Wij hebben recentelijk een geïsoleerde garage van 20m2 laten aanbouwen aan ons huis. Hierbij hebben we ook meteen leidingen (PE-RT 16x2) laten leggen in de betonvloer. Ik moet het nu "alleen nog maar" even zelf aansluiten.
Simpel installatiewerk (sanitair, elektra) gaat me redelijk goed af, maar ik heb nog nooit iets gedaan met de verwarming in het huis. Dit leek me als tweaker zijnde wel een mooie gelegenheid om er wat ervaring mee op te doen.
Huidige verdeler:
:strip_exif()/f/image/P2MR3dOOXoNTsaQ0uAbyg0wA.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal vragen die in me opkomen en waar medetweakers wellicht iets over kunnen delen:
Vraag 1
Ik lees her en der dat kunststof wellicht handiger is dan (roestvrij) staal als je ook gaat koelen met het systeem (en dat gaan wij), maar de meningen zijn er over verdeeld. Hoe dan ook spreekt deze Variotherm 10-groeps kunststof verdeler zonder pomp me wel aan. Deze lijkt vrij compleet, makkelijk te installeren en niet al te duur. En ik zie dat meerdere tweakers deze ook hebben. Is dit een goede optie?
Vraag 2
De PR-RT buizen moeten worden aangesluiten op de verdeler met Euroconus-koppelingen. Is het verstandig om de bestaande koppelingen opnieuw te gebruiken, of kan ik beter gewoon nieuwe kopen? T.o.v. van de verdeler zijn dit de kosten niet, maar tja, we blijven zuinige Hollanders.
Vraag 3
De aannemer was nogal chaotisch en ik kan me best voorstellen dat er misschien stof/gruis in de leidingen is gekomen. Kan ik voor de zekerheid hier nog wat water doorpompen om het een beetje schoon te spoelen?
Vraag 4
Ik kan met de aftapkraantjes op de huidige verdeler het systeem op de begane grond laten leeglopen (eerst warmtepomp uit en aanvoer/retour dichtdraaien). Is dit gewoon een kwestie van slang op de aftapkraantjes, en opvangen in een emmer? Dat wordt zeker geknoei, maar misschien wel lekker met dit weer
. Tevens lijkt het me dat er nu (een beetje) water in de leidingen blijft staan, kan dit kwaad? Of is het verstandig dit nog leeg te pompen, en zo ja, hoe?
Huidige situatie
Onze woning is gebouwd in 2020 en wordt reeds verwarmd met een warmtepomp (i.c.m. een buffervat en vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping). Op de begane grond zit een verdeler waar acht groepen op zijn aangesloten. Er komen nu twee groepen bij. Volgens mij is de meest nette optie om de huidige verdeler te vervangen door een grotere van 10 groepen en daar de twee extra groepen op aan te sluiten.Huidige verdeler:
:strip_exif()/f/image/P2MR3dOOXoNTsaQ0uAbyg0wA.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal vragen die in me opkomen en waar medetweakers wellicht iets over kunnen delen:
Vraag 1
Ik lees her en der dat kunststof wellicht handiger is dan (roestvrij) staal als je ook gaat koelen met het systeem (en dat gaan wij), maar de meningen zijn er over verdeeld. Hoe dan ook spreekt deze Variotherm 10-groeps kunststof verdeler zonder pomp me wel aan. Deze lijkt vrij compleet, makkelijk te installeren en niet al te duur. En ik zie dat meerdere tweakers deze ook hebben. Is dit een goede optie?
Vraag 2
De PR-RT buizen moeten worden aangesluiten op de verdeler met Euroconus-koppelingen. Is het verstandig om de bestaande koppelingen opnieuw te gebruiken, of kan ik beter gewoon nieuwe kopen? T.o.v. van de verdeler zijn dit de kosten niet, maar tja, we blijven zuinige Hollanders.
Vraag 3
De aannemer was nogal chaotisch en ik kan me best voorstellen dat er misschien stof/gruis in de leidingen is gekomen. Kan ik voor de zekerheid hier nog wat water doorpompen om het een beetje schoon te spoelen?
Vraag 4
Ik kan met de aftapkraantjes op de huidige verdeler het systeem op de begane grond laten leeglopen (eerst warmtepomp uit en aanvoer/retour dichtdraaien). Is dit gewoon een kwestie van slang op de aftapkraantjes, en opvangen in een emmer? Dat wordt zeker geknoei, maar misschien wel lekker met dit weer
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?