Dakrenovatie, oude isolatie steken of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter2004
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-09 20:24
Beste allemaal,

Wij zijn momenteel aan het rondkijken om een dakrenovatie te laten uitvoeren.
We hebben reeds verschillende offertes in handen, maar over 1 zaak zijn we nog niet uit.

Ons dak is momenteel geïsoleerd met glaswol, steekt reeds 25 jaar tussen de balken.
Ook liggen er nog asbestplaten onder de pannen.

De renovatie zal bestaan uit een volledige afbraak van het dak tot de balken en komt er een sarking opbouw met pir-platen en nieuwe pannen

De helft van de aannemers die we over de vloer hebben gehad geeft in de offerte aan dat ze die glaswol zullen verwijderen, de andere helft laat ze steken, mits ze er een dampscherm tussensteken voor de condensatie tegen te houden.

Dus laat maar een keertje jullie mening horen aub.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het kan blijven kan het blijven als het weg moet moet het weg.. dat is afhankelijk van de huidige en beoogde opbouw. op basis van de gegeven informatie kan je er eigenlijk niet meer over zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12
Ik zou de glaswol laten zitten met als voornaamste reden geluiddemping. Ik heb zelf een dan van unilin EPS tussen 3mm spaanplaat en ik kon alle gesprekken van voetgangers hier letterlijk in de slaapkamer horen. Inmiddels met glaswol na-geisoleerd en maakte een wereld van vertschil. PIR is niet heel veel zwaarder dan EPS dus ik verwacht niet dat dat zelf veel geluid dempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Glaswol aan de binnenkant (warme kant) afwerken met klimaatfolie, dan kan het verder gewoon blijven zitten. Idd voor het geluid, PIR is wat geluidsisolatie betreft waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter2004
twain4me schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:54:
Als het kan blijven kan het blijven als het weg moet moet het weg.. dat is afhankelijk van de huidige en beoogde opbouw. op basis van de gegeven informatie kan je er eigenlijk niet meer over zeggen :)
Welke info had u dan nog graag gehad om een completer antwoord te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Spotter2004 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Welke info had u dan nog graag gehad om een completer antwoord te geven?
Heeft de glaswol een dampremmer, dikte van de glaswol, dikte van de pir, blijft de afwerking zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 15-08-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter2004
twain4me schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:11:
[...]
Heeft de glaswol een dampremmer, dikte van de glaswol, dikte van de pir, blijft de afwerking zitten.
Als ik me goed kan herinneren kan ik u het volgende meedelen, is wel 25 jaar geleden dat die werken allemaal gebeurd zijn.

Als u met dampremmer dampfolie bedoelt ja, maar enkel in de kinderkamers die nu dienst doen als hobbykamer
Geheel boven op zolder is het enkel glaswol tussen de balken.
Op beide verdiepen is de glaswol wel voorzien van alufolie om zo te kunnen vastnieten aan de balken, spijkerflens als ik me niet vergis.

Dikte van de glaswol, goede vraag
Is 14cm mogelijk?

Dikte van de PIR zal 14 cm zijn

En blijft welke afwerking zitten?
Als u de planchetten bedoelt in de kamers, ja die blijft behouden.
Op zolder zal er verder niets speciaals meer gebeuren als de glaswol blijft zitten of niet

Zoals eerder gezegd worden de kamers gebruikt als hobbykamers waar een spoorbaan word opgebouwd.
Tijdens de winters kan de afkoeling niet veel kwaad, tijdens de zomers zou het wel eens kunnen gebeuren dat de rails beginnen uit te zetten met alle gevolgen van dien.
Was onlangs meer dan 28° in de kamers
Zal dus de glaswol nog een extra barrière vormen tegen de warmte?

En kan een dampscherm tussen de glaswol en pir-platen soelaas bieden om condensvorming tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als er 14cm pir wordt geplaatst dan zal er weinig meer condenseren, heb je de nieuwe opbouw al eens in de rekentool van ubakus gezet? dan weet je of folie nodig is, als er folie nodig is dan is dat altijd helemaal aan de warme zijde. dus tussen glaswol en eventuele afwerking als gyproc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Zit de glaswol direct onder de asbest? Dan ga er maar vanuit dat er geen glaswol meer tussen zit na het saneren van de asbest. De saneerder moet alles onder de asbest goed schoonmaken, opruimen en stofzuigen. Dat gaat met glaswol niet dus zullen ze deze mee verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter2004
No Hands schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:47:
als er 14cm pir wordt geplaatst dan zal er weinig meer condenseren, heb je de nieuwe opbouw al eens in de rekentool van ubakus gezet? dan weet je of folie nodig is, als er folie nodig is dan is dat altijd helemaal aan de warme zijde. dus tussen glaswol en eventuele afwerking als gyproc.
Als ik dat allemaal zou weten, zou ik mijn dak zelf leggen.
Maar op de manier van antwoorden weet jij er dus alles van en nodig ik je dan ook vriendelijk uit om mijn dak te komen leggen ;)

Er moet toch een reden zijn waarom de ene wel de glaswol wil laten zitten en de andere niet en er word dan enkel gepraat over een dampscherm tussen de pir-platen en de glaswol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter2004
emot schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:51:
Zit de glaswol direct onder de asbest? Dan ga er maar vanuit dat er geen glaswol meer tussen zit na het saneren van de asbest. De saneerder moet alles onder de asbest goed schoonmaken, opruimen en stofzuigen. Dat gaat met glaswol niet dus zullen ze deze mee verwijderen.
Daar heeft nog niemand over gesproken.

Enkel over de condens tussen de glaswol en de pir-platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Spotter2004 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Maar op de manier van antwoorden weet jij er dus alles van en nodig ik je dan ook vriendelijk uit om mijn dak te komen leggen ;)

Er moet toch een reden zijn waarom de ene wel de glaswol wil laten zitten en de andere niet en er word dan enkel gepraat over een dampscherm tussen de pir-platen en de glaswol
Ik weet er vast meer van dan jij maar voor mij is het jarenlang mijn werk geweest. jij bent vast goed in wat anders. Een dampscherm tussen de pir en de glaswol is volkomen zinloos. die pir platen zijn als dampdicht en dus doet dat scherm niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Spotter2004 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat er iets logisch is aan wat aannemers zeggen ;)
Deels zal gemak zijn, een deel zal wel snappen wat er aan de hand is en een deel heeft geen idee wat ze doen. Een aannemer is geen advieseur althans niet 1 die geen dubbele agenda heeft. maak je eigen plan al dan niet met een adviseur die aan jouw kant staat en geef een aannemer opdracht om het uit te voeren. dan kan je hem ook controleren en is het resulaat meetbaar aan de opdracht.

edit: je komt denk ik uit belgie? heb je geen architect nodig voor je verbouwing? dan heb je direct een adviseur.

* twain4me Heeft met heel veel aannemers samengewerkt en ik kan helaas maar 1 ding concluderen, het merendeel doet maar wat als het over isoleren gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 15-08-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Spotter2004 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Daar heeft nog niemand over gesproken.

Enkel over de condens tussen de glaswol en de pir-platen
Nee, daarom meld ik het ook. Je kunt wel willen dat het glaswol blijft zitten, maar als het goed is halen de asbestsaneerders het gewoon weg. Dat zou ik dus even navragen.
Althans, zo gebeurde het hier wel. Onder een flauw hellend dak met asbest dakbeschot lag glaswol op een verlaagd plafond, vlak onder het dak. Dit is gewoon allemaal mee gesaneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter2004
twain4me schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:23:
[...]
* twain4me Heeft met heel veel aannemers samengewerkt en ik kan helaas maar 1 ding concluderen, het merendeel doet maar wat als het over isoleren gaat.
Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden

Ik weet, wat je zelf doet, doe je nog altijd steeds beter, maar gelukkig voor vele aannemers (of mensen die zich aannemers durven noemen) kunnen we het niet altijd zelf doen en zijn we dus afhankelijk van mensen die er (normaal) meer verstand van hebben.

En als het merendeel toch maar wat doet als het over isolatie gaat (zoals twain4me schrijft) wie of wat kan je dan nog wel vertrouwen?
Je gaat er toch van uit dat als je bij een vakman aanklopt, dat die zijn vak begrijpt, niet?
Maar goed, is ook weer zo'n discussie zonder eind.
Mijn buurvrouw heeft er eentje laten komen waar ze zeker tevreden van is, zoals ik hem over de vloer heb gekregen heb ik er al geen vertrouwen meer in :-(

Dus als ik het goed begrijp:

=> mag de glaswol blijven hangen tussen de balken, ook als de asbest verwijdert word
=> er mag geen dampscherm komen tussen de pir-platen en de glaswol
=> er mag wel een dampscherm komen tussen de glaswol en de eventuele afwerking (onderkant balken dus)

Ik hoor het wel als er nog opmerkingen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Spotter2004 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden

Ik weet, wat je zelf doet, doe je nog altijd steeds beter, maar gelukkig voor vele aannemers (of mensen die zich aannemers durven noemen) kunnen we het niet altijd zelf doen en zijn we dus afhankelijk van mensen die er (normaal) meer verstand van hebben.

En als het merendeel toch maar wat doet als het over isolatie gaat (zoals twain4me schrijft) wie of wat kan je dan nog wel vertrouwen?
Je gaat er toch van uit dat als je bij een vakman aanklopt, dat die zijn vak begrijpt, niet?
Maar goed, is ook weer zo'n discussie zonder eind.
Mijn buurvrouw heeft er eentje laten komen waar ze zeker tevreden van is, zoals ik hem over de vloer heb gekregen heb ik er al geen vertrouwen meer in :-(

Dus als ik het goed begrijp:

=> mag de glaswol blijven hangen tussen de balken, ook als de asbest verwijdert word
=> er mag geen dampscherm komen tussen de pir-platen en de glaswol
=> er mag wel een dampscherm komen tussen de glaswol en de eventuele afwerking (onderkant balken dus)

Ik hoor het wel als er nog opmerkingen zijn ;)
er mag best een dampscherm tussen pir en glaswol maar dat is zinloos
er mag alleen klimaatfolie gebruikt worden als je het plaatst tussen de glaswol en de afwerking, geen standaard dampscherm

Pagina: 1