Op zoek naar een 15 inch monitor met een WXGA+ resolutie

Pagina: 1
Acties:

• Scorpio616
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 11:12

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
Het idee is dit, 3 schermen, in het midden een Ultrawide 21:9 met een resolutie van 3440x1440 (heb ik reeds)

Links en rechts ernaast een 15,6 inch monitor met een WXGA+ resolutie van 1440x900.
In portret modus heb je dan een 900x1440 scherm met een nagenoeg gelijke PPI.

Online kom ik schermen tegen, bijvoorbeeld een 'Thinlerain 15 inch' monitor van 60 euro, maar ik heb het idee dat het goedkoper moet kunnen.

Hebben jullie ideeën dan wel kennis van een bepaald scherm oid?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is een rare resolutie (16:10 bovendien) dus je zult eerder meer geproduceerde hogere resolutie (bijv 1600x900 of 1920x1080) of lagere resoluties (bijv. 1366x768) vinden.

Ik vind iig ook alleen schermen rond de 60-70 euro dus dat wordt denk ik je beste optie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
Na wat onderzoek blijkt het dat deze resolutie (1440x900) en het formaat op 15.4 inch (of 15.6) nooit zijn uitgebracht als PC monitor. PC monitors waren 19 of 20 inch. Enkel laptop schermen hebben deze resolutie gehad.

Het scherm dat ik online gevonden had is dan ook een 'repurposed' laptop scherm. Ik lees er wisselende reviews over, aangezien het blijkbaar een erg goedkope behuizing is waarbij het paneel nog wel eens verschuift.

De beste optie die ik vind is die op amazon.nl maar die kost gelijk 100 euro per stuk.. ik twijfel of dat het geld waard is. Tegelijkertijd zijn er nagenoeg geen andere opties..

Keuzes... keuzes... klinkt als een '1st world problem' haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 22:49
Je wilt een 15,6 inch scherm met een voor dat formaat fatsoenlijke resolutie, voor minder dan €60?
Ik geef je weinig kans, zoals je zelf bij de eerste optie ook al gevonden had.

Denk er ook aan dat je in ieder geval ook een IPS scherm wilt hebben als je deze in portretmodus gaat zetten, vanwege de betere kijkhoek.

Slechtere (goedkopere) TN schermen hebben vaak een kijkhoek die vooral aanzienlijk slechter wordt met kijkhoeken van boven en onder op het scherm (met contrast en keurafwijkingen enz).
Probleem is natuurlijk, dat dat afwijkingen worden van de kijkhoeken naar links en rechts als je zo’n scherm in portretmodus gaat zetten.
Dat kan zo waardeloos zijn dat je vervolgens met je linkeroog al een ander contrast op het scherm ziet dan met je rechteroog.
(Denk aan die budget laptops waar je het scherm precies in de juiste hoek naar voor / naar achteren moet kantelen om een wat fatsoenlijk beeld te zien).

Dus, altijd voor een IPS met grote kijkhoeken gaan bij zoiets.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
BrainCrash schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:17:
Denk er ook aan dat je in ieder geval ook een IPS scherm wilt hebben als je deze in portretmodus gaat zetten, vanwege de betere kijkhoek.
Ik ben me bewust van de verschillende paneeltypes, TN, VA, IPS etc.
Het 'probleem' hier is dat deze resolutie zo afwijkend is en vooral het formaat waarop ik hem wil hebben dan de panelen niet meer gemaakt worden. De enige optie die ik heb zijn 'oude' repurposed laptop schermen en dat zijn gegarandeerd TN panelen. Dus ik heb weinig keuze daarin.

Dan heb ik dus 2x een TN paneel voor 100 euro per stuk.. dat is de grootste afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move VB -> CKA

Verder inhoudelijk: TN wil je *echt* niet voor een scherm die je gekanteld gaat bekijken. TN heeft niet alleen een smalle kijkhoek, maar de kleuren verschieten in normale orientatie als je er vertikaal schuin tegenaan kijkt. Dat is hinderlijk genoeg, maar als je je scherm 90 graden draait gebeurt dat dus als je er horizontaal niet exact recht voor zit, en met schermen naast je hoofdscherm ga je er nooit recht voor zitten :o

Tip is om op AliExpres te kijken, Je vindt daar monitoren die gemaakt zijn met tablet- en laptoppanelen. Ik heb er recent een 10.5" full HD IPS scherm gekocht voor EUR 60 incl verzendkosten. Wat ik heb ontvangen is feitelijk een tablet zonder accu of CPU, maar is haarscherp met minder backlight bleeding dan mijn daily driver Dell IPS monitoren. Garantie tot aan de deur natuurlijk, maar er waren ook 15.6" schermen te krijgen, dus wie weet is IPS (of VA) wel haalbaar binnen budget. In ieder geval beter dan lokaal een TN gedrocht kopen dat gegarandeerd slecht beeld geeft op z'n kant.

Edit: net gekeken en je legacy low-res requirement gaat een uitdaging worden. Schermen die ik zie zijn FHD, QHD of 4k...

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 16-08-2025 22:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hebbes - https://nl.aliexpress.com/item/1005006377485168.html

15" 1440x900 VA paneel EUR 68. Enige uitdaging is de EUR 46 verzendkosten :X