Somfy soliris uno vervangen door bv Shelly 2pm

Pagina: 1
Acties:

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 11:12
Goedemiddag,

Mijn huis heeft een elektrisch zonnescherm met wind en zon sensor van Somfy.
Hier zitten knoppen/een controller bij die eerder in een opbouw doos aangesloten met kabelgootjes zat.

De kabels komen nu uit op een inbouwdoos en alles is netjes gestuct.

Ik kan nu de oude knoppen/controller aansluiten. Maar:
-De knoppen zijn geel (of in iedergeval niet zo wit als de rest van het schakelmateriaal (9010))
-Volgens mij kan ik hier geen smartschakelaar (bv Shelly 2pm gen4) tussen zetten en dat wil ik wel graag.

Weet iemand of het mogelijk is om wind/zon sensor zoals ze bij deze schakelaar horen op bijvoorbeeld een shelly 2pm aan te sluiten?
Dan kan ik eenvoudig nieuwe knoppen van elk willekeurig merk kopen.

Of zie ik een andere aanlsuit methode/oplossing over het hoofd?

De schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QelORZgjuklH14SdrHmgVcTf4l0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C8orb1kD8h27Uei7NzRvHqDZ.jpg?f=user_large

Op basis van de bedrading denk ik niet dat dit een bijzonder intelligente motor of iets dergelijks. Ga ik dan te kort door de bocht?

Voor de duidelijkheid:
Het gaat hier niet om hoe ik de motor aansluit op een Shelly 2PM dat is duidelijk, heb ik al meerdere keren gedaan en zijn volgens mij legio topics over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Ik weet niet of dit 'frowned upon' is maar ik zou toch even een bump willen geven want ik heb nogsteeds geen oplossing gevonden om mijn wind/zonne-sensor aan een Shelly (oid) te koppelen.

Mogelijk interessante extra informatie: Zeer waarschijnlijk komt er ook een Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:03
Als het aansluiten van de Shelly geen probleem is liggen de enige limitaties dus puur bij de aansturing van de Shelly, toch? Met een smarthome os als homey en home assistant kan je dan elk soort sensor die je wilt koppelen en de geleverde info gebruiken om de Shelly te triggeren.

Hier bij mij heb ik iets soortgelijks opgezet:
2 oude domme zonneschermen voorzien van een Shelly 2pm, gekoppeld aan home assistent dmv deze blueprint/automation:
https://community.home-as...on-sun-and-weather/584240
Momenteel werk ik aan het uitbreiden van deze blueprint om een lux sensor en de 1-uurs weervoorspelling mee te nemen in de voorwaarden.

Dus als jij de Shelly er tussen hebt zitten is het een kwestie van de gewenste sensoren aanschaffen en opnemen in een automation in je smarthome. Het koppelen van de bestaande sensoren aan de Shelly gaat hem denk ik niet worden. Wellicht dat er een andere slimmerik is die het aan een Esp bordje kan koppelen oid. Mij gaat dat momenteel nog boven de pet. :)

Edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Bedankt voor je reactie!
Mijn hoop was om de huidige, bedrade, al geplaatste sensor te kunnen gebruiken.

Ik heb er nog geen ervaring mee maar is zoiets ook niet mogelijk met de Shelly add-on?
Als ik mij niet vergis werk de windsensor op basis van pulsen en de zonne-sensor is gewoon een ldr.

Een 'veiligheidsfunctie' zoals de windsensor heb ik liever niet via wifi en externe software gekoppeld maar rechtstreeks in het apparaat. Dan blijft het werken, ook bij netwerk problemen of iets dergelijks