Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-09 17:53
Hey Allemaal!

Ik heb een Draytek Vigor 3910 en op de 10Gbit WAN-poort komt de RJ45-kabel binnen vanuit de KPN FTU. Nu heb ik het volgende probleem: de downloadsnelheid blijft steken op 1Gbps, en de upload gaat wel naar de beoogde 4,2Gbps....

Het rare is dat als ik de bijgeleverde Box 14 van KPN gebruik de snelheden wel goed zijn beide kanten op.
Wat ik al heb geprobeerd:
  • Andere ontvangers geprobeerd
  • Andere poorten gebruikt als WAN/LAN
  • Firmware-updates
  • Heb al aantal weken met Draytek support gechat en die hebben op afstand de instellingen nagelopen en zien niks geks.
Ik log in via PPPoE en alles staat in de juiste VLAN.

Zijn er mensen die hem wel goed aan de praat hebben kunnen krijgen en die mij misschien het verlossende antwoord kunnen geven?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vermoed dat je glas hebt? Zit je glas direct in de vigor of komt er een rj45 uit je ftu punt?
Kun je het mac adres clonen van de box 14 naar je vigor?

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 15-08-2025 12:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
@Damic De glasvezel lijn komt binnen in de FTU en daarop zit een zwarte ONT en daar komt de RJ45 uit.
Die gaat rechtstreeks naar de Vigor.

Ik heb geen eigen module aangesloten op de kabel van KPN. Lijkt me ook een beetje tricky als ik het zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha :) helder.
MAC adres al geprobeerd? Misschien een vlan, maar dan zou de upload niet zo hoog mogen zijn :/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga je wel over de 1Gbps download heen als je via meerdere clients tegelijk downloadt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
@Damic Wat bedoel je precies met MAC adres proberen?

@Juup Nee merkt dat als we met meerdere clients downloaden de snelheid wordt verdeeld van de 1Gbps ipv dat we allemaal 1 hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:33
wat ik zelf heb gedaan en wat het probleem oploste na vage internet issues :
met de (meest recente) firmware nogmaals de DrayTek upgraden en dit uitvoeren met de .rst variant.
Wel vantevoren een backup van je config maken!
Na de upgrade kun je de backup terugzetten/restoren.
Klinkt niet zo voor de hand liggend maar bij mij was dit de oplossing (dit was een DrayTek router nieuw uit de doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Remcodebont de meeste routers hebben de functie om een ander mac adres te geven aan de wan zijde, zodoende dat je het wan toestel dus in dit geval een KPN box zou zien. Soms helpt dat, maar weet niet of dat hier ook het geval gaat zijn.

Ik vermoed dat de @EverLast2002 methode hopelijk meer soelaas brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Herstart ook je ONT een keer. Vaak zat dat die in de weg zit als je steeds heen en weer schakelt tussen routers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
Hey @nelizmastr , @Damic en @EverLast2002,

Ik heb het mac adress van de kpn box 14 gezet in de WAN poort van de vigor: geen succes
ONT herstart: geen succes
reset + upgrade: geen succes

Hebben jullie mogelijk nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Is de linksnelheid van je WAN poort wel ook de volle 10Gbps? Staat deze op auto-negotiate of op 10G Full Duplex ingesteld? Maakt dat nog verschil als je het van de ene naar de andere zet?

Heb je iets van monitoring waarin je kunt zien of er ergens een hardware bottleneck zit (bijv. CPU/RAM usage van de Draytek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcodebont
@nelizmastr ik zag deze ook: YouTube: Delta Fiber Nederland 8 gbps XGS-PON - iPerf3 Speedtest & Basic sett... nu heb ik KPN maar zou het kunnen dat PPPoe snelheid blocked? aangezien ze in de video puur over ip gaan.

Verder staat alles op FD idd, maakt geen verschil tussen auto of FD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDNtUW36LIFgYR5xN7fevLjleEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmZwgXqjIAHYuNQui0dyRjAI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgiU28Wgt3c3ka0AoQXyQGM76Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pFhFteQ8kFpp4OEWzyO046a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X8PoQz3QOYQ7LtUxOQbvSrGR5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pC3Fl4gdT1k0ylt5jMWwmAhi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq6WVj5EVhmx877prThJ1cWPGQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Jmp1rg6Lg4KLUR8NTgQKnWX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

PPPoE is op sommige platformen wel single threaded, dus dan kan er maar 1 core worden gebruikt, maar dan is de upload wel raar. Sowieso staat hw acceleration altijd aan bij dit model als ik de documentatie zo zie, dus dat zou gewoon moeten werken.

Kun je een screenshot van je PPPoE settings laten zien?

Hoe staat de MTU op je interfaces? Wat ik lees moet dat als volgt:

WAN poort 1512
VLAN6 interface 1508
PPPoE interface 1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wel raar dat de linkspeed van de wan poort niet word weergegeven als ook geen vendor van de sfp+ module, waarom staat Load balance op P2 aan, met welke poort ben je aan't load balancen?

• Remcodebont
@nelizmastr Hier de PPPoE settings, ik zou niet weten waar de VLAN interface met MTU kan vinden.
@Damic Ik zou niet weten waarom die aanstaat, proberen uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdbjhJjcKiRhinXv2hG_wH2GfDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0XiGr9OpT5Tmr5yRECEVs43.png?f=fotoalbum_large

• EverLast2002
@Remcodebont

Even opletten hoe je de poorten instelt, en welke poorten "automatisch" omgezet worden naar LAN als je bijv een WAN/fiber poort niet gebruikt.
DrayTek router software betrekt dan niet gebruikte WAN poorten bij het LAN gedeelte.
Dit zal niet DE oorzaak zijn maar altijd even checken zeg maar..

• EverLast2002
je schrijft dat je de rj45 utp kabel gebruikt vanuit de ONT naar de DrayTek.
waarom is WAN3 dan ongebruikt en zijn de SFP poorten actief?
of zit er in de SFP poort nog een converter tussen naar utp?
is die converter wel 100% compatibel met KPN?

• Remcodebont
EverLast2002 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:31:
je schrijft dat je de rj45 utp kabel gebruikt vanuit de ONT naar de DrayTek.
waarom is WAN3 dan ongebruikt en zijn de SFP poorten actief?
of zit er in de SFP poort nog een converter tussen naar utp?
is die converter wel 100% compatibel met KPN?
Hey,
in P2 zit een RJ45 naar SFP+ converter (3 merken geprobeerd, same result), WAN3 heb ik opgezet als test, of als ik de settings heb verkloot op P2 dat ik er gemakkelijk bij kan. LAN/P1 gaat naar de switch toe vanaf waar we toegang hebben. En ik gebruik P4 als een directe poort op soms op in te loggen of te testen.

• EverLast2002
misschien eens proberen de rj45 utp rechtstreeks in WAN3 van de DrayTek?
ik zou dat proberen met alleen die kabel erin en verder een zoveel als mogelijke "schone" configuratie (reset to factory defaults).

• Remcodebont
@EverLast2002 Yes, al geprobeerd. Dan capt hij netjes de upload op 2,5Gbits, max wat de poort aankan, maar de download blijft 1Gbits.

• EverLast2002
ik neem aan dat je de meest recente firmware draait :
Corrected: An issue with low Rx throughput while Tx was fine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcodebont
@EverLast2002 ik zit op 4.4.5.1_RC2 r5232_8190_6a81e90581/v28. Heb vanuit support wat test versies gekregen

• EverLast2002
https://www.draytek.nl/storage/KPN-IPoE-DrayOS-3.0.pdf

i.p.v. pppoe zou dhcp beter werken, volgens google en DrayTek handleiding.
kun je eens proberen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kpn gebruikt bij glas geen PPOE dus die moet je uitzetten.
Zoals @EverLast2002 waarschijnlijk bedoelt is dat je gewoon een IP-adres via een dhcp request van KPN krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Remcodebont
@EverLast2002 @Ben(V)

Huh, geen PPPoE is wel gek alsin dat adviseren ze zelf ook online.
Ik heb geprobeerd via dhcp maar dat doet niet zo veel, Ik zit ook op een KPN ZZP internet abbonement, zou dat misschien ook voor problemen zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Je hebt gelijk.
Glasvezel heeft geen PPOE nodig, maar KPN heeft gewoon zijn DSL infrastructuur behouden en gebruikt dus PPOE ook over glas.
Sorry voor de verwarring.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• EverLast2002
het is redelijk verwarrend, maar toevallig heb ik een kennis met een KPN Kleinzakelijk glas abbo,
en zijn DrayTek draait op pppoe (met username en ww kpn/kpn), VLAN 6, MTU 1500.
dus dat ipoe verhaal snap ik niet helemaal, maar dit kwam naar boven via een Google zoekactie.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:28:
@EverLast2002 @Ben(V)

Huh, geen PPPoE is wel gek alsin dat adviseren ze zelf ook online.
Ik heb geprobeerd via dhcp maar dat doet niet zo veel, Ik zit ook op een KPN ZZP internet abbonement, zou dat misschien ook voor problemen zorgen?
Geen pppoe krijg je geen verbinding.
PPPOE is single threaded download en upload niet, dus wss kan de CPU het niet aan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ben(V)
  • Nu online
@CrankyGamerOG Hij heeft juist het probleem dat zijn download te traag is.
En verder heeft die Vigor 3910 een throughput capaciteit van 9Gbps dus dat kan het probleem niet zijn.

https://www.provu.co.uk/p...k/Vigor3910/Vigor3910.pdf

En uiteraard is PPOE op zichzelf niet single- of multithreaded, dat is hoe het in dit geval in de router is gebouwd.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 21-08-2025 13:55 ]

• Remcodebont
@Ben(V) @CrankyGamerOG , Hij zou het moeten aankunnen, zie ook deze video met een Delta Fiber verbinding: YouTube: Delta Fiber Nederland 8 gbps XGS-PON - iPerf3 Speedtest & Basic sett...

• EverLast2002
Zet eens P1 als WAN 1 en P2 als LAN, zoals de handleiding en de youtube video laten zien.
Wellicht maakt die volgorde niet uit (want je kan die poorten onderling softwarematig wisselen) maar wie weet zit er in het DrayTek OS ergens een keiharde verwijzing of limiet op P2 en niet op P1.
Je weet maar nooit, gewoon proberen.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ben(V) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:52:
@CrankyGamerOG Hij heeft juist het probleem dat zijn download te traag is.
En verder heeft die Vigor 3910 een throughput capaciteit van 9Gbps dus dat kan het probleem niet zijn.

https://www.provu.co.uk/p...k/Vigor3910/Vigor3910.pdf

En uiteraard is PPOE op zichzelf niet single- of multithreaded, dat is hoe het in dit geval in de router is gebouwd.
JA dat is juist het probleem als je geen pppoe offloading hebt.
Down is traag, up niet.
Down is single threaded up niet.
Die troughput is gemeten op DHCP
Trust me, ik ben DCNA certified, en werk dagelijks met draytek

En PPPOE down is wel degelijk gelimiteerd aan 1 thread dat heeft niets met de router te maken @Ben(V) Dat is hoe PPPOE werkt.
De CPU word nu gestompt zonder offloading.
Elke router zonder offloading verslikt zich in PPPOE, mits de cpu een hele hoge kloksnelheid heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-08-2025 14:25 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Delta is DHCP niet PPPOE.......

• Remcodebont
@CrankyGamerOG oh shit, is dit op te lossen met een firmware upgrade?
Of anders zal ik een ander model moeten zoeken denk ik?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:24:
@CrankyGamerOG oh shit, is dit op te lossen met een firmware upgrade?
Of anders zal ik een ander model moeten zoeken denk ik?
Nee dit los je niet op met een firmware upgrade helaas. Ding heeft geen hardware offloading

• Ben(V)
  • Nu online
Het zal dan de implementatie van Draytek zijn, want zowel PfSense als OpenWrt hebben een multithreaded implementatie voor PPOE.
Ander model Draytek zal dan waarschijnlijk niet helpen vermoed ik.

Gewoon de KPN router gebruiken zou ik zeggen en als je de functionaliteit van die Draytek nodig hebt die er gewoon achter zetten en de PPOE door die KPN box laten afhandelen.

• EverLast2002
@CrankyGamerOG
interessante conclusie, ook omdat ik met 2 DrayTeks (vigor 2927) zit qua support voor een kennis.
Wat zou de maximale pppoe snelheid zijn voor een DrayTek, rond de 1Gbps?
- edit: ik lees dat deze modellen hardware accelleratie hebben (staat ook aan in de router).

[ Voor 28% gewijzigd door EverLast2002 op 21-08-2025 14:49 ]

• Remcodebont
@Ben(V) @CrankyGamerOG thanks voor de informatie, helaas niet wat ik wilde horen haha. @CrankyGamerOG toevallig bekend met een model wat dit wel aanbied? Anders ga ik de optie proberen om de KPN box voor de Draytek te zetten en kijken wat dat doet.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ben(V) schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:32:
Het zal dan de implementatie van Draytek zijn, want zowel PfSense als OpenWrt hebben een multithreaded implementatie voor PPOE.
Ja Ben, letterlijk sinds een paar updates geleden, ook PFsense (opnsense) en consorten hadden dit probleem, dit zit in de core van BSD al tijden, dat is recent aangepast.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:36:
@CrankyGamerOG toevallig bekend met een model wat dit wel aanbied? Anders ga ik de optie proberen om de KPN box voor de Draytek te zetten en kijken wat dat doet.
Je zou ff met XpertData (Importeur) moeten bellen, want ik durf niet te zeggen of de 10gb WAN routers (die een stuk duurder zijn) WEL pppoe offloading hebben.
Vervelende is dat Draytek dat nergens specifiek benoemd namelijk, zou zomaar kunnen zijn dat routers met DrayOS5 wel multithreaded pppoe hebben. Gezien dat recent aangepast is met updates in de stack van pppoe. (Zie PfSense en consorten).
Gewoon ff met XpertData bellen.

Maar voor minder geld heb je wss een UCG-Fiber die wel pppoe offloading heeft. Wil je perse Draytek?

[ Voor 29% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-08-2025 15:07 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

EverLast2002 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:35:
@CrankyGamerOG
interessante conclusie, ook omdat ik met 2 DrayTeks (vigor 2927) zit qua support voor een kennis.
Wat zou de maximale pppoe snelheid zijn voor een DrayTek, rond de 1Gbps?
- edit: ik lees dat deze modellen hardware accelleratie hebben (staat ook aan in de router).
Ja pas op, hardware acceleratie voor IPSEC en NAT, ik weet niet of dat ook pppoe inhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remcodebont
PLOTTWIST
Na 15 min met KPN service aan de lijn te hebben gehangen om de vraag of ze ook een IP/DHCP verbinding ondersteunen kwam de beste man met de volgende suggestie: Probeer de priority eens op 1 te zetten. EN MDAAFAKKING JA, het was de truc. We hebben nu symmetrisch 4 Gbits over de Draytek!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiJMOEiYRxC6PU48oyIlQi5ICw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31CkHbOMjaSGRsGDblchaiKJ.png?f=fotoalbum_large

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:08:
PLOTTWIST
Na 15 min met KPN service aan de lijn te hebben gehangen om de vraag of ze ook een IP/DHCP verbinding ondersteunen kwam de beste man met de volgende suggestie: Probeer de priority eens op 1 te zetten. EN MDAAFAKKING JA, het was de truc. We hebben nu symmetrisch 4 Gbits over de Draytek![Afbeelding]
Fijn, dan kan deze het wel aan mbt CPU, en scheelt het jou geld :)
_/-\o_
Meeste verbindingen die ik oplever met Drayteks zijn 1gb
wss als je naar 8gb gaat word het wel een issue, maar dat is voor latere zorg :)

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-08-2025 15:12 ]

• EverLast2002
dat is zeker een plot twist ja.....
overal staat priority 0 aanhouden, in alle documentatie.
en die priority kan tot 7, geeeeeen idee waar dit goed voor is.
wel fijn dat het nu werkt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
ik vond ergens in een handleiding deze opmerking :

KPN configureert in de Internet: VLAN = 6 met prioriteit P-bit = 1
ONT 3 VLANs Vast Bellen5: VLAN = 7 met prioriteit P-bit = 5
TV: VLAN = 4 (DHCP gebaseerd die ook IGMPv2 moet ondersteunen)
met prioriteit P-bit = 5

bron:
https://www.budgetthuis.n...ficaties_Instellingen.pdf

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:17:
@nelizmastr Hier de PPPoE settings, ik zou niet weten waar de VLAN interface met MTU kan vinden.
@Damic Ik zou niet weten waarom die aanstaat, proberen uit te zetten?

[Afbeelding]
die load balancing zal wrs met wan3 zijn.

Ik heb ook gelezen dat je eindelijk sneller internet hebt :D ;)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:41
Remcodebont schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:08:
PLOTTWIST
Na 15 min met KPN service aan de lijn te hebben gehangen om de vraag of ze ook een IP/DHCP verbinding ondersteunen kwam de beste man met de volgende suggestie: Probeer de priority eens op 1 te zetten. EN MDAAFAKKING JA, het was de truc. We hebben nu symmetrisch 4 Gbits over de Draytek![Afbeelding]
Ik draai nu bij Odido op prio 0 sinds 2 weken maar hiervoor al 3 jaar bij KPN op prio 1.

No clue hoe je prio 0 gevonden hebt.... maar het was inderdaad altijd al 1.

Zie net dat het vroeger 2021 0 was, maar al best lang dus 1 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 21-08-2025 17:45 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
@Bschnitz
"Ik draai nu bij Odido op prio 0 sinds 2 weken maar hiervoor al 3 jaar bij KPN op prio 1."

is priority 1 nu DE standaard bij KPN, want ik heb binnenkort een DrayTek die ik ga plaatsen (KPN/pppoe).
m.a.w. priority 0 is niet aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:41
EverLast2002 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:46:
@Bschnitz
"Ik draai nu bij Odido op prio 0 sinds 2 weken maar hiervoor al 3 jaar bij KPN op prio 1."

is priority 1 nu DE standaard bij KPN, want ik heb binnenkort een DrayTek die ik ga plaatsen (KPN/pppoe).
m.a.w. priority 0 is niet aan te raden?
Je leest het verhaal van de TS, met 0 werkte het niet blijkbaar.

Ik heb destijds de instellingen overgenomen vanuit het KPN forum.

https://community.kpn.com...-box-458609/index119.html

En hier staat toch echt 1 en niet 0 voor internet. Er is verder ook uitleg over wat 0 tot 7 inhoud.

Zelfs in de PDF van de technische uitleg staat 1.

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Je kan er denk ik wel veilig mee experimenteren.

Bij mijn nieuwe Odido XGPON werkt 1 weer niet maar 0 wel. Haal zelfs meer dan de bedoeling is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hRezUmdUVlLaVYxO1tBWSZFuMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phfPqNcIYxQ5PtzDl60Zgay2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 21-08-2025 20:18 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Pagina: 1