Hulpvraag: audio latency issue

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:46
Mijn vraag:

Hoe reduceer ik de audio-latency van mijn systeem?

De situatie: ik merk bij het opnemen van audio een vervelende en schijnbaar constante latency. Ik ben dit niet gewend van mijn Mac-mini-2012 maar bij recente overstap naar een moderne Windows-11 laptop loop ik tegen dit issue aan.
Er is natuurlijk altijd sprake van een latency door digitalisering en verwerking maar in deze situatie is het niet echt werkbaar.
Ik hoop dat er iemand is die wat tips kan geven / een oplossingsrichting aan kan geven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Asus Zenbook 14 Arrowlake U9 32GB
Audio interface: Mooer GE-200, direct op de laptop via USB
Software: Op dit moment probeer ik Cakewalk next, maar dezelfde latency gemerkt bij proberen van andere DAWs zoals Reaper.
(Dit audio-latency issue trad niet op bij gebruik van mijn Mac-mini 2012 icm dezelfde Mooer audio interface en Garageband)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diversie zaken zoals:

Laatste drivers & BIOS geïnstalleerd
Power settings geoptimaliseerd
Asus software voor audio-optimalisatie disabled.
BIOS heeft m.i. geen optie om CPU throttling te disablen(?)
installatie van gebruik maken van ASIO4ALL
Verkleinen van audio-buffer size.
Meten van de latency met LatencyMon, samengevat resultaat:
"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:02:40 (h:mm:ss) on all processors."

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bokkie72 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:50:
Mijn vraag:

Hoe reduceer ik de audio-latency van mijn systeem?
Post-processing?

Ik mis hoe je precies latency ervaart bij opnemen? Bedoel je bijvoorbeeld dat je op een instrument een toets/toonhoogte aanslaat en dat Cakewalk het pas 3 seconden later toont? Of bedoel je dat 2 bronnen zoals een microfoon voor zang en een andere input voor sound niet samen synchroon lopen en dat je na een bepaalde tijd de 2 soundtracks dus asynchroner gaan lopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Zit 'm waarschijnlijk toch in de combi van de Audio Interface en de DAW die je gebruikt.
In hoeverre heb je Audio Buffer Size verkleind?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bokkie72 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:50:
Software: Op dit moment probeer ik Cakewalk next, maar dezelfde latency gemerkt bij proberen van andere DAWs zoals Reaper.
Welke modus staat er ingesteld in die apps? (Zoals: Wasapi, MME, DirectSound, ASIO)
Indien Wasapi: kan je kiezen voor exclusieve modus (=lagere latency).
Met buffer size instellingen gespeeld?

Wat bedoel jij precies met latency? Latency ten opzichte van wat?
Edit: dezelfde vraag dus als @MAX3400

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 16-08-2025 12:22 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
MAX3400 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Post-processing?

Ik mis hoe je precies latency ervaart bij opnemen? Bedoel je bijvoorbeeld dat je op een instrument een toets/toonhoogte aanslaat en dat Cakewalk het pas 3 seconden later toont? Of bedoel je dat 2 bronnen zoals een microfoon voor zang en een andere input voor sound niet samen synchroon lopen en dat je na een bepaalde tijd de 2 soundtracks dus asynchroner gaan lopen?
De latency die ik ervaar is het aanslaan van de snaar en dat het enige tijd later op de monitor hoorbaar is. Met enige tijd later bedoel ik sub-seconde, het is net even te laat. Zal ergens in de tientallen milliseconden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:03:
Zit 'm waarschijnlijk toch in de combi van de Audio Interface en de DAW die je gebruikt.
In hoeverre heb je Audio Buffer Size verkleind?
Ik gebruik dezelfde audio interface als voorheen icm de oude mac-mini. Heb verschillende DAWs gebruik - allemaal het zelfde effect.
Audo Buffer verkleind tot 64, dan is de latency op het randje van wel/niet acceptabel.

Mijn verwachting was, met zoveel processing power t.o.v. de oude mac-mini, dat latency niet merkbaar zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bokkie72 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

De latency die ik ervaar is het aanslaan van de snaar en dat het enige tijd later op de monitor hoorbaar is. Met enige tijd later bedoel ik sub-seconde, het is net even te laat. Zal ergens in de tientallen milliseconden zijn.
Ah, maar dat is wat anders dan je vraagstelling. :)

Ik ga het even verder nuanceren: stel je doet geen directe audio-out. Je neemt alleen op (dus snaar -> audio-capture -> RAM/HDD / Cakewalk). Is er dan ook latency? En, wat @remco_k aangeeft; hoe is e.e.a. ingesteld zoals WASAPI etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
remco_k schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Welke modus staat er ingesteld in die apps? (Zoals: Wasapi, MME, DirectSound, ASIO)
Indien Wasapi: kan je kiezen voor exclusieve modus (=lagere latency).
Met buffer size instellingen gespeeld?

Wat bedoel jij precies met latency? Latency ten opzichte van wat?
Edit: dezelfde vraag dus als @MAX3400
Ik gebruik ASIO (asio4all) want ik heb begrepen dat dat de kleinste latency zou opleveren. De genoemde andere ook geprobeerd en geven ook latency. Ik zal Wasapi in exclusive mode nogmaals testen.

Het gaat om de latency van het aanslaan van de snaar en de feedback op de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
bokkie72 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:48:
[...]Audo Buffer verkleind tot 64, dan is de latency op het randje van wel/niet acceptabel.
Mijn verwachting was, met zoveel processing power t.o.v. de oude mac-mini, dat latency niet merkbaar zou moeten zijn...
En nog wat verder verkleinen helpt niet meer? Power genoeg, maar op een gegeven moment (heel veel sporen en instrumenten) ga je stutters/haperingen ervaren wanneer de CPU het niet meer bij kan houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
MAX3400 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Ah, maar dat is wat anders dan je vraagstelling. :)

Ik ga het even verder nuanceren: stel je doet geen directe audio-out. Je neemt alleen op (dus snaar -> audio-capture -> RAM/HDD / Cakewalk). Is er dan ook latency? En, wat @remco_k aangeeft; hoe is e.e.a. ingesteld zoals WASAPI etc?
Zonder directe out->dat zal ik later dit weekend moeten proberen en laten weten.

Ik begrijp dus ASIO (asio4all) omdat dat tot nu toe de beste resultaten gaf.

Valt me nu op: Wanneer ik Windows Audio (exlclusive) als driver kies, dan lijkt er een sampling-rate mismatch tussen input- (de GE200) en output- device (audio-jack laptop) te zijn. (48000 vs 44100)

Enig idee waar ik dat kan instellen?
Lijkt erop dat ik voor de input (de Mooer GE-200) alleen 44200Hz kan kiezen en voor de output (interne soundcard/Realtek) alleen 48000Hz

[ Voor 8% gewijzigd door bokkie72 op 16-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Asio4all is een (extra) tussenlaag, bedoeld door bepaalde situaties.

Maar als je die gebruikt, gebruik je ASIO tussen ASIO4All en je apps. Maar dan is ook hier het vraagstuk met welk driver model asio4all met je audio device praat.

Wat betreft je latency, je hebt dus een monitoring output ingesteld staan op de onboard realtek audio device? Ook daar heb je dus potentiële latency. Beide devices moeten dan in exclusieve mode staan en verder hangt het er dan vanaf via welke app of instelling je hebt geregeld dat die opgenomen audio uit je realtek komt?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Allemaal nog bedankt voor het meedenken en reageren.

Het heeft even op pauze gestaan vanwege vakantie en andere zaken maar het issue is opgelost.

Ik heb een aantal dingen gedaan:
- Gebruik WASAPI nu en 3de partij ASIO drivers verwijderd
- Verschillende power-settings aangepast ten gunste van performance
- Bij diverse drivers de Power Opties ten gunste van performance geconfigureerd
- Toestaan dat apps exclusieve toegang krijgen tot audio devices
- en vast nog meer, maar hierboven zijn mi de belangrijkste.

Een heel geknoei, de samenvatting is dat wanneer je ongecompliceerd met een DAW aan de slag wil je beter een Mac kan kopen. Met Windows is het mogelijk (en waarschijnlijk goedkoper) maar met hoofdpijn als bijwerking ;)
Pagina: 1