Duelund topologie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:36
Goede dag allemaal

Ik ben eens begonnen met het ontwerpen van nieuwe speakers.
Ik heb mijn ogen laten vallen op Purifi drivers. 10"-6,5"-4"en een tweeter.
Een 4-weg systeem waarbij het laag actief aangestuurd wordt.

Mijn vraag is betreffend filtering?

Heeft iemand ervaring met Duelund topologie om dit toe te passen?

Ik wil de filtering maken van o.a.s Jantzen e.d.
In een Duelund opstelling kost een High End filtering tussen de 1.500 en 3.000 euro. (exclusief drivers e.d.)

Mijn vraag is , heeft er iemand hiermee ervaring die hij wilt delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:30
Ik zou eens op het zelfbouwforum kijken. Kans dat je daar zinnige antwoorden krijgt is een stuk groter. Daar zit ook erg veel kennis mbt speaker zelfbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Waarom ga je niet helemaal actief (en een DSP)?
Dan heb je helemaal geen duur filter nodig en ben je veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jur schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:57:
Waarom ga je niet helemaal actief (en een DSP)?
Dan heb je helemaal geen duur filter nodig en ben je veel flexibeler.
Daar heb ik ook aan zitten denken. Daar zitten vooral voorddelen aan mbt wijzigen van instellingen.
Echter bij een 4 weg laag actief aansturen, en rest via passief filteren heeft een mooier perspectief. mits goed gefilterd en goede versterker.

Met Duelund gat je veel verder t.o.v. DSP actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb snel even gekeken wat Deulund ongeveer inhoud, is best ingewikkelde materie en inhoudelijk kan ik er dan ook niet zoveel over zeggen.
Met de huidige DSP oplossingen (die er niet waren toen Deulund werd ontwikkeld) kan je zo verschrikkelijk veel doen wat met een vast filter niet mogelijk is (zoals time allignment) en inderdaad een wijziging is met een muisklik door te voeren.
Zelf gebruik ik een 6 kanaals actief systeem en ik heb echt uren zitten tweaken met de crossovers om het echt goed te krijgen, dit zou met een passief filter nooit mogelijk zijn geweest.
Ik vind je project erg interessant en ben ook benieuwd hoe je dit gaat aanpakken 😀 echt helpen met Deulund kan ik echter helaas niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:57
Op diyaudio.com vindt je wel info, ook over hoe B&O het deed in de jaren '70. Je kan dus eens kijken hoe de Beovox M70 gefilterd werd. Je kan zelfs een setje kopen om t in je handen te kunnen hebben. Dan is de kans ook groter dat je makkelijk ruim binnen je budget voor filtercomponenten uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Jur schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 00:23:
Ik heb snel even gekeken wat Deulund ongeveer inhoud, is best ingewikkelde materie en inhoudelijk kan ik er dan ook niet zoveel over zeggen.
Met de huidige DSP oplossingen (die er niet waren toen Deulund werd ontwikkeld) kan je zo verschrikkelijk veel doen wat met een vast filter niet mogelijk is (zoals time allignment) en inderdaad een wijziging is met een muisklik door te voeren.
Zelf gebruik ik een 6 kanaals actief systeem en ik heb echt uren zitten tweaken met de crossovers om het echt goed te krijgen, dit zou met een passief filter nooit mogelijk zijn geweest.
Ik vind je project erg interessant en ben ook benieuwd hoe je dit gaat aanpakken 😀 echt helpen met Deulund kan ik echter helaas niet
Dank je.
Ik ben met de voorbereiding bezig.
Ik wil graag eens wat anders (en vooral kleiner) dan de huidige units die ik 20 jaar geleden heb gebouwd.
Dit zijn drivers van Scan Speak (relevator line). Wil tevens een stapje omhoog.

Alles (behalve de tweeter b.v.) actief is een (makkelijker)oplossing. PAssief moet mooier zijn.
Met de Purifi drivers is passief me de gekozen filtering. het filter niet het plafond in kwaliteit (wat 99% wel het probleem is). (wel vraag ik me nog af of de gewenste versterker NAD M33 beter zou kunnen).
Alleen dat vindt ik moeilijk tot heden te beoordelen.

Verder is de 15uf nog een uitdaging in de hoogste kwaliteit in Dueland filtering. lager is de er wel.(tot 10uf)
Pagina: 1