Financieel meest interessante vervolgstappen verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:33
Situatieschets: A+ woning, CV ketel van 16 jaar oud, 13 zonnepanelen, eigen verbruik 43%, kan makkelijk naar 50%, zoektocht naar extra nuttig gebruik zonnestroom en slimme verduurzamingstrategieën
Onze woning is een A+ energielabel woning. Dit label is drie weken geleden vastgesteld. Als wij overgaan tot het verwijderen van de CV ketel (inmiddels 16 jaar oud), verwijderen van de radiatoren en de warmwatervoorziening organiseren middels een warmtepompboiler, zou het een A+++ woning worden. De CV ketel verwijderen zou in theorie makkelijk kunnen qua verwarmen: we hebben bijna overal airconditioning die ook kan verwarmen. We koken op inductie.

Ik heb sinds 2018 mijn dak op Zuid vol liggen met zonnepanelen (13 stuks @ 310Wp).
Met de zonnepanelen 'compenseer' ik met fijne energiecontracten en de salderingswetgeving al enkele jaren mijn verbruik nagenoeg geheel (ik kom ongeveer 300Kwh tekort op jaarbasis). Het betreft 13 panelen met micro omvormers van Enphase met een standard (non-metered) envoy S.

Ik werk ontzettend veel thuis en schakel op dit moment in enige mate de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en airconditioning (drie etages, nagenoeg alle kamers voorzien) in wanneer de zon schijnt. Op deze manier zit ik reeds op een eigen verbruik van 42,6%. Dit kan ik naar schatting redelijk makkelijk verhogen naar 50% door flink actiever hiermee om te gaan, wat tot nu toe dankzij de salderingswetgeving niet nodig is geweest.

Qua gasverbruik zitten wij op zo'n 370 kuub op jaarbasis. Dit zou nog met zo'n 170 kuub omlaag kunnen door uitsluitend met de airconditioningsystemen te verwarmen en in één kamer elektrisch (airconditioning geen meerwaarde, zeer klein kamertje waar bijna nooit iemand is). Exclusief met de airconditioning verwarmen ga ik vanaf dit jaar mee starten om te ervaren hoe dit is. We zijn in twee jaar al afgebouwd van een CV ketel op 20 graden en soms de airco aan, naar 18 graden en vaker de airco aan. Dit jaar zet ik hem op 14 graden en zou de airco dus steeds vaker nodig zijn om het aangenaam te hebben :).

Ik ben wat huiverig voor een directe 'overstap' om meerdere redenen:
  1. Het vereist bouwwerkzaamheden op alle etages (ik wil de radiatoren dan wel netjes verwijderen, dus stucen, schilderen en in de woonkamer zelfs een compleet nieuwe vloer omdat er een convectorput in zit).
  2. Ik weet niet of een warmtepompboiler op de plek van onze CV ketel past.
  3. Ik weet niet of een warmtepompboiler voldoet voor onze warmwaterbehoefte.
  4. Onze buitenunit maakt soms licht geluid (is wel een officieel via vergunning verleende buitenunit). Tot nu toe heb ik niemand horen klagen twee jaar lang, maar misschien wordt dit anders als we hem vaker gebruiken in de winter.
Voor douchen en badderen gebruiken we maximaal 20 kuub op maandbasis, meestal 15 (vakanties logischerwijs niet).

Einde salderingswetgeving en nuttig verbruik eigen zonnestroom
Zoals bekend komt salderen ten einde per 1 januari 2026.

Vragen
Voor mij is er nu sprake van een aantal vragen.
  • Heeft het zin om te investeren in een warmtepompboiler puur voor het compenseren van 200 kuub gas aan warm water (a 260 euro gaskosten - geen idee wat de electriciteitskosten zouden zijn)? Ik zie prijzen op offertes van 2500 euro tot 7500 euro voorbij komen, met wel een subsidie van 725 euro op de warmtepompboiler. Puur dit zonder af te stappen van het gas lijkt de moeite niet waard.
  • Heeft het zin om te investeren in een warmtepompboiler die slim aangestuurd kan worden via de P1 meter, om de overproductie aan stroom van de zonnepanelen te gebruiken?
  • Is dit enkel 'winstgevend' door geheel van het gas af te gaan? De gasrekening betreft zo'n 600 euro op jaarbasis, en ruim de helft hiervan betreft de vaste lasten (<500m3 aansluiting, vaste leveringskosten).
  • Of is het slimmer om te investeren in een thuisaccu?
  • Of zijn er opties die ik compleet mis?
  • Of is dit het wel een beetje wat je kunt doen?
In mijn onderbuik is de belangrijkste vraag voor mij nu: hoe ik de andere 50% in kan zetten op een manier dat dit zoveel mogelijk geld oplevert. Maar misschien bekijk ik mijn verduurzamingsvraag dan veel te nauw en moet ik juist veel meer kijken naar onze gasaansluiting.

Omdat Tweakers bewezen vaak goede inzichten bieden, wilde ik jullie vragen eens mee te kijken en denken :)

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 16-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:38
Wij hebben zelf een winter proefgedraaid op alleen verwarmen met airco. Dat ging goed, en dus hebben we een wpb aangeschaft en het gas af laten sluiten.

Mocht het niet goed bevallen, dan kan je alsnog kiezen voor een kleine l/w warmtepomp voor misschien een combinatie van verwarming via je radiatoren en warm water. Je zou dat kunnen aanvullen met je airco-systeem zoals je nu ook doet.

Mensen zijn op dit moment huiverig voor zonnepanelen, maar wanneer je zorgt dat een uitbreiding op de pv eenvoudig af te schakelen is, of op direct verbruik only te zetten, eventueel icm een kleine thuisbatterij (een paar kWh is vaak al voldoende) dan kan je je zelfvoorziening eenvoudig ophogen , en maken dat je, in mijn ogen, minder kwetsbaar bent voor wat vanuit de voortgang van de energie-transitie op je afkomt.

Maar dat is wat ik zou doen. Een batterij is vanwege saldering absoluut niet terug te verdienen nu, maar wanneer dat stopt kan het, al of niet in combinatie met een dynamisch contract mogelijk anders zijn.

Wat in elk geval de moeite waard is is je in te lezen in verschillende aspecten van duurzaamheid om te zien hoe de keuze voor het ene, consequenties (positief of negatief) kan hebben voor het andere. Dus niet met het idee nu alles direct aan te schaffen maar meer om een idee te krijgen waar je naartoe wil, wat bij jullie en jullie huis past. Dan kan je in stappen daar naartoe werken.

Wij hebben overigens een wpb die we op tijd kunnen instellen, en die draait bijna volledig op eigen opwek. We verzetten hier de tijd niet daarvoor omdat dat hier beter werkt. In de winter starten we om 12 uur, in de zomer om 13 uur. Het verwarmen is bijna altijd op tijd klaar voor de zon weg is.
Door de automatische tijd is het voorspelbaar, en makkelijker te combineren met andere systemen zoals hier de airco.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 16-08-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 20:22
Heb je een zolder met vaste trap die weinig gebruikt wordt? treden dicht maken en afsluiten met deur, warmte stijgt omhoog en in de winter zakt koude lucht naar beneden..en dat wil je niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 22:45
natural colour schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:00:
Heb je een zolder met vaste trap die weinig gebruikt wordt? treden dicht maken en afsluiten met deur, warmte stijgt omhoog en in de winter zakt koude lucht naar beneden..en dat wil je niet.
Volledig geneuzel in de marge aangezien het een fatsoenlijk geïsoleerd huis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:51
Mijn 2c, ga volledig gasloos, ik begrijp je punt met verwarmen met aircos alleen airco warmte is niet echt heel lekker voor de WAF je kan het altijd proberen. Tip zet hem echt de hele dag aan op een laag pitje zodat de massa opwarmt en het niet waait.

Er zijn hier op tweakers mensen die hun huis verwarmen met een extra wisselaar in de warmtepompboiler. Voor maatvoering kijk in het warmtepompboiler topic en dan wat manuals zoeken. Je kan het ook eerst proberen en als het werkt dan de cv ketel / gas weg laten halen dan heb je backup. Je zou altijd nog een elektrische doorstroomketel op kunnen hangen.

P.s. mocht het nog kunnen technisch een douch WTW plaatsen? Scheelt ongeveer 50% gas op je douchen maar vooral je buffer warm water wordt ermee vergroot.

Lees ik tussen de regels dat je Home assistant heb? Zo niet lees je eens in via daar kan je echt veel slimme regelingen maken.

Hebben jullie daarnaast al balans ventilatie? Isoleren is namelijk ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
1. die bouwwerkzaamheden hebben natuurlik geen voorrang. Je hebt die radiatoren daar nu zitten, die kunnen gewoon blijven zitten als je experimenteert met je airco verwarming en gasloos wonen. Wordt er een keer een kamer opgeknapt, haal je dan de radiator weg.
2. dat weten wij ook niet, kom een smet maten of een foto van de locatie.
3. dat weten wij ook net, wat is je gezin samenstelling en je badder gedrag. zijn het er 6 die elke avond na elke een badkuip met bloedheet water vullen of douchen er twee keer per dag iemand in de avond en iemand in de ochtend?
4. daar kom je ook alleen achter door het te proberen.

bij verduurzamen zijn de laatste stappen vaak niet echt financieel interessant, maar er zijn andere redenen om die stappen toch te gaan uitvoeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Oilman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Volledig geneuzel in de marge aangezien het een fatsoenlijk geïsoleerd huis is.
Nee, hier een 5 jaar oud huis, met ongebruikte zolder, afgelopen winter (demontabel) dicht gemaakt, ik kon het gelijk merken, op zolder 14 graden, in de slaapkamers 19 graden.. tegen minimale kosten, had ik veel eerder moeten doen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
natural colour schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Nee, hier een 5 jaar oud huis, met ongebruikte zolder, afgelopen winter (demontabel) dicht gemaakt, ik kon het gelijk merken, op zolder 14 graden, in de slaapkamers 19 graden.. tegen minimale kosten, had ik veel eerder moeten doen.
Klinkt opzich wel leuk, maar ik zou met die temperaturen oppassen voor schimmels. Zeker als het in de nacht nog kouder word dan die 14 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Chrisverst schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:35:
Mijn 2c, ga volledig gasloos, ik begrijp je punt met verwarmen met aircos alleen airco warmte is niet echt heel lekker voor de WAF je kan het altijd proberen. Tip zet hem echt de hele dag aan op een laag pitje zodat de massa opwarmt en het niet waait.
Pure onzin. Verwarmen met een airco gaat prima.

Hoor hier alleen van de zusters van de thuiszorg dat het zo lekker is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
thatanas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:55:
Einde salderingswetgeving en nuttig verbruik eigen zonnestroom
Zoals bekend komt salderen ten einde per 1 januari 2026.
Wellicht een typo, maar einde saldering is 1 januari 2027!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Antonl91 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Klinkt opzich wel leuk, maar ik zou met die temperaturen oppassen voor schimmels. Zeker als het in de nacht nog kouder word dan die 14 graden.
Die 14 graden was bij nachtvorst, maar het is erg droog op de verdieping en zolder vaak onder 35% (WTW ventilatie...)

Pagina: 1