Begin dit jaar ook al eens gekeken om mijn Game PC na een jaar of 5/6 eens een forse upgrade te geven maar kwam toen tot de conclusie dat het beter was om nog even te wachten op de aankomende nieuwe videokaarten.
Die zijn er nu dus tijd om echt te gaan bestellen,.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast gaming gebruik ik de pc voor wat kantoor/administratie werk en af en toe programmeer ik wat. Hiervoor gebruik ik wat simpele (lichte) docker containers. Dat laatste mag eigenlijk geen naam hebben.
Qua gamen houd ik van open wereld, race (geen SIM) en management games.
Cyberpunk en de nieuwe mafia game wil ik zeker gaan spelen. En Forza Horizon 6 als die uitkomt. Factorio speel ik ook regelmatig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kom nu rond de 1750 euro uit. Daar mag best nog iets bij als het echt meerwaarde heeft maar ik zou wel graag onder de 2k blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja:
- Case: Fractal Define R5
- Koeling: Noctua NH-D14. De mounting kit voor de AM4 heb ik al voor m'n huidige PC en als ik het goed begrijp voldoet die ook voor AM5?
- Storage: 1TB M.2 en nog een losse 750GB SSD. Voldoet voor nu voor mij.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de GPU kreeg ik eerder het advies om een stap omhoog te doen in de GPU. Dat heb ik gedaan. Deze zal prima voldoen lijkt me?
Voor de CPU heb ik nu een Ryzen 7 9700x geselecteerd. Voldoet de dit wel? Of kan ik toch beter net een stap hoger naar bijvoorbeeld de Ryzen 9 9900X met iets hoge turboklokfrequentie en de dubbel zo grote L3 cache? Of de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed met minder hoge turboklok maar wel nog grotere L3?
Ik ben happy met 60FPS want ik heb een 60Hz monitor (Dell UltraSharp U2723QE)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren/ Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, verder geen specifieke voorkeuren.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb in m'n huidige PC een Noctua NH-D14 en die zou ik graag meenemen. Ik heb daar al een NM-AM4 Mounting Kit voor en als ik het goed begrijp werkt deze ook voor AM5 sockets. Klopt dit?
Ik heb de compatibility list van Noctua gecheckt (https://ncc.noctua.at/mot...l/ASRock-X870-Pro-RS-6099) of dat zou werken met het gewenste moederbord en daar zie ik dat "When used with the offset mounting position of the AM5 offset mounting kit, the cooler overhangs the top PCIe x16 slot. This issue can be resolved by using the standard (non offset) position."
En dat begrijp ik niet goed. Kan ik dit oplossen door de mounting kit regulier i.p.v. offset te monteren? En zo ja, hoe doe ik dat? Of moet ik een andere mounting kit bestellen?
En feedback op de eerder genoemde vraag over de CPU.
Lijstje
Die zijn er nu dus tijd om echt te gaan bestellen,.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast gaming gebruik ik de pc voor wat kantoor/administratie werk en af en toe programmeer ik wat. Hiervoor gebruik ik wat simpele (lichte) docker containers. Dat laatste mag eigenlijk geen naam hebben.
Qua gamen houd ik van open wereld, race (geen SIM) en management games.
Cyberpunk en de nieuwe mafia game wil ik zeker gaan spelen. En Forza Horizon 6 als die uitkomt. Factorio speel ik ook regelmatig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kom nu rond de 1750 euro uit. Daar mag best nog iets bij als het echt meerwaarde heeft maar ik zou wel graag onder de 2k blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja:
- Case: Fractal Define R5
- Koeling: Noctua NH-D14. De mounting kit voor de AM4 heb ik al voor m'n huidige PC en als ik het goed begrijp voldoet die ook voor AM5?
- Storage: 1TB M.2 en nog een losse 750GB SSD. Voldoet voor nu voor mij.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de GPU kreeg ik eerder het advies om een stap omhoog te doen in de GPU. Dat heb ik gedaan. Deze zal prima voldoen lijkt me?
Voor de CPU heb ik nu een Ryzen 7 9700x geselecteerd. Voldoet de dit wel? Of kan ik toch beter net een stap hoger naar bijvoorbeeld de Ryzen 9 9900X met iets hoge turboklokfrequentie en de dubbel zo grote L3 cache? Of de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed met minder hoge turboklok maar wel nog grotere L3?
Ik ben happy met 60FPS want ik heb een 60Hz monitor (Dell UltraSharp U2723QE)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren/ Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, verder geen specifieke voorkeuren.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb in m'n huidige PC een Noctua NH-D14 en die zou ik graag meenemen. Ik heb daar al een NM-AM4 Mounting Kit voor en als ik het goed begrijp werkt deze ook voor AM5 sockets. Klopt dit?
Ik heb de compatibility list van Noctua gecheckt (https://ncc.noctua.at/mot...l/ASRock-X870-Pro-RS-6099) of dat zou werken met het gewenste moederbord en daar zie ik dat "When used with the offset mounting position of the AM5 offset mounting kit, the cooler overhangs the top PCIe x16 slot. This issue can be resolved by using the standard (non offset) position."
En dat begrijp ik niet goed. Kan ik dit oplossen door de mounting kit regulier i.p.v. offset te monteren? En zo ja, hoe doe ik dat? Of moet ik een andere mounting kit bestellen?
En feedback op de eerder genoemde vraag over de CPU.
Lijstje
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Tray | € 247,99 | € 247,99 |
1 | Moederborden | ASRock X870 PRO RS | € 199,- | € 199,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G | € 1.029,- | € 1.029,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 112,90 | € 112,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 133,99 | € 133,99 |
Totaal | € 1.722,88 |
Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.