Viskeuze thermal putty Gigabyte RTX 50xx

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 07:40
Hallo medetweakers,

Na een uitgebreide online zoektocht ben ik nog geen bruikbare informatie tegengekomen. Posts die ik op de NVIDIA- en Gigabyte-subreddits heb geplaatst, worden telkens verwijderd, waardoor ik geen ervaringen of adviezen kan verzamelen.

Ik wil de standaard viskeuze thermal putty op mijn Gigabyte RTX 5080 Gaming OC 16G vervangen. Deze putty kruipt nu al tussen mijn componenten uit, en ik merk dat de temperaturen beginnen op te lopen. Op de afbeeldingen hieronder is goed te zien dat de putty de twee onderste VRAM chips verlaat. Daarom wil ik overstappen op óf:

-Thermal pads (als diktes en posities bekend zijn).
- Een niet-viskeuze thermal putty die stabiel blijft en beter bestand is tegen verticale montage.

Setup:

- Behuizing: Hyte Y70
- GPU: Verticaal gemonteerd (horizontaal is geen optie in deze case)

Wat ik zoek:

- Aanbevolen diktes en merken thermal pads voor deze kaart
- Goede alternatieven voor niet-viskeuze thermal putty
- Ervaring van anderen met vervanging van koeling videokaart, putty of thermal pads

TL;DR: Online niets bruikbaars te vinden en posts op NVIDIA/Gigabyte subreddits worden verwijderd. Stock thermal putty kruipt al tussen componenten uit, temps lopen op. Wil vervangen door pads of niet-viskeuze putty. Zoek advies over pad-diktes, merken en geschikte alternatieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNOyvm6nHZZl6i-BDOsdWLBJFzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSwaMhsqX6BksJ2vCfgCrNns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_udT7cLMrNKU3F3uT_brZHtyxrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBwnxQkbIU7aX2LMhNpxV13A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHG_zzp3HayGEyPpZ9UxzRTs9kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgie0WtjkVy9rjQfsMaAaFO5.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TheMightyRecom op 15-08-2025 11:04)

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Voor de GPU die wordt heel vaak PTM7950 aanbevolen, aangezien dit goed koelt en je er weinig onderhoud aan hebt.

Wat betreft de rest, dat ligt een beetje aan jezelf.

Putty is veel gesmeer, maar meestal iets makkelijker aan te brengen, gezien de putty beter vormbaar is dan pads. Ook wordt er geclaimed dat het qua koeling ook beter moet zijn dan pads, gezien het ervoor zorgt dat de componenten beter contact maken met de putty en zo de warmte efficienter kunnen vervoeren.

Als je thermal pads wilt gebruiken, zul je alle posities moeten uitmeten en dat kan wat tijd en frustratie kosten. Dit ligt dan ook weer aan hoe vergevend de pads zijn die je hebt. Het voordeel is dan dat het verwijderen van de pads een stuk makkelijker is.

De kaart is gedesigned met de gedachte om putty te gebruiken, dus de bemetingen voor eventuele pads zul je dan zelf moeten doen, dus dat betekent heel wat testjes doen.

Qua merken voor pads: Thermal Grizzly, Thermalright, Gelid.
Voor putty kun je deze website bekijken: https://www.igorslab.de/e...s-and-voltage-converters/

Upsiren UTP-8 is aan te bevelen, gezien dit een veel gebruikte putty is met positieve ervaringen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Dit is toch gewoon een RMA? Laat Gigabyte het maar oplossen.

Pad diktes veranderen per kaart en soms per batch. Ik zou daarover Gigabyte emailen.

Zo te zien is alles putty. Je kan Thermal Grizzly Putty nemen. Je kan Thermal Grizzly ook emailen.

[ Voor 64% gewijzigd door Dekar op 15-08-2025 09:37 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:48
te laat nu,maar had ehm niet uit elkaar gehaald, wat hierboven gezegd is al,gigabyte zal dit moeten oplossen.

En om eerlijk te zijn blijf bij gigabyte(zeker de 'goedkopere)' weg qua gpu's ,ik heb zelf zowel een msi 4090 als een gigabyte 4090 oc gaming liggen,die gigabyte is wel van zoveel slechtere kwaliteit qua bouw(mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Dekar schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:31:
Dit is toch gewoon een RMA? Laat Gigabyte het maar oplossen.

Pad diktes veranderen per kaart en soms per batch. Ik zou daarover Gigabyte emailen.

Zo te zien is alles putty. Je kan Thermal Grizzly Putty nemen. Je kan Thermal Grizzly ook emailen.
freaky35 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:58:
te laat nu,maar had ehm niet uit elkaar gehaald, wat hierboven gezegd is al,gigabyte zal dit moeten oplossen.

En om eerlijk te zijn blijf bij gigabyte(zeker de 'goedkopere)' weg qua gpu's ,ik heb zelf zowel een msi 4090 als een gigabyte 4090 oc gaming liggen,die gigabyte is wel van zoveel slechtere kwaliteit qua bouw(mijn mening).
Gigabyte zegt dat het geen kwaad kan en het alleen cosmetisch is, geen reden voor RMA. Ik denk dat oververhitte VRAM chips daar anders over denken :+
Enfin, ik wil mij de kopzorgen besparen en het zelf aanpakken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Voor de GPU die wordt heel vaak PTM7950 aanbevolen, aangezien dit goed koelt en je er weinig onderhoud aan hebt.

Putty is veel gesmeer, maar meestal iets makkelijker aan te brengen, gezien de putty beter vormbaar is dan pads. Ook wordt er geclaimed dat het qua koeling ook beter moet zijn dan pads, gezien het ervoor zorgt dat de componenten beter contact maken met de putty en zo de warmte efficienter kunnen vervoeren.

Als je thermal pads wilt gebruiken, zul je alle posities moeten uitmeten en dat kan wat tijd en frustratie kosten. Dit ligt dan ook weer aan hoe vergevend de pads zijn die je hebt. Het voordeel is dan dat het verwijderen van de pads een stuk makkelijker is.

De kaart is gedesigned met de gedachte om putty te gebruiken, dus de bemetingen voor eventuele pads zul je dan zelf moeten doen, dus dat betekent heel wat testjes doen.

Voor putty kun je deze website bekijken: https://www.igorslab.de/e...s-and-voltage-converters/

Upsiren UTP-8 is aan te bevelen, gezien dit een veel gebruikte putty is met positieve ervaringen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan moet je een RMA aanmaken dat je VRAM chips oververhit zijn? Al is dat natuurlijk wel lastiger nu dat je hem zelf al uit elkaar hebt gehaald.

Anyway ik kan je verder niet direct helpen, het probleem met thermal pads is natuurlijk dat je ze normaal vervangt door pads met dezelfde dikte als die er al op zaten, maar tja, er zitten geen thermal pads standaard op. Dus dat kan dan alleen gebaseerd zijn op experimenten van andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
KilleBladhark schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:23:

Bedankt voor deze reactie. Dit helpt mij goed op weg. Ik ga eens kijken naar de Upsiren UTP-8.
Voor de die heb ik inderdaad PTM7950 liggen.
Sissors schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:23:
Dan moet je een RMA aanmaken dat je VRAM chips oververhit zijn? Al is dat natuurlijk wel lastiger nu dat je hem zelf al uit elkaar hebt gehaald.

Anyway ik kan je verder niet direct helpen, het probleem met thermal pads is natuurlijk dat je ze normaal vervangt door pads met dezelfde dikte als die er al op zaten, maar tja, er zitten geen thermal pads standaard op. Dus dat kan dan alleen gebaseerd zijn op experimenten van andere.
VRAM is nog niet oververhit maar ik denk dat dat wel in de lijn der verwachtingen ligt als ik op deze manier doorga. Heb voor nu de putty teruggeplaats voor zover dat mogelijk is en de temps blijven redelijk. Maar voor de lange termijn wil ik er wel wat aan doen.
Daarnaast vind ik het leuk om hier lekker zelf mee te knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het is trouwens viscositeit. Viskeuze is haring of makreel ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

FooLsKi schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:49:
Nee hoor, viskeus/viskeuze is gewoon goed. De mate daarvan is de viscositeit.

Wikipedia: Viscositeit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMightyRecom
FooLsKi schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:49:
Het klinkt inderdaad erg vreemd, maar het is wel correct 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Piggen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Nee hoor, viskeus/viskeuze is gewoon goed. De mate daarvan is de viscositeit.

Wikipedia: Viscositeit
TheMightyRecom schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Het klinkt inderdaad erg vreemd, maar het is wel correct 8)7
Heh... Toch nog wat geleerd deze ochtend. Ik ben "viskeuze" als vorm van viscositeit in mijn 50 jaar nog niet eerder tegengekomen.
Voor mij is "viskeuze" iets voor tijdens het bestellen bij de visboer :+

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1