Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Het kan zijn dat Tweakers het pas onlangs toevoegde, of dat producenten het pas toevoegen aan hun specs: de hoeveelheid laadcycli. Dat zegt natuurlijk wel iets over de levensduur van de accu.

Maar mijn vraag: is dit getal het werkelijk aantal keren dat je laad, of is dit een bepaald aantal mAh wat je in de accu stopt.

Ik kan me namelijk voorstellen dat het nogal uitmaakt of je 1000x een nagenoeg lege telefoon oplaad tot 100% of dat je bijvoorbeeld 5000x van bijvoorbeeld 80 naar 100% gaat.
In het eerste voorbeeld laad je meer mAh, maar maak je wel een volle cyclus, terwijl je bij het tweede vooral aan het druppelladen bent, wat volgens mij slechter is voor de batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
Laadcycli zullen volgens een afgesproken standaard getest worden.
Echter qua slijtage is het bekent dat juist het laatste stukje om de batterij naar 100% te brengen meer slijtage veroorzaakt dan wanneer je opladen stopt bij 80%.
Je ziet dan ook dat verschillende merken telefoons een batterij bescherm stand hebben die opladen stopt bij 80 procent, of die de laatste 20 procent wel vullen maar gebaseerd op wanneer je wekker ingesteld staat.
Bij elektrische auto's zie je ook dat er onderscheid gemaakt wordt tussen het werkelijke accu volume, en het bruikbare deel ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:13
Dit is wat Samsung heeft te melden over laadcycli:
Telling batterijcyclus
Geaccumuleerde informatie over de batterijcyclus die momenteel wordt gebruikt Eén batterijcyclus betekent het gebruik (ontladen) van een hoeveelheid die gelijk is aan 100% van de batterijcapaciteit (die met verschillende intervallen kan worden opgeteld omdat de batterij op verschillende niveaus wordt ontladen en opgeladen, d.w.z. dat de ene dag 60% van de batterij wordt gebruikt, en de volgende dag weer volledig wordt opgeladen en 40% wordt gebruikt - als de twee bij elkaar opgeteld 100% zijn, wordt dat beschouwd als één batterijcyclus).