Help, verkeerde voedingskabel PSU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Huppakee
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-08 17:29
Mijn vraag
Hoi allen,

Ik kon een goeie deal scoren op een amerikaanse site waar ik dus een Corsair RM1000e voeding heb gekocht. Nu heb ik dat ding binnen en kwam ik er natuurlijk achter dat deze een andere stekker heeft haha. Nu is mijn vraag, kan ik mijn oude pc voedingskabel hiervoor tijdelijk gebruiken? deze is wel een stuk minder dik. Hij past volgens mij wel maar de 3 gaten die in de psu gaan zijn net wat anders dan bij de orginele.

En weet iemand welke kabel ik kan kopen met europese stekker die qua voltage etc goed is? Ik durf mn pc namelijk nu niet op te starten haha.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair RM1000E

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op mijn huidige pc kabel staat: 10a - 250v

Hier een foto van wat op de doos van de psu staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo5s6P7Cb0D1qVn6dAMLx7pBWiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icAuZwZwmdm0Iv8Sgkom88NN.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

• Huppakee
Dit zijn de twee kabels naast elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl2kQkvAX4Ts5ylN-lnYiOs6v70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3ygDL4bgt6KFcbUzl0WoqYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Je kunt de kabel van je oude voeding gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Uszka op 14-08-2025 22:57 ]

• Huppakee
Uszka schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:54:
Je kunt de kabel van je oude voeding gebruiken.
Goed om te horen, dankje!

Op de foto in de comments zie je wel dat de gaten van mijn oude stekker wat kleiner zijn dan die van de originele psu kabel. dit heeft verder ook geen impact of iets dergelijks?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

De kabel in de US is dikker omdat er meer ampere doorheen gaat gezien het daar 120V is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ook waarschijnlijk omdat het een extra zware voeding is van 1000W.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Huppakee schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:59:
[...]

Op de foto in de comments zie je wel dat de gaten van mijn oude stekker wat kleiner zijn dan die van de originele psu kabel. dit heeft verder ook geen impact of iets dergelijks?
Nee, als het past is het goed.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja mij lijkt ook dat je gewoon die EU kabel gebruiken kan mits die natuurlijk past en je niet die connector alleen geforceerd erin geduwd krijgt. Maar wat je ook kan doen is gewoon een losse EU stekker aan die Amerikaanse kabel zetten, maar dan zal je wel in de kabel moeten gaan snijden. Nog een optie is gewoon een verloopstekker van Amerika naar EU te kopen, dan kan je de originele kabel blijven gebruiken.

https://www.allekabels.nl...-amerika-naar-europa.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56

sapphire

Die-hard pruts0r

@Roel1966 Gewoon nee.

Dit is een standaard C13 plug, soms is de opening iets groter, soms iets kleiner maar dat maakt weinig uit want binnenin zitten toch koperen clips.
TS heeft gewoon een standaard 13 in een dozijn c13 naar stekker kabel nodig en die heeft hij al. Klooien met snijden, knippen of verloopjes is onnodig, die kabels zijn voor een prikkie overal te krijgen en als je er één in V&A zou vragen denk ik dat je er één tegen verzendkosten kunt krijgen want menig Tweaker heeft er massa’s van liggen :+

Om zeker te zijn Corsair geeft in de specs aan, en op de foto van @Huppakee staat dit ook; AC I put 100-240V.

De voeding en de aansluiting is hetzelfde, er is geen Amerikaans- en/of Europees model. Alleen de AC kabel is anders want andere stekker vorm.

Of kort gezegd wat @Uszka zegt dus.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
@sapphire Het zijn maar opties voor de TS als hij het toch niet vertrouwd, maar ik persoonlijk zou ook gewoon een willekeurige EU kabel gepakt hebben en aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:38
Veel belangrijker is. Alle interne kabels in de PC vervangen door de meegeleverde kabels. Anders kan het wel eens boem zijn.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

The_Doman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:01:
Ook waarschijnlijk omdat het een extra zware voeding is van 1000W.
Daar zit niet meer dan een 1,5² kabel bij als het voor 230V markt is bedoeld.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:24:
Veel belangrijker is. Alle interne kabels in de PC vervangen door de meegeleverde kabels. Anders kan het wel eens boem zijn.
Het is mij ook even niet duidelijk of de TS een volledig nieuw systeem gebouwd heeft, of dat hij alleen de voeding van een bestaand systeem heeft vervangen. In dat geval ja, dan is het zeer zeker belangrijk de bestaande interne voedingskabels te vervangen door de megeleverde voedingskabels die bij die voeding zitten. Weet bij Corsair dat ook al lijken kabels hetzelfde dat dit geen garantie is of die intern in de voeding ook hetzelfde aangesloten zijn.
Pagina: 1