Stucwerk los bij lostrekken afplaktape. Eerst voorstrijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 19:57
Beste Tweakersgebruikers,

Recent hebben wij onze sleutel gekregen van onze nieuwe woning. De woning is opgebouwd uit prefab betonwanden en prefab HSB wanden met fermacell platen. Deze wanden zijn allen afgewerkt met dunpleister.

Alle overgangen van de wanden naar de houten kozijnen heb ik afgekit met Den Braven Acryl Anti-Crack. Vervolgens heb ik het stucwerk afgeplakt met de paarse tape van de action. Bij het uitvoeren van een correctie van de afplaktape kwam ik er al achter dat ik het stucwerk meetrok.

Inmiddels heb ik ook de Kip Washi-Tec - 3309 Lila afplaktape gehaald. Ervan uitgaande dat deze aanzienlijk minder goed plakt. Wat mijn inziens de kans op het lostrekken van de stucwerk verminderd.

Vraag:
  • Verklein ik de kans op het lostrekken van het stucwerk als ik: eerst voortstrijk aanbreng? En eventueel ook eerst de muurverf aanbreng. Dit om daarna de wanden af te plakken en de houten kozijnen te gronden en af te plakken.
  • Zelf ben ik in de veronderstelling dat de voorstrijk / de primer / de impregneer de algehele ondergrond sterker maakt. Dus ook de hechting van het dunpleister op de fermacell, dan wel de betonnen ondergrond.
Ik hoor graag wat jullie denken en wat jullie mij adviseren!
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Bo SmitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ByGg3dSb0Fji4OcHBEUnYjZhfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7dhIgp4GY5GvL2ADU2xvMDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTNh0bQ2YNXggkMka3jEYdjVLVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mErJ48yGXXS79KQqZzmryLrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJOntTpzeXDMgERMQqK7C_QccP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKxryKdtudrkeNvqgj5P7aF5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe recent is recent (gezien de steigers aan de overkant)? Ben je gewoon niet te snel en is de stuc/muur nog niet helemaal droog/uitgehard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
Hoi PolarBear,

De steiger die je ziet, is van de buren. Het betreft een prefab woning waar geen enkele regendruppel water in is gekomen. Alle wanden, vloeren, plafond en kozijnen zijn qua vocht nagemeten. Deze waarden zijn bijzonder laag. Dit zal zodoende geen invloed moeten hebben op de hechting.

Met vriendelijke groet,
Bo Smit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:55
Bedoel je met je eerste vraag om eerst voorstrijk aan te brengen op de wanden, vervolgens dit af te plakken en dan de kozijnen te lakken? Dat geef ik weinig kans van slagen, omdat de hechting van het dunpleister op de fermacell platen zwak lijkt te zijn. Dat los je met nu nog voorstrijken niet op.

Je werkvolgorde klinkt logisch. Ik lak ook altijd eerst de kozijnen, aangezien lak sterker is dan muurverf. Dat plakt beter af. Heb je overwogen om de kozijnen te lakken zonder de muren af te plakken? Met een beetje vaste hand moet dit ook kunnen lukken. Je gaat de muren immers toch nog schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
Lijkt mij dat er niet dan wel niet goed voorbehandeld is voor het pleister werk. Als je met die paarse tape van action al dit eraf trekt.... (Die tape plakt zeer, zeer matig namelijk, wat de bedoeling is).

Nu een grondeer/primer erop smeren gaat niet meer helpen. Je kan het wel relatief makkelijk herstellen met modulan 452 oid. Hoop alleen dat als het zo makkelijk loskomt dat je met het sauzen daar geen issues mee krijgt.

Zou het bouwbedrijf er naar laten kijken (tenzij je het buiten het bouwbedrijf hebt uitbesteed).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Als de muur goed uigedroogd is dan is dit gewoon slecht stucwerk.. dat zou je er met schilderstape nooit zo makkelijk af moeten kunnen trekken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
RobbieB schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:52:
Als de muur goed uigedroogd is dan is dit gewoon slecht stucwerk.. dat zou je er met schilderstape nooit zo makkelijk af moeten kunnen trekken.
Hoi RobbieB,

Het betreft dunpleister. Meerdere stucadoors hebben wij aangegeven dat het voorstijken van fermacell bij dunpleister niet nodig is. Ik snap in die zin niet zo goed wat er fout is gegaan.

Mvg,
Bo Smit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
BoSmit schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Hoi RobbieB,

Het betreft dunpleister. Meerdere stucadoors hebben wij aangegeven dat het voorstijken van fermacell bij dunpleister niet nodig is. Ik snap in die zin niet zo goed wat er fout is gegaan.

Mvg,
Bo Smit
Fermacell is júist een ondergrond die je wilt voorstrijken.
En een écht goede stucadoor zou je adviseren om (met slechts een heel enkele uitzondering) altijd voorstrijk/primer te gebruiken.

Dit is echt wel het gevolg van stucen op Fermacell zonder voorstrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoSmit
BoSmit schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:02:
Beste Tweakersgebruikers,

Recent hebben wij onze sleutel gekregen van onze nieuwe woning. De woning is opgebouwd uit prefab betonwanden en prefab HSB wanden met fermacell platen. Deze wanden zijn allen afgewerkt met dunpleister.

Alle overgangen van de wanden naar de houten kozijnen heb ik afgekit met Den Braven Acryl Anti-Crack. Vervolgens heb ik het stucwerk afgeplakt met de paarse tape van de action. Bij het uitvoeren van een correctie van de afplaktape kwam ik er al achter dat ik het stucwerk meetrok.

Inmiddels heb ik ook de Kip Washi-Tec - 3309 Lila afplaktape gehaald. Ervan uitgaande dat deze aanzienlijk minder goed plakt. Wat mijn inziens de kans op het lostrekken van de stucwerk verminderd.

Vraag:
  • Verklein ik de kans op het lostrekken van het stucwerk als ik: eerst voortstrijk aanbreng? En eventueel ook eerst de muurverf aanbreng. Dit om daarna de wanden af te plakken en de houten kozijnen te gronden en af te plakken.
  • Zelf ben ik in de veronderstelling dat de voorstrijk / de primer / de impregneer de algehele ondergrond sterker maakt. Dus ook de hechting van het dunpleister op de fermacell, dan wel de betonnen ondergrond.
Ik hoor graag wat jullie denken en wat jullie mij adviseren!
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Bo Smit[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste Tweakers gebruikers en helpers!

De oplossing die voor ons heeft geholpen: Het gebruik maken van de "Kip Washi-Tec - 3309 Lila" tape. Deze plakt dusdanig 'slecht' dat het stucwerk blijft zitten.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Voorstrijk had wel gemoeten en dan had je dit niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BoSmit schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Beste Tweakers gebruikers en helpers!

De oplossing die voor ons heeft geholpen: Het gebruik maken van de "Kip Washi-Tec - 3309 Lila" tape. Deze plakt dusdanig 'slecht' dat het stucwerk blijft zitten.

Bedankt voor het meedenken!
fijn dat het gelukt is maar ik zou het toch nog eens overdenken.
Dit is geen echte oplossing, dit noemen we ook wel symptoombestrijding. ;)
Het échte probleem is dat de hechting tussen het Fermacell en het stucwerk slecht is, en dat komt door de keuzes die de stucadoor heeft gemaakt. Zolang dat niet is opgelost, blijft het probleem terugkomen (en wordt het alleen maar erger).

Hoogst waarschijnlijk kom je op het punt dat je de wand zelfs niet meer gewoon kan rollen, omdat er dan stukjes stucwerk aan je roller blijven hangen.
En tegen die tijd is die stucadoor natuurlijk nergens meer te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fermacell zuigt vocht volgens mij heel goed op, dus als je daar stuc op aanbrengt kan het te hard drogen. Waarschijnlijk was elk willekeurige voorstrijk beter geweest dan geen voorstrijk. Want dan had de stuc minder hard gedroogd en beter gehecht.
Pagina: 1