Nieuw lan en wifi netwerk ontwerp: graag schieten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 16:59
Mijn huidige lan en wifi setup dateert van 2016 dus het wordt een keer tijd voor vervangen. Graag wil ik een mesh netwerk creeren, want nu heb ik verschillende wifi SSID's.

Mijn situatie (zie bijgevoegde tekening):
- ruime woning van ongeveer 15x10m afmeting. Landelijk gelegen, dus een grote tuin met schuren waar ik ook graag wat betere wifi ontvangst zou willen hebben.
- Glasvezel internet van Delta (per juli, want voorheen Caiway). Glasvezel komt binnen in de meterkast via een Genexis modem sinds ongeveer 2016 (zie foto welk modem). De meterkast is in de tekening aangeduid met I (+R) (waar de letters mk staan in de tekening.
- Op de glasvezelmodem heb ik een Netgear Nighthawk R7000 router aangesloten. Deze staat ook in de meterkast. Via UTP zitten hier 2x NAS op aangesloten via UTP (in meterkast) en 2x UTP naar andere plekken in de woonkamer (allen cat 6 gigabit). Deze Netgear zend ook een wifi SSID uit die ik gebruik.
- De 2 UTP die uit de meterkast komen aan waar de U staan: Dus in de eetkamer (deze wordt niet gebruikt momenteel) en in de woonkamer (waar AP+U) staat. Links in de woonkamer staat nog U- (S+U-) en dit betekent dat er een UTP kabel deels via de plint loopt van AP+U naar S+U-, deze kabel zou ik graag vanaf willen, omdat deze over de vloer loopt.
- Op de plek van AP+U staat een Netgear Accesspoint WAC104. Deze wordt gebruikt om een wifi DIS uit te zenden (met een andere naam dan degene in de meterkast. De kwaliteit van het wifi signaal van deze accesspoint is bagger. Daarnaast zitten op deze accesspoint nog een aantal apparaten via UTP aangesloten. Oa een raspberry met home assistant voor draadloze verlichting en de kabel naar S+U-
- Op de plek van S+U- zit op de UTP een oude tplink router 1043ND (lach niet ;) ) die alleen als switch wordt gebruikt voor wat apparaten die via UTP zijn aangesloten voor de TV. Deze zouden volgens mij ook allemaal via wifi kunnen indien nodig.

Mijn plan is om alles te vervangen voor een mesh systeem aangevuld met wat switches. Hiervoor zou ik de volgende 2 producten willen kopen:
- Tplink deco x60 met 3 zenders
- 3 TP-link desktop-switch LS1005G (bij de Action voor 10 euro per stuk)

Mijn idee was om de eerste deco ontvanger toch weer in de meterkast te plaatsen, omdat ik deze (via een switch) aan de NAS moet koppelen. Ondanks dat de meterkast waarschijnlijk niet de beste plek is voor het signaal.
De 2e deco zou ik dan bedraad op de U in eetkamer willen plaatsen, zodat ik buiten (richting noord) ook wifi signaal heb.
De 3e deco zou ik op de 1ste etage willen neerzetten, zodat ik daar ook betere wifi heb (de etage daarboven wordt alleen voor berging gebruikt, dus daar is wifi niet nodig). Deze deco zou dan zonder UTP moeten werken. Ik zou hierop wel graag een switch willen aansluiten voor een aantal PC's in de werkkamer.
Op de plek waar nu de AP+U staat zou ik eventueel nog een switch kunnen aansluiten (op de UTP van de deco in de meterkast), zodat ik indien nodig toch ook nog een switch bij de TV kan neerzetten (mocht de wifi tegenvallen).
Mocht het bereik buiten tegenvallen, dan overweeg ik om ook deco buitenantenne aan te schaffen. Deze zal dan ook zonder UTP worden aangesloten, want die heb ik niet liggen.

Mijn vraag is wat jullie van dit idee vinden? Is het slecht en zouden jullie het totaal anders doen, laat het me dan ook graag weten.
De reden waarom ik voor de X60 set kies is gebaseerd op prijs. Als ik naar wifi 7 ga, dan wordt het een klap duurder en dat vind ik het niet waard. Ik zag wel dat de X60 set veel gebruikt qua stroom, dus dat is nog wel een puntje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVeHO6R4NEsjhIuZF7m9TalnIgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnQDEON6ZYSOs9596oW6HinJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OARACNqM0o3tizYRddFGQ9U1Bn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Tu2b4LKLrOFJSFfiMYdjGoG.webp?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Heerlijk...uitnodiging om te schieten!

Niemand wil een mesh netwerk, alleen soms ontkom je er niet aan. Waarom heb je momenteel verschillende SSID's? Zolang je hetzelfde SSID gebruikt, dezelfde security settings toepast en in hetzelfde L2 netwerk zit, loop je vrijwel niet tegen problemen aan.

Als je het goed wil doen:
- stel je requirements op (welke snelheden heb je bijvoorbeeld nodig?). Denk ook aan non-functional (hoe lang wil je ondersteuning op je hardware?)
- begin (daarna) met meten om te bepalen waar je accespoints moet plaatsen
- doe alles bedraad (tenzij het echt niet anders kan)

Mijn commentaar:
- je kiest voor de makkelijkste weg (en dat is vaak de slechtste keuze)
- je gebruikt heel veel tekst (netwerk diagram is voor mij overzichtelijker)

Leuk...ben benieuwd naar ander commentaar en hoe het uiteindelijk eruit komt te zien.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Helemaal eens met @lier
Als je ergens geen bereik hebt helpt een mesh ook niets, dat zijn tenslotte gewoon repeaters en als er niets te "repeaten" is heb je nog niets.

Ga meten waar je bereik heb en koop gewone AP's om voldoende dekking te krijgen.
Een AP in de berging en een in de woonkamer (AP+U) moet ruim voldoende zijn om op de hele woonlaag dekking te hebben.
Een AP in het trapgat werkt over het algemeen prima om op de eerste verdieping ook voldoende bereik te hebben.
Verder heb je een prima router van je provider gekregen dus een eigen router toevoegen is niet erg zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
VivaAtloni schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:40:
Mocht het bereik buiten tegenvallen, dan overweeg ik om ook deco buitenantenne aan te schaffen. Deze zal dan ook zonder UTP worden aangesloten, want die heb ik niet liggen.
Als het nu al niet goed is, wordt het niet beter met je huidige plannen.

Je meterkast zit aan de gevel, dus die UTP-kabel naar buiten is zo gemaakt.
Afhankelijk van de oppervlakte van je kavel en schuren heb je wellicht daar ook een accesspoint (met een UTP-kabel naar je meterkast nodig) voor het beste resultaat.

Voor de eerste verdieping zou ik ook aanraden een kabel te trekken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Bedankt voor alle tips.
Een jaar of 8 geleden had ik al geprobeerd om alles op 1 SSID te zetten, maar dit werkt niet goed. Wellicht verkeerde instellingen. Ik heb het nu in ieder geval opnieuw ingeregeld.
- Dezelfde SSID op de R7000 en de WAC1014
- Alleen de 5Gh gebruikt en de 2.4Ghz op beide apparaten uitgezet
- Kanaal 48 (aangezien ik buitenaf woon heb ik geen last van buren met andere SSID)
- WPA2-PSK [AES] met het zelfde wachtwoord op beide apparaten

Nu maar eens testen hoe dit gaat.
We WAC104 is overigens qua signaalsterkte echt slecht. Dat valt me nu ook weer op. Dus die ga ik in ieder geval vervangen door wat beters. Dat zouden een paar Deco accesspoints kunnen zijn, want die hebben op zich wel een goede prijs (maar zal ook kijken naar alternatieven. Ik zal dan alles bedraad aansluiten en mijn r7000 router voorlopig gewoon houden (de R7000 had ik overigens destijds zelf gekocht, dan Caiway kreeg ik alleen een modem).

Goede tip ook met een AP in de hal te zetten. De hal is namelijk hoog en je ziet dus het plafond van de 1ste verdieping. Daarnaast zijn de verdiepingsvloeren van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
lier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:42:
Mijn commentaar:
- je gebruikt heel veel tekst (netwerk diagram is voor mij overzichtelijker)
2e antwoord was al korter toch :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:49

jurroen

Security en privacy geek

VivaAtloni schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:40:
Mijn huidige lan en wifi setup dateert van 2016 dus het wordt een keer tijd voor vervangen. Graag wil ik een mesh netwerk creeren, want nu heb ik verschillende wifi SSID's.
Ik denk dat je hier aan wilt geven dat je één netwerk wilt. Daar zijn veel betere manieren voor dan een mesh netwerk. Ik zou persoonlijk:
  • Gaan voor een degelijk ecosysteem, een enterprise(-ish) oplossing zoals UniFi of Omada en afstappen van het houwtje-touwtje netwerk wat je nu hebt hangen.
  • Je netwerk centraliseren, bijvoorbeeld in de meterkast en daar alles afmonteren. Hang daar ook een PoE switch - liever met wat teveel poorten, zodat je niet eindigt met meerdere switches.
  • Buitenhuis een AP (accesspoint) ophangen, welke bekabeld is aangesloten. Dit kan je prima vanaf de meterkast doen, gat naar buiten toe en kabel er doorheen.
Je hebt kans dat je met één enkel AP voldoende dekking binnenhuis kunt bereiken, zeker met verdiepingsvloeren van hout. Hang dat AP dan lekker centraal op, bijvoorbeeld aan het plafond in de hal (op de begane grond.

Hoeveel dekking je buiten nodig hebt is mij onduidelijk. Je hebt het over schuren (meervoud) - dat geeft het vermoeden dat we het wel over een flinke afstand kunnen hebben. Je zou dan vanaf de meterkast een kabel kunnen trekken (naar buiten toe). Als het wel meevalt met de te overbruggen ruimte kun je wellicht volstaan met een AP tegen het huis aan - in andere gevallen is het verstandiger om de kabel in de grond weg te werken (let wel, dat je hiervoor een geschikte kabel gebruikt). Laat 'm vervolgens wat verder in de tuin naar boven komen en monteer een AP op een paal die je in de grond slaat.

Als je bijvoorbeeld een uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Max, uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE, uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ en uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh combineert ben je voor net geen 720 euro klaar qua apparatuur. Daar heb je natuurlijk wel nog wat randzaken bij nodig, zoals bekabeling, afmonteermateriaal etc.
home assistant voor draadloze verlichting
Is dat WiFi, Bluetooth of Zigbee spul?
- oude tplink router 1043ND (lach niet ;) )
Deze herkende ik niet eens op het eerste oog - ik vond de R7000 al erg genoeg :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
jurroen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:41:
Is dat WiFi, Bluetooth of Zigbee spul?
Zigbee

Goede tips (wel een bedrag wat ik niet van plan was uit te geven). Dacht in eerste instantie de netgear te houden en vanuit daar verder te werken.

Waarom kan ik geen meerdere switches gebruiken als deze allemaal rechtstreeks zijn aangesloten op de netwerkpoorten van de router in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wifi
- Zelfde SSID
- zelfde paswoord
- per acces point ander kanaal, liefst niet overlappend.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Damic schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:56:
Wifi
- Zelfde SSID
- zelfde paswoord
- per acces point ander kanaal, liefst niet overlappend.
Van het kanaal dacht ik juist dat die moet overlappen. Wat is wijsheid voor nu?
Op de wac104 AP kan ik kiezen voor 36, 40, 44 en 48. Op de r7000 voor dezelfde, maar ook veel kanalen in een hogere range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/
Naast deze overlapping moeten de access points dezelfde naam (SSID) en wachtwoord gebruiken. De verschillende access points kunnen het best op niet overlappende kanalen gezet worden, zodat ze elkaar niet storen en de maximale snelheden gehaald kunnen worden.
Dus overlappend bedoelen ze mee dat ze in elkaars buurt zijn maar de overlapping moet zo klein mogelijk zijn, maar kanalen zo ver van elkaar mogelijk verwijderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 17-08-2025 15:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:49

jurroen

Security en privacy geek

Voldoende dekking om de Raspberry Pi ook in de meterkast te zetten?
Waarom kan ik geen meerdere switches gebruiken als deze allemaal rechtstreeks zijn aangesloten op de netwerkpoorten van de router in de meterkast.
Natuurlijk kan dat wel - maar het is denk ik niet nodig. Serieuzere APs zijn vaak via PoE (Power over Ethernet), dus 1 kabel voor data en stroom). PoE switches zijn wat duurder dan non-PoE. En op willekeurige plekken in huis PoE injectors te gebruiken... wordt al snel messy.

Als je in een later stadium nog een AP in huis nodig hebt kun je ook gaan voor bijvoorbeeld de uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall,daar zit ook gelijk 4 poort switch in.

Even snel een sketch gemaakt in het UniFi Design Center.

De buitenmuren heb ik beton gemaakt en de binnenmuren gipswanden. Voor de ramen heb ik triple pane gekozen (is misschien niet zo erg). Dan krijg je bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pwhav8b-YDalrFshgJ29i9Qc0BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzL1lVBsMXaapkUz3tO3WGrN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door jurroen op 17-08-2025 15:35 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
jurroen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Voldoende dekking om de Raspberry Pi ook in de meterkast te zetten?

[...]

Natuurlijk kan dat wel - maar het is denk ik niet nodig. Serieuzere APs zijn vaak via PoE (Power over Ethernet), dus 1 kabel voor data en stroom). PoE switches zijn wat duurder dan non-PoE. En op willekeurige plekken in huis PoE injectors te gebruiken... wordt al snel messy.

Als je in een later stadium nog een AP in huis nodig hebt kun je ook gaan voor bijvoorbeeld de uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall,daar zit ook gelijk 4 poort switch in.

Even snel een sketch gemaakt in het UniFi Design Center.

De buitenmuren heb ik beton gemaakt en de binnenmuren gipswanden. Voor de ramen heb ik triple pane gekozen (is misschien niet zo erg). Dan krijg je bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Thx voor de input. Unify design kende ik niet, daar kan ik wel mee uit de voeten.

Zal tav de zigbee eens checken hoever het bereik gaat door de rpi in de meterkast te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
VivaAtloni schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Thx voor de input. Unify design kende ik niet, daar kan ik wel mee uit de voeten.

Zal tav de zigbee eens checken hoever het bereik gaat door de rpi in de meterkast te hangen.
Mocht het niet genoeg zijn, bijv. een sonoff stick flashen en gebruiken als extra router werkt goed:

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Zigbee is een echt mesh netwerk in tegenstelling tot wifi wat een star netwerk is en nooit mesh.

Alle niet batterij gevoede Zigbee devices zijn ook router, dus hoef je helemaal niet met elk device je Zigbee controller te kunnen bereiken.

En voor je wifi zou ik eens naar "Aruba instant on" kijken, perfecte kwaliteit en heel simpel te gebruiken met toch alle denkbare functionaliteit, echt stukken beter dan Ubiquiti of TP-Link.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aanvullend op @Ben(V) ben recent overgestapt naar HP Instant On, had TP-Link eap245 maar die zijn er al een tijdje.

HP Instant On stukken sneller up en running geen losse controller nodig (kwa prijs ook nog te overzien)
uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio 2x2 Wi‑Fi 6 (RW) AP21, per...

uitvoering: Aruba Instant On 1830 24G 12p Class4 PoE 2SFP 195W 12 poe en 12 non poe. Kleiner is beschikbaar maar hou rekening met groei ;) en alles komt centraal op 1 punt ipv diverse switches hier en daar.

Leuk voor de heb outdoor ook goeie Wifi?
uitvoering: HPE instant On Outdoor Access Point Dual Radio 2x2 Wi‑Fi 6 AP27 (...
Dat ding is van metaal. De tp link 225 outdoor die ik had was plastic en tja die was na 5 jaar geel ipv wit.

En meet de dekking het helpt al gigantisch als je ze goed hangt (plafond kan thuis meestal niet al is dat het ideale). Ik had in de haast/luiheid vanuit binnen naar buiten gericht (eigenlijk precies de verkeerde kant of naar te beperkt ruimte achter de draagmuur al geen wifi meer of minimaal met 5Ghz). Daarna van buiten naar binnen. Dekking is veel beter op punten waar ik goede wifi wens.
Mijn idee was om de eerste deco ontvanger toch weer in de meterkast te plaatsen, omdat ik deze (via een switch) aan de NAS moet koppelen. Ondanks dat de meterkast waarschijnlijk niet de beste plek is voor het signaal.
Dat klopt inderdaad dus :).

[ Voor 20% gewijzigd door RobbyTown op 18-08-2025 18:56 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Pagina: 1