Duelund topologie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Goede dag allemaal

Ik ben eens begonnen met het ontwerpen van nieuwe speakers.
Ik heb mijn ogen laten vallen op Purifi drivers. 10"-6,5"-4"en een tweeter.
Een 4-weg systeem waarbij het laag actief aangestuurd wordt.

Mijn vraag is betreffend filtering?

Heeft iemand ervaring met Duelund topologie om dit toe te passen?

Ik wil de filtering maken van o.a.s Jantzen e.d.
In een Duelund opstelling kost een High End filtering tussen de 1.500 en 3.000 euro. (exclusief drivers e.d.)

Mijn vraag is , heeft er iemand hiermee ervaring die hij wilt delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:18
Ik zou eens op het zelfbouwforum kijken. Kans dat je daar zinnige antwoorden krijgt is een stuk groter. Daar zit ook erg veel kennis mbt speaker zelfbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Waarom ga je niet helemaal actief (en een DSP)?
Dan heb je helemaal geen duur filter nodig en ben je veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jur schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:57:
Waarom ga je niet helemaal actief (en een DSP)?
Dan heb je helemaal geen duur filter nodig en ben je veel flexibeler.
Daar heb ik ook aan zitten denken. Daar zitten vooral voorddelen aan mbt wijzigen van instellingen.
Echter bij een 4 weg laag actief aansturen, en rest via passief filteren heeft een mooier perspectief. mits goed gefilterd en goede versterker.

Met Duelund gat je veel verder t.o.v. DSP actief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb snel even gekeken wat Deulund ongeveer inhoud, is best ingewikkelde materie en inhoudelijk kan ik er dan ook niet zoveel over zeggen.
Met de huidige DSP oplossingen (die er niet waren toen Deulund werd ontwikkeld) kan je zo verschrikkelijk veel doen wat met een vast filter niet mogelijk is (zoals time allignment) en inderdaad een wijziging is met een muisklik door te voeren.
Zelf gebruik ik een 6 kanaals actief systeem en ik heb echt uren zitten tweaken met de crossovers om het echt goed te krijgen, dit zou met een passief filter nooit mogelijk zijn geweest.
Ik vind je project erg interessant en ben ook benieuwd hoe je dit gaat aanpakken 😀 echt helpen met Deulund kan ik echter helaas niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:44
Op diyaudio.com vindt je wel info, ook over hoe B&O het deed in de jaren '70. Je kan dus eens kijken hoe de Beovox M70 gefilterd werd. Je kan zelfs een setje kopen om t in je handen te kunnen hebben. Dan is de kans ook groter dat je makkelijk ruim binnen je budget voor filtercomponenten uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jur schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 00:23:
Ik heb snel even gekeken wat Deulund ongeveer inhoud, is best ingewikkelde materie en inhoudelijk kan ik er dan ook niet zoveel over zeggen.
Met de huidige DSP oplossingen (die er niet waren toen Deulund werd ontwikkeld) kan je zo verschrikkelijk veel doen wat met een vast filter niet mogelijk is (zoals time allignment) en inderdaad een wijziging is met een muisklik door te voeren.
Zelf gebruik ik een 6 kanaals actief systeem en ik heb echt uren zitten tweaken met de crossovers om het echt goed te krijgen, dit zou met een passief filter nooit mogelijk zijn geweest.
Ik vind je project erg interessant en ben ook benieuwd hoe je dit gaat aanpakken 😀 echt helpen met Deulund kan ik echter helaas niet
Dank je.
Ik ben met de voorbereiding bezig.
Ik wil graag eens wat anders (en vooral kleiner) dan de huidige units die ik 20 jaar geleden heb gebouwd.
Dit zijn drivers van Scan Speak (relevator line). Wil tevens een stapje omhoog.

Alles (behalve de tweeter b.v.) actief is een (makkelijker)oplossing. PAssief moet mooier zijn.
Met de Purifi drivers is passief me de gekozen filtering. het filter niet het plafond in kwaliteit (wat 99% wel het probleem is). (wel vraag ik me nog af of de gewenste versterker NAD M33 beter zou kunnen).
Alleen dat vindt ik moeilijk tot heden te beoordelen.

Verder is de 15uf nog een uitdaging in de hoogste kwaliteit in Dueland filtering. lager is de er wel.(tot 10uf)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Waarom moet passief mooier zijn?

De enige manier om dat vast te stellen, is de speakers te bouwen, het scheidingsfilter te bouwen en dan het scheidingsfilter na te maken met een actieve opstelling. En dan te gaan luisteren.

Het is natuurlijk wel een gave uitdaging/mooi project om een Duelund scheidingsfilter te bouwen.

Maar als het puur om het geluid gaat, zou ik het eerst proberen met 4 weg actieve aansturing. Je kunt die hardware altijd nog verkopen naderhand.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het iets langer mag duren, zou ik aanraden om eerst een simpelere twee- of drieweg te bouwen. Verder kan je eens een luisterdag bezoeken van het Zelfbouwaudioforum. Dan leer je o.a. wat je voorkeur is voor het type luidspreker (hoorn, open baffle, klassieke drieweg etc.) en wat er belangrijk is om tot een goed resultaat te komen. Dure onderdelen zijn dat mijns inziens bijvoorbeeld niet - dat is slechts de kers op de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tja, het vervelende is. Je berekent een filter, dan moet je de onderdelen bestellen, en dan kom je er achter dat je er in de echte wereld toch net naast zit. Met grote spoelen wordt het dan een heel duur iteratief grapje.

Ik heb mooi een miniDSP gekocht :P

Niet dat ik niet doe aan passieve filtering hoor, vooral high pass en L-Pad op de tweeter wil je ook met een actieve setup niet weglaten. Zeker niet als je dezelfde soort versterkers gebruikt voor hoog en laag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

@koningen Hoeveel zelfbouw ervaring heb je al? En in het bezit van meet apparatuur?

Zelf deel ik de ervaring met zelf passieve wissel filters ontwerpen en bouwen; dat er best wat iteraties nodig zijn en dat je daarvoor wel een serie aan onderdelen eigenlijk nodig hebt. En tijd :)

• koningen
BLN schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:18:
Waarom moet passief mooier zijn?

De enige manier om dat vast te stellen, is de speakers te bouwen, het scheidingsfilter te bouwen en dan het scheidingsfilter na te maken met een actieve opstelling. En dan te gaan luisteren.

Het is natuurlijk wel een gave uitdaging/mooi project om een Duelund scheidingsfilter te bouwen.

Maar als het puur om het geluid gaat, zou ik het eerst proberen met 4 weg actieve aansturing. Je kunt die hardware altijd nog verkopen naderhand.
Als eerste dan voor je reactie.
Ik heb na lang wikken en wegen het Duelund even aan de kant gezet. Ik gaat het wel eerst verder uitwerken maar waarschijnlijk toch alles actief aansturen.

• koningen
TBTL schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:43:
Als het iets langer mag duren, zou ik aanraden om eerst een simpelere twee- of drieweg te bouwen. Verder kan je eens een luisterdag bezoeken van het Zelfbouwaudioforum. Dan leer je o.a. wat je voorkeur is voor het type luidspreker (hoorn, open baffle, klassieke drieweg etc.) en wat er belangrijk is om tot een goed resultaat te komen. Dure onderdelen zijn dat mijns inziens bijvoorbeeld niet - dat is slechts de kers op de taart.
Ik heb ervaring in bouwen van een grote high end speaker met scan speak relevator units. 3 weg waarvan mid in dáppolitie opstelling. (laag bas ook in dáppolitie opstelling maar actief aangesturd)

Betreft ook een duur systeem (materiaal €6.000,=) ex uren.
Dit project mag wat meer kosten (max 10-12K.) dat is dan echt max max! maar iets minder mag ook.
Moet nog wel leuk blijven.

Verder ben ik weg van gesloten systemen. kijk nog wel eens naar passiefe drivers voor het laag. Maar kan de voordelen er nog niet van vinden tov gesloten. (wel heel veel voordeel tov reflex).

• koningen
AtomicShockwave schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:36:
Tja, het vervelende is. Je berekent een filter, dan moet je de onderdelen bestellen, en dan kom je er achter dat je er in de echte wereld toch net naast zit. Met grote spoelen wordt het dan een heel duur iteratief grapje.

Ik heb mooi een miniDSP gekocht :P

Niet dat ik niet doe aan passieve filtering hoor, vooral high pass en L-Pad op de tweeter wil je ook met een actieve setup niet weglaten. Zeker niet als je dezelfde soort versterkers gebruikt voor hoog en laag
Dat is helemaal waar die spoelen zijn duur. een setje kost (eerste opzet) 3.000 euro aan filtering.
En ik vermoed dat er nog wat bij komt.

• koningen
Jag schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:02:
@koningen Hoeveel zelfbouw ervaring heb je al? En in het bezit van meet apparatuur?

Zelf deel ik de ervaring met zelf passieve wissel filters ontwerpen en bouwen; dat er best wat iteraties nodig zijn en dat je daarvoor wel een serie aan onderdelen eigenlijk nodig hebt. En tijd :)
Goed dat je het vraagt.
ik had wat meetapparatuur dat heb ik 15 jaar geleden verkocht.
tijd heb ik voldoende. ik doe het omdat ik het leuk vindt met als uitgangsputn een mooi resultaat.

afwerking wordt in iedergeval Wenge baffle 5 graden achterzijde 3graden.
Ik heb het zeshoekig verlaten omdat ik kleinere speakers wens.

De huidige zijn zeshoekig, 145 cm hoog, 46 cm breed en diep (front is 32-33 cm) achtrezijde iets smaller dan de voorzijde. 250 kg per stuk en niet te verplaatsen. (40 mm MDF), dat vindt ik ook niet zo prettig met schoonmaken e.d. (hebben katten en dan is het handig om ze te kunnen verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

koningen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Goed dat je het vraagt.
ik had wat meetapparatuur dat heb ik 15 jaar geleden verkocht.
tijd heb ik voldoende. ik doe het omdat ik het leuk vindt met als uitgangsputn een mooi resultaat.

afwerking wordt in iedergeval Wenge baffle 5 graden achterzijde 3graden.
Ik heb het zeshoekig verlaten omdat ik kleinere speakers wens.

De huidige zijn zeshoekig, 145 cm hoog, 46 cm breed en diep (front is 32-33 cm) achtrezijde iets smaller dan de voorzijde. 250 kg per stuk en niet te verplaatsen. (40 mm MDF), dat vindt ik ook niet zo prettig met schoonmaken e.d. (hebben katten en dan is het handig om ze te kunnen verplaatsen
Ok, wel ervaring met meten dus?

Ik vind zelf actief filter ontwerp een stuk makkelijker. Alhoewel vaak volstaan wordt met hoge orde tekstboek filters, dan heb je het wat mij betreft niet helemaal begrepen. Maar in REW kan je met de EQ functie heel mooi een target curve instellen. Of je doet de Grimm benadering: eerst vlak maken tot 1 a 2 octaven buiten de passband en daar een tekstboek filter overheen zetten. Kan ook. Maar wat je ook doet, er is wel een meetmic nodig, ofwel een usb variant icm een akoestische tijdsreferentie (dit kan REW alleen naar mijn weten). Ofwel met een audio interface en loopback als referentie, bijvoorbeeld met Arta (handig programma).

Maar verder sluit ik mij bij @TBTL aan. In modern luidspreker ontwerp is met reden heel aandacht voor constant directivity. Er zijn verschillende wegen om daar te komen die denk ik uiteindelijk heel vergelijkbaar resultaat kunnen opleveren. Het lijkt me zonde om dit aspect te laten liggen als je zo'n budget en ambities hebt!
Maa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jag schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Ok, wel ervaring met meten dus?

Ik vind zelf actief filter ontwerp een stuk makkelijker. Alhoewel vaak volstaan wordt met hoge orde tekstboek filters, dan heb je het wat mij betreft niet helemaal begrepen. Maar in REW kan je met de EQ functie heel mooi een target curve instellen. Of je doet de Grimm benadering: eerst vlak maken tot 1 a 2 octaven buiten de passband en daar een tekstboek filter overheen zetten. Kan ook. Maar wat je ook doet, er is wel een meetmic nodig, ofwel een usb variant icm een akoestische tijdsreferentie (dit kan REW alleen naar mijn weten). Ofwel met een audio interface en loopback als referentie, bijvoorbeeld met Arta (handig programma).

Maar verder sluit ik mij bij @TBTL aan. In modern luidspreker ontwerp is met reden heel aandacht voor constant directivity. Er zijn verschillende wegen om daar te komen die denk ik uiteindelijk heel vergelijkbaar resultaat kunnen opleveren. Het lijkt me zonde om dit aspect te laten liggen als je zo'n budget en ambities hebt!
Maa
Dat Arta programma, daar gaat ik me eens in verdiepen.
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

koningen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Dat Arta programma, daar gaat ik me eens in verdiepen.
Dank je
Het grootste voordeel is dat je heel gemakkelijk je impulse reponse kan gaten om een quasi anechoische meting mee te maken (dit kan met REW ook, alleen wat lastigere interface). De overlay functie is ook wel ok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0G58yBCiIjJHiOZaEUNzBSDLx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wc0SdQd2hZPfuf7ArNWdyUVO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNyWHj-56nXEXrTDZSKNNhalOLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8yj5zZnJ703qLb1eWbMe3OS.png?f=fotoalbum_large

En distortion metingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJg7zFfb8XxKYCF0sQes6bJMtLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBExfhLerDCkWQZSbLMTSpzE.png?f=fotoalbum_large

En directivity
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmRlXD1Rqno2us9Ec2O84sFOoCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPr3uai8yDNeVPNIbsm9wgR0.png?f=fotoalbum_large

Maar crossover ontwerp is makkelijker in REW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jag schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Het grootste voordeel is dat je heel gemakkelijk je impulse reponse kan gaten om een quasi anechoische meting mee te maken (dit kan met REW ook, alleen wat lastigere interface). De overlay functie is ook wel ok.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En distortion metingen
[Afbeelding]

En directivity
[Afbeelding]

Maar crossover ontwerp is makkelijker in REW :)
dank je wel
Pagina: 1