• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Hi all,

Wij hebben eind december 2022 via
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
een Miele Triflex HX2 aangeschaft. Deze wordt tweewekelijks gebruikt bij het schoonmaken in huis, en sporadisch als er wat extra dient te worden stofgezogen.

Nu staat de stofzuiger 'in storing', welke volgens de Miele gebruikshandleiding/informatie inhoudt dat de motor oververhit is (snel knipperend middelste indicatorlampje), en dat we even moeten wachten. Als het probleem aanhoudt, moeten we het filter vervangen.

Nu wil het dat de stofzuiger al een paar weken niet wordt gebruikt, en het filter ook net is vervangen voor een origineel Miele filter. Dus filter lijkt mij in theorie niet het probleem, al weet ik aan de hand van een YouTube filmpje dat er nog een filter zit rond de motor, welke niet user-replaceable is. En omdat de stofzuiger al enkele weken van vakantie heeft kunnen genieten, verwacht ik niet dat de motor oververhit is.

Van een stofzuiger van 550 euro hadden we logischerwijs meer verwacht. Ik heb nog geen contact opgenomen met de webwinkel, omdat dat schriftelijk sinds tegenwoordig wat lastiger wordt gemaakt met de introductie van een AI chatbot. Daarnaast wil ik graag goed beslagen ten ijs komen, daar ik verwacht dat webwinkel zal aangeven dat er geen garantie meer zit op het product, oftewel, ik verwacht in de richting van conformiteit te gaan.

In het kader daarvan: help :? Hoe kan ik deze het beste aanvliegen? Maak ik dit in mijn hoofd te complex?

Als ik de tabel van Techniek Nederland aanhoud, denk ik dat een stofzuiger valt onder klein huishoudelijk, met een aanschafprijs van meer dan 200 euro zou dat inhouden dat ik volgens dat overzicht ervan uit zou moeten kunnen gaan dat het apparaat een technische levensduur van gemiddeld 36 maanden omvat.

Alvast bedankt!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
Ga naar een repaircafe. Daar kunnen ze vast wel iets mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
MijnCommentaar schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:00:
Ga naar een repaircafe. Daar kunnen ze vast wel iets mee
Bedankt voor je reactie!
Dat begrijp ik, en is in dat opzicht wel prima advies, daarnaast kan ik er zelf ongetwijfeld ook wel wat mee afhankelijk van het gebrek, maar als ik of iemand anders die er niet voor bevoegd is mee gaat klooien, dan denk ik dat ik mijn kansen voor conformiteit redelijk vergooi. Dat zou ik zonde vinden van een dergelijk dure stofzuiger.

Mijn reviews al gezien?

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:48
5 jaar oud? denk niet dat er veel conformiteit inzit. Ik ben zelf ook aangelsotyen bij 2 repaircafes. Je staat af en toe versteld wat er heel simpel gerepareerd wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
MijnCommentaar schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:07:
5 jaar oud? denk niet dat er veel conformiteit inzit. Ik ben zelf ook aangelsotyen bij 2 repaircafes. Je staat af en toe versteld wat er heel simpel gerepareerd wordt
Eind december 2022 is in mijn geval iets meer dan 2,5 jaar geleden. De dag van posten is 14 augustus 2025.

En ik weet dat er genoeg af en toe heel simpel gerepareerd kan worden, doe ik zelf ook geregeld, maar een stofzuiger van 550 euro die net 8 maanden uit de garantie is, maar nog wel binnen de volgens de tabel van Techniek Nederland de te verwachten levensduur zit, ga ik nu niet zelf openen in de hoop dat ik het kan fixen.

Het product voldoet op dit moment gewoonweg niet aan mijn verwachtingen

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
Het lijkt me vanzelfsprekend dat een stofzuiger van €500 van een topmerk als Miele langer dan 2-3 jaar mee zou moeten gaan. Je moet gewoon de webwinkel aanschrijven met je verhaal dat de stofzuiger sneller dan je zou mogen verwachten dit defect vertoont en dat je graag wil dat ze het oplossen. Pas als ze dwars gaan liggen heeft het zin om verder (juridisch) advies in te winnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Kan je niet beter gewoon even Miele eerst een bericht sturen met de relevante informatie om te vragen wat je nog zou kunnen doen? Misschien is er een andere storing welke makkelijk te verhelpen is of is er een manier om het apparaat even te resetten? Bijvoorbeeld de accu een dag ontkoppelen?

[ Voor 7% gewijzigd door President op 15-08-2025 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
President schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:45:
Kan je niet beter gewoon even Miele eerst een bericht sturen met de relevante informatie om te vragen wat je nog zou kunnen doen? Misschien is er een andere storing welke makkelijk te verhelpen is of is er een manier om het apparaat even te resetten? Bijvoorbeeld de accu een dag ontkoppelen?
Goed punt, had ik niet in mijn OP vermeld.
Contact gehad met Miele, er is geen manier om de melding te resetten geven ze aan. Zou direct gereset moeten worden als het euvel is verholpen.
Zij gaven aan dat mogelijk de filters (meervoud) vervangen zouden moeten worden, maar anders dan dat dat we de stofzuiger even met rust moesten laten, zodat de motor kon afkoelen. Dan zou hij het weer kort moeten doen........ 2 weken is nog niet lang genoeg denk ik dan.

Ik zou eventueel bij een Miele service center langs kunnen gaan, maar ook die zitten niet echt in de buurt bij ons.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft iemand met de stofzuiger vocht opgezogen met de stofzuiger? Vooral als het plakkende troep is kan dat de motor laten vastlopen. Ik weet niet veel van dit type, maar een traditionele sledestofzuiger van Miele heeft koolstofborstels die vastgeplakt kunnen zitten na het opzuigen van bijvoorbeeld frisdrank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

mrmrmr schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:11:
Heeft iemand met de stofzuiger vocht opgezogen met de stofzuiger? Vooral als het plakkende troep is kan dat de motor laten vastlopen. Ik weet niet veel van dit type, maar een traditionele sledestofzuiger van Miele heeft koolstofborstels die vastgeplakt kunnen zitten na het opzuigen van bijvoorbeeld frisdrank.
Als die plakkende troep bij de koolstofborstels kan komen, dan kan het stof dat ook en zal op den duur ook de motor kapot maken.
Ik zou verwachten dat zoiets als koolstofborstels niet in het primaire pad van de aangezogen lucht liggen maar gewoon in een afzonderlijk compartiment. Stof is daarnaast net zo klein als vocht en dus zal de luchtweg ook gewoon goed genoeg afgesloten moeten zijn om vocht binnen te houden.

Als vocht opzuigen dit defect veroorzaakt dan is nonconformiteit nog eenvoudiger te bewijzen. Maar dan zou je ook verwachten dat er massaal meldingen op het internet zijn van dit euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
En nee, zover ik weet geen vocht mee opgezogen. De enkele keer dat het voorkomt, dan ruimen we dat op met een vochtige doek en vervolgens laten we onze robotstofzuiger daar nog dweilen.

Maar thanks voor de input. Ik ga de webshop eens een bericht sturen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil bereiken. Je hebt iets gekocht, de webshop moet de kans krijgen om het te repareren en daarna zie je wel verder. Dat is hoe het werkt en wat je moet gaan doen. Je hebt ook al info bij Miele gehaald - lekker bezig! Voeg je dat toe aan het bericht en daarna zie je wel wat er gebeurt. Er zijn namelijk wel 20 scenario’s te verzinnen over de mogelijke volgende stappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:40:
Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil bereiken.
Informatie inwinnen voordat je iets doet is toch zelden een slecht idee? Alleen @PeacekeeperNL is al ver genoeg qua info, dat kan ook de conclusie zijn.

Ik heb even gekeken of er spare parts worden geleverd die vervangen kunnen worden:
https://www4.miele.de/MSD...1/materialNumber/11864671

Ik weet niet of dit exact jouw model is, het geeft een indicatie. Het lijkt erop dat de motor 1 onderdeel is met alles erbij voor €300. Als die vervangen moet worden is het ding gewoon economisch total loss.
Als Miele geen garantie geeft of coulance toepast gaat dit waarschijnlijk geen leuke rekening opleveren. Dus niet zomaar akkoord gaan met de webshop als zij bijvoorbeeld €75 onderzoekskosten willen rekenen, want dikke kans dat je die dan dus kwijt bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Informatie inwinnen voordat je iets doet is toch zelden een slecht idee? Alleen @PeacekeeperNL is al ver genoeg qua info, dat kan ook de conclusie zijn.

Ik heb even gekeken of er spare parts worden geleverd die vervangen kunnen worden:
https://www4.miele.de/MSD...1/materialNumber/11864671

Ik weet niet of dit exact jouw model is, het geeft een indicatie. Het lijkt erop dat de motor 1 onderdeel is met alles erbij voor €300. Als die vervangen moet worden is het ding gewoon economisch total loss.
Als Miele geen garantie geeft of coulance toepast gaat dit waarschijnlijk geen leuke rekening opleveren. Dus niet zomaar akkoord gaan met de webshop als zij bijvoorbeeld €75 onderzoekskosten willen rekenen, want dikke kans dat je die dan dus kwijt bent.
Dank voor de info!
We gaan eens contact leggen met de webshop. 300 euro voor een nieuwe motor is inderdaad economisch gewoon total loss.

Voor het aanmelden ter reparatie krijg ik wel al direct de melding dat er geen garantie meer op het product zit, en dat ik een prijsopgave krijg als we deze opsturen. Als we vervolgens besluiten hem niet te laten repareren, moet ik 65 euro onderzoekskosten betalen om het product retour te krijgen, of ze vernietigen het product 'kosteloos'.

Ik heb voor nu denk ik de info die ik nodig heb, we gaan eens kijken hoe het gaat lopen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Je moet je ook niet beroepen op garantie, maar op non-conformiteit. Dat houdt zoveel in dat je product net zo lang mee moet gaan als je er redelijkerwijs van kan verwachten. Van een A-merk zoals Miele, zou ik (persoonlijk) verwachten dat een stofzuiger 5-10 jaar meegaat. Met een draadloze stofzuiger is dat misschien wat lastiger aan te houden, maar we weten nu niet dat het probleem daar zit (in de accu bijv.). Volgens de lijst van techniek Nederland zou een stofzuiger van meer dan €200,- overigens 3 jaar mee moeten gaan. Ook daar voldoet het apparaat niet aan.

Op de site van de winkel zie ik niet zo 1-2-3 mogelijkheden om dat aan te vragen. Ik meen uit andere topics hier ook gelezen te hebben dat deze winkel daar niet zo snel in meegaat. Logisch ook, want ze zouden het product kosteloos moeten repareren of vervangen. Echter is het wel een verplichting voor hen als verkopende partij.

Check vooral Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland voor meer informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Fauna op 15-08-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Ah, miele. tja. Laat ik het erop houden dat dit wel vaker gebeurt. Ik koop het iig niet meer :) Ik zou inderdaad zoals hierboven gemeld wordt aanspraak maken op nonconformiteit. Miele is niet goedkoop, bepaald niet, en je mag zeker verwachten dat een stofzuiger (*sowieso) langer mee gaat dan 5 jaar.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fauna schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:26:
Je moet je ook niet beroepen op garantie, maar op non-conformiteit. Dat houdt zoveel in dat je product net zo lang mee moet gaan als je er redelijkerwijs van kan verwachten.
Er zijn in hoofdzaak twee soorten garantie: wettelijke garantie (=non-conformiteit) en fabrieks/leveranciersgarantie. En dan heb je nog zogenaamde verzekeringen, die vaak overbodig zijn.

De con-conformiteit werkt vanuit de consument richting de leverancier. Er is sprake van ketenaansprakelijkheid (consument -> leverancier -> distributeur -> fabrikant). Eventuele garantie tussen bedrijven is gebaseerd op onderlinge afspraken, niet op wetgeving over de consumentengarantie.

Voor zover geldig (2 jaar garantie?) mag je een beroep doen op de fabrieksgarantie, die ook moet worden nagekomen. Je mag naar de leverancier stappen en je beroepen op wettelijke garantie, dat moet wettelijk worden nagekomen. De ACM heeft aangekondigd die te handhaven.

Omdat Miele een garantie van 2 jaar biedt, zou ik het apparaat melden als defect bij de leverancier onder wettelijke garantie. Wanneer het probleem bevestigd is, kun je aangeven welke oplossing je wilt: reparatie, vervanging, restitutie.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 16-08-2025 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:56

ilm

Als je de filter hebt vervangen Heb je wss ook andere zaken nagekeken, maar toch voor de zekerbeid:

Heb je gekeken of de slang / steel vrij is? Heb eens gehad dat die was geblokkeerd met grote stofbollen wat leidde tot oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
ilm schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:57:
Als je de filter hebt vervangen Heb je wss ook andere zaken nagekeken, maar toch voor de zekerbeid:

Heb je gekeken of de slang / steel vrij is? Heb eens gehad dat die was geblokkeerd met grote stofbollen wat leidde tot oververhitting.
Dank voor je reactie. Heb alles schoongemaakt en gecontroleerd waar ik zonder al te veel moeite bij kon komen. Ook heb ik van de gemotoriseerde voet gecontroleerd of deze vrij kan bewegen. Ik denk zelf dan ook eigenlijk niet dat het probleem in oververhitting zit, maar wellicht een defecte sensor.

Verder, hij is inmiddels ter reparatie aangemeld en we gaan maandag in de winkel langs om hem weg te brengen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door PeacekeeperNL op 16-08-2025 12:23 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Alvast een eerste korte update. Product in de winkel aangeboden ter reparatie. Vriendelijk te woord gestaan en, ik vermoed dat medewerker niet naar de aankoopdatum heeft gekeken, want hij gaf aan dat het waarschijnlijk wel onder de garantie zou vallen (wat in essentie zal kloppen, al bedoelt hij fabrieksgarantie, en ik de wettelijke garantie).

De verwachting is resultaat binnen 6 werkdagen. To be continued.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Bericht van de webshop gehad, helaasch:
Beste PeacekeeperNL,

We hebben je Miele Triflex HX2 Cat & Dog Obsidiaanzwart gecontroleerd en het volgende ontdekt: "valt buiten de fabrieksgarantie". Dat betekent helaas dat je reparatie buiten de garantie valt. Reageer binnen 2 dagen op deze mail en laat ons weten wat we met je product mogen doen.

Geef je keuze aan ons door
Als je na 2 dagen geen keuze hebt doorgegeven, sturen we je product naar je terug.

We sturen je product naar de reparateur
De reparateur vertelt je vooraf de reparatiekosten. Wil je jouw product ongerepareerd terug? Dan betaal je alleen de onderzoekskosten van € 65,00. Je kunt je product ook gratis laten recyclen.

We sturen je product terug
We repareren je product niet en sturen het gratis naar je terug.

Met vriendelijke groet,

webwinkel
Wel mooi dat wat ontdekt is, dat het buiten de fabrieksgarantie valt, en ze vervolgens aangeven dat het dus buiten de garantie valt.

Straks maar een nette reactie formuleren waarin wij ons beroepen op de wettelijke garantie, en even de eerder gelinkte ehbg doornemen.

edit: inmiddels een nette reactie met behulp van de ehbg en het voorbeelddocument van Consuwijzer verstuurd. Dank dusver! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door PeacekeeperNL op 23-08-2025 11:02 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:48

paQ

PeacekeeperNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:21:
Bericht van de webshop gehad, helaasch:

[...]

Wel mooi dat wat ontdekt is, dat het buiten de fabrieksgarantie valt, en ze vervolgens aangeven dat het dus buiten de garantie valt.

Straks maar een nette reactie formuleren waarin wij ons beroepen op de wettelijke garantie, en even de eerder gelinkte ehbg doornemen.

edit: inmiddels een nette reactie met behulp van de ehbg en het voorbeelddocument van Consuwijzer verstuurd. Dank dusver! _/-\o_
Als je bij deze verkoper het woord "nonconformiteit" laat vallen, dan is dat code voor "gaat het naar een andere afdeling" en daarvan krijg je dan een riedeltje terug over coulance en afschrijving en blabalba.
Als het je het waard is, kun je ook daar weer op ageren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
paQ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Als je bij deze verkoper het woord "nonconformiteit" laat vallen, dan is dat code voor "gaat het naar een andere afdeling" en daarvan krijg je dan een riedeltje terug over coulance en afschrijving en blabalba.
Als het je het waard is, kun je ook daar weer op ageren.
Thanks, we gaan het meemaken! Mijn antwoord voor de geïnteresseerden:

Members only:

Nu niet met tik- of andere foutjes komen, aangezien dit bericht al is verstuurd :X 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fabrieksgarantie garantie van 2 jaar is leuk maar heb je weinig mee te maken wanneer je een non-conform product hebt. Je hebt opgezocht hoe Techniek Nederland over dit product denkt en hoe lang het zonder problemen mee zou moeten gaan.

Kortgeleden ook een "garantiekwestie" bij de poot gehad. Werd ook gewezen op de 2 jaar garantie, fabrieksgarantie en dat de fabrikant dat niet kosteloos wilde repareren/vervangen. Bedrijf er vriendelijk op gewezen dat het product in het duurdere segment valt, waardoor ik volgens Techniek Nederland langer recht heb op een deugdelijk product. Excuses gekregen, product opgestuurd en binnen 2 weken weer gerepareerd retour, zonder enige kosten.

De fabrikant heb je niets mee te maken, dat die je geholpen heeft is op zich mooi. Voor garantie afhandelingen moet je die niet benaderen.
De verkopende partij moet dit oplossen zoals Techniek Nederland dit kenbaar heeft gemaakt. Desnoods stuur je de brief mee die zij kortgeleden naar zowat alle ondernemers hebben gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 16:49
Maak gelijk ook even een melding bij
https://www.acm.nl/nl/melden-bij-de-acm

Ze hebben zelf aangegeven dat ze strenger willen handelen op garantie niet wordt nageleefd. Dus kunnen ze gelijk de webshop aansturen.

Het zal jou zaak niet helpen. Maar help andere mogelijk wel in de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 24-08-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lijkt mij toch ook dat je van zeker al een duurdere stofzuiger mag verwachten dat die langer als 2 jaar mee gaat, zeker al wanneer die geeneens veel gebruikt is zoals in dit geval. Heb hier zelf ook een Miele stofzuiger maar dan een 'gewone' slede stofzuiger die misschien al dik 5 a 6 jaar oud zal zijn maar het nog prima doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe ze reageren. Heb min of meer hetzelfde meegemaakt met en kapotte wasmachine bij dezelfde toko. Duur apparaat, paar maanden buiten wat zij zelf aan garantie willen geven. Ik ken mijn rechten, kan een wetboek lezen en een juridische brief schrijven. Maar helaas, de AI tekstgenerator waar je tegenaan praat geeft dit soort pareltjes als antwoorden:
Bedankt voor je gedetailleerde uitleg en de verwijzing naar de relevante wetgeving.

Ik begrijp dat dit een frustrerende situatie voor je is. Helaas kan ik niets toevoegen aan de informatie die mijn collega Veronique al heeft gegeven. We baseren onze beslissingen op de richtlijnen van Techniek Nederland, wat betekent dat we de kosten van reparaties binnen de economische levensduur naar verhouding verdelen tussen ons en de klant.
Als dat geen chatgpt antwoord is dan weet ik het ook niet meer. 'Bedankt voor je gedetailleerde uitleg'. Yeah right.

En nog zo'n mooie:
De Nederlandse wetgeving is hierin niet concreet (er staat bijvoorbeeld bij: 'binnen redelijk termijn') en biedt de verkoper de mogelijkheid aan om met de klant tot een oplossing op te komen, maar stelt niet dat een reparatie binnen de economische levensduur direct en altijd kosteloos is.
Spoiler alert: dat is het in dit geval wel.

Het blijft op deze manier gaan totdat je ze een dagvaarding stuurt. Ze willen gewoon niet buigen, zelfs als ze constateren dat je product nog binnen de verwachte levensduur valt. Dan begint er een of andere riedel over economische levensduur, en willen ze dat je gaat betalen voor je reparatie. En dat is een slimme strategie:
De mensen die rechtsbijstand hebben geven het aan hen, en omdat de reparatiekosten vaak relatief laag zijn koopt de rechtsbijstand het af. Winst voor de winkel dus.
De mensen die geen rechtsbijstand hebben en zelf een advocaat moeten betalen die druipen af, want je gaat niet een paar honderd euro investeren om mogelijk een paar tientjes (en de proceskosten) terug te krijgen.
Dan hou je de mensen over die zelf dagvaardingen kunnen schijven. Zodra die worden betekend wordt geschikt voor het bedrag wat je vordert, want ze weten dondersgoed dat ze dit gaan verliezen als het voor een rechter zou komen (als de klant echt in zijn recht staat).

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Thanks @Kurkentrekker, ik laat wel weten wat het antwoord is zodra ik m ontvang.

Ja, ik heb rechtsbijstand, maar wil niet dat ze het afkopen. Gelukkig heb ik Tweakers, dus een dagvaarding opstellen en daarna laten betekenen gaat ongetwijfeld wel lukken met de hulp van hier ;) al wil ik dan ook de kosten van het betekenen meevorderen, aangezien dat ook niet gratis is.

We wachten geduldig af in ieder geval!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
De verwachte levensduur is dus 36 maanden. Je stofzuiger is circa 32 maanden oud. Dan resteert je nog 4/32e van de verwachte levensduur. Betekent dit niet ook dat je 32/36e hebt afgeschreven? In jouw geval dus €550 / 36 * 32 is €488 afgeschreven. De verwachte restwaarde is dus €62. Toch? Volgens mij werkt dit oprecht zo. In ieder geval zo heeft mijn verzekering het ooit uitgelegd betreft bepaling van de dagwaarde van een defect apparaat.

Alle tijd die een apparaat langer meegaat dan de verwachte levensduur is leuk voor de consument. Is het maar net iets minder, dan heb je mijns inziens zeker geen recht op kosteloze vervanging of reparatie.

Voor die €62 zou ik niet gaan dagvaarden in ieder geval.

Update: na me beter te informeren blijkt dat wat ik schrijf betreft afschrijving niet van toepassing is als je vraagt om reparatie of vervanging. Dit is wel van toepassing als je direct vraagt om ontbinding van de aankoop. (Dat moet je dus niet direct doen.) Tevens zal het ook gelden bij verzekeraars als dat zo in de voorwaarden staat. Ik haalde dus twee zaken door elkaar. Excuus.

[ Voor 21% gewijzigd door GekkeRipper op 25-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Inmiddels al een antwoord gekregen van de webwinkel:

Members only:

Als ik de informatie van consuwijzer goed lees, heb ik binnen de termijn van de wettelijke garantie gewoon recht op gratis reparatie of een vervangend product. Dus zouden ook de kosten van de 32/36e deel gedekt moeten worden.

Ik ga me even rustig beraden op een reactie. Mochten jullie in de tussentijd tips hebben, houd ik me van harte aanbevolen :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:19:
Inmiddels al een antwoord gekregen van de webwinkel:

***members only***

Als ik de informatie van consuwijzer goed lees, heb ik binnen de termijn van de wettelijke garantie gewoon recht op gratis reparatie of een vervangend product. Dus zouden ook de kosten van de 32/36e deel gedekt moeten worden.

Ik ga me even rustig beraden op een reactie. Mochten jullie in de tussentijd tips hebben, houd ik me van harte aanbevolen :)
Precies zoals bij mijn wasmachine inderdaad. Je kunt typen wat je wil, maar ze gaan niet vrijwillig die kosten vergoeden. Begin maar met die dagvaarding op te stellen.

Zelfs als je ze mailt dat je juridische stappen gaat ondernemen dan krijg je alsnog een mail dat het je vrijstaat dat te doen maar ze bij hun standpunt blijven.

Het was voor mij reden om er nooit meer iets te kopen, en als ik er een keer tijd voor heb dan ga ik met die dagvaarding aan de slag. Ik heb namelijk wel mijn wasmachine uiteindelijk laten repareren (je moet wel) en de kosten voorgeschoten, die vordering verloopt volgens mij pas na 5 jaar. Dus ik heb nog ongeveer 4 jaar om hier iets van te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Hier wat ik vooralsnog heb opgekalkt. Ik hoop oprecht er nog op deze manier uit te komen, echter heb ik niet die verwachting, zeker niet met de ervaringen van @Kurkentrekker.

Members only:

Mocht iemand nog mooie toevoegingen hebben, let me know. Ik plan mijn reactie vanmiddag ergens te versturen :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Mijn opmerking zou nog zijn:

Members only:

Veranderen in:

Members only:

Strekking is helemaal prima denk ik, ik hoop dat je ze ermee in beweging krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eigenlijk zou er, net als bij vliegtuig tickets, een soort vergoeding moeten zijn voor dit soort vertraging.

Een beetje in de trant van 'de eerste is gratis', maar elke poging daarna om de rechten van een consument in te perken kost je €100. En dat dan ook meteen voor energieleveranciers e.d. invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:35
-

[ Voor 100% gewijzigd door Freshouttheoven op 26-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:48

paQ

TheGhostInc schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:24:
Eigenlijk zou er, net als bij vliegtuig tickets, een soort vergoeding moeten zijn voor dit soort vertraging.

Een beetje in de trant van 'de eerste is gratis', maar elke poging daarna om de rechten van een consument in te perken kost je €100. En dat dan ook meteen voor energieleveranciers e.d. invoeren.
Met name omdat ze dondersgoed weten wat hun plichten zijn, maar ze resetten zichzelf na elke claim weer terug naar de fabrieksinstellingen. Alsof er 0 naslag is en men van niets weet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Weer een korte update, niks spectaculairs dusver.

Een aangepaste versie van wat ik hierboven had geschreven is wat ik heb gestuurd, het antwoord welke ik net kreeg:

Members only:

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Er is wat (positief) nieuws te melden! Een denk ik stap in de goede richting!

Webwinkel:

Members only:

Waarop wij positief hebben geantwoord:

Members only:

Nu weer even afwachten, maar dit bericht van de webwinkel stemt ons in ieder geval enigszins positief. Hopelijk bereikt de reparateur inderdaad eenzelfde conclusie als dat ons logisch lijkt.

To be continued

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1