Situatieschets: A+ woning, CV ketel van 16 jaar oud, 13 zonnepanelen, eigen verbruik 43%, kan makkelijk naar 50%, zoektocht naar extra nuttig gebruik zonnestroom en slimme verduurzamingstrategieën
Onze woning is een A+ energielabel woning. Dit label is drie weken geleden vastgesteld. Als wij overgaan tot het verwijderen van de CV ketel (inmiddels 16 jaar oud), verwijderen van de radiatoren en de warmwatervoorziening organiseren middels een warmtepompboiler, zou het een A+++ woning worden. De CV ketel verwijderen zou in theorie makkelijk kunnen qua verwarmen: we hebben bijna overal airconditioning die ook kan verwarmen. We koken op inductie.
Ik heb sinds 2018 mijn dak op Zuid vol liggen met zonnepanelen (13 stuks @ 310Wp).
Met de zonnepanelen 'compenseer' ik met fijne energiecontracten en de salderingswetgeving al enkele jaren mijn verbruik nagenoeg geheel (ik kom ongeveer 300Kwh tekort op jaarbasis). Het betreft 13 panelen met micro omvormers van Enphase met een standard (non-metered) envoy S.
Ik werk ontzettend veel thuis en schakel op dit moment in enige mate de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en airconditioning (drie etages, nagenoeg alle kamers voorzien) in wanneer de zon schijnt. Op deze manier zit ik reeds op een eigen verbruik van 42,6%. Dit kan ik naar schatting redelijk makkelijk verhogen naar 50% door flink actiever hiermee om te gaan, wat tot nu toe dankzij de salderingswetgeving niet nodig is geweest.
Qua gasverbruik zitten wij op zo'n 370 kuub op jaarbasis. Dit zou nog met zo'n 170 kuub omlaag kunnen door uitsluitend met de airconditioningsystemen te verwarmen en in één kamer elektrisch (airconditioning geen meerwaarde, zeer klein kamertje waar bijna nooit iemand is). Exclusief met de airconditioning verwarmen ga ik vanaf dit jaar mee starten om te ervaren hoe dit is. We zijn in twee jaar al afgebouwd van een CV ketel op 20 graden en soms de airco aan, naar 18 graden en vaker de airco aan. Dit jaar zet ik hem op 14 graden en zou de airco dus steeds vaker nodig zijn om het aangenaam te hebben
.
Ik ben wat huiverig voor een directe 'overstap' om meerdere redenen:
Einde salderingswetgeving en nuttig verbruik eigen zonnestroom
Zoals bekend komt salderen ten einde per 1 januari 2026.
Vragen
Voor mij is er nu sprake van een aantal vragen.
Omdat Tweakers bewezen vaak goede inzichten bieden, wilde ik jullie vragen eens mee te kijken en denken
Onze woning is een A+ energielabel woning. Dit label is drie weken geleden vastgesteld. Als wij overgaan tot het verwijderen van de CV ketel (inmiddels 16 jaar oud), verwijderen van de radiatoren en de warmwatervoorziening organiseren middels een warmtepompboiler, zou het een A+++ woning worden. De CV ketel verwijderen zou in theorie makkelijk kunnen qua verwarmen: we hebben bijna overal airconditioning die ook kan verwarmen. We koken op inductie.
Ik heb sinds 2018 mijn dak op Zuid vol liggen met zonnepanelen (13 stuks @ 310Wp).
Met de zonnepanelen 'compenseer' ik met fijne energiecontracten en de salderingswetgeving al enkele jaren mijn verbruik nagenoeg geheel (ik kom ongeveer 300Kwh tekort op jaarbasis). Het betreft 13 panelen met micro omvormers van Enphase met een standard (non-metered) envoy S.
Ik werk ontzettend veel thuis en schakel op dit moment in enige mate de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en airconditioning (drie etages, nagenoeg alle kamers voorzien) in wanneer de zon schijnt. Op deze manier zit ik reeds op een eigen verbruik van 42,6%. Dit kan ik naar schatting redelijk makkelijk verhogen naar 50% door flink actiever hiermee om te gaan, wat tot nu toe dankzij de salderingswetgeving niet nodig is geweest.
Qua gasverbruik zitten wij op zo'n 370 kuub op jaarbasis. Dit zou nog met zo'n 170 kuub omlaag kunnen door uitsluitend met de airconditioningsystemen te verwarmen en in één kamer elektrisch (airconditioning geen meerwaarde, zeer klein kamertje waar bijna nooit iemand is). Exclusief met de airconditioning verwarmen ga ik vanaf dit jaar mee starten om te ervaren hoe dit is. We zijn in twee jaar al afgebouwd van een CV ketel op 20 graden en soms de airco aan, naar 18 graden en vaker de airco aan. Dit jaar zet ik hem op 14 graden en zou de airco dus steeds vaker nodig zijn om het aangenaam te hebben
Ik ben wat huiverig voor een directe 'overstap' om meerdere redenen:
- Het vereist bouwwerkzaamheden op alle etages (ik wil de radiatoren dan wel netjes verwijderen, dus stucen, schilderen en in de woonkamer zelfs een compleet nieuwe vloer omdat er een convectorput in zit).
- Ik weet niet of een warmtepompboiler op de plek van onze CV ketel past.
- Ik weet niet of een warmtepompboiler voldoet voor onze warmwaterbehoefte.
- Onze buitenunit maakt soms licht geluid (is wel een officieel via vergunning verleende buitenunit). Tot nu toe heb ik niemand horen klagen twee jaar lang, maar misschien wordt dit anders als we hem vaker gebruiken in de winter.
Einde salderingswetgeving en nuttig verbruik eigen zonnestroom
Zoals bekend komt salderen ten einde per 1 januari 2026.
Vragen
Voor mij is er nu sprake van een aantal vragen.
- Heeft het zin om te investeren in een warmtepompboiler puur voor het compenseren van 200 kuub gas aan warm water (a 260 euro gaskosten - geen idee wat de electriciteitskosten zouden zijn)? Ik zie prijzen op offertes van 2500 euro tot 7500 euro voorbij komen, met wel een subsidie van 725 euro op de warmtepompboiler. Puur dit zonder af te stappen van het gas lijkt de moeite niet waard.
- Heeft het zin om te investeren in een warmtepompboiler die slim aangestuurd kan worden via de P1 meter, om de overproductie aan stroom van de zonnepanelen te gebruiken?
- Is dit enkel 'winstgevend' door geheel van het gas af te gaan? De gasrekening betreft zo'n 600 euro op jaarbasis, en ruim de helft hiervan betreft de vaste lasten (<500m3 aansluiting, vaste leveringskosten).
- Of is het slimmer om te investeren in een thuisaccu?
- Of zijn er opties die ik compleet mis?
- Of is dit het wel een beetje wat je kunt doen?
Omdat Tweakers bewezen vaak goede inzichten bieden, wilde ik jullie vragen eens mee te kijken en denken
[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 16-08-2025 11:06 ]