Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik heb als moederbord een supermicro x11ssl-f. Op de website van Supermicro staat dat dit geheugen er in past: 64GB Unbuffered ECC UDIMM, DDR4-2400MT/s. 2400/2133/1866/1600 MT/s SDRAM 72-bit, 288-pin gold-plated DIMMs

Ik was aan het kijken voor compatibele RAM. Momenteel heb ik deze RAM er in: 2X Samsung - DDR4-2133 ECC - 8GB
M391A1G43DB0-CPB

Deze is niet meer te krijgen en ik zou ook graag 16GB extra willen bijsteken ipv 8GB of 2x 8GB is ook goed. Hebben jullie een idee welke ik erbij kan steken?

Ik kwam uit op deze echter staat deze wel hoger geklokt, maar volgens mij maakt dat niet uit?
KSM26ES8/16HC 16GB DDR4 2666MT/s ECC Unbuffered DIMM CL19 1Rx8 1.2V 288-pin 16Gbit Hynix C
KSM26ES8/16MF 16GB DDR4 2666MT/s ECC Unbuffered DIMM CL19 1Rx8 1.2V 288-pin 16Gbit Micron F

Ik heb geen idee wat het verschil is tussen de 2. Het zou te maken hebben met DRAM MFR Hynix of Micron.

Ik had deze gevonden, maar ik ben niet zeker of deze gaat passen aangezien deze ook hoger geklokt is op 2666Mhz. Ik vermoed van wel aangezien bij mijn weten deze gewoon op een lagere klokfrequentie gaan werken 2133 MHz omdat dit er reeds in steekt, maar ik vraag het hier toch liever eerst.

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door cooLopke op 15-08-2025 15:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier spelen twee dingen:

1) snelheid. Dat is simpel: DIMMs draaien zo snel als je ze aanstuurt. De opgegeven snelheid is een maximum limiet. Net zoals op wegen: zo snel of langzamer kan altijd, zo niet kun je uit de bocht vliegen en crashen. Als het goed is zal een moederbord altijd uitgaan van de traagste DIMM bij bepalen snelheid waar het DIMMs op kan draaien. Doet het dat niet, dan kun je dat alsnog handmatig instellen.

2) compatibiliteit. In theorie zouden alle DIMMs met gewenste specificaties moeten werken met een moederbord die die specs ondersteunt. In praktijk blijken borden vaak gevoeliger en werken sommige combinaties simpelweg niet. Om dit te vermijden testen moederbordfabrikanten sinds jaar en dag geheugenmodules en publiceren ze lijsten van werkend geteste DIMMs.. Betekent dat dat DIMMs die niet op de lijst staan nooit gaan werken? Nee. Maar garanties heb je niet, dus het is altijd een goed idee om die lijsten te respecteren. Ze worden vaak "QVL" (Qualified Vendor List) genoemd. Supermicro noemt ze eenvoudiger "Tested Memory List". Die van dit bord vind je op de support pagina van je bord: https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11SSL-F

Het is vaak lastig DIMMs van de QVL te vinden, vooral omdat de NL markt nogal modegevoelig is en je vooral DIMMs ziet van relabelaars, bedrijven die zelf geen chips maken maar alleen hun eigen etiket op hardware van anderen plakt. Dat zie je ook bij die DIMMs die jij noemt: Kingston koopt chips in bij jan en alleman en stopt ze op DIMMs. Gelukkig doen ze daarbij goede QA, dus de DIMMs zijn kwalitatief prima. Maar compatibility kan bij een kieskeurig bord feest zijn en daarom is het relevant om te weten exact welke chips er op een DIMM zitten.

Hier maakt Supermicro het nog lastiger: WC Eend heeft alleen hun eigen DIMMs getest 8)7

Nog los van dat je waarschijnlijk de hoofdprijs moet betalen staat er geen enkele DDR4 DIMM van Supermicro in de Pricewatch. Je zou vervolgens op zoek kunnen naar DIMMs met zelfde chips als die van Supermicro (want uiteraard maken ze zelf geen chips, dus doen ze in wezen niets anders dan de Kingstons van deze wereld), maar welke ze gebruiken is nergens (dat ik heb kunnen vinden) te achterhalen, waarschijnlijk om dat ze zelf ook wisselen van chipbakker.

Dan plan B: je hebt DIMMs die stabiel genoeg werken voor jou. Ga op zoek naar dezelfde chips, of hooguit snellere uit dezelfde serie. Handige hier is dat Samsung wel zelf de chips bakt, dus je kunt focussen op Samsung DIMMs. M391A1G43 DIMMs zijn nog (refurbished) te krijgen, zie bijv hier:
uitvoering: Samsung M391A1G43EB1-CRC

Dit is sneller dan wat je nu hebt, maar dat boeit dus niet. Aangezien je bord dual channel geheugen doet, wil je DIMMs per twee plaatsen, dus als je 16GB erbij wilt is 2x8GB een beter idee dan 1x 16GB.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat kan goedkoper: uitvoering: Lenovo 4X70P26062

Heb destijds de gok gewaagd, maar dat zijn gewoon Samsung modules. Werken zowel in een Supermicro bord als een HP ML10 server zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
_JGC_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:57:
Dat kan goedkoper: uitvoering: Lenovo 4X70P26062

Heb destijds de gok gewaagd, maar dat zijn gewoon Samsung modules. Werken zowel in een Supermicro bord als een HP ML10 server zonder problemen.
Dit lijkt me registered ECC te zijn of ben ik mis? Als ik zoek op micron mta9asf1g72pz 2g6b1qc kom ik dat allezins toch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
dion_b schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:37:

Dan plan B: je hebt DIMMs die stabiel genoeg werken voor jou. Ga op zoek naar dezelfde chips, of hooguit snellere uit dezelfde serie. Handige hier is dat Samsung wel zelf de chips bakt, dus je kunt focussen op Samsung DIMMs. M391A1G43 DIMMs zijn nog (refurbished) te krijgen, zie bijv hier:
uitvoering: Samsung M391A1G43EB1-CRC

Dit is sneller dan wat je nu hebt, maar dat boeit dus niet. Aangezien je bord dual channel geheugen doet, wil je DIMMs per twee plaatsen, dus als je 16GB erbij wilt is 2x8GB een beter idee dan 1x 16GB.
Er staat inderdaad 2Rx8 bij die latjes. Wil dit zeggen dat je ze altijd per 2 moet steken vermits ze dual channel zijn of wil dit zeggen dat deze dan dual channel ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
cooLopke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Dit lijkt me registered ECC te zijn of ben ik mis? Als ik zoek op micron mta9asf1g72pz 2g6b1qc kom ik dat allezins toch uit.
Is unbuffered, niet registered.

Edit: ik heb ze enkele maanden geleden besteld en toen kreeg ik Samsung modules. De specs in de PW klopten niet geheel en de foto's waren van een SODIMM. Ik heb toen op basis van het Lenovo P/N achterhaald dat het 8GB ECC Unbuffered DDR4 DIMM modules waren.

Afbeelding toont Micron, maar grote kans dat je gewoon Samsung krijgt. Die modules zijn goedkoop omdat bijna niemand nog 8GB modules voor een server of workstation koopt en liggende voorraad duur is. Ik vermoed dat als Bluelink ze kwijt is ze ook niet weet komen.

[ Voor 48% gewijzigd door _JGC_ op 19-08-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cooLopke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Er staat inderdaad 2Rx8 bij die latjes. Wil dit zeggen dat je ze altijd per 2 moet steken vermits ze dual channel zijn of wil dit zeggen dat deze dan dual channel ondersteunen?
Ze worden als paar verkocht, dus werken gegarandeerd in dual channel. Niemand verplicht je echter om ze zo in te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Ze worden als paar verkocht, dus werken gegarandeerd in dual channel. Niemand verplicht je echter om ze zo in te zetten.
Kit van 1, zijn losse modules. 2R betekent dual rank, slaat op de indeling van de modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
_JGC_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Kit van 1, zijn losse modules. 2R betekent dual rank, slaat op de indeling van de modules.
Ik ben nog niet volledig mee. Dus als ik 1x RAM geheugen koop en er staat 2R op, dan kan ik gewoon eentje steken en is het dus niet verplicht om er 2 te steken voordat dit gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
cooLopke schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Ik ben nog niet volledig mee. Dus als ik 1x RAM geheugen koop en er staat 2R op, dan kan ik gewoon eentje steken en is het dus niet verplicht om er 2 te steken voordat dit gaat werken?
Klopt, maar voor beste prestaties vul je beide kanalen van de geheugencontroller met dezelfde hoeveelheid geheugen, liefst met gelijke modules of modules met vergelijkbare specs.

2R is in principe gewoon 2 geheugenmodules op 1 module. sommige geheugencontrollers gooien de snelheid omlaag als het aantal ranks in een geheugenkanaal te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 15:14
dion_b schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:37:
Hier maakt Supermicro het nog lastiger: WC Eend heeft alleen hun eigen DIMMs getest 8)7

Nog los van dat je waarschijnlijk de hoofdprijs moet betalen staat er geen enkele DDR4 DIMM van Supermicro in de Pricewatch. Je zou vervolgens op zoek kunnen naar DIMMs met zelfde chips als die van Supermicro (want uiteraard maken ze zelf geen chips, dus doen ze in wezen niets anders dan de Kingstons van deze wereld), maar welke ze gebruiken is nergens (dat ik heb kunnen vinden) te achterhalen, waarschijnlijk om dat ze zelf ook wisselen van chipbakker.
Supermicro maakt (of laat maken) zelf geen geheugenmodules (alla Kingston), maar gebruikt de reguliere modellen van bijvoorbeeld Samsung, Hynix en Micron. Dit zelfde geld ook bijvoorbeeld voor HDD en SSD, waar je dan ook nog merken tegen komt Kioxia, Solidigm, etc....

Supermicro maakt alleen gebruik van interne SKU nummers (MEM-***) voor deze componenten, welke dan ook vaak direct via Supermicro te bestellen zijn.

Mijn tip aan cooLopke, is om contact op te nemen met de Europese support afdeling van Supermicro. Die kunnen wellicht heb wel vertellen wat de originele geheugenmodule SKU nummer is.
Pagina: 1