderd op grond van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer
(WBR), zal koper aan verkoper wel uitkeren het verschil tussen enerzijds de overdrachtsbelasting
die zonder toepassing van artikel 13 WBR verschuldigd zou zijn en anderzijds de werkelijk
verschuldigde overdrachtsbelasting (hierna te noemen: 'art. 13-verschil').
Indien het art. 13-verschil aan verkoper wordt uitgekeerd, dan zal koper daarover (ook)
overdrachtsbelasting verschuldigd zijn. Partijen spreken af dat de over het art. 13-verschil
verschuldigde overdrachtsbelasting in mindering wordt gebracht op het aan verkoper uit te keren art.
13-verschil. Hiermee wordt bewerkstelligd dat het totaalbedrag dat koper betaalt aan
overdrachtsbelasting vermeerderd met het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil gelijk zal zijn aan
het bedrag dat koper aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn geweest zonder toepassing van
artikel 13 WBR. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt
uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.

wij kunnen de woning voor 145000 kopen mijn vrouw is 34 en heeft dus startersvrijsteling ik ben 37 en zou 2% moeten betalen over mijn deel wat dus uitkomt op 1450
alleen wat betekent dit ivm artikel 13WBR?
de adviseur dacht dat we de verkoper moeten betalen voor de overdrachtbelasting die hij toen betaald heeft aangezien hij er zelf niet gewoond heeft betreft dit 10.4%

wie kan ons geruststellen en heeft er meer weet van?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
WBR art 13 zorgt ervoor dat er niet dubbel belasting betaalt wordt wanneer twee partijen dezelfde woning kopen binnen 6 maanden. De tweede koper betaalt dan minder belasting. Maar, de verkoper mag inderdaad eisen het verschil terug te krijgen. Dat is niet meer dan wat je zelf zou betalen. Dus 2%. Verkoper verliest de rest.

Toevoeging: er is dus al 10.4% belasting betaalt. Jij zou eigenlijk 2% moeten betalen, maar omdat er al betaald is hoef je dat van de belastingdienst dus niet te doen. De verkoper wil dat jij daarin tegemoet komt en die 2% teruggeeft.

[ Voor 48% gewijzigd door Zenomyscus op 16-08-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is een manier voor verkoper om nog 'iets' extra eraan te verdienen. Is dit reeds eerder besproken of is dit nieuw voor jou? Normaal worden dergelijke zaken tijdens de onderhandelingen besproken en is het niet heel netjes van verkoper om dit zonder aankondiging in het koopcontract te zetten.

Ik zou iig even scherp zetten dat je partner sowieso geen overdrachtsbelasting verschuldigd is, dat is niet heel duidelijk vermeld vind ik. Het hele artikel vind ik omslachtig/onduidelijk beschreven. Zou (schriftelijk) vragen om opheldering wat nou precies betaald moet worden aan verkopers in jullie situatie .
Of je zou het artikel kunnen weigeren, met de kans dat verkopers aan iemand anders verkopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2025 23:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Zenomyscus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:48:
WBR art 13 zorgt ervoor dat er niet dubbel belasting betaalt wordt wanneer twee partijen dezelfde woning kopen binnen 6 maanden. De tweede koper betaalt dan minder belasting. Maar, de verkoper mag inderdaad eisen het verschil terug te krijgen. Dat is niet meer dan wat je zelf zou betalen. Dus 2%. Verkoper verliest de rest.

Toevoeging: er is dus al 10.4% belasting betaalt. Jij zou eigenlijk 2% moeten betalen, maar omdat er al betaald is hoef je dat van de belastingdienst dus niet te doen. De verkoper wil dat jij daarin tegemoet komt en die 2% teruggeeft.
Er staat: niet meer overdrachtsbelasting dan TS anders zou betalen (2%). Wat uitgezocht moet worden is of rekening gehouden wordt met vrijstelling partner. De investeerder krijgt minder terug (gemiddeld 1% ipv 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Woning voor 145.000 euro? Ok.

Maar dit komt heel helder uit GPT als je deze vraag er in klopt. Komt er op neer dat je een klein beetje bij moet betalen aan de verkoper. Dus het verschil in belasting van zijn aankoop en jullie koopprijs. Zal een paar 100 gaan kosten.

hou er niet van om GPT antwoorden te copy pasten maar go your gang om m zelf even in te kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 16-08-2025 23:47 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Chatgpt als source bij een transactie van 145.000 euro, what could possibly go wrong :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Novari131 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:07:
Chatgpt als source bij een transactie van 145.000 euro, what could possibly go wrong :')
Als zijn adviseur er zelfs niet uitkomt dan vraag ik me af wat voor adviseur dit dan is.
Maar probeer het eens, GPT is echt in staat om een begrijpelijke uitleg aan die veels te moeilijke taal.
Geeft je handvaten om even verder te googlen. Maar vertel, jij slaat er een Winkler Prins voor open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:45:
Woning voor 145.000 euro? Ok.

Maar dit komt heel helder uit GPT als je deze vraag er in klopt. Komt er op neer dat je een klein beetje bij moet betalen aan de verkoper. Dus het verschil in belasting van zijn aankoop en jullie koopprijs. Zal een paar 100 gaan kosten.

hou er niet van om GPT antwoorden te copy pasten maar go your gang om m zelf even in te kloppen.
Het enige nadeel is dat er geen ene moer van klopt. TS moet NUL euro meer betalen dan de gebruikelijke 2% overdrachtsbelasting. Het moet echter minder zijn omdat de partner de vrijstelling krijgt
Klop dat eens in CPT. Slaat ie op tilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bboy1987 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:46:
...
de adviseur dacht dat we de verkoper moeten betalen voor de overdrachtbelasting die hij toen betaald heeft aangezien hij er zelf niet gewoond heeft betreft dit 10.4%
Dit is een vraag die je niet aan je financieel adviseur moet stellen, maar aan de notaris

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het geprobeerd met chatgpt omdat ik het interessant vind om te kijken of hij dit kan. Als ik dan de post van TS er integraal in gooi met de vraag wat ik nu aan wie moet betalen, dan krijg ik een prachtig stappenplan met uitleg (die klopt), maar hij trekt vervolgens zelf een verkeerde conclusie, namelijk dat je 1450 aan de belasting betaalt (fout!) en daarna mogelijk duizenden euro’s aan verkoper (fout!!).

Als je hem dan om een voorbeeldberekening vraagt gaat het al beter, dan gaat het in het stappenplan goed, maar de eindconclusie is nog steeds dat je 1450 aan de fiscus betaalt. Vraag door of dat wel klopt, en pas dan komt het juiste plaatje eruit:

Je gaat dus nul euro aan de belastingdienst hoeven te betalen en 1450 aan de verkoper.

(En als deze clausule er niet was geweest en je had dit huis gekocht van iemand die er zelf al 10 jaar woonde, dan had je alsnog die 1450 kwijt geweest, maar dan aan de belastingdienst).

Kortom, chatgpt doet maar wat en pas bij heel goed lezen en doorvragen, en hem wijzen op zijn inconsistenties, kom je tot de juiste conclusie.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurkentrekker op 17-08-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:19:
[...]Maar vertel, jij slaat er een Winkler Prins voor open?
Ik ben eigenlijk gewoon bij de wettekst van overheid.nl begonnen, waarin artikel 13 WBR staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:48:
Ik heb het geprobeerd met chatgpt omdat ik het interessant vind om te kijken of hij dit kan. Als ik dan de post van TS er integraal in gooi met de vraag wat ik nu aan wie moet betalen, dan krijg ik een prachtig stappenplan met uitleg (die klopt), maar hij trekt vervolgens zelf een verkeerde conclusie, namelijk dat je 1450 aan de belasting betaalt (fout!) en daarna mogelijk duizenden euro’s aan verkoper (fout!!).

Als je hem dan om een voorbeeldberekening vraagt gaat het al beter, dan gaat het in het stappenplan goed, maar de eindconclusie is nog steeds dat je 1450 aan de fiscus betaalt. Vraag door of dat wel klopt, en pas dan komt het juiste plaatje eruit:

Je gaat dus nul euro aan de belastingdienst hoeven te betalen en 1450 aan de verkoper.

(En als deze clausule er niet was geweest en je had dit huis gekocht van iemand die er zelf al 10 jaar woonde, dan had je alsnog die 1450 kwijt geweest, maar dan aan de belastingdienst).

Kortom, chatgpt doet maar wat en pas bij heel goed lezen en doorvragen, en hem wijzen op zijn inconsistenties, kom je tot de juiste conclusie.
Heb je er ook nog ingegooid dat de partner vrijstelling van overdrachtbelasting heeft? Ik zou vragen: "Notaris, wat is het exacte bedrag?" Je betaalt niet voor niks notariskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Heb je er ook nog ingegooid dat de partner vrijstelling van overdrachtbelasting heeft? Ik zou vragen: "Notaris, wat is het exacte bedrag?" Je betaalt niet voor niks notariskosten
Ja, die vrijstelling van partner hield hij netjes rekening mee (staat immers in de TS, en anders was hij ook niet op 1450 uitgekomen maar op 2900).

Probleem alleen is dat dit programma een onjuiste conclusie trekt, terwijl alle voorafgaande stappen wel correct zijn. En daarom sluit ik me bij @Novari131 aan: voor dit soort vragen moet je de professionals raadplegen die hiervoor hebben gestudeerd en die jij inhuurt om dit voor je te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

En daarom sluit ik me bij @Novari131 aan: voor dit soort vragen moet je de professionals raadplegen die hiervoor hebben gestudeerd en die jij inhuurt om dit voor je te regelen.
Meer bepaald: de notaris
Ik zat toevallig in hetzelfde schuitje, maar dan andersom. Ik had 2% overdrachtsbelasting betaald over de bijhorende parkeerplaats. Bij verkoop moest de koper 10% overdrachtsbelasting betalen (parkeerplaats is hetzelfde als 2e woning). Ik had recht op 2% teruggave van overdrachtsbelasting. Een mailtje naar de notaris en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Meer bepaald: de notaris
Ik zat toevallig in hetzelfde schuitje, maar dan andersom.
offtopic:
maar in dat geval ben jij niet de persoon die de notaris inhuurt, want deze wordt betaald door de kopende partij. Het is in beginsel altijd goed om de personen waaraan je advies vraagt, ‘zelf’ in dienst te hebben, zodat je er zeker van bent dat ze jouw belang dienen. Hoewel notarissen zich natuurlijk wel aan een beroepscode te houden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

offtopic:
maar in dat geval ben jij niet de persoon die de notaris inhuurt, want deze wordt betaald door de kopende partij. Het is in beginsel altijd goed om de personen waaraan je advies vraagt, ‘zelf’ in dienst te hebben, zodat je er zeker van bent dat ze jouw belang dienen. Hoewel notarissen zich natuurlijk wel aan een beroepscode te houden hebben.
Dit is niet offtopic: wij mochten in dit geval zelf bepalen wie dat voordeel (2% teruggave overdrachtsbelasting) genoot. De koper betaalde de notaris, maar dit was evengoed van invloed op mijn portemonnee als die van de hare. De notaris is onpartijdig.en behartigt niet enkel in de belangen van wie de rekening betaalt. Hij/zij legt vast welke afspraken zijn gemaakt en of dit conform de wet is. Zo toetste de notaris ook of ik de parkeerplaats niet beneden de taxatiewaarde verkocht, omdat dit een verkapte schenking zou zijn.
De vragen stelde ik namens ons beiden, omdat ik geen snuggere investeerder in parkeerplaatsen ben. In het geval van TS heeft de investeerder al in het voorlopig koopcontract laten opnemen dat hij dit voordeel geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 19:53
AI dump is niet de bedoeling

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 17-08-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
goedendag

wij zijn bezig met de aankoop van een woning en gisteren ons voormalig koopcontract gekregen deze aan de adviseur doorgestuurd en zowel hij als wij staan voor een dillema/raadsel.

het volgende :
de woning is in bezit van een investeerder en heeft deze korter dan 6 maanden in bezit nu komt artikel 2.2 13wbr om de hoek kijken

Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de verschuldigde
overdrachtsbelasting wordt verminderd op grond van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer
(WBR), zal koper aan verkoper wel uitkeren het verschil tussen enerzijds de overdrachtsbelasting
die zonder toepassing van artikel 13 WBR verschuldigd zou zijn en anderzijds de werkelijk
verschuldigde overdrachtsbelasting (hierna te noemen: 'art. 13-verschil').
Indien het art. 13-verschil aan verkoper wordt uitgekeerd, dan zal koper daarover (ook)
overdrachtsbelasting verschuldigd zijn. Partijen spreken af dat de over het art. 13-verschil
verschuldigde overdrachtsbelasting in mindering wordt gebracht op het aan verkoper uit te keren art.
13-verschil. Hiermee wordt bewerkstelligd dat het totaalbedrag dat koper betaalt aan
overdrachtsbelasting vermeerderd met het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil gelijk zal zijn aan
het bedrag dat koper aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn geweest zonder toepassing van
artikel 13 WBR. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt
uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.

wij kunnen de woning voor 145000 kopen mijn vrouw is 34 en heeft dus startersvrijsteling ik ben 37 en zou 2% moeten betalen over mijn deel wat dus uitkomt op 1450
alleen wat betekent dit ivm artikel 13WBR?

wie kan ons geruststellen en heeft er meer weet van?
Wat voor adviseur heb je als die dit niet weet??? Dit is toch standaard tekst in ELKE koopovereenkomst?!

ChatGPT hierboven lijkt het wel te snappen in ieder geval, maar gewoon zelf de tekst lezen is toch ook niet zo moeilijk? Het is toch geen Chinees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Wat voor adviseur heb je als die dit niet weet??? Dit is toch standaard tekst in ELKE koopovereenkomst?!

ChatGPT hierboven lijkt het wel te snappen in ieder geval, maar gewoon zelf de tekst lezen is toch ook niet zo moeilijk? Het is toch geen Chinees?
Inderdaad, eens met het stuk over die adviseur. Maar zo’n contract heeft het niet in normale mensentaal (b2 niveau) opgeschreven staan. Ook de wettekst is eigenlijk niet goed te doen zonder een beetje juridische basis. Dus ik snap wel dat als je adviseur het niet snapt, je het aan het internet gaat vragen.

In dat geval: waar betaal je die adviseur nog voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
ik dank jullie hartelijk nu alleen nog wachten of de taxatie voldoet aan het bod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 22:00
goedendag

wij zijn bezig met de aankoop van een woning en gisteren ons voormalig koopcontract gekregen
Daar heb je met dit huis niet veel aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
ASS-Ware schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Daar heb je met dit huis niet veel aan hoor.
hoe bedoelt u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:53
Is een beetje flauwe grap, gok ik. Je bedoelde ‘voorlopig koopcontract’ maar schreef ‘voormalig koopcontract ‘.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 22:00
Wat heb je aan een voormalig koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
voorlopig dan. ben iig blij dat de rest wel behulpzaam is/was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij moet je wel 2% overdrachtsbelasting betalen aan de belastingdienst van het verschil tussen de aankoopprijs van verkoper en jouw aankoopprijs.
Zal wel niet heel veel zijn als jij 145k betaalt..

Weet je wat de investeerder heeft betaald? Zo nee, pm het adres dan zoek ik het voor je uit ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2025 00:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-08 14:19
Sport_Life schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 00:26:
Volgens mij moet je wel 2% overdrachtsbelasting betalen aan de belastingdienst van het verschil tussen de aankoopprijs van verkoper en jouw aankoopprijs.
Zal wel niet heel veel zijn als jij 145k betaalt..

Weet je wat de investeerder heeft betaald? Zo nee, pm het adres dan zoek ik het voor je uit ;).
wat hierboven staat klopt, al hoeft OP zich daar natuurlijk niet echt druk om te maken. In totaal betalen zij gewoon 1450 euro (0% over 72.500 euro van de partner en 2% over 72.500 euro van OP).

De notaris zal die 1450 moeten verdelen over de belastingdienst en de verkoper. Als de verkoper het pand ook voor 145.000 euro heeft gekocht, dan gaat de hele 1450 euro naar de verkoper. Als de verkoper het pand heeft gekocht voor 72.500 euro, dan gaat de helft naar de Belastingdienst (ongeveer, in de praktijk iets meer omdat over de vergoeding aan de koper ook weer overdrachtsbelasting wordt betaald). Maar dat regelt de notaris dus allemaal netjes voor je.

Overigens wel een nette bepaling in het koopcontract. Ik heb volgens mij ook wel eens een bepaling voorbij zien komen waarbij de verkoper ook nog de vrijstelling vanwege de startersregeling vergoed wou hebben (bij OP en partner krijgt hij immers nu 1.450 euro, terwijl als hij het verkocht had aan een stel 40+ ers hij 2.900 euro had gekregen).
Pagina: 1