• LovingConjo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-09 10:20
Historisch gasverbruik: 800 m³/jaar (marge genomen voor koude winter, was 600 in '24)
Afgiftesysteem:
- 68 m² vloerverwarming, moeten we nog laten aanleggen
SWW:
- boiler kan op huidige plek CV
- 60-80 liter nodig - 2 personen die douchen, geen bad, geen kinderen
- DWTW willen we laten aanleggen
Warmtepompvoorkeur:
L/W, voorkeur in volgorde:
- Goedkoop
- Stil
- Design
- Zuinig
- Verkrijgbaarheid
- Milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

In oktober gaan we naar vloerverwarming en ik wil graag een all-electric warmtepomp, helemaal nu a.s.r. een extra duurzaamheidslening van 2% rente heeft waarbij ik de warmtepomp dus over 30 jaar kan afbetalen.

Ik heb diverse offertes opgevraagd, en verwacht uit te komen op een 5 of 6kW.

Twee vragen voor mensen met praktijk ervaring:
• Kan ik de pomp achter een tuinset verstoppen? Mijn idee is dat ik toch niet buitenzit als de warmtepomp aan staat en dat ik in de zomer dus prima recht voor de warmtepomp kan gaan zitten. Werkt dit denken jullie? Ik moet vooral mijn vriendin overtuigen dat het onze tuin niet lelijk maakt.
• Ik zie zo veel verschillende merken en heb de indruk dat veel leveranciers al hun favoriet hebben. Welk merk of type past er goed bij mijn situatie denken jullie?

Het kan onder dit raam komen in de achtertuin.
De pellet banken gaan eruit en er komt een nieuwe tuinset voor te staan.
Afvoer van regenpijp loopt er al dus daar zou ik smeltwater naar kunnen leiden.
De voordeur is direct aan de straat dus daar is geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTY93pqthd4k8bAeccNIfWfGjXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x0aOU69lsZ3fmn1Vnh3sLCMm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:51
Even stukje graven en de unit zetten uit zicht?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:37
Wel lastig als je straks full eletcric wilt, dan zit je in de kou, en als je wilt koelen in de zomer heb je een warme luchtstroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Een buitenunit moet de lucht die verplaatst wordt wel makkelijk kwijt kunnen anders gaat het rendement drastisch naar beneden want dan staat de ventilator in z'n eigen lucht te draaien.
Het hangt van het vermogen af hoeveel vrije ruimte rond de unit noodzakelijk is.
Gebruikelijk is zo'n 25 cm aan de achterzijde en ongeveer 1 meter aan de voorzijde.
Bekijk ook even hoeveel geluidsbelasting er optreedt richting de eventuele buren, daar zijn rekentools voor (hier in het forum terug te vinden).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat is dat rechts achter de (pannekoeken?) plant?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gewoon neerzetten is ook een optie, het went vanzelf net als een auto op de inrit. Een andere optie is wat groenblijvende struikjes eromheen, taxus, buxus of iets dergelijks. Wèl de voorgeschreven afstand voor luchtstroom in acht nemen.

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:14
Een warmtepomp is een aanwinst voor elke tuin. Van de pallets kun je een tafel voor boven de buitenunit timmeren waarop je sedum, kruiden in potten, of cocktails zet.

Mijn ervaring met warme lucht bij koelbedrijf: wanneer wij dat nodig hebben, zoals de afgelopen twee dagen, is het toch te warm om buiten te zitten. 🤷
Warmtepompen die stil en fraai zijn, zijn vaak wat groter (Vaillant Arotherm Plus, Weheat Sparrow). Misschien heb je voldoende aan de Weheat Flint.

[ Voor 47% gewijzigd door basfromasd op 14-08-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LovingConjo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-09 10:20
Veel dank voor de reacties en inspiratie!
martijn v o schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:27:
Wat is dat rechts achter de (pannekoeken?) plant?
Een klein kamertje met een bureau erin, dat in een soort 'uitloper' van onze slaapkamer staat.
Technician- schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:56:
Even stukje graven en de unit zetten uit zicht?
Dit is uiteindelijk ook waar ik op uitkom!

We kunnen de WP kwijt op 17 meter afstand van het boilervat in een dode hoek achter ons tuinhuis, mooi uit het zicht. Volgens installateur is 20m het maximum om effectief te werken, dus dat kan net. Ik ga over een paar weken de sleuf uitfrezen zodat de installateurs elektra en water goed aan kunnen leggen.

Verder lijkt het er op dat ik voldoende heb aan een Weheat flint. Wel raadt de installateur een buffervat van 50L aan, met als argumentatie "het wordt efficiënter" en "we doen het eigenlijk niet zonder". Ik vermoed toch ergens dat ze graag wat extra's aan me verkopen..

We hebben 70m2 vloerverwarming, maar zou wel graag de slaapkamer los kunnen regelen dus misschien wordt het totale volume te krap. Deze week maar even uitzoeken wat het minimale flow/vermogen is van de flint en hoe dat uitkomt in mijn opstelling.

[ Voor 12% gewijzigd door LovingConjo op 25-08-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:37
LovingConjo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:52:
Veel dank voor de reacties en inspiratie!

[...]

Een klein kamertje met een bureau erin, dat in een soort 'uitloper' van onze slaapkamer staat.

[...]

Dit is uiteindelijk ook waar ik op uitkom!

We kunnen de WP kwijt op 17 meter afstand van het boilervat in een dode hoek achter ons tuinhuis, mooi uit het zicht. Volgens installateur is 20m het maximum om effectief te werken, dus dat kan net. Ik ga over een paar weken de sleuf uitfrezen zodat de installateurs elektra en water goed aan kunnen leggen.

Verder lijkt het er op dat ik voldoende heb aan een Weheat flint. Wel raadt de installateur een buffervat van 50L aan, met als argumentatie "het wordt efficiënter" en "we doen het eigenlijk niet zonder". Ik vermoed toch ergens dat ze graag wat extra's aan me verkopen..

We hebben 70m2 vloerverwarming, maar zou wel graag de slaapkamer los kunnen regelen dus misschien wordt het totale volume te krap. Deze week maar even uitzoeken wat het minimale flow/vermogen is van de flint en hoe dat uitkomt in mijn opstelling.
Het buffervat is standaard voor installateurs die geen gelazer willen, werkt ook aks afsluiters van de vloerverwarming dicht zitten, of als je de oude mengverdeler op de vloerverwarming laat zitten. Met een pomplozer verdeler op de vvw en voldoende m2 als buffer kun je echt zonder.
Pagina: 1