Na jaren ps3/ps4/ps5 wil mn zoon eindelijk eens naar de PC.
Zelf heb ik heel wat jaren op pc gegamed - nu best wel beetje trots dat zoonlief de overstap maakt.
Hij speelt nu vooral Fortnite - is daar best goed in en wil op PC dan ook een stapje hoger gaan en veel meer tournamets spelen. in de toekomst komen daar vast nog wel andere games bij - met name shooters en games als assassin's creed , GTA6, Valorant en Battlefield6 .
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij heeft nu bijna 1700euro bij elkaar gespaard. Mag altijd wat minder - zolang Fortnite maar op 250+ fps gaat
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft al muis + tobo.
Monitor Gigabite AORUS FO27Q3 gaat ook van de PS5 af naar de PC
ik heb onderstaand lijstje gemaakt deels via de BGG 1440p en wat eigen onderzoek.
De behuizing heeft ie zelf uitgezocht - deze wil hij erg grag.
Voor de rest geen merk voorkeuren . Heb Gigabyte gekozen voor mobo en GPU omdat zijn monitor ook van dat merk is. Ben wel te spreken over de kwaliteit
Andere eisen :
Niet te veel herrie
RGB fans / verlichting dat regelbaar is qua kleuren en lichtsterkte
indien mogelijk " zuinig " zodat ik niet al te veel extra elektra kosten heb
Ga je overklokken?
Nee gaat hij voorlopig niet doen
Zouden jullie naar de onderstaande setup kunnen kijken / suggesties kunnen doen voor verbetering?
Het is voor mij alweer zo'n 25jaar geleden dat ik voor het laatst een PC in elkaar heb gezet - tips heel erg welkom. Hij heeft er hard voor gewerkt en het zou zonde zijn als het net niet is wat ie bedacht had.
Ik heb wat twijfels over de CPU - is deze overkill? Daarnaast ook niet zeker van de GPU . Is AMD of Nvidia nu beter voor Fornite 250+fps ?
Qua moederbord ben ik wel op zoek naar een stabiel werkende. Welke fabrikant heeft de drivers het beste voor elkaar?
En is de voeding voldoende? Ook voor eventuele upgrades?
Systeem moet ook wat toekomst bestendig zijn. Ik zie hem over 6maanden al weer sparen voor een GPU upgrade oid . Als hij ergens een obsessie voor heeft dan gaat dit voorlopig niet stoppen...
alvast dank!
Zelf heb ik heel wat jaren op pc gegamed - nu best wel beetje trots dat zoonlief de overstap maakt.
Hij speelt nu vooral Fortnite - is daar best goed in en wil op PC dan ook een stapje hoger gaan en veel meer tournamets spelen. in de toekomst komen daar vast nog wel andere games bij - met name shooters en games als assassin's creed , GTA6, Valorant en Battlefield6 .
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij heeft nu bijna 1700euro bij elkaar gespaard. Mag altijd wat minder - zolang Fortnite maar op 250+ fps gaat
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft al muis + tobo.
Monitor Gigabite AORUS FO27Q3 gaat ook van de PS5 af naar de PC
ik heb onderstaand lijstje gemaakt deels via de BGG 1440p en wat eigen onderzoek.
De behuizing heeft ie zelf uitgezocht - deze wil hij erg grag.
Voor de rest geen merk voorkeuren . Heb Gigabyte gekozen voor mobo en GPU omdat zijn monitor ook van dat merk is. Ben wel te spreken over de kwaliteit
Andere eisen :
Niet te veel herrie
RGB fans / verlichting dat regelbaar is qua kleuren en lichtsterkte
indien mogelijk " zuinig " zodat ik niet al te veel extra elektra kosten heb

Ga je overklokken?
Nee gaat hij voorlopig niet doen
Zouden jullie naar de onderstaande setup kunnen kijken / suggesties kunnen doen voor verbetering?
Het is voor mij alweer zo'n 25jaar geleden dat ik voor het laatst een PC in elkaar heb gezet - tips heel erg welkom. Hij heeft er hard voor gewerkt en het zou zonde zijn als het net niet is wat ie bedacht had.
Ik heb wat twijfels over de CPU - is deze overkill? Daarnaast ook niet zeker van de GPU . Is AMD of Nvidia nu beter voor Fornite 250+fps ?
Qua moederbord ben ik wel op zoek naar een stabiel werkende. Welke fabrikant heeft de drivers het beste voor elkaar?
En is de voeding voldoende? Ook voor eventuele upgrades?
Systeem moet ook wat toekomst bestendig zijn. Ik zie hem over 6maanden al weer sparen voor een GPU upgrade oid . Als hij ergens een obsessie voor heeft dan gaat dit voorlopig niet stoppen...
alvast dank!
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Tray | € 306,59 | € 306,59 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 | € 178,95 | € 178,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G | € 719,- | € 719,- |
1 | Behuizingen | Antec C5 Zwart | € 112,95 | € 112,95 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 29,22 | € 29,22 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 13 M | 850W | € 128,01 | € 128,01 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 117,99 | € 117,99 |
Totaal | € 1.722,61 |