Muurbeugel en de juiste pluggen?

Pagina: 1
Acties:

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:29
Hoi,

Ik heb jullie advies nodig bij het ophangen van een OLED televisie (Philips 909 55 inch) aan de onderstaande wand. Het is de eerste keer dat ik een tv op een holle wand wil monteren, waardoor ik niet precies weet welke pluggen ik nodig heb.

Onlangs heb ik de Vogel’s TVM 3605 aangeschaft. De meegeleverde pluggen zijn echter alleen geschikt voor betonnen wanden. Ik weet ook niet zeker of de wand op de gewenste plek uit gipsplaten bestaat. Wanneer ik in het midden klop, klinkt het in ieder geval hol. Naarmate ik dichter bij de zijkanten kom, klinkt het minder hol, wat mij doet vermoeden dat er houten stijlen aan de zijkanten zitten.

Weten jullie welke maat pluggen geschikt zijn voor deze beugel en wandconstructie?

Dit is de muurbeugel: https://www.vogels.com/nl-nl/c/tvm-3605-platte-tv-beugel

Ik zat te denken aan deze pluggen, maar ik heb totaal geen idee welke lengte en breedte ik moet hebben: https://www.hornbach.nl/p...stuks/10185455/?store=729

Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door DeJurist op 17-08-2025 01:37 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Je kunt alvast een gaatje boren op de plek waar de beugel komt te zitten.
Dan weet je in ieder geval het materiaal en de dikte daarvan.
Op basis van die gegevens is het makkelijker om een advies te geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:33
Die duoplug kan maar is niet ideaal; je moet weten hoe dik de muur is (die plug is 30mm - als je wandje maar 10mm dik is doet die plug dus helemaal niks).
Er zijn daarnaast speciale hollewandpluggen (ook bij Hornbach) - die kun je beter gebruiken. Zijn er in een paar maten, dus eerste die muurdikte bepalen. Zou er daarnaast gewoon veel gebruiken (als in: alle schroefgaten in de beugel gebruiken); gewicht zou geen issue moeten zijn (maar kun je eveb checken in specificaties).

Hoe breed is dat muurtje trouwens? Gaat een 55 inch tv daar niet onwijs voor het raam hangen (of vertekend de foto?). Als de muur breed is zit ee waarschijnlijk een houten balk in het midden nog, daar zou je een schroef direct in kunnen zetten.

• DeJurist
Yaksa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:42:
Je kunt alvast een gaatje boren op de plek waar de beugel komt te zitten.
Dan weet je in ieder geval het materiaal en de dikte daarvan.
Op basis van die gegevens is het makkelijker om een advies te geven.
Ik wil het werk laten uitbesteden, maar wil graag vooraf de juiste pluggen in huis hebben. Voor één van de slaapkamers heb ik een nieuwe tv gekocht, inclusief montage. Omdat de kit van Vogel’s niet compleet is, moet ik de pluggen zelf aanschaffen. In de gelinkte Fischer Duo-pluggen zie ik staan dat ze geschikt zijn voor alle materialen.

• DeJurist
JDillinger schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:48:
Die duoplug kan maar is niet ideaal; je moet weten hoe dik de muur is (die plug is 30mm - als je wandje maar 10mm dik is doet die plug dus helemaal niks).
Er zijn daarnaast speciale hollewandpluggen (ook bij Hornbach) - die kun je beter gebruiken. Zijn er in een paar maten, dus eerste die muurdikte bepalen. Zou er daarnaast gewoon veel gebruiken (als in: alle schroefgaten in de beugel gebruiken); gewicht zou geen issue moeten zijn (maar kun je eveb checken in specificaties).

Hoe breed is dat muurtje trouwens? Gaat een 55 inch tv daar niet onwijs voor het raam hangen (of vertekend de foto?). Als de muur breed is zit ee waarschijnlijk een houten balk in het midden nog, daar zou je een schroef direct in kunnen zetten.
Het is precies 60 centimeter. De tv komt inderdaad tussen beide ramen te hangen, maar dat is geen probleem, aangezien de jaloezieën in de uitsparingen zitten en nog steeds vrij geopend en gesloten kunnen worden. In het midden bevinden zich geen houten stijlen.

Ik koop gewoon alle 3 de maten. Weet ik zeker dat ik goed zit?
https://www.gamma.nl/asso...GR3mW0q_11aRoCFVgQAvD_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door DeJurist op 14-08-2025 21:55 ]

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 17:05
Je zal toch echt wel willen weten wat voor soort muur het is..

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
JDillinger schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:48:
De DuoPower 6x30 heeft, volgens specificatie, een maximale houdkracht van 15 kg in 12,5 mm dikke gipsplaat. Dus "helemaal niets" valt wel mee.

Ik kan sowieso aanraden om die pluggen in huis te hebben, ze zijn enorm universeel en fijn. Voor de meeste muren (geen centimeters dikke stuclaag) is 6x30 de goeie maat.

Dat gezegd hebbende: een "echte" spreidplug met zo'n metalen dingetje wat je door het gat schuift, heeft gewoon meer oppervlak aan de achterkant en is daardoor nog wat sterker. En als je direct in de houten balk kunt schroeven, zou ik dat ook doen.

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zoals hier boven.

https://www.toolstation.n...ollewandanker-bout/p20858

Dit zijn hollewand ankers.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02

dragonhaertt

@_'.'

Hier valt weinig zinnigs over te zeggen zonder te weten welke muur (materiaal, hol, dikte) en welke maat schroef je gaat gebruiken (diameter montagegat beugel)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Ik zie dat de muurbeugel maar 2 gaten heeft. Met een Fisher duopower heb je 2 x 15 = 30 kg houdkracht: dat is wel wat krap. Je TV zal vast lichter zijn dan dat, maar als je er eens tegenaan stoot, ga je er overheen.

Ik zou dus primair met een muurdetector aan de slag om zeker te zijn waar de balken zitten, en daar doorheen schroeven met houtdraadbouten. En als dat niet mogelijk is: spreidpluggen.

• DeJurist
marcop23 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:11:
Ik zie dat de muurbeugel maar 2 gaten heeft. Met een Fisher duopower heb je 2 x 15 = 30 kg houdkracht: dat is wel wat krap. Je TV zal vast lichter zijn dan dat, maar als je er eens tegenaan stoot, ga je er overheen.

Ik zou dus primair met een muurdetector aan de slag om zeker te zijn waar de balken zitten, en daar doorheen schroeven met houtdraadbouten. En als dat niet mogelijk is: spreidpluggen.
Het heeft meer dan twee gaten?
Afbeeldingslocatie: https://upgrade.vogels.com/media/catalog/product/cache/fa3b284f534955532d65ce85e89bd9d7/w/e/web_version-tvm3600series_whatsinthebox_image.png

Zelf weegt de tv 'maar' 18 kilo. Ik dacht, ik ga er even voor zorgen dat de juiste pluggen al in bezit zijn voordat men langs komt. Blijbaar is het toch niet zo gemakkelijk met al die verschillende dieptes.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Je hebt deze pagina natuurlijk ook al gevonden
https://www.vogels.com/nl-nl/c/tv/tv-ophangen-aan-holle-wand

En ik denk dat er vier bouten en pluggen in de doos zitten, maar daar heb je dus weinig aan inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
DeJurist schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Het is precies 60 centimeter.
De breedte van een gipsplaat is ook precies 60 centimeter. Ik verwacht dat je muur uit 1 plaat gips bestaat en dat de houten betimmering daarachter dus precies in de hoeken loopt. Wellicht misschien ook nog een lat van boven naar beneden precies in het midden.

Ik zou eerst onderzoeken of je de beugel direct in het hout kunt schroeven. Mocht dat niet kunnen daarna onderzoeken of je een lat kunt vastzetten op het hout om dan de beugel op de lat te maken. Pas daarna eventueel een oplossing met pluggen aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Flans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:16:
[...]

De breedte van een gipsplaat is ook precies 60 centimeter. Ik verwacht dat je muur uit 1 plaat gips bestaat en dat de houten betimmering daarachter dus precies in de hoeken loopt. Wellicht misschien ook nog een lat van boven naar beneden precies in het midden.

Ik zou eerst onderzoeken of je de beugel direct in het hout kunt schroeven. Mocht dat niet kunnen daarna onderzoeken of je een lat kunt vastzetten op het hout om dan de beugel op de lat te maken. Pas daarna eventueel een oplossing met pluggen aan de slag gaan.
Het plan was om de muurbeugel op het houten frame te bevestigen, en eventueel in het midden nog een hollewandplug te gebruiken. Maar kun je voor het houten frame gewone pluggen gebruiken, of heb je daar ook speciale hollewandpluggen/ankers voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
En je weet ook zeker dat je een houten frame hebt? En geen metal stud profiel?

Je beugel is 67cm dus wellicht kun je de buitenste gaten niet gebruiken omdat die dan buiten je muurtje vallen.

Sowieso komt je tv aan beide kanten 31 cm voor je raam te hangen. Aangezien die 122 cm breed is.

[ Voor 57% gewijzigd door rmr1 op 15-08-2025 09:37 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Je kan een gat maken in de muur , bijna ter grote van de tv om te kijken hoe het zit. Via dat gat kun je balkjes ertussen drukken waar nodig . Als er echter beton zit zou ik door dr wand heen boren en met wat hout ertussen zorgen dat je kan klemmen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:33
DeJurist schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Het plan was om de muurbeugel op het houten frame te bevestigen
Eerst dacht ik: waarom hier in godsnaam iemand voor inhuren, is max 15 minuten werk, maar gezien deze comment lijkt me dat toch niet onverstandig ;) (in hout moeten geen pluggen, maar direct een houtschroef).

Volgens mij heb je het antwoord wel toch? Even beugel tegen muur houden en kijken hoeveel gaten je kunt gebruiken/er buiten de muur vallen. Dan materiaal en dikte van muur checken. Indien er houten balken op de hoeken zit (i.p.v. metalstud) dan is het makkelijk, en kun je direct goede houtschroeven gebruiken (een per kant, zou gewicht van je tv al makkelijk kunnen dragen - wel even voorboren met kleine diameter). Eventueel doe je nog een hollewandplug in het midden. Als de muur metalstud is gebruik je liever meer hollewand pluggen in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
rmr1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:31:
En je weet ook zeker dat je een houten frame hebt? En geen metal stud profiel?

Je beugel is 67cm dus wellicht kun je de buitenste gaten niet gebruiken omdat die dan buiten je muurtje vallen.

Sowieso komt je tv aan beide kanten 31 cm voor je raam te hangen. Aangezien die 122 cm breed is.
Ja, ik weet zeker dat er hout achter zit. Op de plek waar de jaloezieën zijn bevestigd, dwarrelen er soms kleine houtdeeltjes naar beneden (appartement, zet dus soms uit). Ik weet dat de buitenste twee gaten niet te gebruiken zijn, maar de overige wel. Zeker vier daarvan zullen in het houten frame uitkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door DeJurist op 15-08-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
JDillinger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Eerst dacht ik: waarom hier in godsnaam iemand voor inhuren, is max 15 minuten werk, maar gezien deze comment lijkt me dat toch niet onverstandig ;) (in hout moeten geen pluggen, maar direct een houtschroef).

Volgens mij heb je het antwoord wel toch? Even beugel tegen muur houden en kijken hoeveel gaten je kunt gebruiken/er buiten de muur vallen. Dan materiaal en dikte van muur checken. Indien er houten balken op de hoeken zit (i.p.v. metalstud) dan is het makkelijk, en kun je direct goede houtschroeven gebruiken (een per kant, zou gewicht van je tv al makkelijk kunnen dragen - wel even voorboren met kleine diameter). Eventueel doe je nog een hollewandplug in het midden. Als de muur metalstud is gebruik je liever meer hollewand pluggen in het midden.
Klopt, op dat vlak heb ik echt twee linkerhanden. Daarom heb ik eigenlijk alles in mijn woning laten doen door anderen. Oorspronkelijk was ik niet van plan om in deze kamer een tv op te laten hangen, maar inmiddels ben ik van gedachten veranderd. Ieder zijn specialiteit: geef mij maar juridische vraagstukken of het schrijven van pleitnota’s. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:28
Als je een partij ingehuurd hebt voor montage zou ik verwachten dat ze zelf toch gewoon de juiste kennis/materialen/gereedschap hebben om dit fatsoenlijk op te hangen? Waar betaal je anders voor?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
RobbieB schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:06:
Als je een partij ingehuurd hebt voor montage zou ik verwachten dat ze zelf toch gewoon de juiste kennis/materialen/gereedschap hebben om dit fatsoenlijk op te hangen? Waar betaal je anders voor?
Ik zal het inderdaad voor de zekerheid aankaarten. Maar meestal worden beugels op een betonnen wand gemonteerd, en uit eerdere ervaring weet ik dat men daarbij gewoon het meegeleverde gereedschap gebruikt wat in de doos van de beugel zit.

[ Voor 3% gewijzigd door DeJurist op 15-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 19:47
Als je rechstreeks in een achterliggend houten frame kan schroeven heb je voor die gaten geen pluggen nodig, alleen passende schroeven of houtdraadbouten.
Bij metalstud of alleen gipsplaat schroef en plug gebruiken. Wel belangrijk om dan te weten welke dikte plaatwerk er gebruikt is. De plug bepaalt dan de minimaal benodigde schroeflengte voor een stevige bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
DeJurist schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Ik zal het inderdaad voor de zekerheid aankaarten. Maar meestal worden beugels op een betonnen wand gemonteerd, en uit eerdere ervaring weet ik dat men daarbij gewoon het meegeleverde gereedschap gebruikt wat in de doos van de beugel zit.
Soms is dat ook het probleem met die lui. Als ik spullen koop, en soms koop ik goedkope zooi, en het moet opgehangen worden aan een muur dan gebruik ik bijna altijd mijn eigen schroeven of pluggen. Dan weet ik zeker dat het goed vast zit en ook ooit weer los te halen is.

Zo heb ik vaak schroeven bij lampen gehad of ander spul waarbij de schroef zo zacht is dat je de schroef al heel snel kapot draait.

Verder moet je zelf uitzoeken wat voor muur het is, hoe dik de gipswand is en of er nog OSB o.i.d achter zit. Anders kan je holle wand gipspluggen gebruiken of ankers zoals hier al eerder gepost is, maar daar zijn dan weer allerlei verschillende van. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/asso...9-13-mm-6-stuks/p/B280103
DeJurist schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Ja, ik weet zeker dat er hout achter zit. Op de plek waar de jaloezieën zijn bevestigd, dwarrelen er soms kleine houtdeeltjes naar beneden (appartement, zet dus soms uit). Ik weet dat de buitenste twee gaten niet te gebruiken zijn, maar de overige wel. Zeker vier daarvan zullen in het houten frame uitkomen.
Als je dat met zekerheid kan zeggen dan wordt het heel simpel. Gebruik mooie/goede houtschroeven die dik en lang genoeg zijn en gaan met die banaan :P

[ Voor 25% gewijzigd door hollandnick op 15-08-2025 11:34 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
DeJurist schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Nou dan is het simpel. 4 schroeven gebruiken 5x50 of 6x60 houtschroef.
Dan ga ik ervan uit dat je frame een 2x3 balk is.
Zelfs met 2 linkerhanden lukt dit :)

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 08:25
DeJurist schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Ik wil het werk laten uitbesteden, maar wil graag vooraf de juiste pluggen in huis hebben. Voor één van de slaapkamers heb ik een nieuwe tv gekocht, inclusief montage. Omdat de kit van Vogel’s niet compleet is, moet ik de pluggen zelf aanschaffen. In de gelinkte Fischer Duo-pluggen zie ik staan dat ze geschikt zijn voor alle materialen.
Als je het werk uitbesteed geef je aan: dit is gipsplaat wand, dit is beugel , Succes!
Waarom zou je eerst al het voorwerk doen en het dan uitbesteden?

Ik zou een stuk 12mm underlayment pakken, hoekjes rond frezen, zelfde kleur als de muur verven, montage kit erop en 4 schroeven met plug, randjes afkitten, nog een keer extra verf, en beugel erop met gewone hout schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Mielemuis schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Als je het werk uitbesteed geef je aan: dit is gipsplaat wand, dit is beugel , Succes!
Waarom zou je eerst al het voorwerk doen en het dan uitbesteden?

Ik zou een stuk 12mm underlayment pakken, hoekjes rond frezen, zelfde kleur als de muur verven, montage kit erop en 4 schroeven met plug, randjes afkitten, nog een keer extra verf, en beugel erop met gewone hout schroeven.
Je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Ik betaal voor een dienstverlening, dus het is eigenlijk onzin dat ik al het voorwerk zelf wil doen. Ik laat het bedrijf het maar uitzoeken en ga ervan uit dat zij het juiste gereedschap meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 08:25
DeJurist schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Ik betaal voor een dienstverlening, dus het is eigenlijk onzin dat ik al het voorwerk zelf wil doen. Ik laat het bedrijf het maar uitzoeken en ga ervan uit dat zij het juiste gereedschap meenemen.
Daar je betaal je immers voor,
Stel je voor het komt van de muur, "Ja ik moest van jouw die pluggen gebruiken"
Als het misgaat als hij alles regelt hoef je alleen je nickname waar te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Het is uiteindelijk gelukt en het zit er strak hij 😁.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pL0vBDHN/IMG-20250823-193423.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door DeJurist op 23-08-2025 19:35 ]

Pagina: 1