11 dagen naar noord Macedonië en internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:12
Het tweakers,

Wij gaan in september 11 dagen naar noord Macedonië. Nu kwamen wij er vandaag pas achrer dat het niet een eu land is en daardoor niet binnen de eu roaming valt. We hebben beide youfone met een 30gb abonnement.

Nu zijn wij nog niet eerder buiten eu gereisd en hebben wij veen flauw idee hoe wij nu aan data kunnen komen. Ja het hotel heeft wifi, maar het is ook fijn om buiten het hotel internet te hebben om dingen op te zoeken.

Ik ben dus wezen googlen naar esims maar kom dan uit op sites die ik nogal verdacht vindt en daarnaast de prijzen van 30-40€ voor 10 dagen per simkaart vind ik ook wel belachelijk duur.

De vraag die ik eigenlijk wil stellen is.
Hoe doen jullie dat met data buiten eu landen en het liefst ervaringen van mensen die naar noord Macedonië zijn gegaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@dion_b weet hier vast iets van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:12
Ik maak zelf graag gebruik van e-sim providers zoals Airalo of Holafly. Simpele app installeren, het juiste land kiezen en de bundel die je graag wilt. Enige is dat je bij activatie een werkende internet verbinding nodig hebt, dat kan op het vliegveld van vertrek of aankomst. Daarna direct online!

Als het te duur is kun je even googelen op prijzen bij locale aanbieders in je land. Vrijwel altijd op het vliegveld van aankomst verkrijgbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Telesto op 14-08-2025 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:44

sebasd

loopt op espresso

Ik ben er in april nog geweest, voor vijf dagen. Via Airalo een Matka Mobile eSIM gebruikt, werkte als een zonnetje.

Ik moet wel zeggen dat ik Skopje niet uit ben geweest, ik was er alleen voor werk, dus hoe eventueel bereik verderop is weet ik niet.

En ik reken dit soort kosten ook gewoon mee in de prijs die ik factureer, net als vlucht en hotel, dus wel een andere situatie, ik hoef niet en heb geen zin om veel moeite te doen om geld daarop te besparen. Doe het eigenlijk overal zo de laatste paar jaar, nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 36% gewijzigd door sebasd op 14-08-2025 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is vakantie. Doe even geen data... Prima te doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jboy1991
F_J_K schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:43:
Het is vakantie. Doe even geen data... Prima te doen.
ach data heeft onze vakanties tot nu toe alleen maar verrijkt. Heerlijk om direct informatie op te zoeken over gebouwen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

You called? :P

Het is zo lang geleden dat ik in dat land was dat het toen nog geen Severna Makedonija heette en JP2 nog paus was nouja, hij overleed terwijl we in Ohrid waren :+ - maar ik was een paar maanden terug nog in twee andere niet-EU buurlanden ervan (Crna Gora en Albanie), dus nog enige actuele kennis.

Ik heb op moeten zoeken wat het met Youfone kost aangezien zoonlief mee was met z'n Youfone SIM-only abo. Bij Youfone is grootste deel Balkan incl Makedonija een "voordeelland", maar dat betekent nog altijd EUR 2/min bellen, EUR 1/min gebeld worden :X - internet is daarentegen goed te doen: EUR 22.50 voor een 4GB bundel, omgerekend een halve cent per MB. En als 4GB niet genoeg is voor 11 dagen zou ik wat doen aan je surfgedrag - niet continu surfen/streamen als je alleen mobiel online bent.

Kortom, evt andere oplossingen zijn pas interessant als ze minder dan EUR 22.50 gaan kosten. Die zijn er zeker. Exact welke opties je hebt hangt af van je telefoon(s). De simpele, goedkopere opties draaien allemaal rond eSIM. Er zijn meerdere opties. Ik zie bijvoorbeeld bij Nomad een 3GB 'Balkan' pakket voor EUR 12.88. Kun je geen eSIM gebruiken? Heb je dan mogelijkheid om een tweede fysieke SIM erin te stoppen? Dat is duurder maar nog steeds mogelijkheden. Kun je geen eSIM gebruiken en heb je maar een enkele SIM? Dan zou ik gewoon de EUR 22.50 aan Youfone betalen... of een upgrade van je telefoon overwegen

Mbt dekking zou ik nul zorgen maken. Dat was 20 jaar teurg al geen probleem, althans niet in de steden of op de hoofdwegen ertussen en toeristenplekken erbuiten (ik heb nog een foto van pauwen op Facebook gezet vanuit Sveti Naum). Als je diep in de bergen gaat trekken oid kan dat anders zijn, maar tenzij je een Starlink terminal in je rugzak stopt ga je daar weinig aan kunnen doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 23:29

Barrycade

Through the...

En dus ook even rekening houden dat je dus ook door andere niet EU landen rijdt er naartoe. Dus als je een eSim neemt of pas weer aanzetten in het land waar je de bundel van hebt aangeschaft. Of dus zorgen voor een Balkan bundel.

Kaartjes van Maps van het gebied vooraf downloaden en je Spotify ook vooraf downloaden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rijdt? Waar lees je dat hij rijdt? Als dat het geval is, gaat er nog een flink aantal andere zaken relevant zijn, allicht een stuk relevanter dan mobiele dekking als je nog nooit buiten EU geweest bent.

Oslik blyat! Oslik!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:05

Klippy

Still Game

Het is al 2x genoemd, maar ik heb ook altijd goede ervaringen met Airalo eSIM voor buiten de EU.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, als je het alleen gebruikt voor incidenteel wat opzoeken heb je niet veel data nodig, dan kom je met bijvoorbeeld 3GB voor 8 Euro ruim je vakantie door en je kan makkelijk nog een GB bijkopen op je bestaande eSIM als het nodig is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 23:29

Barrycade

Through the...

dion_b schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:21:
Rijdt? Waar lees je dat hij rijdt? Als dat het geval is, gaat er nog een flink aantal andere zaken relevant zijn, allicht een stuk relevanter dan mobiele dekking als je nog nooit buiten EU geweest bent.
Waar lees je dat hij gaat vliegen :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barrycade schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Waar lees je dat hij gaat vliegen :P
Niet. Je kunt ook met de trein gaan, al dan niet in combinatie met boot, bus en taxi. We weten het simpelweg niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Goedemorgen allemaal,

Dank voor alle reacties. We hebben beide een iPhone 13 pro dus gaan een esim overwegen bij airalo. Zover ik begrijp is dat een goede alternatief.

Mbt een reis. We vliegen vanaf schiphol. En we verblijven in Ohrid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-08 08:37
Jboy1991 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:04:
Goedemorgen allemaal,

Dank voor alle reacties. We hebben beide een iPhone 13 pro dus gaan een esim overwegen bij airalo. Zover ik begrijp is dat een goede alternatief.

Mbt een reis. We vliegen vanaf schiphol. En we verblijven in Ohrid.
Prima oplossing, ik zie dat Airalo zelfs onbeperkt data e-sim aanbiedt voor N-Macedonie.

Je krijgt met code "20AHPC" momenteel 20% korting op je e-sims bij Airalo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark14
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 16:22
Wat je ook nog kan doen is een bankrekening bij N26 openen en dan hun eSim activeren (rekening bij N26 is gratis, Duitse bank, eSim lijkt ook gratis).

Als ik ff kijk voor je bij Noord Macedonie kost een eSim met 20GB bij hun 27,99EUR (30dagen geldig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:44

sebasd

loopt op espresso

20 GB kost bij Airalo 31,50, ook 30 dagen geldig, en met de 20% kortingscode die eerder is gepost is ie zelfs goedkoper dan dat. En dan hoef je geen extra bankrekening te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:34
dion_b schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:11:
[...]

You called? :P

Het is zo lang geleden dat ik in dat land was dat het toen nog geen Severna Makedonija heette en JP2 nog paus was nouja, hij overleed terwijl we in Ohrid waren :+ - maar ik was een paar maanden terug nog in twee andere niet-EU buurlanden ervan (Crna Gora en Albanie), dus nog enige actuele kennis.

Ik heb op moeten zoeken wat het met Youfone kost aangezien zoonlief mee was met z'n Youfone SIM-only abo. Bij Youfone is grootste deel Balkan incl Makedonija een "voordeelland", maar dat betekent nog altijd EUR 2/min bellen, EUR 1/min gebeld worden :X - internet is daarentegen goed te doen: EUR 22.50 voor een 4GB bundel, omgerekend een halve cent per MB. En als 4GB niet genoeg is voor 11 dagen zou ik wat doen aan je surfgedrag - niet continu surfen/streamen als je alleen mobiel online bent.

Kortom, evt andere oplossingen zijn pas interessant als ze minder dan EUR 22.50 gaan kosten. Die zijn er zeker. Exact welke opties je hebt hangt af van je telefoon(s). De simpele, goedkopere opties draaien allemaal rond eSIM. Er zijn meerdere opties. Ik zie bijvoorbeeld bij Nomad een 3GB 'Balkan' pakket voor EUR 12.88. Kun je geen eSIM gebruiken? Heb je dan mogelijkheid om een tweede fysieke SIM erin te stoppen? Dat is duurder maar nog steeds mogelijkheden. Kun je geen eSIM gebruiken en heb je maar een enkele SIM? Dan zou ik gewoon de EUR 22.50 aan Youfone betalen... of een upgrade van je telefoon overwegen

Mbt dekking zou ik nul zorgen maken. Dat was 20 jaar teurg al geen probleem, althans niet in de steden of op de hoofdwegen ertussen en toeristenplekken erbuiten (ik heb nog een foto van pauwen op Facebook gezet vanuit Sveti Naum). Als je diep in de bergen gaat trekken oid kan dat anders zijn, maar tenzij je een Starlink terminal in je rugzak stopt ga je daar weinig aan kunnen doen.
Dank je wel voor die Nomad tip. Kans dat ik TS dan tegen kom in Ohrid en Albanie zit ook bij de reis inbegrepen, dus deze Balkan esim is voor mij de beste oplossing. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

aljooge schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Dank je wel voor die Nomad tip. Kans dat ik TS dan tegen kom in Ohrid en Albanie zit ook bij de reis inbegrepen, dus deze Balkan esim is voor mij de beste oplossing. 8)
Voor een enkel land lijkt Airalo goedkoper, maar als je naar meerder gaat zou Nomad beter kunnen zijn. Heb me er overigens niet diep in verdiept, er kunnen nog andere interessante opties zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:34
dion_b schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Voor een enkel land lijkt Airalo goedkoper, maar als je naar meerder gaat zou Nomad beter kunnen zijn. Heb me er overigens niet diep in verdiept, er kunnen nog andere interessante opties zijn.
Het is even de keus, of voor 54,90 geheel onbeperkt bij holafly of 10GB bij Nomad voor 36,07. Denk zelf aan die 10GB wel genoeg te hebben en voor Nomad ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

aljooge schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Het is even de keus, of voor 54,90 geheel onbeperkt bij holafly of 10GB bij Nomad voor 36,07. Denk zelf aan die 10GB wel genoeg te hebben en voor Nomad ga.
10GB klinkt behoorlijk veel. Ik zou veel minder doen (2GB lijkt me prima voor een week of twee) en waar mogelijk gewoon via WiFi werken. Dat vind je daar sowieso overal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53
Airalo heeft prima prijs. En werkt goed. Ik overschat altijd hoeveel GB ik gebruik in het buitenland. Op meeste plekken zoals hotel en restaurants is wel wifi. En ik gebruik altijd de offline opties van Google maps en Google translate. En daarnaast maps.me voor offline navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28

BCM

olafmol schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 05:22:
Airalo heeft prima prijs. En werkt goed. Ik overschat altijd hoeveel GB ik gebruik in het buitenland. Op meeste plekken zoals hotel en restaurants is wel wifi. En ik gebruik altijd de offline opties van Google maps en Google translate. En daarnaast maps.me voor offline navigeren.
Overschatten hoeft niet met Airalo, voor aflopen bundel krijg je een aanvul aanbieding die redelijk geprijsd is. Hier kwam ik afgelopen vakantie achter nadat 10Gb toch wat harder ging.

Cedo Nulli

Pagina: 1