Eerst AM5 of toch de videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 21:53
Beste Tweakers,

Ik zit in dubio of ik eerst moet upgraden naar AM5 of toch voor een nieuwe videokaart moet gaan. Onderstaande is mijn huidige build.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 62,55€ 62,55
1MonitorsAOC CU34G2/BK Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 66,01€ 66,01
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenCorsair Sabre RGB Pro Champion Series€ 78,96€ 78,96
1GamecontrollersThrustmaster T248 Zwart€ 269,-€ 269,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsCorsair HS70 PRO WIRELESS Gaming Headset Cream€ 203,39€ 203,39
1VoedingenCorsair TX550M€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenSony PlayStation VR2€ 444,-€ 444,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,91

In eerste instantie was het idee om de 3600 te vervangen voor de 5700x3d maar aangezien de 5700 eol is en de prijzen alleen maar stijgen lijkt me dit niet meer verstandig. Een upgrade naar AM5 lijkt me dan beter en heb hiervoor de volgende wensenlijst gemaakt:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 190,10€ 190,10
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 98,95€ 98,95
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 16G€ 616,99€ 616,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 92,71€ 92,71
Totaal€ 998,75

Het idee is dus eerst naar AM5 te gaan (cpu, mb en geheugen) en later de videokaart (9070) te vervangen maar is dit de juiste keus? Andersom zal de 3600 voor een bottleneck zorgen denk ik maar is dit terecht? Is de combi 3600 / 9070 beter dan de 9600x / 6700xt? De games die ik vooral speel zijn IL2 bos, DCS (beide vr), daarnaast soms tarkov en world of warships.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:38

Thomg

Aww yiss

Je build is helaas(?) heel erg in balans en de bottleneck van de spellen die je noemt is ook een beetje verdeeld over de CPU en GPU. Gaat er hier dan meer om waar je nu de meeste bottlenecks ziet.
Als je heel erg veel last hebt van microstutters en slechte 1% lows die je performance zeer doen dan hebben we het hier meer over een CPU bottleneck. Is het meer dat je GPU op 100% zit dan is een GPU upgrade nu fijner.

Overigens niet een 9070 halen als de 9070XT niet veel duurder is.
uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@Thomg
Bedankt voor je reactie. Bij tarkov en wows heb ik weinig problemen. Het gaat mij vooral om de VR toepassing. Ik heb hier veel last van microstutters en haperingen wat de ervaring minder maakt. Beeldkwaliteit en fps is redelijk maar de 6700 is geen hoogvlieger meer.

Haal ik voor vr meer uit een betere cpu of is een gpu altijd de beste oplossing?

Reden voor de 9070 is vooral de voeding. Ik heb nu 550 watt, wat voor een 9070xt niet voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

voor VR geldt naar mijn idee dat je minimaal 90Hz verversing wil op een zo hoog mogelijke resolutie en dus 90fps in vsync met maximale grafische settings.
omdat er 2 beelden geproduceerd moeten worden voor stereo veronderstel ik dat dat extreem belastend is voor de GPU (2x 4K ongeveer).
kom je dan niet al heel snel op de latest en greatest van nvidia uit? als dat het geval is verlies je niks door eerst het huidige systeem alleen de GPU te vervangen en dat eens goed te beoordelen voordat de rest aan de beurt is.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@JJ Le Funk Dat ben ik zeker met je eens, maar als ik nu de gpu vervang wordt deze behoorlijk tegengehouden door de cpu toch? Daarnaast, am6 komt er ook aan. Als ik nu wacht upgrade ik naar een systeem wat dan al bijna weer verouderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bramballa schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:06:
@Thomg
Bedankt voor je reactie. Bij tarkov en wows heb ik weinig problemen. Het gaat mij vooral om de VR toepassing. Ik heb hier veel last van microstutters en haperingen wat de ervaring minder maakt. Beeldkwaliteit en fps is redelijk maar de 6700 is geen hoogvlieger meer.

Haal ik voor vr meer uit een betere cpu of is een gpu altijd de beste oplossing?

Reden voor de 9070 is vooral de voeding. Ik heb nu 550 watt, wat voor een 9070xt niet voldoende is
Microstutters komen vooral door de CPU, als een GPU het niet meer trekt gaat vooral je average fps omlaag.
Je kan dit controleren door je GPU usage in de gaten te houden, dit moet constant rond de 100% blijven.

550W is voldoende voor een 9070XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

ddr6 voor PC ram zal voor een grote doorbraak zorgen in prestaties. Als wachten geen probleem is dan is dat ook nog een overweging. :)
Ik ken verder de stats niet maar je hebt nu al ddr5 dus cpu als bottleneck kan meevallen

[ Voor 2% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-08-2025 11:12 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JJ Le Funk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:10:
ddr6 voor PC ram zal voor een grote doorbraak zorgen in prestaties. Als wachten geen probleem is dan is dat ook nog een overweging. :)
Ik ken verder de stats niet maar je hebt nu al ddr5 dus cpu als bottleneck kan meevallen
DDR6 is waarschijnlijk AM7, dat is 2028 als de leaks kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Thomg schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

DDR6 is waarschijnlijk AM7, dat is 2028 als de leaks kloppen.
ja, 2027-2028 wat ik zo lees hierover. maar wel een gave ontwikkeling met 2x de doorvoer van ddr5.
@bramballa op wat voor snelheid loopt op dit moment je geheugen als je bij taskmanager kijkt onder performance?
als het een goed kitje is dan is er vaak wat ruimte voor OC waarmee je de veronderstelde bottleneck verder kan reduceren.

en/of uitvoering: AMD Ryzen 7 5800XT Boxed, met koeler van quad naar octacore die boost naar 4,8GHz i.p.v. 4,2.
(disclaimer: cpu clock speed zegt niet alles over de prestaties per cycle)

Ook gunstig: Ryzen 7 5800XT heeft OC potentieel en de AMD Ryzen 5 3600 totaal niet.

[ Voor 26% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 12:00
JJ Le Funk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:10:
Hij zit nu op DDR4, niet op 5.
En wachten op DDR6 dat gaat nog 2 tot 3 jaar duren en dan zal het de eerste tijd ook nog erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Arjant2 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Hij zit nu op DDR4, niet op 5.
[...]
excuus, je hebt gelijk. echter gaat het uiteindelijk om throughput. ik zit bijv. nog op DDR3 maar het loopt op DDR4 snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E76wjDG-3IugwbehyEaYyFLjpAQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/j5lh17rsYUsp5E2SBev281sU.png?f=fotoalbum_small
Vandaar mijn interesse in de performance van de kit en de OC ruimte van @bramballa .

Verder is mijn ervaring: hoe meer vram hoe minder last van CPU bottleneck (zodat de game niet hoeft heen en weer te schrijven naar het interne geheugen maar de rendering volledig op de kaart kan afhandelen). En: hoe moderner de game, hoe minder CPU afhankelijk dankzij het gebruik van steeds beter wordende upscaling technieken.

[ Voor 29% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-08-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@JJ Le Funk Geheugen loopt op 3200, CPU heb ik op 4.35.

Ik heb het geheugen als enige nog standaard. Zou het veel schelen als ik deze overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Je hebt een heel specifiek doel (VR) en de meerwaarde van een OC kan je dus het beste meten in een testrun/benchmark die de minimale eisen van jouw VR behoefte nabootst.
Als je de betreffende VR bril nog niet hebt zou je bijvoorbeeld een 3d test kunnen draaien waarbij je minimaal 180fps op 4K gemiddeld eruit wil halen (vanwege 2x 90Hz als comfortabele ondergrens in VR) met zo min mogelijk lag/frame drops daaronder.
Testrun 1: fabriekswaarden
Testrun 2: milde OC met gelijk voltage
Testrun 3: iets hogere OC
net zolang tot de testrun instabiel wordt en dan kan je nog het voltage in kleine stapjes verhogen om toch aan die grens te komen. ik zou overigens voorkeur geven aan max OC zonder voltage tweak.

Uiteindelijk vergelijk je de gemiddelde FPS van de hoogst haalbare stabiele OC met de gemiddelde FPS op stock/fabrieksinstelling. Waarna je eenvoudig een % berekening kan maken van de gerealiseerde winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Bedankt voor jullie hulp tot dusverre. Ik heb het geheugen naar een stabiele 3600 gebracht en deze getest in tarkov. VR heb ik nog niet getest, maar dat komt nog wel.

Voor mij is er nu nog een vraag onbeantwoord, wat is de beste combi? 9600x / 6700xt of de 3600 / 9070xt? Waar haal ik nu het meeste uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bramballa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:37:
Bedankt voor jullie hulp tot dusverre. Ik heb het geheugen naar een stabiele 3600 gebracht en deze getest in tarkov. VR heb ik nog niet getest, maar dat komt nog wel.

Voor mij is er nu nog een vraag onbeantwoord, wat is de beste combi? 9600x / 6700xt of de 3600 / 9070xt? Waar haal ik nu het meeste uit?
Dat doe je door te meten waar je bottleneck zit, is je GPU op 100% usage in de spellen waar je het meeste "last" ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 18:23
In zou overwegen om een geheel nieuwe pc te kopen en je hudige pc voor 475-550e (schatting) te verkopen. Hiermee voorkom je om met allerlei losse onderdelen achter te blijven die je waarschijnlijk niet meer gebruikt en/of lastiger te verkopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

maxkranendijk schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:39:
In zou overwegen om een geheel nieuwe pc te kopen en je hudige pc voor 475-550e (schatting) te verkopen. Hiermee voorkom je om met allerlei losse onderdelen achter te blijven die je waarschijnlijk niet meer gebruikt en/of lastiger te verkopen zijn.
Ik ben bang dat je flink overschat hoeveel de PC waard is. Meer dan 350 euro zou ik niet verwachten en 300 is realistisch (ik ga hier wel even vanuit dat we alleen de PC verkopen en de opslag houden).
Rond de 500 is veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 17:14
Ik zou beginnen met een eventuele upgrade naar AM5 of je huidige socket uitspelen met een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed nu ze nog verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
@maxkranendijk Helaas heb ik niet het budget voor een compleet nieuwe build. Enig idee wat pubers tegenwoordig kosten? 😅 Had het wel graag gewild, maar dat kan helaas niet verantwoorden.

@Thomg meestal is de gpu idd het probleem, maar de cpu heeft er vaak ook moeite mee, vandaar.

Ik denk dat ik eerst zsm de update naar AM5 ga doen, ben ik daar iig weer bij. Gpu komt dan wel, misschien dat de prijzen nog een beetje dalen? Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jazzozo schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:12:
Ik zou beginnen met een eventuele upgrade naar AM5 of je huidige socket uitspelen met een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed nu ze nog verkrijgbaar zijn.
Voor 270 euro is het niet meer de moeite waard.
bramballa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:40:
@maxkranendijk Helaas heb ik niet het budget voor een compleet nieuwe build. Enig idee wat pubers tegenwoordig kosten? 😅 Had het wel graag gewild, maar dat kan helaas niet verantwoorden.

@Thomg meestal is de gpu idd het probleem, maar de cpu heeft er vaak ook moeite mee, vandaar.

Ik denk dat ik eerst zsm de update naar AM5 ga doen, ben ik daar iig weer bij. Gpu komt dan wel, misschien dat de prijzen nog een beetje dalen? Bedankt voor jullie hulp.
Ben bang dat er niet veel anders op zit.
Of de prijzen dalen, ik hoop van wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:43
Ik zou een 5700X overwegen. Is al een behoorlijk grote upgrade voor een kleine 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zie dat de prijs weer aardig gezakt is.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray

Kan je zeker wel helpen om te overbruggen voor een jaar of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
bramballa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:34:
@JJ Le Funk Dat ben ik zeker met je eens, maar als ik nu de gpu vervang wordt deze behoorlijk tegengehouden door de cpu toch? Daarnaast, am6 komt er ook aan. Als ik nu wacht upgrade ik naar een systeem wat dan al bijna weer verouderd is
Op AM6 hoef je eigenlijk niet eens te wachten want Zen 6 en Zen 7 komen uit op AM5.
Van Zen 6 is dit zeker van Zen 7 heeft MLID er al over gehad.
Overigens gaat DDR6 nog best lang duren voordat het pas goed beschikbaar en bruikbaar word voor consumenten. Je zit nog met het begin tragere DDR6 geheugen, de prijzen zijn heel hoog. En als ze met camm 2 zouden komen op desktop dan verhoogd dat de prijs ook nog voor een ruime tijd.

Je GPU zit volgens mij nou op het niveau van een Intel ARC B580.. Het is niet de hoogste kaart, maar zeker nog zo`n heel slechte niet.

Een Ryzen 5 3600 zal een 9070 (XT) makkelijk in prestaties gaan knijpen.. Hij zal het misschien prima doen, maar je zal niet alles uit die kaart kunnen halen met die cpu.

Betreft de cpu een 6 core is wel het minimale wat je nodig hebt om te kunnen gamen.
Maar dit zou over 2 jaar ook zo kunnen omslaan dat je dan toch liever als basis een 8core hebt.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
bramballa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:40:

Wat zou het budget zijn voor CPU, Geheugen en moederbord?

Heb gisteren nog dit geheugen setje besteld.
uitvoering: Team Group Vulcan FLBD532G6000HC30DC01

volgens mij sneller en goedkoper dat wat je in de hoofd post hebt geplaatst.

Processor zou je voor nou deze kunnen nemen:

uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray ( je hebt tot 2027 nog genoeg upgrade mogelijkheden.) Even snel als een Ryzen 7 5700x3d.

(zen 5, zen 6, en wellicht ook zen7)

[ Voor 30% gewijzigd door Robin4 op 17-08-2025 23:06 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
JJ Le Funk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

ja, 2027-2028 wat ik zo lees hierover. maar wel een gave ontwikkeling met 2x de doorvoer van ddr5.
Staar je niet blind op toekomstig geheugen.
Nieuw geheugen aanschaffen is wat mij betreft eigenlijk altijd vooral erg tegen gevallen...

Pas aan het einde van de cyclus is nieuwer type geheugen echt sneller. Ik loop al mee vanaf de 30 pins simmetjes van de jaren 80/90 en het verhaal is nog steeds hetzelfde.

Bijvoorbeeld: ddr1 op 266mhz was leuk, maar later toch ook maar de 400mhz gekocht, eindelijk echt sneller en ook nog eens betaalbaar. En zo gaat het nog steeds.

Ddr5 was in het begin Nieuw dus ook weer erg duur. Inmiddels wat betaalbaarder maar gemiddeld ook al zo'n 6000mhz ipv 4800. En we zitten inmiddels al boven de 8000mhz en zodra de latency nog flink lager kan is het pas ECHT een flink stuk beter (merkbaar) tov ddr4 (ddr5 8000 cl20 ofzo). Maar dan is het dus ook alweer een aantal jaar op de markt....
Pagina: 1