Ik ben in de markt voor een nieuwe andere woning en de kans is groot dat de verwarming volledig op de schop gaat.
Er kan de keuze gemaakt worden om de woning compleet te voorzien van vloerverwarming en/of hybride radiatoren, om te verwarmen en koelen.
Nou zit ik te denken: wat zou de beste keuze zijn? Of misschien verschilt dat ook per kamer?
Hieronder de voor- en nadelen voor beide opties, zoals ik ze me kan voorstellen.
Vloerverwarming voordelen:
Alternatief zou zijn (mocht er geen vergunning gegeven worden om de putten te slaan) een lucht-water hybride full electric warmtepomp.
Technische installatie=> schopje naar DEI
Er kan de keuze gemaakt worden om de woning compleet te voorzien van vloerverwarming en/of hybride radiatoren, om te verwarmen en koelen.
Nou zit ik te denken: wat zou de beste keuze zijn? Of misschien verschilt dat ook per kamer?
Hieronder de voor- en nadelen voor beide opties, zoals ik ze me kan voorstellen.
Vloerverwarming voordelen:
- gelijkmatige verwarming
- geen radiatoren meer in zicht
- Wat als je een kamer wil vergroten/verkleinen door een muur te verplaatsen in de toekomst?
- Traag systeem
- Koude voeten bij koelen?
- Werkt koelen goed bij vloerverwarming? (de theorie zegt dat warme lucht stijgt, dus juist weg van de koele vloer, dus minder vermogen)
- Koelt/verwarmt sneller
- Meer vrijheid
- Geluid (een belangrijke maar geen absolute voorwaarde is dat het onhoorbaar stil is, eventueel ten koste van snelheid van verwarmen/koelen)
- Elektriciteit nodig voor de ventilatoren
- Radiatoren in zicht, minder vrijheid met plaatsing meubels/objecten
Alternatief zou zijn (mocht er geen vergunning gegeven worden om de putten te slaan) een lucht-water hybride full electric warmtepomp.
Technische installatie=> schopje naar DEI
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-08-2025 07:50 ]
vrede in rust