Mijn vraag:
Hoe reduceer ik de audio-latency van mijn systeem?
De situatie: ik merk bij het opnemen van audio een vervelende en schijnbaar constante latency. Ik ben dit niet gewend van mijn Mac-mini-2012 maar bij recente overstap naar een moderne Windows-11 laptop loop ik tegen dit issue aan.
Er is natuurlijk altijd sprake van een latency door digitalisering en verwerking maar in deze situatie is het niet echt werkbaar.
Ik hoop dat er iemand is die wat tips kan geven / een oplossingsrichting aan kan geven.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Asus Zenbook 14 Arrowlake U9 32GB
Audio interface: Mooer GE-200, direct op de laptop via USB
Software: Op dit moment probeer ik Cakewalk next, maar dezelfde latency gemerkt bij proberen van andere DAWs zoals Reaper.
(Dit audio-latency issue trad niet op bij gebruik van mijn Mac-mini 2012 icm dezelfde Mooer audio interface en Garageband)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diversie zaken zoals:
Laatste drivers & BIOS geïnstalleerd
Power settings geoptimaliseerd
Asus software voor audio-optimalisatie disabled.
BIOS heeft m.i. geen optie om CPU throttling te disablen(?)
installatie van gebruik maken van ASIO4ALL
Verkleinen van audio-buffer size.
Meten van de latency met LatencyMon, samengevat resultaat:
"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:02:40 (h:mm:ss) on all processors."
Alvast bedankt!
Hoe reduceer ik de audio-latency van mijn systeem?
De situatie: ik merk bij het opnemen van audio een vervelende en schijnbaar constante latency. Ik ben dit niet gewend van mijn Mac-mini-2012 maar bij recente overstap naar een moderne Windows-11 laptop loop ik tegen dit issue aan.
Er is natuurlijk altijd sprake van een latency door digitalisering en verwerking maar in deze situatie is het niet echt werkbaar.
Ik hoop dat er iemand is die wat tips kan geven / een oplossingsrichting aan kan geven.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Asus Zenbook 14 Arrowlake U9 32GB
Audio interface: Mooer GE-200, direct op de laptop via USB
Software: Op dit moment probeer ik Cakewalk next, maar dezelfde latency gemerkt bij proberen van andere DAWs zoals Reaper.
(Dit audio-latency issue trad niet op bij gebruik van mijn Mac-mini 2012 icm dezelfde Mooer audio interface en Garageband)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diversie zaken zoals:
Laatste drivers & BIOS geïnstalleerd
Power settings geoptimaliseerd
Asus software voor audio-optimalisatie disabled.
BIOS heeft m.i. geen optie om CPU throttling te disablen(?)
installatie van gebruik maken van ASIO4ALL
Verkleinen van audio-buffer size.
Meten van de latency met LatencyMon, samengevat resultaat:
"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.
LatencyMon has been analyzing your system for 0:02:40 (h:mm:ss) on all processors."
Alvast bedankt!