Advies over updaten huidige systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaHollandia
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-08 22:27
Goedenavond Tweakers!

Met Battlefield 6 om de hoek en de problemen die ik heb met TMP2.0 en 'Secure Boot' begon ik te twijfelen aan mijn systeem, is deze nog wel zo toekomstbestendig als ik zelf oorspronkelijk dacht.

Nu moet ik ook eerlijk bekennen toen ik dit systeem in 2019 aanschaf heb ik hem in elkaar laten zetten door Azerty, Ook omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat het bouwen van een eigen PC extreem complex is. Een nieuwe videokaart installeren voelt makkelijker en bijvoorbeeld een moederbord vervangen lijkt mij ontzettend ingewikkeld.

Kunnen jullie mij helpen?

Ik zoek een?
Advies over welke upgrades jullie adviseren of is een volledige nieuwe build voordeliger?
Nu heb ik zelf het "gevoel" dat mijn CPU en GPU toe zijn aan vervanging, maar weet niet of dat terecht is.
Nu heeft mijn huidige computer een M2 SSD met 1TB aan opslag, destijds heeft Azerty windows 150GB (C:) gegeven en de overige opslag was voor spellen.

Nu zat ik zelf te denken deze oude M2 SDD volledig aan de windows installatie te schenken en een 2de M2 SSD van 4TB te installeren voor spellen en Adobe programma's. Is mijn huidige I9 9900K processor nog goed genoeg of adviseren jullie deze ook te vervangen.

Stel ik upgrade mijn CPU en GPU, is mijn moederbord dan straks het bottleneck? Zijn mijn geheugensticks nog goed genoeg voor de huidige spellen of zijn deze ook te verouderd. Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. Mijn kennis op dit gebied is gelimiteerd, zelf ben ik wel iemand die graag op de hoogte settings speel met het genoeg frames.

Wat is je budget?
+/- 2000 euro (Systeem moet toekomstbestendig zijn) Is bijvoorbeeld een 2090RTX het waard of is de 2080 of AMD variant ook goed genoeg. Die laatste heb ik geen ervaring mee. Dit budget kan ook 4000 euro zijn mits jullie zeggen dat alle onderdelen dusdanig verouderd zijn, dat het zonde zou zijn half werk te doen....

Het systeem hieronder heb ik destijds ook aangeschaft voor € 3700 incl. BTW (exclusief schermen) en dit systeem draait inmiddels dus ook alweer 6,5 jaar, wat neerkomt op € 570,- incl. BTW per jaar. Dat vind ik zelf acceptabel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb eigenlijk altijd Intel en Nvidia gehad, maar loop al een tijdje achter in de kennis op het gebied van componenten. Wat adviseren jullie mij?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Grafisch ontwerpen / video editing en uiteraard een spelletje op zijn tijd. (Battlefield 6, Squad & Farming Simulator)

Systeem is aangeschaft op 11/03/2019
• Moederbord: Asus ROG MAXIMUS XI CODE (LGA1151)
• Processor: Intel Core i9 9900K @ 3.60GHz
• GPU: MSI GeForce RTX 2080 Ti LIGHTNING Z 3071MB
• RAM: Corsair Vengeance LPX 32,0GB Dual-Channel Unknown @ 1599MHz (16-18-18-36)
• Opslag: Samsung 970 EVO 1TB M.2
• Voeding: Corsair HX Series HX750 V2
• Koeling CPU: Corsair Hydro Series H115i RGB PLATINUM Liquid CPU Cooler
• Kast: Cooler Master MasterCase H500M - Midtower
• Schermen: 1x ROG PG279Q (2560x1440@165Hz), 2x VG27A (2560x1440@144Hz)

Hoop dat jullie zo voldoende informatie hebben, zou top wezen als jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Dennis

[ Voor 26% gewijzigd door DeltaHollandia op 15-08-2025 21:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:38

Thomg

Aww yiss

Je GPU zal de grootste bottleneck zijn, dus simpel -> uitvoering: XFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition

Nvidia heeft een CPU driver overhead issue die bij BF6 waarschijnlijk wel impact gaat hebben op je performance.

YouTube: Radeon RX 9070 XT vs. GeForce RTX 5080: Battlefield 6 Open Beta, Nvi...

9900K is qua gaming performance vergelijkbaar met een 5600
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600x/15.html
(5600 is in gaming ~3% trager, ongeveer een 9900K)

Als je het zeker wilt weten, meet GPU usage, als dit niet pegged op 100% zit heb je ook een CPU bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
9900K gaat een 9070XT hard bottleknekken. De IPC van die cpu is domweg te laag.
De hierboven aangehaalde vergelijking is al 4,5 jaar oud. Recente cpu's ontbreken. Je hebt echt minimaal een Ryzen 5***X3D of Intel i5-12600K nodig om enigszins fatsoenlijke framerate zonder stutters uit die videokaart te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:38

Thomg

Aww yiss

Uszka schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:02:
9900K gaat een 9070XT hard bottleknekken. De IPC van die cpu is domweg te laag.
De hierboven aangehaalde vergelijking is al 4,5 jaar oud. Recente cpu's ontbreken. Je hebt echt minimaal een Ryzen 5***X3D of Intel i5-12600K nodig om enigszins fatsoenlijke framerate zonder stutters uit die videokaart te halen.
Ik denk dat je het bericht niet juist interpreteerde, de 5600 is qua performance vergelijkbaar met een 9900K in games, de eerste is getest door HUB om te zien hoeveel fps je haalt in BF6 en als TS daar vrede mee heeft dan... Great?
Een 9900K zal geen bottleneck zijn op 1440P Ultra aangezien de 5600 de GPU usage van de 9070XT krikt naar ~75% op 1080P Ultra.

That said, als TS heul graag 165fps wilt halen in BF1 is het wel einde oefening.