Welke Xenith desktop als basis pc met Lightroom

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views

Vraag

• Gekke Gerrit
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-08 12:25
Goedemiddag Heren/Dames

Zojuist een account aangemaakt omdat ik er zelf niet uit kom.

Ben mij al dagen aan het orienteren op een nieuwe desktop, mijn huidige is van 2017 en niet geschikt voor Windows 11.

Gebruik mijn pc naast standaard dingen als een beetje surfen en youtube, ook voor Lightroom.

Nu heb mij verdiept in het zelf samenstellen van een desktop maar kan door mijn gebrek aan kennis hier niet uitkomen.

Nu zag ik Zenith desktops langkomen, die eigenlijk op gaming gericht zijn, en vroeg mij af of daar niet een model bij zit die goed aansluit bij mijn foto bewerkingen.

Momenteel heb ik een i-5 7400 3 ghz / nvidia geforce gtx 1050 / 16gb

Heb nu nog Lightroom 6, wat niet meer ondersteunt wordt.

Hoop dat iemand mij hierin kan helpen.

Groeten Gerrit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je hebt het over de Xenith desktops van Azerty neem ik aan.
Je zegt niets over de opslag die je nu hebt of wilt (dat is een belangrijke optie als je veel fotobewerking doet en je wilt veel foto's bewaren (zorg ook voor backup)

Als je nu alles kunt doen wat je wilt/nodig hebt, en je zoekt gewoon een upgrade die vergelijkbaar is met je setup uit 2017, maar met modernere hardware dan is het goedkoopste model al een optie. (Xenith Essential Base GT) .

Daar bovenop wordt het vooral iets voor gamers, meer/snellere opslag/geheugen en vooral de graphics card want die laatste maakt het prijsverschil. Voor fotobewerking heb je over het algemeen niet de meeste uitgebreide of snelste videokaart nodig. Bij intensieve videobewerking gaat dat eventueel wel een rol spelen.

Let op! De desktops in deze lijn tot 1000 euro hebben hier nog wel DDR4 geheugen en dat is langzaam aan het uitfaseren.
Wil je langere tijd met je desktop doen en tussendoor hardware upgrades uitvoeren, denk dan aan betere basis met een moderner moederbord en ondersteuning voor DDR5.

Maar ik denk dat je beter wat kunt nadenken over hoe jij je systeem gebruikt en daarop je keuzes baseren, naast hardware specs/
Op basis van wat je schrijft denk ik niet dat PCs bouwen je ding is want je doet al jaren met dezelfde hardware
Dus misschien zoek je gewoon een kant en klaar systeem met goede software ondersteuning (denk aan automatisch software/bios updates van de fabrikant om veiligheidslekken op te lossen)
Dus zeg maar: desktop kiezen met de juiste specs, neerzetten op je bureau en over nog eens 8 jaar weer kijken naar een upgrade. En als er in de tussentijd iets mee is, qua hardware, dan wil je gewoon goede garantie en dat er desnoods iemand langskomt om het op te lossen. (gewoon als voorbeeld)
En misschien wil je wel een kleinere form-factor in plaats van zo'n grote kast die misschien herrie maakt en stroom slurpt en helpt een lagere energierekening ook een beetje.

Dell en HP bieden daarin best goede opties, met name in de garantie en software ondersteuning.

Dus denk even wat langer na, beschrijf je huidige setup (vermeld ook interne/externe opslag en randapparatuur. Misschien heb je een monitor uit het jaar kruik en is die ook aan vervanging toe of kan dat gewoon uit met het budget wat je voor ogen hebt) En geef een budget op!
Wat wil je er (maximaal) aan uitgeven / wat voor prijs had je in je kop?
Maak een lijstje en geef aan wat harde must-haves zijn en wat nice-to-haves zijn en dan krijg je hopelijk een beter advies.
Dan kunnen mensen hier je helpen met de juiste filters in de https://tweakers.net/pricewatch/ en vind je je ideale PC vervanging! :)

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 25-08-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Inmiddels een topic op de goede plek geopend.

Dit topic is gesloten.