Home Assistant in Docker/WSL → kan geen devices toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:16
Hallo Tweakers,

Ik ben net begonnen met Home Assistant. Eerst geprobeerd via VirtualBox, maar die installatie bleef telkens hangen. Vandaag een nieuwe poging met Docker, en dat werkt een stuk beter: de webinterface draait en ik kan inloggen. Alleen loop ik nu vast bij het toevoegen van apparaten.

Mijn setup is een Windows 11 laptop met Docker Desktop en WSL2 (Ubuntu) als backend. Home Assistant draait in een container en is bereikbaar via http://localhost:8123. Morgen komt er een Sonoff Zigbee 3.0 Plus dongle bij. Vandaag wilde ik alvast mijn Sonos en andere netwerkdevices koppelen.

Het probleem is dat Home Assistant prima start en bereikbaar is, maar zodra ik bv. de Sonos integratie toevoeg verschijnt er “no devices found on the network”. Hetzelfde gebeurt bij andere integraties: er worden geen apparaten gevonden. Ik weet dat de Zigbee dongle er nog niet is, maar ik had verwacht dat in elk geval mijn netwerkapparaten zichtbaar zouden zijn.

Mijn vraag is of ik iets moet aanpassen in mijn Docker/WSL netwerk om dit werkend te krijgen, of dat dit een beperking van deze setup is.

Voor de installatie heb ik dit command gebruikt (dus met net=host)

sudo docker run -d --name homeassistant --privileged --restart=unless-stopped \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-v /path/to/your/config:/config \
--net=host \
ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
0re0 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:58:
Hallo Tweakers,

Ik ben net begonnen met Home Assistant. Eerst geprobeerd via VirtualBox, maar die installatie bleef telkens hangen. Vandaag een nieuwe poging met Docker, en dat werkt een stuk beter: de webinterface draait en ik kan inloggen. Alleen loop ik nu vast bij het toevoegen van apparaten.

Mijn setup is een Windows 11 laptop met Docker Desktop en WSL2 (Ubuntu) als backend. Home Assistant draait in een container en is bereikbaar via http://localhost:8123. Morgen komt er een Sonoff Zigbee 3.0 Plus dongle bij. Vandaag wilde ik alvast mijn Sonos en andere netwerkdevices koppelen.

Het probleem is dat Home Assistant prima start en bereikbaar is, maar zodra ik bv. de Sonos integratie toevoeg verschijnt er “no devices found on the network”. Hetzelfde gebeurt bij andere integraties: er worden geen apparaten gevonden. Ik weet dat de Zigbee dongle er nog niet is, maar ik had verwacht dat in elk geval mijn netwerkapparaten zichtbaar zouden zijn.

Mijn vraag is of ik iets moet aanpassen in mijn Docker/WSL netwerk om dit werkend te krijgen, of dat dit een beperking van deze setup is.

Voor de installatie heb ik dit command gebruikt (dus met net=host)

sudo docker run -d --name homeassistant --privileged --restart=unless-stopped \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-v /path/to/your/config:/config \
--net=host \
ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
Docker maakt standaard een nieuw sub-netwerk aan voor nieuwe images, wel zo veilig. Om apparatuur te zien zal je dus in het juiste netwerk moeten zitten. Voeg eens toe aan je compose:

network_mode: host

Daarmee zit hij in je eigen netwerk