Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 11:43
Ik ben in de markt voor een nieuwe andere woning en de kans is groot dat de verwarming volledig op de schop gaat.
Er kan de keuze gemaakt worden om de woning compleet te voorzien van vloerverwarming en/of hybride radiatoren, om te verwarmen en koelen.

Nou zit ik te denken: wat zou de beste keuze zijn? Of misschien verschilt dat ook per kamer?
Hieronder de voor- en nadelen voor beide opties, zoals ik ze me kan voorstellen.
Vloerverwarming voordelen:
  • gelijkmatige verwarming
  • geen radiatoren meer in zicht
Vloerverwarming nadelen:
  • Wat als je een kamer wil vergroten/verkleinen door een muur te verplaatsen in de toekomst?
  • Traag systeem
  • Koude voeten bij koelen?
  • Werkt koelen goed bij vloerverwarming? (de theorie zegt dat warme lucht stijgt, dus juist weg van de koele vloer, dus minder vermogen)
Voordelen hybride radiatoren:
  • Koelt/verwarmt sneller
  • Meer vrijheid
Nadelen hybride radiatoren:
  • Geluid (een belangrijke maar geen absolute voorwaarde is dat het onhoorbaar stil is, eventueel ten koste van snelheid van verwarmen/koelen)
  • Elektriciteit nodig voor de ventilatoren
  • Radiatoren in zicht, minder vrijheid met plaatsing meubels/objecten
De insteek gaat zijn dat er een grondwater-water warmtepomp komt (die met een afgesloten lus pijpen water de grond in pomp en daar de warmte naar of van de woning transporteert).
Alternatief zou zijn (mocht er geen vergunning gegeven worden om de putten te slaan) een lucht-water hybride full electric warmtepomp.

Technische installatie=> schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-08-2025 07:50 ]

vrede in rust

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 20:11
Vloerverwarming zou ik ten alle tijden doen.
- Levert je meer ruimte op.
- beter rendement.
- Gelijkmatigere warmte.

- je koelt met warm weer, dus verwacht geen 12 graden aan je voeten maar bijvoorbeeld 18/19. Dus echt koude voeten?

- als je al weet dat je in de toekomst een ruimte wilt vergroten, houd rekening met de groepenindeling van je vvv zodat je makkelijk kan aanpassen.

Het mooiste is een bron als het je lukt.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Vloerverwarming! Gelijk veel water inhoud wat ideas is voor de warmtepomp.

Mocht de grondwater/water warmtepomp niet doorgaan dan voor full electric lucht/water gaan, geen hybride

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
luckremers schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:00:
Mocht de grondwater/water warmtepomp niet doorgaan dan voor full electric lucht/water gaan, geen hybride
Die bedoelde ik eigenlijk ook, aangepast. Als het kan, van het gas af.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Nieuwe woning: de vloerverwarming van de 1e verdieping is de plafondkoeling van het gelijkvloers.

Pak het verstandig aan (geen enorme ramen op zuid, screens of rolluiken om zoninstraling te beperken op warme dagen, als het kan loofboom die in de zomer schaduw geeft en in winter zonnewarmte binnenlaat, ventilatie type D die op zomerdagen ook koelte terugwint en nachtkoeling doet) en je hebt nauwelijks koeling nodig, ik hou het op 25° zonder enige koeling tijdens een hittegolf in mijn matig geisoleerde huis. Door de beperkte nood aan koeling, kan het erg gemakkelijk confortabel fris houden met een klein beetje koeling.

Als de zolder ook leefruimte wordt, zou ik daar wel (aansluiting voor) ventiloconvector voorzien, aangezien warmte stijgt kan je daar best koelen als je op uitzonderlijk hete dagen het tocht te warm vind worden.

O ja, zorg dat de vloer op gelijkvloers correct is opgebouwd. Constructievloer, isolatie, zandcement of anhydriet met vloerverwarming in, en afwerkvloer. Nergens voor nodig om de constructievloer mee op te warmen en af te koelen, je maakt het systeem daarmee veel te traag.

En bekijk de badkamer (wil je typisch warmer en heeft vaak een relatief klein vloeroppervlak), vaak kom je er niet met de vloer alleen, wandverwarming of infraroodpaneel kan vaak geen kwaad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@naftebakje Bedankt voor je informatie: wat bedoel je met gelijkvloers? Ik versta hieronder dezelfde verdieping. Een gelijkvloerse woning is een woning met één etage.
Je begint met 'nieuwe woning', dat is als het om een nieuwe (moderne/jonge) woning gaat?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Ah, ik begreep dat het om een nieuw te bouwen woning ging, dus dat je alles kon kiezen, met een bestaande woning ben je iets beperkter qua keuzes.
Gelijkvloers is 'beneden', daar waar je via de voordeur binnenkomt. Eerste verdieping is dan de trap een etage omhoog nemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Nas T schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:09:

• Wat als je een kamer wil vergroten/verkleinen door een muur te verplaatsen in de toekomst?
Een licht gewicht muurtje zoals hout-skelet / metal-stud / gipsblokken kan prima over vloeverwarming heen. En bij het aanleggen is er natuurlijk ook rekening mee te houden: ik heb hier met de aanleg van vloerverwarming op zolder rekening mee gehouden dat die ruimte nog eens in tweeen gedeelt wordt door ze eigen groepen te geven.
• Traag systeem
Daar kan een systeem keuze verschil in maken. Ik heb hier ingefreest fermacell liggen met de leidingen redelijkl aan de oppervlakte. Zelfs met een Ta van slechts 28 graden. warmt de kamer in 1,5 uur op van nacht (17 graden) naar dag (19 graden). De radiatoren met Ta 50 graden deden daar vroeger langer over...
• Werkt koelen goed bij vloerverwarming? (de theorie zegt dat warme lucht stijgt, dus juist weg van de koele vloer, dus minder vermogen)
Koelen werk inderdaad niet optimaal hier vind ik. Zelfs met een een vloer van een graad of 15 (niet aanbevolen) schiet het niet echt op.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou altijd voor vloerverwarming gaan. Als het (financieel) kan dan ook op iedere verdieping.
Daar ga je nooit spijt van krijgen.

Lees je wel even goed in over aantal groepen en de lengte per groep. Je kunt het maar 1x goed doen en de meeste bedrijven kiezen voor gemak en houden geen rekening met jouw warmtepomp..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1